Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan vi slippe unna DAB i 2017 ? Feilsatsing ?

Startet av Kjell Leaf, torsdag 08. januar 2015, klokken 11:25

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Kan det være et håp om at vi kan bruke vår FM radio i mange år ?
Det ser jo ut til at Norge og NRK har bommet litt her.
Er det en mikroskopisk sjangse for at de tar til fornuft ?

http://www.dn.no/meninger/debatt/2015/01/05/2156/Medier/dabtrollet-som-sprakk
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sverre_E

Per Morten Hoff er for DAB, det som Bjart Holstmark er for elbil.
Det er helt parallelle fremgangsmåter i kritikken. Og folk biter dessverre på.

Her er forresten et tilsvar til Hoff: http://www.dn.no/meninger/debatt/2015/01/06/2149/Medier/digitalisering-gir-radio-et-langt-liv
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

terfre123

Lytterandelen for DAB er over 50 prosent, og da blir det DAB, heldigvis.
Skjønner ikke skepsisen, så mange flere kanaler å velge i, i hvertfall litt utenfor de største byene. Og feilsatsing er det vel ikke. Sverige og Tyskland kommer etter, de har bare ikke satt en slukkedato ennå.
Minnesund - Oslo - Minnesund hver dag :-)

Kjell Leaf

Sitat fra: terfre123 på torsdag 08. januar 2015, klokken 12:25
Lytterandelen for DAB er over 50 prosent, og da blir det DAB, heldigvis.
Skjønner ikke skepsisen, så mange flere kanaler å velge i, i hvertfall litt utenfor de største byene. Og feilsatsing er det vel ikke. Sverige og Tyskland kommer etter, de har bare ikke satt en slukkedato ennå.
Ulempene med å være tidligere ute enn andre land er for store da f.eks mange biler enda ikke er levert med DAB.
Hva er egentlig så bra ? Jeg vil først og fremst ha lyd ut av radioen, og det har jeg allerede.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sverre_E

Det som er trist er at Nissan ikke leverer biler med DAB. Ei heller en god løsning for ettermontering til Leaf.
Tesla, BMW og VW leverer elbil med DAB, akkurat som Toyota, Skoda, Opel, Ford, Volvo, Audi og en rekke andre  bilprodusenter også leverer biler med DAB.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Electrix

Sitat fra: terfre123 på torsdag 08. januar 2015, klokken 12:25
Lytterandelen for DAB er over 50 present.
Hvor har du lest det?
DAB pusherne fikk gjennom et krav om at DIGITALE lyttere, altså både DAB og net-radio tilsammen skulle være over 50% før man tillott slukking av FM, men egentlig burde det vært motsatt, DAB skulle vært mer enn 50% i forhold til FM og net-radio da de fleste av oss klarer oss utmerket med dette. DAB fører til lite nytt, men et enormt søppelberg av brukte radioer, jeg er red for at dette blir det nye ISDN.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

terfre123

#6
Formulerte meg noe upresist ser jeg.
Den digitale lytterandelen er på 52 % i siste måling fra november.
DAB+ fører med seg bredde og kringkastning. Flere kanaler som er der, trenger ikke starte apper eller være avhengig av nett for å få lyd ut av radioen.
I og med at flere europeiske land nå har uttalt at det er DAB+ som blir standarden, vil også tilbudet på Add-on produkter som integreres med den originale radioen som står i bilen bli større.
I og med at det er minst to år til FM stenger så vil i hvert fall jeg vente litt.
Vi er jo innovatører som kjører el.bil, så da må vi fortsette innovasjonstakten :-)
Minnesund - Oslo - Minnesund hver dag :-)

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:20
Sitat fra: terfre123 på torsdag 08. januar 2015, klokken 12:25
Lytterandelen for DAB er over 50 prosent, og da blir det DAB, heldigvis.
Skjønner ikke skepsisen, så mange flere kanaler å velge i, i hvertfall litt utenfor de største byene. Og feilsatsing er det vel ikke. Sverige og Tyskland kommer etter, de har bare ikke satt en slukkedato ennå.
Ulempene med å være tidligere ute enn andre land er for store da f.eks mange biler enda ikke er levert med DAB.
Hva er egentlig så bra ? Jeg vil først og fremst ha lyd ut av radioen, og det har jeg allerede.

Hva er så bra? Vel, kanalutvalget? Jeg vil også ha lyd ut av radioen, men ingen av de kanalene jeg hører på sender på FM dessverre. Ok, NRK mPetre sender på FM noen få steder, med urdårlig kvalitet. NRK Alltid Nyheter eller P7 Klem tror jeg ikke finnes noen steder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:37
Sitat fra: terfre123 på torsdag 08. januar 2015, klokken 12:25
Lytterandelen for DAB er over 50 present.
Hvor har du lest det?
DAB pusherne fikk gjennom et krav om at DIGITALE lyttere, altså både DAB og net-radio tilsammen skulle være over 50% før man tillott slukking av FM, men egentlig burde det vært motsatt, DAB skulle vært mer enn 50% i forhold til FM og net-radio da de fleste av oss klarer oss utmerket med dette. DAB fører til lite nytt, men et enormt søppelberg av brukte radioer, jeg er red for at dette blir det nye ISDN.

Jaha, så om nett-radio teorietisk fikk 50%, DAB 45% og FM 5% skulle vi beholdt FM? Når det er FM det er aktuelt å fase ut er det markedsandelen til FM man må se på mhp. tidspunkt på utfasing synes jeg, ikke fordelingen mellom alternativene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

DAB må gjerne bli et ekstra tilbud for de som ønsker å bruke og betale for det. Selv klarer jeg meg best med FM.

DAB er kun en kopi av "digitaliseringen" av TV hvor resultatet for særdeles mange har blitt et svært redusert TV-tilbud og økt kostnad. I gamle dager kunne man se TV nesten hvor som helst, selv om det ofte var en del snøstorm der man hadde dårlig dekning. Har man dårlig dekning idag får man ikke inn noenting selv ikke snøstorm. I tillegg må man kjøpe egen mottaker, og betale flere hundre kroner i måneden for å få inn noe mer enn NRK. Det er ikke slik at TV kanalene har fått inn mer penger de kan bruke på kvalitetsprogrammer, heller tvert imot. Det er mer søppel nå enn noensinne. Pengene blir igjen hos RiksTV som klarer å tyne ut 1,65 milliarder ekstra kroner ut av kundene sine. Det er akkurat det samme som kommer til å skje med DAB. Noen bruker Stortinget til å kunstig lage et marked for et produkt som ikke fyller noen udekkede behov.

Hvis folk vil høre "bredderadio" så kan de allerede idag høre dette som nettradio. Det er verken spesielt vanskelig eller dyrt.

RiksTV eies 1/3 av NRK, 1/3 av TV2, og merkelig nok 1/3 av Telenor. Det er disse tre aktørene som tjener ekstra penger på å presse på oss en tjeneste vi ikke hadde behov for.

Så kan man jo gjette hvem som eier NorKring som står for eier hele det norske DAB nettet... Jo Telenor. Telenor gjør aldri noe gratis. Følg pengene!  FM nettet vil slukkes kun for at vi skal tvinges over på DAB (hvor man ved dårlig dekning ikke engang vil høre skurring) slik at "noen" skal kunne tjene mer penger. Det er bare et tidsspørsmål før man får en eller annen form for betalingskrav .
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

Så vidt jeg vet finnes det ikke gode tall på bruken av radio (FM, nett og DAB), så man antar og manupulerer tall så det passer sitt argument.

* For få som lytter på DAB? Slå sammen nettrdio og DAB og kall det "digitalradio" (enere og nuller er som kjent fremtiden)
* For dyrt å bygge ut DAB?
   Lyv, ti, underslå fakta
* For treigt å bygge ut DAB?
   Lyv, ti og underslå fakta
* Større vekst i (inter)nettbasert radiolytting enn DAB-basert lytting?
   Lat som om det er et argument mot FM, istedenfor et argument mot DAB.

Per Morten Hoff er riktignok mot DAB, men jeg har hittil ikke sett noen ta han på faktafeil.
Jeg har faktisk ikke sett noen svare direkte på kritikken han kommer med, de messer heller videre på budskapet sitt om at DAB er fremtiden.

Jeg synes DAB fremstår som en like dårlig ide i 2015 som det gjorte i 1995.
Og jeg lurer noen ganger på hva politikere (og DSB) tenker om krig og naturkatastofer?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: TorC på torsdag 08. januar 2015, klokken 16:09
DAB må gjerne bli et ekstra tilbud for de som ønsker å bruke og betale for det. Selv klarer jeg meg best med FM.

DAB er kun en kopi av "digitaliseringen" av TV hvor resultatet for særdeles mange har blitt et svært redusert TV-tilbud og økt kostnad. I gamle dager kunne man se TV nesten hvor som helst, selv om det ofte var en del snøstorm der man hadde dårlig dekning. Har man dårlig dekning idag får man ikke inn noenting selv ikke snøstorm. I tillegg må man kjøpe egen mottaker, og betale flere hundre kroner i måneden for å få inn noe mer enn NRK.

Så forskjellig kan man se på ting.

Før kunne vi få inn NRK på hytta, i dårlig kvalitet (analog SD) på vanlig antenne. Nå får vi ørten kanaler i tildels glitrende kvalitet i forhold til i før (mange i HD). Noen ekstra mottager trengs på ingen måte, stort sett alle nyere TVer har innebygd støtte for DVB-T og CAM-modul. Ikke betaler vi noe ekstra for det på hytta heller, siden vi får 4 programkort inkludert i prisen. Den summen vi betaler for å ha RiksTV hjemme dekker altså også hytta.

Alternativet hadde vært digital kabel-TV hjemme og parabol på hytta. Det hadde blitt MYE dyrere samt krevd egne bokser overalt. Parabolantennene er heller ikke spesielt pene, en liten veggantenne for RiksTV er mye mer diskret.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Snart-i3

Bor på sentrale øslandsområdet og kan ikke kun høre P4 i bilen i boligfeltet. En annen kanal slår inn. Har alltid virket med DAB. Jeg bygger om alle bilene til DAB, med glede.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 08. januar 2015, klokken 17:04
Så vidt jeg vet finnes det ikke gode tall på bruken av radio (FM, nett og DAB), så man antar og manupulerer tall så det passer sitt argument.

Per Morten Hoff er riktignok mot DAB, men jeg har hittil ikke sett noen ta han på faktafeil.
Jeg har faktisk ikke sett noen svare direkte på kritikken han kommer med, de messer heller videre på budskapet sitt om at DAB er fremtiden.

Jeg synes DAB fremstår som en like dårlig ide i 2015 som det gjorte i 1995.
Og jeg lurer noen ganger på hva politikere (og DSB) tenker om krig og naturkatastofer?

Alternativet til å bytte til DAB+ er ikke å fortsette med FM som noen tror, det er å slutte med kringkastet radio. FM-nettet må oppgraderes for enorme summer om det skal brukes fremover, samtidig som bruken faller kraftig fordi lytterne migrerer til kanaler som ikke finnes på FM. Å bruke så mye penger på døende teknologi er galskap.

Hva krig og naturkatastrofer har med saken skjønner jeg ikke helt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. januar 2015, klokken 17:27
og naturkatastrofer har med saken skjønner jeg ikke helt.

Gode gamle alarmene til sivilforsvaret med "viktig melding, lytt på radio" eller noe sånt?

Skal man nå en større mengde mennesker i dag innenfor et begrenset geografisk område finnes det vel kanskje måter å sende SMS til alle aktive telefoner i det aktuelle området?

Det vil uansett være en mye mer effektiv måte å nå mange mennesker på samtidig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA