Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp til oppklaring rundt lader

Startet av Fox81, mandag 12. januar 2015, klokken 20:35

« forrige - neste »

Fox81

Hei!

Nå har jeg lest og lest men trenger rett og slett en oppsummering sånn at jeg har fortstått dette rett.
Vi kommer til å kjøpe en Soul Exclusive.

Bilen har 6,6kw lader, selger kan selge oss ladestasjon til å ha hjemme 16A eller 32A. Er dette noe å gå for? Hva gjør denne ladestasjonen egentlig, laderen er jo i bilen. Like greit å kjøpe en ladekabel som kan lade på 16A i stede for en ladestasjon til 10 lapper?

Kianus

Hei!

Anbefaler deg å lese litt om ladeløsninger til elbil. Se på denne linken her f.eks.http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading

kennethdelbekk

Skal du få full utnyttelse av bilens lader på 6.6kw må du ha en såkalt ladestasjon med 32A kurs.
Fenstad
2022 Model Y
2014 Modell S85 (Solgt)
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

sølv-pilen

Ligger vel i sakens natur, med 32A får du raskere fylt opp batteriet. Dersom det ikke er så viktig om du tenker å bruke hele natta på lading virker kladden mer enn godt nok og du sparer 10 lappen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

fiskeri

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:55
Ligger vel i sakens natur, med 32A får du raskere fylt opp batteriet. Dersom det ikke er så viktig om du tenker å bruke hele natta på lading virker kladden mer enn godt nok og du sparer 10 lappen.

Ja, det er slik jeg også tenker. Behovet for lading og ladehastighet vil jo variere fra bileier til bileier. Har selv en Soul i bestilling, men har ikke 32A i garasjen. Fant ut at jeg bare hadde 10A, og at garasjen ikke engang var på egen kurs. Har liten peiling på slikt (og korriger meg gjerne), men regner med at jeg kan få justert opp kursen til 16A (i bestefall 20A) og dermed kan lade med 10A i garasjen. For meg/oss er det helt greit å lade over natten. Hvis man har 20-30% kapasitet når bilen settes på lading om kvelden, så vil man ha god rekkevidde tilgjengelig på morgenen, og jeg regner ikke med å måtte lade hver natt (men det er jo ut fra mitt/vårt bruk). I tillegg kan man jo lade litt på dagtid hvis det er dager der man ser at det trengs.

Min første tanke var også noe i retning av at jeg "burde ha" hurtiglading hjemme, men etter å tenkt over hvordan bilen vil bli brukt, så har jeg landet på at jeg fint klarer meg uten. Vil da samtidig innrømme at jeg ikke har hatt el-bil før og at jeg kan komme til å erfare noe annet enn det jeg nå ser for meg.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

elektrolux

De fleste har størst behov for rask lading før de får bilen.

For de aller fleste vil 10A lading være tilstrekkelig. Kjører du f.eks 60 km t/r jobb er bilen fullt oppladet igjen på 3 timer med 10A lading. Med en Soul betyr det at en har over 100 km rekkevidde etter 1 times lading.

Vi anbefaler derfor å henge opp original ladekabel hjemme som en slags ladestasjon, og ved behov / lyst, kjøpe en justerbar 16A ladekabel til å ta med i bilen. Denne gir da 60% raskere lading der en virkelig trenger det, nemlig på tur, samtidig som den er tilpasset den typen stikk en oftest støter på. Selvfølgelig kan denne også brukes hjemme om en vil korte ned ladetiden der. I dette tilfellet til 2 timer.

32A lading utnyttes best med en mode 3 kabel, og slike ladeplasser er den nye standarden og vil bli å finne flere og flere plasser. En slik kabel koster godt under 2000 kr fra bl.a oss.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Fox81

Nå er bilen bestilt og jeg satt meg litt mer inn i dette. Funnet ut at jeg kommer til å få lagt opp 6kv kabel ut i garasjen og bruke en 16A lader (evnt den 10A som følger med). Må uansett oppgradere med el i garasjen da dagens tilførsel består av en skjøtekabel som blir brukt som luftstrekk :/ Dog trekker jeg ikke annet enn garasjeåpneren på den stort sett p.d.d. På jobben har vi 400V og 230V med 3x100amp sikringer. Her tenkte vi å få opp noe da vi har henholdsvis en Tesla, snart min Kia og en Think. Thinken kan ikke lades på mer enn 10 amp, men han skal få en kontakt i det minste. Hva er lurt med tanke på lading av Teslaen og Kia? Blir det mer slitasje på batteriet mitt om jeg lader på 32A enn f.eks 16A?

Kianus

32A er hva KIA anser som normallading (i følge deres manual til bilen) og 10A er hva KIA kaller vedlikeholdslading.
Jeg hadde ikke vært bekymret for å lade med 32A.

OlavEmil

Vi har motsatt erfaring av mange andre. Fekk beskjed frå seljaren at ladestasjon var heilt unødvendig for dei aller fleste, og slo oss godt til ro med det. Så lånte vi Leafen til foreldra mine ei veke, og oppdaga at det å kun kunne lade ~1 mil i timen var heilt krise til vårt forbruk.

Vi bur landleg til, med 4 mil til Bergen, der eg går på skule og har diverse aktivitetar. Kona jobbar i Sogn, og har 13 mil til jobb ein veg. Ho kjem gjerne heim frå jobb i 14-tida (døgnvakt), med ca. 10% på batteriet. Då har vi ikkje straum til bytur før langt utpå kvelden med vanleg stikkontaktlading.

Når det er sagt, stemmer det heilt sikkert at dei fleste klarar seg fint med vanleg lading.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Elmo

Sitat fra: kennethdelbekk på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:06
Skal du få full utnyttelse av bilens lader på 6.6kw må du ha en såkalt ladestasjon med 32A kurs.
Men det trenger man da bare på tur, og ikke hjemme!
Det du trenger er en 32A mode 3 kabel, type2 (som nye ladestolper har) til type1 (som Kia har) når du er på tur. Hjemme trenger du bare medfølgende 10A ledning med kladd for der har du plenty tid til å lade sakte.   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

moby666

Har ikke brukt den originale ladekabelen, men er det noe som tilsier at det kan feks være 8/14 ampere lade mulighet slik det er på trillinger? På trillingene er det 2 lys, enten 8 eller 14 ampere avhengig tilkoblet kontakt (eventuelt overstyrt av magnet)

Lasse70

Selv har jeg kjøpt 32 amp lader, men har ikke brukt det enda. Jeg har hatt bilen i 3 uker og kjører ca 9-10 mil tur retur jobb+noen mil etter jobb til div aktiviteter. Så langt har det holdt veldig bra med laderen som følger med og hadde jeg vist det jeg gjør i dag så er det ikke sikkert jeg hadde bestilt egen lader.
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

K S

Har 6,6 kW lader i garasje, og min konklusjon er at jeg ikke vil ha elbil med 200 km rekkevidde uten mulighet for relativt rask lademulighet. Det gjør elbilen mye mer anvendelig feks etter jobb.
Men det er opp til hver enkel å prøve, blir 10-16 A for snaut får en vurdere en 32 A kurs.

duracell

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en hurtigladekabel som jeg kan bruke når jeg skal ut på langtur med Kia Soul.
De stasjonene som er oppført på ladestasjoner.no osv er dette stasjoner hvor man må ta med sin egen hurtigladekabel eller henger det ladekabler fast i stolpene?

Hvis jeg f.eks skal lade på garasjeanlegg på Bystasjonen/Klostergarasjen i Bergen hva slags kabel trenger jeg da?
Det står at garasjen er ustyrt med "Type 2, mode 3". Er dette to forskjellige kabler eller er det et dobbeltnavn på en type2-kabel? Må jeg ha et slags adapter/overgang fra den kabelen jeg har for å lage på disse garasjene/stedene rundt om i landet?

Enkelt spurt: Hva slags kabel trenger jeg for å lade Soul`n når jeg er på tur? ???

PS! Lader ellers kun med 10a kontakt hjemme/på jobb.

heidu

Ut på tur trenger du en type-2 til type-1 kabel (1-fas) som takler inntil 32A. Mode-3 definerer hva slags type lading, mao betyr dette at elektronikken som kommuniserer med bilen og forteller hvor mye bilen kan trekke av strøm er bygget inn i ladestasjonen/stolpen. Ladekabelen du fikk med bilen som lader på 10A via et schukostøpsel er en mode-2 lader, ettersom elektronikken er bygget inn i kabelen, altså ofte referert til som "kladden".

Andre ting som kan være greit å ha med er en skjøteledning, gjerne den fra biltema som er med 2,5mm2.

I tillegg har jeg en ekstra mode-2 ladekabel i tilfelle den ene skulle gå dundas.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA