Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fakkeltog mot Grøn kontakt

Startet av leaf-newbe, lørdag 03. januar 2015, klokken 02:46

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: pwb på lørdag 03. januar 2015, klokken 08:16
Sikkert knall når det  er minus 20. Helt ko-ko at det ikke er en kw pris. 2-3 kr kw ville vært fornuftig. Fullstendig på jordet at det skal koste mer å kjøre elbil enn dieselbil.

Om hurtiglading med høy hastigheter viktig vinterstid bør man kjøpe en elbil med aktiv oppvarming av batteriet. Mange tilbyr dette nå, f.eks BMW. Om man kjører en rimelig elbil uten batterivarmer, hvorfor skal en da få beslaglegge hurtigladeren i mye lengre tid, når vi vet at det er tid og ikke kWh som koster penger?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Speeder

#31
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 03. januar 2015, klokken 14:26
Sitat fra: pwb på lørdag 03. januar 2015, klokken 08:16
Sikkert knall når det  er minus 20. Helt ko-ko at det ikke er en kw pris. 2-3 kr kw ville vært fornuftig. Fullstendig på jordet at det skal koste mer å kjøre elbil enn dieselbil.


Om hurtiglading med høy hastigheter viktig vinterstid bør man kjøpe en elbil med aktiv oppvarming av batteriet. Mange tilbyr dette nå, f.eks BMW. Om man kjører en rimelig elbil uten batterivarmer, hvorfor skal en da få beslaglegge hurtigladeren i mye lengre tid, når vi vet at det er tid og ikke kWh som koster penger?
Er det en oversikt over hvilke biler som har dette? Dette er jo ett godt argument når man skal velge ny bil, lik ladefart hele året er vel en selvfølge for de fleste som ikke setter seg inn i alle detaljer.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

jkirkebo

Sitat fra: kos på lørdag 03. januar 2015, klokken 09:48
Hei - ser at denne diskusjonen går fortsatt. Jeg er imot tid faktor som prisgiver på ladestasjonen. Da varen man får er dyrere jo mindre bil du har. Kan bare se at de minste bilene argumenterer hardt for at Tesla og Zoe skal ha langt lavere pris peer kilometer kjørt enn andre elbiler. Samtidig er det merkelig at noen av dere argumenterer mot disse to bilene og Zoe spesielt. Den er jo langt billigere å eie enn de andre. Ikke sant Emil !

Størrelse på bil har ikke noe å si, det er batteriteknologi og evt. -oppvarming som har betydning. I Japan selges f.eks iMiEV med et 10,5kWh lithium titanate batteri som kan lades svært raskt. Vesentlig raskere enn f.eks 24kWh batteriet i Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-Erik på lørdag 03. januar 2015, klokken 10:25
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 03. januar 2015, klokken 03:07
Tesla tar 13.800,- for SC-tilgang. For en bil som kjøres 300.000km i levetiden og lader 5% på SC blir det ca. 3,70 pr. kWh.
Hei
Gidder du sette opp regnestykket ditt?
(jeg får litt annet svar på mitt. (Høyere))

(I tillegg har jeg til nå ca. 12% lading på SC, og prisen pr. kW blir også egentlig billigere fordi jeg har ladet mer SC.)

300.000km*5% er 15.000km. Jeg har regnet 250Wh/km inkl. tap i ladeprosessen, altså blir det 3750kWh trukket "fra veggen". 13800/3750=3,68
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Sitat fra: nime01 på lørdag 03. januar 2015, klokken 14:59
kø-problematikken på hurtigladere er temmelig fraværende all den tid de i snitt er i bruk ca 1,2 timer pr. døgn.

Det er en veldig feil konklusjon! Etter min erfaring er det ca. 50% sjangse for at en hurtiglader er ledig. 1,2 t/døgn stemmer sikkert, men det er fattig trøst at laderen er ledig natt til onsdag når jeg står fredag kveld på vei til hytta og trenger strøm. Det vil være dager og tider der behovet er størst. Helgetrafikk med kortrekkende elbil er et regnestykke som ikke går opp. Heldigvis er det et selvregulerende system. Det skal ikke store økningen til før slik bruk er umulig.

kos

Hei - diskusjonen kan fort ende i at de små elbilene med begrenset rekkevidde faktisk er bygget for lading på 16 amper over natten, og egentlig ikke passer til lengre distanser om det blir flere av de. Skaper køer, da de må ha ofte lading og det går sakte og ofte.

For de med større kapasitet er dette ikke et problem, helt til man trenger lading og det er kø på 22 / 43 kw og det står en haug med sakteladere med 3.3 kw lader i bilen.

kos

Hei - på forumet er det mange som hevder at det er kø. Om dette er på noen få steder eller om det er et nasjonalt fenomen er vanskelig for meg å si. Men det ser ut som det er et lokalt problem og ikke et nasjonalt. samtidig blir vi flere og at vi trenger et effektivt ladesystem er uten tvil . I Bergen så setter de opp på danmarksplass en hurtiglade stasjon med 24 punkt. Om man har effektiv hurtiglading her så vil man kunne ladde om vær bil stod der i 30 minutter fra 8 om morgenen til 8 om kvelden ca 576 biler. det er slike stasjoner vi trenger. Så la oss få en kW takst på 1.5kr og en fast pris for leie av stasjonen. Si 1 krone minuttet. Med en utnyttelse i dag på 1.2 timer per ladestasjon så spiller egentlig prisen ingenting. Et kjempestort underskudd. Bare synd at ikke vi kunne hatt en fast beløp ved registrering av elbiler som gikk til bygging av hurtigladestasjoner eks. kr 5000.

Så kunne vi bygget ut 100 tals stasjoner av dette formatet. Og problemet løst.

Sirup

Her i Bergen har vi en gratis hurtiglader ved Rema 1000 på Fjøsanger. Ved den laderen er det alltid kø. Stort sett står det flere biler og venter på å slippe til.
Dette er en lader med tre kabler, en chademo, en combo og en type 2. Dessverre er det ikke nok strøm til at flere enn en kan lade om gangen. Er dette et vanlig problem ved hurtigladere?
Det ville jo vært veldig mye mer effektivt at det var nok strøm inn på laderen slik at alle kablene kunne vært i bruk samtidig.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Marius Engel


Sitat fra: Askøy på lørdag 03. januar 2015, klokken 17:49
Her i Bergen har vi en gratis hurtiglader ved Rema 1000 på Fjøsanger. Ved den laderen er det alltid kø. Stort sett står det flere biler og venter på å slippe til.
Dette er en lader med tre kabler, en chademo, en combo og en type 2. Dessverre er det ikke nok strøm til at flere enn en kan lade om gangen. Er dette et vanlig problem ved hurtigladere?
Det ville jo vært veldig mye mer effektivt at det var nok strøm inn på laderen slik at alle kablene kunne vært i bruk samtidig.

Har møtt folk her som lader, kun fordi det er gratis. Altså billigere enn hjemme. Sykt hvor mye tid folk skal bruke for å spare en tier, og slite unødvendig på batteriet.

Marius Engel

Jeg synes Nissan har en grei prismodell: 2kr/kwh. Litt mer en dobbelt så dyrt som å lade hjemme. Og like dyrt å lade i 20 varmegrader som i 20 minusgrader.

Noen som er enig med den prismodellen?

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 03. januar 2015, klokken 18:12
Jeg synes Nissan har en grei prismodell: 2kr/kwh.

En utfordring med denne prismodellen er at noen fristes til å stå ekstra lenge for å lade fra 70 % til 90 % - og det går jo ofte svært sakte.
Hvis man betaler for tid så vil de fleste avbryte hurtigladingen når man har nådd rundt 70 %.
Pga. få ladere er hurtigladenettverket i startfasen sårbart for ladekø. Tror derfor at kwh-prising er mer fornuftig når det finnes flere ladere på samme sted.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

erikf

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 03. januar 2015, klokken 18:12
Jeg synes Nissan har en grei prismodell: 2kr/kwh. Litt mer en dobbelt så dyrt som å lade hjemme. Og like dyrt å lade i 20 varmegrader som i 20 minusgrader.

Noen som er enig med den prismodellen?
JA, sett fra forbrukerens side gir dette mening, hvis det bare finnes nok ledige hurtigladere.
2,50 pr min er hull i hodet økonomisk sett, hvis man hurtiglader relativt ofte: "Elbil koster det samme å kjøre som fossilbil" som overskrift hemmer elbilveksten. Det er kanskje nettopp det eksisterende elbilister ønsker, for å bevare incentivene lengst mulig.
Viljen til å forstå utbyggerne av hurtiglader er litt vel stor her på forumet.
Det at hurtigladertilbyderne har samvittighet til å ta betalt for en tjeneste som har så dårlig stabilitet som den har er et mysterium for meg. Det er rent frekt. Først stabilitet og kapasitet, deretter ta betalt for det.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: Askøy på lørdag 03. januar 2015, klokken 17:49
Her i Bergen har vi en gratis hurtiglader ved Rema 1000 på Fjøsanger. Ved den laderen er det alltid kø. Stort sett står det flere biler og venter på å slippe til.
Dette er en lader med tre kabler, en chademo, en combo og en type 2. Dessverre er det ikke nok strøm til at flere enn en kan lade om gangen. Er dette et vanlig problem ved hurtigladere?
Det ville jo vært veldig mye mer effektivt at det var nok strøm inn på laderen slik at alle kablene kunne vært i bruk samtidig.

Mange steder kan Type 2 benyttes samtidig som enten CCS eller CHAdeMO. Men CCS og CHAdeMO benytter den samme likeretteren i hurtigladeren og kan derfor normalt ikke brukes samtidig. Type 2 er ren AC og går derfor utenom likeretteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel


Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 03. januar 2015, klokken 19:42
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 03. januar 2015, klokken 18:12
Jeg synes Nissan har en grei prismodell: 2kr/kwh.

En utfordring med denne prismodellen er at noen fristes til å stå ekstra lenge for å lade fra 70 % til 90 % - og det går jo ofte svært sakte.
Hvis man betaler for tid så vil de fleste avbryte hurtigladingen når man har nådd rundt 70 %.
Pga. få ladere er hurtigladenettverket i startfasen sårbart for ladekø. Tror derfor at kwh-prising er mer fornuftig når det finnes flere ladere på samme sted.

Ja, godt poeng! Ser den!

Minuttpris har nok endel fordeler der ja, bare det ikke blir for dyrt...

bobakka

Jeg syns den nye pris modellen til Grønn Kontakt er meget bra :-)

Jeg har irritert meg grønn over å måtte betale 50 kroner eller mer når jeg bare trenger en rekkeviddeforlenger på 1-2 kWh. Det blir dyr strøm!

Ellers har jeg et par ganger opplevd defekte hurtigladere når jeg har hatt virkelig behov og kø flere ganger hvor jeg har kastet bort en del tid. Dette tar virkelig drepen på lysten til å kjøre langt - og spesielt med krevende passasjerer som ikke har sans for ventetid og rekkeviddeangst - som bare vil frem i tide! Inntil det står en hurtiglader på hvert gatehjørne er minuttpris en god modell.

Jeg er ellers enig i at å betale mer for strøm enn for diesel er bakvendt. Men jeg tror at det gjelder stort sett enkeltturer. Ved større og jevnlig behov for hurtiglading har vi andre prismodeller som gir lavere pris. Noen som bestrider det?

Det vi er i nå er vel elbilboomens forbannelse - at infrastruktur i form av parkeringsplasser, ladeplasser og hurtigladere ikke følger med salget. Jeg husker som fersk eier for 4 år siden hvor enkelt det var å finne pplass og ladeplass, nå er det neste umulig! Alt var bedre før (for meg...)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA