Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Leo, tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:09

« forrige - neste »

birkeland

Sitat fra: birkeland på fredag 19. juni 2015, klokken 13:02
Jeg har fått fukt inn i blinklyset på speil passasjerside (se bilde). Bilen er kun vasket med hageslange. Er det noen som har fått bekreftet eller avkreftet om bilen kan vaskes i vaskeautomat? Vet at det er noen elbiler hvor underspyling er fy fy for å beskytte batteripakken under bilen.

Har også den irriterende blinkingen av batteristatus på dashbordet i ny og ne.

Et spørsmål og neppe en feil: Er det noen som vet hva REG symbolet i displayet er (se bilde)? Det er ikke mulig å trykke på det.

Da har jeg vært hos min KIA forhandler, og de skal bytte sidespeil. De skal også bytte hele instrumentpanelet som følge av blinkingen på SOC. Det var vissnok en svakhet på instrumentpanelene, men om dette gjelder alle eller bare noen få instrumentpanel, vet jeg ikke. De måtte visstnok søke KIA Norge for å få dette byttet.

"REG" som vises i displayet visste de ikke hva er for noe. De skulle ta kontakt med noen for å høre, uten at jeg vet hvem denne noen er.

Forøvrig: Når jeg trykker på "talegjennkjenningsknappen" på rattet, og sier "search address, så kan jeg ikke velge andre land enn UK og Gibraltar. Norway er "grået" ut. De visste ikke hvorfor dette ikke fungerte. Fungerer dette hos dere andre?

Fikk de forresten til å sjekke "min"- og "max deterioration" på batteriet i GDS-programvaren som leser batteriinformasjonen fra BMS-brikkene, og degenereringen var på 0% etter 3000km. Godt å vite.

Ellers strålende fornøyd:)

K S

Sitat fra: nime01 på fredag 17. juli 2015, klokken 07:39
Nå er det rett nok ikke så vanvittig mange Soul EV på veien, men denne tråden er forfriskende kort.

Er Soul rett og slett en veldig bra bygget elbil, eller er erfaringsgrunnlaget for lite ennå?

Bra bygget

petgok

Noen som har fått oppgradert software slik at feilen med forhåndsinnstilt temperatur tilbakestilles til 15 grader har forsvunnet?
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

Strøm Tycoon

Jeg har som kjent hatt trøbbel med defekt lås i venstre bakdør, følgefeil av dette er at 12V batteriet ble utladet helt, og følgelig ødelagt. Fikk endelig tid til å få byttet dette batteriet i ferien.

Utover dette har jeg måtte fått fylt opp A/C-anlegget med gass, om det er lekkasje i det, eller om det ikke ble fylt fra fabrikk vites ikke. De har fylt med sporstoff slik at de kan finne evt. lekkasje skulle det vise seg å bli nødvendig å fylle på igjen.

Har ikke opplevd noen andre problemer, eller hatt driftsstans "på veien".

Ona IX

Sitat fra: petgok på mandag 10. august 2015, klokken 14:24
Noen som har fått oppgradert software slik at feilen med forhåndsinnstilt temperatur tilbakestilles til 15 grader har forsvunnet?
Hadde min bil på service nettopp, uten at de oppdaterte software, og det er til og med nyere software utgaver.  >:(

Svein Evensen

Har nå kjørt 1400 km. Ikke opplevd noen av de feilene som beskrives. Håper det varer.

petgok

Har kjørt 26.000 km - var problemer med forhåndsinnstilt temperatur som gikk tilbake til 15 grader, men etter software oppdateringen har dette problemet forsvunnet. Har hatt et lite sinkslipp på bakluka, men det fikset kia via garantien. Har også opplevd flimring i batteri indikatoren, men ikke pushet mye på kia på dette utenom at jeg nevnte det på første service i mai. Ellers super fornøyd med bilen.
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

Victorious

Har kun kjørt vel 1000km så langt og kan kun melde om :

Feil i kartinfo, navigasjonen er ikke 100% oppdatert, den mangler deler av motorveien gjennom Østfold, retning Stockholm. Det samme gjelder forskjellige småveier, her og der. Senest en jeg kjørte igår på Lørenskog. Viktig å poengtere at dette er ikke nylagte veier, men veier som har eksistert i noen år.

Den vet heller ikke at Statoil på Gardermoen har semihurtig-lader (eller har lader i det hele tatt)

Har meldt dette til Kia, for å sjekke at jeg har siste kart-versjon, noe de bekrefter.

AmocoCadiz

#53
Hadde håpet på bare småfeil hvis det var noe med KIA, men hadde jamen uflaks..

Etter endelig fått Soul, fikk brukt nybilen noen dager og ladet et par ganger på Oslo kommunes vanlige ladestolper.
Så kom plutselig melding om Check electric vehicle system en morgen når bilen var ferdigladet, kjørte av gårde til Kia, men alle systemer døde etterhvert, noe som ble litt skummelt, først gasspedal begynte å slutte å fungere, kom og gikk, så servo styring forsvant og ratt ble som stein, så begynte hele bilen hakke , tikke og riste i alle elektriske systemer, fikk stoppet, skulle prøve å rygge til side, da stopp hele bilen. Stående midt i gata, på med nødblink, ringe Kia Family Like Care (viking), etter noen minutter til døde til sist nødblink også.....
Siden da bor nybilen på KIA verksted med diagnose; del av ladesystemet er gåen ( foreløpig litt uspesisfisert) med ny del som må skaffes (fra fabrikk i Korea?) og monteres.
Men kan disse enkle ladestolpene med vanlig ladekladd knekke Soul?
Har hørt om mennekes ladere på Ikea som skapt problem, men ikke Schuko ladere?

Så Kia Soul starten er ikke noen højdare foreløpig. Har egentlig ikke hørt om så mye ladeproblem på Soul, men dette ligner mye på mange meldinger fra Zoe forumet....
edit
ser det var en annen Kia meldt med lignende problem 31januar2015, hadde vært interessant å vite diagnose og reparasjon?

AmocoCadiz

Bilen står dessverre fortsatt på verksted til vår store fortvilelse, siste melding er at hele ladeenheten må skiftes, uten at vi fått vite noe mer om årsak.
Men da er det vel neppe et 12V batteriproblem,
men kan vi bare ha vært uheldig med ladeenheten fra fabrikk, eller er det et problem som den vanlige offentlige Schuko ladestolpen i Oslo skapte for bilen.....? (brukt standard KIA ladekladd kabel)

JTveter

Jeg måtte bytte laderen (AC) etter ca 4000 km. Merket problemer første gang etter å ha koblet til IKEAs nye ladestolper på Furuset. Ventet en drøy måned på reservedel fra Korea. Har ikke funnet grunnen til at feilen oppsto. Men jeg hadde ikke dine feilsymptomer, eneste problem var at bilen ikke ladet.
KIA Soul Titanium Grey, Solgt
Mitsubishi Outlander PEHV 2016 Titanium Grey
Tesla Model 3 2019

AmocoCadiz

Sitat fra: JTveter på lørdag 03. oktober 2015, klokken 22:20
Jeg måtte bytte laderen (AC) etter ca 4000 km. Merket problemer første gang etter å ha koblet til IKEAs nye ladestolper på Furuset. Ventet en drøy måned på reservedel fra Korea. Har ikke funnet grunnen til at feilen oppsto. Men jeg hadde ikke dine feilsymptomer, eneste problem var at bilen ikke ladet.
Omg, orker ikke vente en måned for ny ladeenhet fra Korea, etter all venting på bil allerede....får håpe Kia Norge har noen ladeenheter på lager nå...
Håper egentlig også at vi bare vært uheldig med fabrikkladeenheten, ønsker virkelig ikke at offentlige ladepunkter skal ta knekken på bilen i ny og ne...planen er å kunne bruke bilen rundt om i Norge uten ladebekymringer på alle type standard  ladepunkter....

Men utenom noen uheldige Mennekes erfaringer fra Ikea har jeg ikke hørt om ladeproblemer med KIA Soul?

Leif Nilsen

Fikk utlevert bilen på torsdag som var, og nå er det dugg i kamera bak, ser nesten ikke noe bakover, selv etter jeg har tørket av linse,
Blir en tur til Kia idag/imorgen

uHu

Sitat fra: birkeland på lørdag 04. juli 2015, klokken 21:43..."REG" som vises i displayet visste de ikke hva er for noe. De skulle ta kontakt med noen for å høre, uten at jeg vet hvem denne noen er....
Kan REG være noe med radioen? Med RDS betyr REG at det er et regionalt program for tiden, f.eks når P1 sender lokalradio.  Ellers kan det være Regenerering.
2013 Leaf, 2004 LC100 diesel auto AHC, 1966 Volvo B57.
Ex: LC100, LC80, Mondeo, Corolla, Tercel, Corona x2, Mini.

Sibir

Har for første gang sett at det flimrer i displayet på batteristatus, eller feilfri de første 7000 km. Tar det med displayet på neste service. Ikke så veldig plagsomt under daglig bruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA