Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model s battery degradation data

Startet av testO, lørdag 24. januar 2015, klokken 18:15

« forrige - neste »

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Mr.Hansen

Vet ikke helt om den måten og måle på er helt riktig. Lade 100% og lese av hvor mange km bilen sier at du får.

Mr. Teslabjørn hadde vel en bedere måte og måle på. Lade 100%, kjøre til 0km og lese av hvor mange kWt man har brugt. Dette har han gjort da han fikk bilen og han gjorde det igjen etter 50.000km. Han hadde mistet ca 0,5% kapasiteten. Dette inkluderte ca 30.000km med hurtigladning.

Desverre!? så bytta han batteri her ved ca 85.000km. Men han begynner vel på nytt regner jeg med.

Men igjen vet ikke helt om den første måten er til å stole på. Flere fikk også redusert sitt max km tall ved en oppdatering.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Tuxedo

Ja, eneste vitenskapelige måte å finne ut av dette er å gå gjennom en full lade/utlade syklus og se hvor mange kWh som er brukt.  Alle andre metoder vil avhenge av hvordan software estimerer ting.

bb

Ja, den mest korrekte måten påstår jeg er å lade til 100 % og deretter kjøre ned til 0 km før zero mile protection. Å se på range ved 100 % blir for upresist fordi bilen bare estimerer rekkevidden. Å bruke typical som referanse er også enda mer unøyaktig siden jeg har påvist at typical kan variere fra bil til bil (187 - 205 Wh/km).
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sense

Nå ser jeg at det er to tråder med samme opprinnelse.

Hvor upresist vil det være å lade f.eks. 90 % og se hva du får i tkm, og legge til 10%?
Jeg vil gjerne gjenta det jeg skrev i den andre tråden og spørre om ikke kyndige kan opprette en tilsvarende graf på vårt forum. Det er virker som ganske mange lader 100%, så noen data burde være mulig å innhente.
Kanskje vil det være noen forskjeller enn fra varmere land, ettersom kulden her er hardere.

Øggen

@ bb. Jeg har lenge tenkt på dette med rekkevidde og hvordan dette beregnes. Jeg kjørt bilen ca 30000, og aldri nullet tripptellern. Har dette noe å si for utregningen??
Har ganske høyt gjennomsnitt grunnet 22"felger, og har en teori om at det kanskje trekker det ned. En annen ting er at det over natten reiste 20km, og tesla mener det er grunnet "en ny måte å regne rekkevidde på"
Vet ikke helt hva jeg skal tro.

Sandvika

Gjorde en tilsvarende analyse basert på data fra en amerikansk side. Plottet rated range mot både alder og km. Om metoden er så som så da rated avhenger av veldig mange individuelle faktorer ink. Versjonsnummer på software så er datamaterialet stort nok til å gi en veldig god indikasjon . Min konklusjon var samme som i linken over, at både km og alder ser ut å ha klar negativ innvirkning, men at den er for liten til å bry seg nevneverdig om. Om jeg finner pllttene skal jeg få lagt dem ut..

bb

Sitat fra: Øggen på lørdag 24. januar 2015, klokken 23:44
@ bb. Jeg har lenge tenkt på dette med rekkevidde og hvordan dette beregnes. Jeg kjørt bilen ca 30000, og aldri nullet tripptellern. Har dette noe å si for utregningen??
Har ganske høyt gjennomsnitt grunnet 22"felger, og har en teori om at det kanskje trekker det ned. En annen ting er at det over natten reiste 20km, og tesla mener det er grunnet "en ny måte å regne rekkevidde på"
Vet ikke helt hva jeg skal tro.
Det du i alle fall kan gjøre er å regne ut typical for din bil. Jeg har beskrevet hvordan det gjøres her:

https://www.youtube.com/watch?v=y7Xp7zSp7Rs
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

ToreS

Er det ikke bedre å kjøre til 0km og se hvor mange kWh batteriet klarer å ta i mot ved lading til 100%.
Det er vel best å gjøre dette på SC slik at aktiv oppvarming av batteriet ikke har så stor innvirkning.

GOS

Sitat fra: ToreS på søndag 25. januar 2015, klokken 11:05
Er det ikke bedre å kjøre til 0km og se hvor mange kWh batteriet klarer å ta i mot ved lading til 100%.
Det er vel best å gjøre dette på SC slik at aktiv oppvarming av batteriet ikke har så stor innvirkning.

Dette vil gi deg en god del høyere tall enn det som er kapasiteten på batteriet. Det er en del tap i denne ladeprosessen også ser det ut som. En gang hadde jeg kjørt ett strekk (uten stopp) og brukt 60 kwh timer, men allikevel fylte den "på" med 65 kwh. Kom da med varmt batteri, så selv ved Superlader så hadde jeg ett ladetap på nesten 10%
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

petersv

Det er vel ikke så farlig siden man uansett kun er på utkikk etter endring i kapasitet. Så lenge man hilder seg til et fast regime, som ikke påvirkes av fw.versjon etc. så burde det være bra nok til å gi en god indikasjon på endring i kapasitet i %.

Sjøhyene

#11
Problemet er at oppgitt typical range ved 100% SOC blir påvirket bruksmønster. Holder man seg i området 20-80 SOC over lang tid vil man tilsynelatende miste ganske mye range, pga ubalanserte celler.

Eneste måte å få en nøyaktig avlesning på er ved lade helt fullt (til strømmen inn er 0A) og så kjøre kontinuerlig til man er på 0 typical range. Og så se på antall kWh brukt.
Strengt tatt burde man kjøre til bilen stopper for å også ta høyde for uregelmessigheter som ligger i "reservetanken", men er jo lite praktisk.

Det man eventuelt også kan gjøre er å kun se på de som kjører mest (typisk taxi biler). De som lader fullt nesten hver dag og kjører batteriet opp og ned regelmessig. De bør kunne gi ganske nøyaktige verdier som kan sammenliknes over tid for å så slitasje og tap av kapasitet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

Eneste mulig testmetode er vell å lade max noen ganger for først å balansere og så kjøre bilen tom uten noen pauser til den stopper pga lavt batteri, se på forbruk av kWh, prøv så det samme igjen hvert år :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 26. januar 2015, klokken 09:20
Eneste mulig testmetode er vell å lade max noen ganger for først å balansere og så kjøre bilen tom uten noen pauser til den stopper pga lavt batteri, se på forbruk av kWh, prøv så det samme igjen hvert år :)

Sitat fra: petersv på søndag 25. januar 2015, klokken 13:16
Det er vel ikke så farlig siden man uansett kun er på utkikk etter endring i kapasitet. Så lenge man hilder seg til et fast regime, som ikke påvirkes av fw.versjon etc. så burde det være bra nok til å gi en god indikasjon på endring i kapasitet i %.

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 26. januar 2015, klokken 08:21
Problemet er at oppgitt typical range ved 100% SOC blir påvirket bruksmønster. Holder man seg i området 20-80 SOC over lang tid vil man tilsynelatende miste ganske mye range, pga ubalanserte celler.
Jepp.

Hvis jeg kjører noen måneder i intervallet 20-80% (noe jeg jo normalt gjør) og deretter lader en gang til 100% for å se hva jeg får som maks rekevidde så blir tallet feil. Selv etter tre 100% ladinger i løpet av kort tid fortsatte maks km å stige på min bil, men da hadde jeg ikke behov for flere 100% ladinger så jeg fortsatte ikke. Det virker som om ubalansen mellom cellene ikke korrigeres fullt ut med en enkelt 100% lading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA