Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademønster Think 2002

Startet av Suleman, tirsdag 06. januar 2015, klokken 17:55

« forrige - neste »

Suleman

Hei, kjøpte en Think for noen dager siden.

Lærer om batteriene på bilen på den vanskelige måten, men sånn er det vel å ha en eldre elbil. Den har originalbatterier og trenger en vannservice, må bare få tid til å ta det snart.

Etter første fulle lading kjørte jeg til sammen 34 km, bilen viste at den hadde 40 % batteri igjen, men begynte å kjøre svææært sakte (10 km/t). Så jeg bør vel tenke meg til at den klarer 30 km på en lading.

Jeg har prøvd å lade den fullt opp, da stå den over natten og bilen ladet kun opptil 90%, ikke 100%.

Hvordan anbefaler det å lade den? Ha den på lading
slik at den alltid er fullt ladet opp?
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Yeyeye

Det at den lader kun til 90% er et dårlig tegn. Du har ikke fått feilmelding i displayet?
Kan være at du har batteri med lekasje og at når den lader får du en isolasjonsfeil som rekker "tørke" før du kjører igjen.
Jeg anbefaler på det sterkeste å ta tur til f.eks Elbilmek eller noen som kan ClassicThinken for både lese ut feilmeldinger og eventuelt vannfylling. Du bør nok ikke teste ut rekkevidden din mere, før en god sjekk av batteriet ditt.
Når bilen selv kutter effekten slik du beskriver, er det nok stor sjanse for at enkeltblokker i batteriet har vært tomme forholdsvis lenge. Å ha full gass når batteriblokker er helt tomme, kan skape en batterieksplosjon som også sprenger batteriblokker som kan være gode med det samme.
Vær forsiktig, så kan du komme billigere ut av det, selv om jeg desverre tror du må finne deg i en større jobb med batteripakken.
Får håpe det beste, men erfaringene er desverre mot oss her;)

Arild.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Suleman

Tusen takk for svar.

Kjøpte bilen for noen dager siden. Forrige eier sa at bilen snarest trenger vannservice. Det lyser ett utropstegn og "Maintenance Charge required".

Jeg håper da ikke at det er såpass store problemer med batteriene  :(
Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Arnie

SitatDet lyser ett utropstegn og "Maintenance Charge required".

Dette betyr at du allerede har kjørt for langt, og at vannservice (vedlikeholdslading) på batteriet burde vært tatt for en god stund siden. Classicen er dessverre i utgangspunktet programmert til å si fra om dette for sent. 300-400 mil er passende kjørelengde mellom hver batterservice.

Derfor bør du snarest ta bilen til vannservice.

Sett inn din geografiske tilhørighet i signaturen din - da er det lettere å gi tips om hvor du kan få hjelp.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Yeyeye

Men igjen så kan det være håp for batteripakken din, så ta en vannfylling, så finner en fort ut ståa. Jeg har større håp for pakken din nå, en før den infoen om "Maintenance Charge required" Du kan være heldig å ha en batteripakke som bruker lite vann. Jeg har hatt 2 biler under noenlunde lik bruk her, og mens den ene bruker en10-12 Liter vann, så brukte den andre maks 1/3 av dette. Da fylte jeg ved 500Ah overladning, som er ca halve av det bilen varsler på.
Få noen ærfarne til å hjelpe med vannfylling, for du bør ikke kjøre på med maks antall timer overlading under vannfyllingen nå. Mål også vannforbruket, slik at du lærer å kjenne bilens forbruk av batterivann og kan sette deg et tak på hvor langt du kan kjøre mellom vannservicene.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Vi kommer til å ta en kampagne på omprogrammering av Simotion i  Oslo i nær framtid.

Vennlist send oss SMS så tar vi kontakt når vi nærmer oss Oslo.

Vi omprogrammerer motorstyringen til å være betydelig mer batterivennlig. Batteriet må selvfølgelig fikses, ellers går rekkevidden ytterligere ned da vi setter minste spenning opp 10V
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PionerThink

Sitat fra: Suleman på tirsdag 06. januar 2015, klokken 21:52

Det lyser ett utropstegn og "Maintenance Charge required".


Har også fått opp en slik melding i mitt display og trenger derfor utføre vannpåfylling og vedlikeholdslading ASAP!
Er det noen i Kristiansandsområde som kan hjelpe til med dette i nærmeste fremtid?

På forhånd takk for svar!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jorota

Vel, jeg bor i Arendal og har Nicometer.
Hvis ingen nærmere melder seg og om du kan komme hit så kan jeg hjelpe deg.
Send meg en PM om du vil  :)
Bor i Arendal - Think Classic

PionerThink

Takk for tilbudet!
Er litt langt for den stakkars Think'en helt til Arendal ::), så jeg venter litt og ser om noen andre melder seg!

Tar kontakt igjen hvis det ikke dukker opp noen, så får vi se om det kan bli aktuelt med litt tauing til Arendal kanskje ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

arv

Hei
Jeg kan ta vannfylling. Når du får varsel har du overlader for mye.
Jeg bor på Skedsmokorset,
Tlf 90129952
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

PionerThink

Takk for tilbudet, men Skedsmokorset er vel i Oslo hvis jeg ikke tar helt feil, og er det langt fra Kr.sand til Arendal så er det altfor langt til Oslo for den lille grå ::)
Tror jeg må basere meg på noen litt mer lokale :D

Ellers takk igjen for tilbudet!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

elektrolux

Think solgte i sin tid ut diverse Actia FR2000 diagnoseapparat til folk rundt om i Norge nettopp med tanke på at disse skulle kunne hjelpe andre med å ta vannservice.

Nå må de som sitter på disse apparatene ta sitt ansvar bevist og hjelpe til å holde disse bilene i drift.

Vi har hatt kunder som kommer helt fra Kristiansand for vannservice hos oss i Stavanger. Det burde være unødvendig.

Vet der er utstyr tilgjengelig i Kristiansand.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Om sommeren er jeg ganske mye på hytten i Vennesla, i disse perioder bidrar jeg med min ekspertise.
Da har jeg allerede gjort for et par stykker.

Da kan jeg også transportere Thinker for større service i Stavanger.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

PionerThink

Takker for tilbudet OneMore!
Når tenker du deg nedover til det blide sørland? Blir det først i mai/juni kanskje?
Kan høres litt mer når det nærmer seg, så kan jeg se om det dukker opp noe i mellomtiden :)

Er litt usikker på om jeg vil legge så mye penger i gråtassen at den skal være med helt til Stavanger ::)

PionerThink
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA