Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fakkeltog mot Grøn kontakt

Startet av leaf-newbe, lørdag 03. januar 2015, klokken 02:46

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: nime01 på tirsdag 06. januar 2015, klokken 00:17
Sitat fra: emil

Ellers viser diskusjonene at det faktisk er mange her som synes tjenesten med hurtigadere er så viktig/fin at de er villig til å betale litt ekstra i vinterhalvåret. For de aller fleste vil de ekstra kronene det koster å fylle opp med minuttbetaling vinterstid de få gangene det er behov knapt merkes på lommeboka.
Da er jo prisen til Ishavsveien helt innafor. Høy nok til at det aldri er kø når du kommer dit, og bruker man Ishavsveien sine ladere de få gangene det er behov merker man det knapt i lommeboka.

Tullball. De gangene jeg brukte laderen på Vestby vinterstid med Leafen sto jeg normalt i 7-8 minutter. 20 kroner ville det kostet til 2,50 pr. minutt. Helt klart innafor. 240 kroner er derimot på ingen måte innafor, og vil også merkes godt på lommeboka etter noen gangers bruk hver vintermåned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

Sitat fra: emil på mandag 05. januar 2015, klokken 22:20
Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 22:14

...

Hvordan i all verden skal hurtigladeleverandørene tjene penger da?

...

Hvordan skal de tjene penger ved å selge noen få kWh pr time? Vil tro at slitasjen på utstyret i tillegg til drift/kontorkostnader koster mer enn inntektene, så da kan de egentlig bare skru av laderene vinterstid og spare penger?

Ellers viser diskusjonene at det faktisk er mange her som synes tjenesten med hurtigadere er så viktig/fin at de er villig til å betale litt ekstra i vinterhalvåret. For de aller fleste vil de ekstra kronene det koster å fylle opp med minuttbetaling vinterstid de få gangene det er behov knapt merkes på lommeboka.

Hele problemet er at noen tror de kan tjene penger på å selge tilgang til hurtiglader. Man må gå bort fra å se at man skal kunne tjene penger på selve hurtigladeren. Man må tjene penger på det rundt hurtigladeren. De fleste sutrepavene inne her vil bruke hurtiglader noen få ganger i året når de skal på fjellet og stå på ski i dyrt utstyr som de tror gjør dem bedre på ski. Dette må hurtigladermafian tenke på og sammarbeide med butikker/kjøpesentere rundt/ved trafikknutepunkt som f.eks Hønefoss. Der burde ett eller annet kjøpesenter se behovet og samtidig tenke på det at de som skal på fjellet kanske også trenger å handle litt. Sett opp 10-20 hurtigladerpunkter i parkeringshuset, la de som kommer med elbil levere bilen til noen som står der og så lader de bilen for deg og parkerer den på en plass når den er ferdig ladet, dette betaler du f.eks 200,- for, men du får med en lapp som gjør at du får tilbake penger når du handler i butikken, f.eks får du tilbake alt når du har handlet for over 1000,- (beløpene er kun ett eks.)
Se bare på Sandvika, der står det huriglader på ett bortgjemt sted uten noen tjenester i nærheten. Flytt de inn på kjøpesenteret.

Panduck

Sitat fra: pwb på tirsdag 06. januar 2015, klokken 07:19
Hele problemet er at noen tror de kan tjene penger på å selge tilgang til hurtiglader. Man må gå bort fra å se at man skal kunne tjene penger på selve hurtigladeren. Man må tjene penger på det rundt hurtigladeren.

Jeg tror nok vi kan få se mange semihurtigpunkter som dukker opp for nettopp dette formål, spesielt om man vil kunne få ladere ned i 20-30 tusen. Restauranter med 11kW DC ladere der man kan lade gratis mot at man spiser der, kjøpesentre med betalt lading man kan få igjen med å handle, etc. Kanskje reklamefinansiert lading?

Men jeg håper vi får ett godt nett av ladere der biler kan lade i 50-100kW hastigheter. Det trengs for å få flere til å bytte til elbil, spesielt når biler med batterier med dobbelt av det vi har på LEAF type biler kommer.

Mitt problem med råbillig / gratis lading er: hva vil gjøre at de som trenger lading vil ha stor sjanse for å finne et ladepunkt, når folk uansett plugger inn, om de trenger det eller ikke. Med det salget som er av elbiler kommer vi nok ALDRI til å få nok hurtigladepunkter dersom ladingen er alt for billig.

Panduck

Sitat fra: pwb på tirsdag 06. januar 2015, klokken 07:19
behovet og samtidig tenke på det at de som skal på fjellet kanske også trenger å handle litt. Sett opp 10-20 hurtigladerpunkter i parkeringshuset, la de som kommer med elbil levere bilen til noen som står der og så lader de bilen for deg og parkerer den på en plass når den er ferdig ladet, dette betaler du f.eks 200,- for, men du får med en lapp som gjør at du får tilbake penger når du handler i butikken, f.eks får du tilbake alt når du har handlet for over 1000,- (beløpene er kun ett eks.)

Ja, med den prismodellen blir det attraktivt å kjøre langtur med elbil. Stoppe på flere kjøpesentere, handle for 1000kr for å få igjen de 200kr man bruker på lading. Det høres ut som en fornuftig prismodell, men å betale 75kr for å lade i 30 min, det er en dum tanke.

Marius Engel

Jeg mener at mange bensinstasjoner burde hatt hurttigladere.

Sentralt, nært veien, strategisk plasert, toalett, ventepølse, god oversikt, så er de allerede der. Perfekt lokasjon for hurtigladere.

Blir hurtiglading relativt billig kan det også bli attraktivt å bruke det masse, og da kan man tjene penger på det.

Thomas Parsli

Statoil har åpenbart sett lyset, siden de i "P6 2014" fikk støtte til 14 nye hurtigladere!
Kanskje det er nok til at konkurrenten våkner?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:50
Jeg mener at mange bensinstasjoner burde hatt hurttigladere.

Sentralt, nært veien, strategisk plasert, toalett, ventepølse, god oversikt, så er de allerede der. Perfekt lokasjon for hurtigladere.

Blir hurtiglading relativt billig kan det også bli attraktivt å bruke det masse, og da kan man tjene penger på det.

Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før Shell og Esso har ladere på de fleste stasjoner. Statoil begynner. Det kan være noen venter på at laderene skal bli billigere, noe de sannsynligvis blir når det blir produsert langt fler.

kos

Hei - har latt siden få noen dager med fred og ro. Så man får se hav som kom ut av sekken ?
1. Det er helt klart at det ikke er økonomi i hurtiglading, på samme måte som det heller ikke er for nettselskapene. Disse har monopoler og er under streng overvåking. Noe som jeg  har påpekt.
2. At flere her inne ikke bruker hurtiglader er åpenlyst og de kommer heller ikke til å bruke de heller. Og når de står der så er de stort sett bare til irritasjon, fordi det går så sein.
3. De samme er opptatt av parkeringsplasser med tilgang til 10 - 15 amper lampekontakt. GRATIS og så vil de enten lade hjemme på 10 amperen og om ikke en annen betalt av det offentlig utenfor huset
( De krever 2 parkeringsplasser betalt av det offentlige) Disse brukerne tror at de vil få beholde parkeringsplassen med lademuligheter. Antar at prisen på dette fort vil komme opp og vell så det på parkeringsavgifter og + minst 2.5 kroner peer KW. Noe de selv hevder er billig. Tipper at de tørker vekk av seg selv.

DETTE TULLET HAR JEG IKKE TRO PÅ.

1. Jeg tror på biler med litt lengre rekkevidde og som kan hurtiglades som en bensinbil.   
2. Jeg tror ikke på GRATIS parkeringsplasser i lengden
3. Jeg tror ikke at det blir butikk for Hurtiglade firmaene, Da prisen på strøm til bilene er langt over hva annen strøm er priset som.
4. MONOPOLER uten regulering er den største trusselen mot elbilen, da kraften til elbilen blir like dyr som fossil drivstoff.

MITT FORSLAG
Mitt forslag er enkelt, definer Hurtigladere under nettleien. Regulert som for all annen levering av strøm.
Strøm kjøpes av kraftleverandører og kan kjøpes og administreres av GK, som et fellesselskap for nettselskaper og strømselskaper. De er allerede det.

Forby MONOPOLER som ikke er under streng kontroll.

Dette er det viktigste grepet for elbilen og vil være det viktigste tiltaket for at elbil goder kan konkurrere ut bensinbilen.

Om ikke disse tiltakene settes ut i drift kan vi bare gratulere Tesla eiere med at deres elbilhold er det eneste som er bærekraftig.


kos

Hei som leder for GK forklarer så er Nettselskapene pliktig til å levere strøm til forbrukerne. Dette er regulert.

Om Nettselskapene setter opp ladestasjoner blir dette belastet nettleien. Nettleien er noe alle som kjøper strøm må betale. Enten du har en stor fabrikk eller hytte med en lyspære. det eneste vi gjør er å innlemme levering av strøm til det samme nettet.

Om du bor i Oslo kan du kjøpe strøm fra et selskap som hvor som helst i kongeriket. Altså strømmen kan du kjøpe av noen andre enn netteier.

Når du har kjøpt strøm får du en rekning fra netteier og en fra strøm leverandøren.

I dag har kraftselskaper og nettselskaper samarbeid om dette. Og når du leser av din måler så går meldingen og avrekningen automatisk, for oss forbrukere. I fremtiden skal dette avleses automatisk med målere med sender. Dette kan overføres til et kort.

Grønn kontakt er eid av nettselskapene og de har mål å tjene penger på Grønn kontakt. Dette er enkelt da de ønsker å gjøre butikk på deres monopol. da kan de ta hva de vil for strømmen og nettet. Og vi vil ikke ha noe vi skulle ha sakt på prisen. det blir ingen konkurranse på dette som er bærekraftig - da må strømmen bli dyrere enn bensin.

Panduck

Sitat fra: kos på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:39
2. Jeg tror ikke på GRATIS parkeringsplasser i lengden er bærekraftig.

Dette er jeg veldig enig i. Det er jo omtrent klin umulig å finne en ladeplass i Oslo nå, fordi elbilplassene er beboerparkering, der de står i timesvis, langt mer enn de trenger får å få fullt batteri. Så må jeg køe på en hurtiglader på veien hjem. Det er jo fint med offentlige ladestolper, men med mindre er et supplement til å lade hjemme, blir det bare tull. Hvorfor skal folk i Oslo gidde å jobbe for å få strøm på garasjeplassen sin, når de får gratis strøm i gata?

sølv-pilen

Dersom ladingen kan ordnes over strømregningen kan det jo muligens nå også bli veldig mye enklere
http://www.nrk.no/sorlandet/far-felles-stromfaktura-1.12124309
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Sirup

Sitat fra: kos på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:39
3. De samme er opptatt av parkeringsplasser med tilgang til 10 - 15 amper lampekontakt. GRATIS og så vil de enten lade hjemme på 10 amperen og om ikke en annen betalt av det offentlig utenfor huset
( De krever 2 parkeringsplasser betalt av det offentlige) Disse brukerne tror at de vil få beholde parkeringsplassen med lademuligheter. Antar at prisen på dette fort vil komme opp og vell så det på parkeringsavgifter og + minst 2.5 kroner peer KW. Noe de selv hevder er billig. Tipper at de tørker vekk av seg selv.

Jeg er en av dem som lader hjemme i min egen garasje, her betaler jeg selv strømmen. Det virker som ditt utgangspunkt er at "alle" vi med elbil står parkert gatelangs på offentlig vei, og benytter gratis strøm. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at "De krever 2 parkeringsplasser betalt av det offentlige".
Jeg og mange med meg krever ingenting, men synes at det er greit å ha mulighet til supplere ved å "saktelade med lampettledning" når jeg f.eks er på kjøpesenter. For meg ville det ikke vært aktuelt å kjøre til hurtiglader, for så å stå der i 20-30 minutter mens bilen lader.
Hurtiglader vil for min del bare bli brukt unntaksvis.
VW e-Golf
Tesla Model X75

sølv-pilen

Hø? ?? Ladekortene er jo i stand til å identifisere saldo så trenger ikke ansatte  2 432 872 nye kinesere for å se hvem som lader til en hver tid.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Nå forvirrer du  (høøø)....  som du ser av link blir det som visnokk var helt umulig for ett par måneder siden plutselig kanskje fult mulig uten å bygge ut en ny milliard industri av byråkrati. Når jeg ikke betaler inn på mine eksisterende ladebrikker så får jeg ikke lade så ett vist system ligger tydeligvis inne allerede uten å ansette en eneste økonom. Trenger ikke lage nye problemstillinger
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Lurer egentlig på om de største kritikerene av GK/Fortum sin prispolitikk noen gang har handlet en halvliter brus eller pølse på en bensinstasjon. Da snakker vi enorme påslag sammenlignet med å kjøpe en halvannenliter og en pakke med pølser på Rema.

Samme også med sjokolade og andre varer på bensinstasjon/kiosk.

Bilvask? Regner med at dere alle vasker bilen hjemme selv og aldri har kjørt den gjennom en vaskehall

Restaurantbesøk? Middagen blir ganske mye billigere hvis du lager den selv hjemme.

Buss/Tog/Tbane? Den går jo der uansett, hvorfor skal akkurat DU trenge å betale for tjenesten?


Noen ganger lurer jeg på om den gode gamle nettdebattanten Chrisjoy har oppretta seg en eller flere brukere her på forumet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA