Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fakkeltog mot Grøn kontakt

Startet av leaf-newbe, lørdag 03. januar 2015, klokken 02:46

« forrige - neste »

leaf-newbe

Nå har Grønn kontakt blitt like ille som verstingen om du trenger mer en noen minutter med hurtiglading.

Har sendt dette på mail til grønn kontakt

"
Hei

Takk for at dere nå har gjort valget mitt mye enklere.
skal jeg nå på langtur eller en tur til oslo så er valget enkelt
DA TAR JEG MIN DIESEL PEUGEOT
og lar min nissan leaf få hvile seg hjemme.
med deres nye prising av hurtiglading med 2,5 pr minutt så er det ikke lengre
lønnsomt å kjøre elektrisk på langtur. skal jeg komme meg hjem fra oslo så må
jeg ha minst 85-90% på batteriet da jeg ikke har flere hurtiglader alternativer på veien.
det vil si at jeg ofte må lade i min 40 minutter og da med den prisen dere nå har er dere
nå akkurat meldt dere inn i VÆRSTING klubben til ishavsvegen som har seiret helt på topp
når det gjelder pris. om jeg noen gang kommer til å kjøpe elbil igjen så kommer det til å bli
en med en stor og flott T i fronten fra et firma som ikke utnytter sine kunder ved å kreve blodpris
for litt strøm.

Sign   (ps! dere fortjener ingen MVH i dag)
XX XX
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

jkirkebo

Sitat fra: leaf-newbe på lørdag 03. januar 2015, klokken 02:46
Nå har Grønn kontakt blitt like ille som verstingen om du trenger mer en noen minutter med hurtiglading.

Jeg snes ikke 2,50 pr. minutt er galt for noen minutter. Før jeg fikk Teslaen tok vi Leafen en del til hytta og både Statoil Minnesund og Eidsivas lader på Gjøvik kostet 44,- pr. 15 minutter. Det blir nesten 3,- pr. minutt, uten mulighet til å lade i f.eks 35 minutter og betale for nøayktig det.

Lader man opp til 80-90% er gjennomsnittlig ladehastighet rundt 30kW, da blir prisen 5,- pr. kWh.

Hvis du ser for deg vesentlig lavere priser enn dette fra noen større aktører tror jeg du blir skuffet fremover.

Tesla tar 13.800,- for SC-tilgang. For en bil som kjøres 300.000km i levetiden og lader 5% på SC blir det ca. 3,70 pr. kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Jeg synes det er veldig bra at GK bytter til minuttpris, det gjør ladingen billigere for de aller fleste og gjør at folk ikke lader unødvendig lenge. At det er noen problematiske strekk igjen på veiene er en annen sak,  og dette blir jo mye bedre snart
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ona IX

Jeg fikk et stort smil rundt munnen da jeg leste mailen fra GK! De skjønner hva som trengs, og hva folket ønsket. Jeg vil heller ha litt dyrere per time, mot at han foran meg lader 30 minutter selv om han bare trenger 10 minutter. Mindre kø, og jeg slipper å betale for strøm jeg ikke trenger. Jeg har til nå kun ladet hos Fortum sine ladere, fordi jeg skjeldent lader I mer enn 10-15 min.
Tommel opp til GK!

K S

Sitat fra: Ona IX på lørdag 03. januar 2015, klokken 06:33
Jeg fikk et stort smil rundt munnen da jeg leste mailen fra GK! De skjønner hva som trengs, og hva folket ønsket. Jeg vil heller ha litt dyrere per time, mot at han foran meg lader 30 minutter selv om han bare trenger 10 minutter. Mindre kø, og jeg slipper å betale for strøm jeg ikke trenger. Jeg har til nå kun ladet hos Fortum sine ladere, fordi jeg skjeldent lader I mer enn 10-15 min.
Tommel opp til GK!

Enig!

Hvis de i tillegg kan få bygge hurtigladere der jeg ferdes, ja da kommer hjulene på fossilbilen til å bli kantete hver gang den blir brukt! :-)
Bare synd at det enda er mange hvite områder på kartet, men det går fremover :-).

Jeg er glad for GK sin løsning. Jeg synes ikke å ta kr 100 per lading som Lyse gjør er noe bedre. Eller 199 per måned med 6 måneder bindingstid.

pwb

Sikkert knall når det  er minus 20. Helt ko-ko at det ikke er en kw pris. 2-3 kr kw ville vært fornuftig. Fullstendig på jordet at det skal koste mer å kjøre elbil enn dieselbil.

Carl Anton Stenling

For øyeblikket er det ikke prisen, men tilgjengeligheten og stabiliteten som er problemet i hurtigladenettet. Jeg betaler gjerne inntil like mye for hurtigladingen som jeg sparer i bensin/bompenger nå i oppstartsfasen. Så vil markedet justere prisene etterhvert. 2,50 per minutt er et greit prisleie etter mitt syn.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

pwb

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 03. januar 2015, klokken 08:34
For øyeblikket er det ikke prisen, men tilgjengeligheten og stabiliteten som er problemet i hurtigladenettet. Jeg betaler gjerne inntil like mye for hurtigladingen som jeg sparer i bensin/bompenger nå i oppstartsfasen. Så vil markedet justere prisene etterhvert. 2,50 per minutt er et greit prisleie etter mitt syn.

Hvis jeg fyller min ion til 2,5 pr minutt på en varm dag hvor ladingen går raskest så må jeg betale 50,- for 80% lading (20 minutter), dvs. ca 6,25 pr mil. En ny diselbil bruker ca 0,5 på mila og hvis man fyller de dagene diselen koster 12,- literen så er det faktisk BILLIGERE å kjøre diselbilen enn å hurtiglade. Om vinteren så vil man spare enda mer, faktisk vil det være kanskje 50% eller enda mer å spare på å kjøre en diselbil på de kaldeste dagene. Vil man ha ned utslippene så må man gjøre noe med prisen på ladingen, prisen må såpass ned at det lønner seg.

Ohm

Hvis man bare hurtiglader er det nok dyrere å kjøre elbil. Men man må ikke ta enkeltturene, men se på hele bilholdet i løpet av året.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

emil

Fakkeltog FOR GrønnKontakt!!!

pwb og et par andre klager som om de hurtiglader daglig og besvisst har valgt dyreste betalingsmåte. For et tur i ny og ne har det minimalt å si for totalregnskapet om du betaler noen kroner mer for ladingen om vinteren enn om sommeren.

For meg er ikke ladekostnaden døden for elbilen på langtur, det er ladekø. Hvis jeg i tillegg til kjøringen på la oss si 30 mil (= 4t) og tre ladestopp a 30 minutter sommerstid også må vente 30-60 minutter ved laderen fordi folk skal fylle opp med "billig" strøm fordi de kan, ryker elbilen som langturskjærre.

Minuttprising er pr i dag med underskudd på hurtigladere den beste måten å få folk til å ikke lade mer enn de trenger.

Og til pwb; ikke klag når du har valgt en av de billigste elbilene med kortest rekkevidde på markedet i dag. For egen del har jeg i flere diskusjoner om hurtigladeprising (også med deg) bevist at regnestykket i mine tilfeller gir besparelse ved å kjøre elbil (Leaf) på langtur sammenlignet med dieselbil som har forbruk på 0.5L/mil.

kos

Hei - ser at denne diskusjonen går fortsatt. Jeg er imot tid faktor som prisgiver på ladestasjonen. Da varen man får er dyrere jo mindre bil du har. Kan bare se at de minste bilene argumenterer hardt for at Tesla og Zoe skal ha langt lavere pris peer kilometer kjørt enn andre elbiler. Samtidig er det merkelig at noen av dere argumenterer mot disse to bilene og Zoe spesielt. Den er jo langt billigere å eie enn de andre. Ikke sant Emil !

emil

Sitat fra: kos på lørdag 03. januar 2015, klokken 09:48
Hei - ser at denne diskusjonen går fortsatt. Jeg er imot tid faktor som prisgiver på ladestasjonen. Da varen man får er dyrere jo mindre bil du har. Kan bare se at de minste bilene argumenterer hardt for at Tesla og Zoe skal ha langt lavere pris peer kilometer kjørt enn andre elbiler. Samtidig er det merkelig at noen av dere argumenterer mot disse to bilene og Zoe spesielt. Den er jo langt billigere å eie enn de andre. Ikke sant Emil !

Svarer med et tidligere innlegg fra en annen tråd, som merkelig nok også var et svar på et av dine tidligere innlegg:

Sitat fra: emil på torsdag 18. desember 2014, klokken 13:29
Sitat fra: kos på torsdag 18. desember 2014, klokken 13:19
(masse gjentagelser)

Du må skille mellom prising på hurtiglading og saktelading.

Tar man pris pr kWh (f.eks 2kr/kWh) koster det 6kr for brukeren å lade de siste 3kWh som kanskje tar en halvtime. På den først halvtimen kan han kanskje derimot lade rundt 15kWh til 30kr. Hvis det egentilig bare blir billigere og billigere pr tidsenhet å stå tilkoblet lader vil han ikke lade det han trenger og så flytte bilen, men bare bli stående.

Ja man kan lage prismodeller som tar hensyn til forbruk av kWh, tid, batteristørrelse, farge på bilen og alder på svigermor. Men en flat pris pr minutt brukt er pr idag den mest oversiktlige og totalt sett (etter min og de aller flestes mening) også den beste og for de aller fleste elbilister som hurtiglader litt ofte og mye sjelden helt klart rimeligst totaltsett og gir best gjennomstrømming på hurtigladerene.

kos

Det er nesten ikke til å tro. har du et stort batteri med kapasitet så tror jeg at du forstår at om vi begge lader så vil man i løpet av 30 minutter få mer inn på et stort batteri enn et lite. Av samme årsak som du har argumentert for mange ganger. De siste Kw går saktere. Zoe er i en helt annen klasse da den bruker AC - som i dag blir av grønn kontakt priset som hurtiglader. Men som samtidig kommer langt billiger ut. Det du kaller saktelading tror jeg du ikke forstår. PGA bilen du har ikke har anledning til å bruke AC hurtig - og når du bruker den så i beste fall betaler du 3 ganger mer for ladingen. Men registrerer at du synes det er helt greit

Gliderman

Stod forleden og ventet på Alnabru på at en kar skulle lade ferdig. Han hadde,  i likhet med meg klippekort hos GK og skulle lade ferdig,  for det hadde han betalt for. Ventet 25 min på at han ladet fra 85% til 95%, da var heldigvis tiden hans ute. Hurra for minutt pris de gangene jeg må hurtiglade.
Til dere som tydeligvis lader ofte,  så tilbyr GK ubegrenset bruk for 500,- I måneden.
Jeg lader 95% hjemme eller på jobb,  så de gangene jeg må hurtiglade er det tilgjengelighet som er viktig, ikke pris (enda).

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

#14
Jeg synes det er helt greit å betale for hurtiglading de gangene jeg har behov for det når jeg er på langtur. Trenger jeg sakte AC-lading fra GrønnKontakt i Leafen min tar jeg den kostnaden den gangen det er nødvendig, men jeg kan imotsetning til din Zoe lade Leafen fra en hver schuko-kontakt i dette landet. Men la oss ikke gå over på den diskusjonen nå.

GrønnKontakt og Fortum har gjort en god jobb både med utbygging av ladeplasser og med å forsøke å dele opp noe i forhold til ladehastighet og prising. Men man kan ikke lage prismodeller tilpasset hver eneste elbil på markedet, temperatur, batteristørrelse og sånne ting. Det som er viktig er at de som trenger strøm får det når de trenger det og at folk ikke okkuperer hurtigladere bare fordi de kan og det ikke koster dem noe ekstra å stå 10-20 minutter for å topplade.

Selv jeg som ikke har saktelademulighet hjemme har jeg et hurtigladesnitt på bare ca en hurtiglading i uka, og de aller fleste av disse er tatt på langtur (mer enn 20 mil fra A til B).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA