Hjelp til bruktbilkjøp

Startet av Kimlotus, søn 04. jan 2015, kl. 08:43

« forrige - neste »

Kimlotus

Hei

Mitt første inlegg på denne siden..

Jeg hadde en S85D i bestilling da prisen ble justert så jeg kansellerte denne bestillingen grunnet for høy pris for mitt budsjett. Jeg må nå vente til brukte 85D treffer markedet (om dette skje...)

Jeg ser nå at min Tesla sult må mettes med en brukt S85, men leser om mye feil og mangler og har derfor behov for noen tips med tanke på å kjøpe brukt. Når burde bilen være 1ste gangs registrert? Hvilke feil burde være rette? Hvilket utstyr mener dere gjør bilen til et godt bruktbilkjøp? kanskje til og med noen vil dele link fra Finn.no med gode kjøp. Tipper mange av dere her inne sitter på mye god info.

Takk

Muffinman

Man får da gammel pris om man har bestilt før prisøkningen?

Ellers så spiller det nok ikke så stor rolle når en eventuell bruktbil ble nyregistrert. Stort sett samme feilene på alle. Viktigere at det er fulgt opp og rettet på garanti så langt som mulig av forrige eier slik at du slipper.

eadie

Ute etter en fri lunch? Vil til og med  ha link til superkjøpet ditt på Finn? Litt vel mye forlangt.
Begynner ellers å bli mange av disse "still-spørsmål-på-forum-så-jeg-slipper-å-undersøke-selv" nå.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

P85DL

Søk på Finn: http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F8078&carmodelmake=1%2F8078%2F2000138&sort=2

Mange uten feil og mangler, men de som ikke opplever feil skriver ikke så mye om det 8)
Tesla Model S P85D

Havebigfun

Hei Kimlotus.
Det er ikke lett for oss å vite hvilke prioriteringer du gjør. Alle Tesla er bra når det gjelder kjøreopplevelsen- har man hatt Tesla vil man ikke ha noe annet siden-det sier litt om kvantespranget man er med på 8). Tesla følger opp feil på bilene på kulant måte men det krever til tider at man selv tar kontakt og er pågående eller tålmodig- litt ettersom. Det behøver altså ikke være en feilfri bil sålenge ansvaret for feilrettingen er avklart.
Fremkommeligheten med nåværende biler er utmerket - det må ikke være AWD, spes ikke om man har økonomiske begrensninger.
Jeg ville forsket litt på dobbellader-trådene for å finne en egen mening, ellers er det mer hensiktsmessig at du forteller om dine konkrete tanker slik at du kan få tilbakemeldinger fra oss.

Hyperstress

Om du hadde bil i bestilling/reservert på gammel pris, så ville jeg hørt med Tesla om du kan få gjennomføre bestillingen til den prisen. Regner med du feilaktig trodde at du måtte betale ny pris, og derfor kansellerte?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Dr.Ling

Sitat fra: eadie på søn 04. jan 2015, kl. 09:22
Begynner ellers å bli mange av disse "still-spørsmål-på-forum-så-jeg-slipper-å-undersøke-selv" nå.

Er det ikke derfor en har forum da? ;)
Jeg går ut ifra at alle søker før en lager ny tråd, det har sikkert Kimlotus også gjort, men det er ikke så enkelt å finne det en er ute etter her inne. Det er gjerne flere tråder om samme tema, hvor 4 av 5 innlegg er avsporinger. Slik som dette innlegget her ;)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Krishell

Jeg den siste måneden brukt mange timer her inne før jeg bestemte meg for kjøp. Først lest igjennom "feil og mangler tråden". Litt små skremt, men for å så lese erfaringer og ikke minst høre erfaringer av folk man møter på gaten. forskjellen på en bileier i bensinbil til 800.000 og en Tesla eier i en bil til 800.000, er hvor hyggelige de er, når man spør hvordan bilen oppleves til hverdags. (Det beste er at INGEN nevner lavere årsavgift, gratis bompassering og sniking i kollektivtrafikken. Det hører man kun ifra haterene..)
Om jeg har lært mere av og lese her inne enn å lage en tråd? Definitivt..

Oreo

Skjønner ikke hvorfor du kansellerte ordren din da du var sikret den gamle prisen, OM du hadde betalt depositum vel og merke. Om jeg skal gjette, så hadde du kanskje gjort klart en reservasjon, men IKKE betalt depositumet på 15000,- ennå, og dermed etter prisoppgangen innså at det ble et stramt budsjett.

Når det gjelder feil og mangler er jo ikke dette noe å bekymre seg over da garantien fortsatt dekker alt. Drive Unit (DU), eller motor, har jo 8 års garanti, heller ikke noe å bekymre seg over.
Det som jeg ville passet på og være litt bevist på er om bilen har forhåndsbetalt serviceavtale eller ikke. Denne kan i såfall enten være 5 år eller 8 år. Det kan jo ha litt å si på prisen/valget.
Ellers av utstyr er det jo bare å sette seg inn i hva som finnes, hva det koster nytt og hva du synes bruktbilen du er på utkikk etter bør ha. En ting mange har diskutert er dobbeltlader. Her er det hver enkelt sitt eget behov som gjelder. Litt research må en gjøre selv, både fordi en kjenner sitt eget behov, økonomi og ikke minst skal være sikker på å kjøpe den bilen som passer seg.
Hvis ikke kan jeg gjøre det lett for deg, du kan få kjøpe min bil fordi jeg har det utstyret jeg mener er riktig.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

GreenBeHH

De som skriver mest på disse Tesla sidene på forumet er veldig mange super entusiaster (positivt ment).  Men, de er også svært opptatt av detaljer og alt som ikke virker.  Selv hoppet jeg av Tesla karusellen før jeg bestilte.  Hovedårsaken er den forvirrende prisingen og justering i produktet, pluss at bilen er altfor stor for mitt formål.  I tillegg så virker det som at det er noen kvalitets utfordringer.  Jeg ville unngått P85 modellen og konsentrert meg om S85.  Gjerne uten soltak, sparer nesten 80kg vekt, hvis du ikke må ha takstativ.  Techpakken er et must og luftfjærer har jeg tro på.  Jeg tror det beste bruktbil valget er en 2014 modell som har oppgraderingen som kom på våren 2014 (el. speil etc.).  Sjekk at alle oppgraderinger er utført og service pakken er grei å ha med.
Nå er det litt uheldig at det kom en prisstigning på ca. 60.000,- på konfigurasjonen jeg nevnte.  Det spiser opp mye av det en kunne fått en brukt S85 for da flere presser prisene litt opp igjen.  Ser det ligger noen greie S85 på finn.no til rundt 600.000,-.
Lykke til, det er en fantastisk bil og sjansen er der nå før avgiftene kommer. :D
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

ducktolate

Hvilke oppgraderinger på 2014 modellen er det ikke mulig å få på 2013? El innfellbare speil er det jo mange 2013 mod som har også.

Forskjellen mellom 2013 og 2014 er vel at det er mindre antall airbags i 2014 modellen.

Øyvind.h

Sitat fra: ducktolate på tir 06. jan 2015, kl. 09:29
Hvilke oppgraderinger på 2014 modellen er det ikke mulig å få på 2013? El innfellbare speil er det jo mange 2013 mod som har også.

Forskjellen mellom 2013 og 2014 er vel at det er mindre antall airbags i 2014 modellen.

Ettersom Tesla gjør oppdateringer løpende (både små og store) blir det nesten bare tull å snakke om "2013 modell vs 2014 modell". De som har fulgt med på Tesla en stund vet dette.

For øvrig har du helt rett i at selv eksisterende biler får løpende oppgraderinger. Min levert august 2013 har eksempelvis fått oppgraderte bremser, byttet hovedskjerm, nytt førersete, ny kabling (32A oppgradering) og fått titanskjold i tillegg til en haug andre små og store justeringer. Det eneste jeg har stått over er elektriske speil da jeg ikke ønsker dette på min bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ellholt

Hva mener du med at du har fått oppgraderte bremser?
:-)
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på tir 06. jan 2015, kl. 09:57
nytt førersete,
Hvorfor? Mitt sette ble gradvis løsere inntil et punkt hvor det stabiliserte seg. Påklaget dette, men fikk tilbakemelding om at det var "normalt". Passasjersetet er ikke slik.

Øyvind.h

Sitat fra: ellholt på tir 06. jan 2015, kl. 11:43
Hva mener du med at du har fått oppgraderte bremser?
:-)
Vet ikke nøyaktig hva de gjorde, men de gikk over dem, monterte skjold og shinet dem opp. Så i hvert fall annerledes ut når jeg fikk bilen tilbake, og de hadde gjort et eller annet med dem.

Sitat fra: Muffinman på tir 06. jan 2015, kl. 15:44
Sitat fra: Øyvind.h på tir 06. jan 2015, kl. 09:57
nytt førersete,
Hvorfor? Mitt sette ble gradvis løsere inntil et punkt hvor det stabiliserte seg. Påklaget dette, men fikk tilbakemelding om at det var "normalt". Passasjersetet er ikke slik.
Litt spesielt egentlig, men setet mitt hadde fra levering en veldig merkbar ujevnhet på sidestøtten på venstre side (nederst på siden av ryggen). Resultatet var at skinnet ble veldig slitt akkurat der fra inn/utstigning. Skinnkvaliteten er så som så, så jeg forventer ikke perfekte seter i det lange perspektiv, men dette var noe helt spesielt.

Service manager sjekket flere biler på rekke og rad, og fant ingen med den ujevnheten. Antakelig en airbag-kabel eller noe annet som har lagt seg feil. Endte med å bytte hele setet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA