Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Østlandet - Trondheim: Korteste vei?

Startet av Cato76, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:54

« forrige - neste »

Cato76

Jeg skal kjøre fra Telemark (Porsgrunn) til Trondheim i slutten av mnd'en. Jeg har aldri kjørt denne veien før, så jeg trenger noe innspill fra dere.

Jeg ser på kartet at korteste veien, i tid, er Rv3 hvor det også er plassert 3 stk SC på veien (Drammen, Elverum og Alvdal), men den korteste veien, i km, er E18/E6 Men her har jeg vel kun 2 SC på veien (Drammen og Lillehammer).

Nå vet jeg ingen ting om hvordan standarden på veiene er, men hvilken vei bør jeg velge? Og hvor lang tid bør jeg rene å bruke? 

Vil også ha mest mulig strøm på bilen ved ankomst, da jeg skal returnere 2 dg etter.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Er vel Østerdalen som er det opplagte valget her. I Trondheim har Tesla fire 22KW bokser på utsiden av servicebygget sitt i tillegg til flere fastmonterte 11KW UMC og 1 22kW boks i parkeringskjelleren på Lade Arena. Der kan du fylle opp ved behov. Gode muligheter for handling og mat i området :)

fonberg

Enig, jeg foretrekker også Østerdalen. Om du fyller på Dombås eller på Alvdal på vei nordover så gir de ca. samme batteriforbruk til Trondheim, så det er heller ingen klar grunn til å kjøre Gudbrandsdalen.

På sommerstid foretrekker jeg å kjøre fulladet fra Trondheim direkte til Lillehammer, via Ringebufjellet. Dette strekket går med god margin med 85-batteriet sommerstid, kommer typisk frem med 70-80 tkm igjen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

havardma

Sitat fra: fonberg på onsdag 07. januar 2015, klokken 13:34
På sommerstid foretrekker jeg å kjøre fulladet fra Trondheim direkte til Lillehammer, via Ringebufjellet. Dette strekket går med god margin med 85-batteriet sommerstid, kommer typisk frem med 70-80 tkm igjen.

Med samme taktikk burde man vel komme seg til SC på Elverum uten å stoppe på Alvdal også? Ifølge google maps bare et par mil lenger enn Lillehammer, men neppe noe alternativ nå vinterstid.

sn0le

Østerdalen har og et annet triks opp ermet på vinteren.
Har mang en gang kjørt Trondheim Oslo via Østerdalen og hørt på radio at det er stengt på Dovre pga dårlig vær.
Og Lillehammer har vel stor pågang på SC'en så man risikerer å måtte vente på lading eller få redusert ladehastighet siden man må dele på effekten når A- og B-lader er i bruk.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Porsgrunn - Elverum er 297km.
Lader du bilen til 100% så bør du kunne klare å kjøre direkte uten ladestopp i Drammen.
30 minutter lading i Elverum vil gi deg 200km eller mere inn på batteriet.
Elverum - Alvdal er 174km. Ha ca 230km Typical range når du kjører fra Elverum.
Alvdal - Trondheim er 196 km.
Med 30-ish minutter lading i Alvdal så har du nok til å komme deg til Trondheim.
Lader du 60-70 minutter så har du omtrent fullt batteri og har 15-16 mil rest når du kommer til Trondheim.

Tips: Når du lader i Alvdal, stopp ladingen når den gir deg mindre enn 21kW.
Da lønner det seg heller å lade på 22kW i Trondheim når du kommer dit.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Cato76

Takk for gode tilbakemeldinger!

Da blir det nok Østerdalen tur/retur. Vurderte fly eller tog, men elsker å kjøre Teslaen så det ble ikke noe alternativ  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Gladtrd

Du har vel fortsatt 3 SC om du kjører E18/E6, Lier, Lillehammer og Dombås.
Østerdalen gir deg også 3 SC som du nevner (Lier, Elverum og Alvdal).
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

B_Tesla

Denne turen har jeg allerede kjørt en del etter jeg fikk min bil. Skien-Trondheim i mitt tilfelle. Men så å si samme sak. Var jeg deg ville jeg kjørt E18 fra Porsgrunn til Drammen. Stoppet der og tatt første kaffe. Det er høy hastighet helt til Elverum, og det spiser batteri.

Kjør gjennom Oslo og E6 nordover. Så tar du Østerdalen med lading Elverum og Alvdal. Fint å spise ved Alvdal. God burger der.

Du sparer fort en time på Østerdalen, samt bedre veier+høyere fartsgrense Pass på gjennomsnittsmålingen en del mil sør for Alvdal. 80 i 11km.

Trondheim kan det lades enten utenfor service center, samt det er en type2 også i kjelleren rett ved salgsavdelingen. Men skal du overnatte hos noen holder 10/16A fint.

God tur.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Havebigfun

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:19
Du sparer fort en time på Østerdalen, samt bedre veier+høyere fartsgrense Pass på gjennomsnittsmålingen en del mil sør for Alvdal. 80 i 11km.
Det er mellom de to boksene det er på tide med tissepause ::)

fonberg

Har hatt tissepause på det strekket noen ganger, ja :) Men nå er det jo så nære SC-stoppen på Alvdal at man like godt kan gjøre sitt fornødne der.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Amoss

Sitat fra: fonberg på torsdag 08. januar 2015, klokken 23:48
Har hatt tissepause på det strekket noen ganger, ja :) Men nå er det jo så nære SC-stoppen på Alvdal at man like godt kan gjøre sitt fornødne der.

Tesla burde hatt kjent kundene sine godt nok til å plassere superladerene mellom boksene ;)
Model S 85D

Arntiv

Du får 3 sc hvis du kjører E6 via Dombås, men i "forslaget E18/E6" er det beregnet at du må ta av E6 ved Ringebu og kjøre via Folldal til Hjerkinn. Da misser du Dombås. Dessuten er veien noe kronglete via Folldal.
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

B_Tesla

Skal man kjøre strekker Oslo-Trondheim, og du ikke svar det for turen si skyld er ikke E6 et alternativ en gang. Det er alvorlig mye raskere med Østerdalen Rv3. Tatt Dombås noen ganger, men er utrolig mye lenger tur. Masse fotobokser, lave hastigheter, dårligere vei.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

bb

Jeg er enig med de andre her. Østerdalen er mye diggere av flere årsaker:
- 80-sone store deler av strekningen kontra utrolig irriterende 50-, 60- og 70-soner i Gudbrandsdalen
- Mange flere muligheter til forbikjøringer
- Aldri stengt på grunn av uvær slik som Dovrefjellet støtt og stadig er
- Marginalt raskere superlading fordi laderne i Elverum og Alvdal er de nye som leverer ca. 117 kW mens de i Lillehammer og Dombås leverer ca. 105 kW maks. I praksis sparer du kanskje ett minutt :P
- Ca. 30-60 minutter raskere kjøretid
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA