Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbillading i ny bolig

Startet av Ferry, mandag 26. januar 2015, klokken 18:57

« forrige - neste »

Ferry

Hva bør jeg planlegge å gjøre i en ny bolig? Foreløpig er det bare ei steinrøys, så jeg stiller ganske fritt når det gjelder valg av løsninger og utstyr. Det blir garasje noen meter fra huset. Der skal det uansett være strøm til lys etc. Jeg ser for meg i det minste å gjøre klart for seriøs elbillading i garasjen. Hva er strategisk lurt? Det minste må vel være å legge ned en grov nok kabel til å takle alle relevante biler og ladeløsning? Pt. kjører jeg BMW i3, men jeg ønsker ikke å binde meg for mye til akkurat den. Kanskje kan det bli en annen bil eller en ekstra elbil om noen år. Lading til besøkende er også fint å kunne tilby. Er type 2 uttak lurt? Og hva koster det? Kabelen følger med i3-en. Eller bør jeg gå for en boks av noe slag? Slimbox? Bør jeg gå for "blåkontakt" med 3-fas? Det kan jo uansett være greit å ha til generell bruk. Med fare for å være gnien, er det bare jeg som syns alt ladeutstyr til elbil koster det hvite ut av øyet? 8-10k for en j*vla plastboks med bittelitt inni. Det er like mye som hvitevarer i øvre middelklasse.

emil

#1
Det første må være å få så kraftig kurs til garasje som mulig. Får du TN-nett vil en 32A 400V kurs dekke mye, men gjerne mer hvis man har muligheten. Ellers tror jeg ikke det er noen vits i å planlegge hvilket konkret produkt du skal ha i dag da mye kommer til å skje på den fronten i tiden fremover.

Typen produkt jeg ville ha satt opp ville uansett være noe med Type2 kontakt og ikke fast kabel så man ikke låser seg til noe som helst. Får du til et 22kW ladepunkt vil det nok dekke de fleste behov i fremtiden, i tillegg til at alt som eksisterer i dag også kan lade og utnytte maks ladekapasitet. Alternativt to Type2 kontakter som kan dele 22kW mellom seg på en effektiv måte for de ladende bilene.

Ferry

Et type 2-uttak hadde vært fint. Jeg liker den løsningen. Fast kabel ser jeg på nærmest som upraktisk. Jeg kan alltids feste en løs kabel i veggen om så skulle være. Og med type 2 kan alle andre få strøm også, bare de bringer sin egen kabel type 2 til "hva_som_helst"
Et argument for Slimbox o.l. er at jeg kan ta den med på tur og koble til trefas på jobb etc. Så vidt jeg kan se koster et type 2-uttak like mye som boksene (?) Da blir det neppe til at jeg kjøper begge deler.
Hva innebærer det av merkostnad å legge ut en kraftig 3-fas-kurs kontra "vanlig" strøm? Kabelen koster mer, men det neppe den helt store differansen. Jobben med å legge den bør være tilnærmet lik? Og i tillegg må det vel til et sikringsskap med fordeling til lys og vanlige schuko etc. Til syvende og sist er det elektrofirmaet som gir meg prisen. Skulle det vise seg å koste blod, så vil jeg vurdere å klare meg med schuco inntil videre.. Men et rør å trekke kabel i må være et absolutt minimum.

weld77

Gjør klart med kraftige kabler (eller i det minste rør med plass til kraftige kabler) når jobben uansett skal gjøres. Så kan du se an behovet og ta det derfra etter hvert - det er ingen vits i å ha en 22kW ladestasjon i garasjen om du aldri trenger den. Dersom du til daglig kjører noen få mil holder det med en vanlig stikkontakt. Dersom du pendler 20 mil hver vei hver dag trenger du noe kraftigere.

Las om en som kjører Tesla og pendler litt over 4 mil hver vei til jobben. Han har satt ladestrømmen ned til 8A (1,8KW). Da er bilen fulladet en gang mellom 6 og 8 om morgenen hver dag. Dersom det blir mer kjøring en dag tas det uansett igjen i helgen når bilen står parkert lenge.

Med 10A trekk lader du rundt 1 mil kjørelengde i timen. Skal ha ganske stor daglig bilbruk om det ikke holder i det daglige.

KjellG

Om du har 230V IT-nett bør du vurdere plassering av ev transformator.

Ferry

Fikk etterhvert ordnet med 3-fas 32A i kontrakten, og alt var fryd og gammen. Men nå sier utbygger at de ikke kan montere 32A fordi det kun er 40A i til huset. De tilbyr 16A i stedet, men da faller mye av poenget bort. Dere elektrikere etc, er det virkelig ikke mulig med 32A kurs i et hus med 40A hovedsikringer?

asgeirn

Da ville jeg gått på utbygger og se om det er mulig å sørge for at dimensjoneringen av stikkledning tillater mer enn 40A, selv om du ikke nødvendigvis setter inn større sikring her og nå.  Eventuelt at du legger ekstra rør slik at du kan trekke flere stikkledninger senere hvis behovet melder seg.

Du sier ikke om du har 230V eller 400V?  400V 16A er ganske mye mer enn 230V 16A, spesielt ettersom jeg ikke har sett mye til trefase 230V ladere.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

KjellG

230V IT: 6400W
230/400V TN: 11000W

Espen Hugaas Andersen

#8
Sitat fra: Ferry på fredag 08. mai 2015, klokken 12:27
Fikk etterhvert ordnet med 3-fas 32A i kontrakten, og alt var fryd og gammen. Men nå sier utbygger at de ikke kan montere 32A fordi det kun er 40A i til huset. De tilbyr 16A i stedet, men da faller mye av poenget bort. Dere elektrikere etc, er det virkelig ikke mulig med 32A kurs i et hus med 40A hovedsikringer?
Jeg antar du har 400V TN.

Når man setter opp en plugg som skal brukes til elbillading skal man ta utgangspunkt i en samtidsfaktor på 1. Det vil si at om du har 40A hovedsikring og 32A elbillader, så vil resten av huset kun ha 8A. Altså, resten av huset vil kun ha 5,5 kW. Det finnes induksjonstopper som bruker 5,5 kW, og da har man ingenting igjen til oppvarming, varmtvann, lys, osv.

Med andre ord - 32A kurs tiltenkt elbillading på en 40A hovedsikring er ikke lurt. Hovedsikringen vil slå ut konstant.

Jeg ville enten sett på mulighetene for å øke hovedsikringen til i området av 63A og satt opp en 32A kurs i garasjen, eller så ville jeg satt opp 16A kurs og vært fornøyd med det.

16A 400V trefase bør være tilstrekkelig for de aller fleste. Vi snakker om 11 kW, altså vil en elbil med 100 kWh batteri lades fra 0-100% på ca 10 timer. Da kan du kjøre ca 500 km/dag og fortsatt våkne med fullt batteri hver morgen.

Med 32A 400V trefase vil en elbil med 200 kWh batteri lades 0-100% på ca 10 timer, altså kan man kjøre ca 1000 km/dag og fortsatt våkne med fullt batteri. Trenger man egentlig dette?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ferry

Jeg vet ikke sikkert om det er IT eller TN-nett. Men det er et helt nytt byggefelt, med et trafohus som ser helt nytt ut. Regner derfor med at det er 400V TN(?) For lading av i3 blir det vel ett fett? Den trekker vel 32A 230V enten mellom L1-L2 på IT, eller L1-N på TN?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ferry på fredag 08. mai 2015, klokken 14:40
Jeg vet ikke sikkert om det er IT eller TN-nett. Men det er et helt nytt byggefelt, med et trafohus som ser helt nytt ut. Regner derfor med at det er 400V TN(?) For lading av i3 blir det vel ett fett? Den trekker vel 32A 230V enten mellom L1-L2 på IT, eller L1-N på TN?
Ja, hvis du har 32A kurs.

Ulempen med 16A 400V TN trefase, så kan BMWen maks trekke 16A. Hvis du ikke kan øke hovedsikringen kan du vurdere å legge opp både 32A 230V enfase *og* 16A 400V trefase til garasjen. Med BMWen får du da ~7 kW og med en elbil med trefaselader vil du da få 11 kW. Dette er noe som bør være mulig å få satt opp uten for mye styr. (Men å bruke de begge samtidig vil slå ut hovedsikringen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KjellG

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. mai 2015, klokken 14:49
Sitat fra: Ferry på fredag 08. mai 2015, klokken 14:40
Jeg vet ikke sikkert om det er IT eller TN-nett. Men det er et helt nytt byggefelt, med et trafohus som ser helt nytt ut. Regner derfor med at det er 400V TN(?) For lading av i3 blir det vel ett fett? Den trekker vel 32A 230V enten mellom L1-L2 på IT, eller L1-N på TN?
Ja, hvis du har 32A kurs.

Det vil normalt finnes et skilt på trafohuset med spenning.
Vanlig sikring i IT =  3*63=> 25kW, TN = 3*40 => 27kW.


Ulempen med 16A 400V TN trefase, så kan BMWen maks trekke 16A. Hvis du ikke kan øke hovedsikringen kan du vurdere å legge opp både 32A 230V enfase *og* 16A 400V trefase til garasjen. Med BMWen får du da ~7 kW og med en elbil med trefaselader vil du da få 11 kW. Dette er noe som bør være mulig å få satt opp uten for mye styr. (Men å bruke de begge samtidig vil slå ut hovedsikringen.)

Ferry

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. mai 2015, klokken 14:49
Hvis du ikke kan øke hovedsikringen kan du vurdere å legge opp både 32A 230V enfase *og* 16A 400V trefase til garasjen.
Je

Vil det i praksis si ett 3p "blåstikk" med L1-N-PE, og ett 5p "rødstikk" med L1-L2-L3-N-PE? Jeg har nå fått bekreftet at det er 400V TN-anlegg, som jeg regnet med. Nå var utgangspunktet egentlig å grave ned kabel til garasje. Men planene er endret underveis, så nå er det kun snakk om noen få meter fra sikringsskap og rett ut til yttervegg. Det er derfor ikke noe stort poeng å overdimensjonere for framtida. Det vil være relativt lett å oppgradere seinere. Det trengs i hvert fall ikke noe graving. Men å få lagt tykke nok ledninger for 32A vil jeg uansett. Og jeg ser det som mest praktisk med 32A kontakt, selv om kursen sikres med 16A. Jeg har egentlig ikke planer om å bruke kursen engang. Det mest aktuelle tror jeg må være Slimbox eller tilsvarende portabel løsning. Mest for å kunne bruke andre steder enn hjemme. Standardkladden holder fint til daglig bruk. Og det er vel knapt 5 km til nærmeste hurtiglader, så jeg er vel egentlig litt bortskjemt.
Egentlig er det litt frustrerende å ha 27 kW tilgjengelig, og ikke engang kunne bruke 7,4 av dem. Det er jo 20 kW til overs!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA