Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva må man huske etter bestilling?

Startet av e-h, tirsdag 30. desember 2014, klokken 17:18

« forrige - neste »

e-h

Hei. Vi har nå bestilt oss en Nordic utgave og lurer på hva man må foreta seg som ikke er en del av kjøpet.

Ser for meg at medlemskap i elbilforeningen kan være lurt. Er det andre småting som er fornuftig å få ordnet?

HoeggenEL

Velkomstpakke fra Elbilforeningen får du fra forhandleren når du henter bilen.
Der står det instruksjoner hvordan du registrerer deg for å få første års medlemskap gratis.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

emil

Startpakke fra elbilforeningen med nøkkel følger som oftest med bilen.

- Avtaler med hurtigladeoperatører som Fortum og GrønnKontakt (eller andre aktuelle i området der du bor).

- Type2-Type1 ladekabel hvis du kommer til å lade mye ute og det er Type2 kontakter (som f.eks i Oslo)

- Sjekk av elanlegg hjemme hvis du har planer om å lade med medfølgende ladekabel og schuko-kontakt.

- Sette deg inn i lade og parkerings etikette (f.eks ikke parkere på ladeplass hvis du ikke må lade).

- Tråle tråder her på forumet etter tips og triks.

- Vurdere OBDII-Blåtann adapter og LeafSpy på mobiltelefon for å få litt mer informasjon om batteri, lading og tempertur fra bilens diagnoseport (les tråder her for mer info).

gausel

Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

e-h


emil

Sitat fra: gausel på tirsdag 30. desember 2014, klokken 18:35
Avtale med bomselskapet ;)

Velg tilfeldig bomselskap for å få autopassbrikke og så de får registrert deg i fritaksregisteret. Noen steder betaler du 200kr i depositum for brikken, andre steder ingenting. Litt tilfeldigheter der. EL-skilt i seg selv er ikke grunn god nok til å slippe å betale (men klager du vil de normalt sett kreditere faktura).

skysurfer

Sitat

EL-skilt i seg selv er ikke grunn god nok til å slippe å betale (men klager du vil de normalt sett kreditere faktura).

Har hørt mange skrekkhistorier om folk som fikk saftige regninger som de ble nødt til å betale.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

emil

Sitat fra: meiniac på tirsdag 30. desember 2014, klokken 22:54
Sitat

EL-skilt i seg selv er ikke grunn god nok til å slippe å betale (men klager du vil de normalt sett kreditere faktura).

Har hørt mange skrekkhistorier om folk som fikk saftige regninger som de ble nødt til å betale.

Gjerne de som krangler og ikke vil være villig til å ha autopassbrikka og kjører i feil fil i bomstasjonene...

Fikk selv faktura for noen passeringer fram til brikken ble registrert og etter en kort telefonsamtale var det ordnet opp uten noe krangling.

ialvik

Synes det var greit med et Falck medlemskap til 990,- i året. Sånn i tilfellet jeg står der uten strøm.  ;)
Leaf Tekna

elvedalen

selv har jeg understells behandlet bilen, der sa de at det de har gjort på kaia i Drammen er ikke bra nok utført, som å sprøyte under dekslene foran og bak.
Nissan Leaf Tekna 2013.

Marius Engel


Sitat fra: elvedalen på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:08
selv har jeg understells behandlet bilen, der sa de at det de har gjort på kaia i Drammen er ikke bra nok utført, som å sprøyte under dekslene foran og bak.

Den er delbehandlet/omportbehandlet i drammen, sem betyr "underspyling" med mercasol.

Skifter du dekk ser du blankt metall flere steder.

Etter 5 månerder uten ett gram salt på veien, kunne thorsen allerede konstatere overflaterust på min acenta reg. Mars 2014..

emil

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:40
Etter 5 månerder uten ett gram salt på veien, kunne thorsen allerede konstatere overflaterust på min acenta reg. Mars 2014..
Har USA bil uten noe som helst understellsbehandling annet enn det som kommer fra fabrikk.

Etter to år, halvparten av de i Norge og halvparten av det igjen på godt saltede sørlandsveier sa mitt verksted at han ikke så noen som helst vits i å understellsbehandle bilen hvis jeg ikke hadde planer om å beholde bilen i over 10 år.

Min lokale antirustsjappe hadde ikke engang hørt om Leaf et halvt år i forveien og jeg snudde og gikk fort derifra.

Marius Engel

I saltsuppen på Vestlandet er det ingen vits i å spare på understellsbehandlingen.

Vær litt obs på hvem du bruker dog. Jeg brukte en gang Espeland Bilrelvisita. De vasket ikke og tørket ikke bilen før rebehandling. Bilen gikk fra rustfri til gjennomrustet på ett år! Saltlake under belegget...

emil

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 31. desember 2014, klokken 15:13
I saltsuppen på Vestlandet er det ingen vits i å spare på understellsbehandlingen.

Vær litt obs på hvem du bruker dog. Jeg brukte en gang Espeland Bilrelvisita. De vasket ikke og tørket ikke bilen før rebehandling. Bilen gikk fra rustfri til gjennomrustet på ett år! Saltlake under belegget...

Sånn var det også på en tidligere Nissan jeg hadde fra Oslo-området. Gikk fra "rustfri" til gjennomrustet på halvannet år etter oppdatert understellsbehandling. Også en av grunnene til at jeg ikke har lyst til å gjøre noe med bilen min nå etter at den er tatt i bruk

Marius Engel

Jeg tror ikke det er lurt, med forbehold om skikkelig utført arbeid. Men meg om det.

Hyppig vask, spesielt om vinteren, er ihvertfall lurt uansett ;)

Min skoda ble levert totalbehandlet med voks fra fabrikk. Jeg kunne i tillegg velge full Dinitrolbehandling fra forhandler, før utlevering, som blir undersøkt/reparert ved hver service. Rebehandling når nødvendig. Dinitrol er også voksbasert, så det løser ikke opp den tynnere voksbehandlingen fra fabrikk. Den løsningen har jeg troen på :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA