Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde angst og produsenter ...

Startet av kos, tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:22

« forrige - neste »

sølv-pilen

Sitat fra: kos på lørdag 03. januar 2015, klokken 00:17
Hei - om kina ønsker å kjøre elbil så må noen faktisk lage disse bilene. Dette vil medføre at et av verdens største markeder vi åpne seg. Men har produsentene forstått dette? Nå snakker vi store kvantum. Og tror ikke at det er luksusbiler de skal ha ?

De forsørger seg selv, skulle ikke forundre meg om de allerede har mesla, polf og keaf snart klar for produksjon på deres fabrikker. Ikke glem at Kina i dag produserer langt flere biler en noen andre land.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Hansi

#62
Sitat fra: Birger på lørdag 03. januar 2015, klokken 23:32
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 03. januar 2015, klokken 12:56
Eksempelvis gjorde Kina verden en kjempetjeneste med sin ett-barns politikk.
Nå har Kina eliminert hele gevinsten og mere til med sin aggressive industrielle revolusjon.

Tja, de er da vel fremdeles ikke på vårt nivå når det gjelder forurensning og energibruk per innbygger? Så hvor "aggressive" er de da?

Nei, de er ikke det, men dette ser unektelig relativt "aggressivt" ut?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions#mediaviewer/File:Carbon_dioxide_emissions_due_to_consumption_in_China.png
Edit, fant en annen oversikt og:
http://www.eia.gov/cfapps/ipdbproject/IEDIndex3.cfm?tid=90&pid=44&aid=8
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Birger

Sitat fra: Hansi på søndag 04. januar 2015, klokken 00:31
Nei, de er ikke det, men dette ser unektelig relativt "aggressivt" ut?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions#mediaviewer/File:Carbon_dioxide_emissions_due_to_consumption_in_China.png
Edit, fant en annen oversikt og:
http://www.eia.gov/cfapps/ipdbproject/IEDIndex3.cfm?tid=90&pid=44&aid=8

Ja det er en kraftig økning, men utslagene blir store når en øker fra et veldig lavt nivå.

Dersom du ser i den første linken din og sorterer på utslipp per innbygger så ligger US på 17, Norge på 11,7 og Kina på 6,2.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Geir44

Hvorfor skal mange innbyggere være en unnskyldning? Det er totalen som teller, ikke utslipp pr. person.

Birger

Sitat fra: Geir44 på søndag 04. januar 2015, klokken 10:13
Hvorfor skal mange innbyggere være en unnskyldning? Det er totalen som teller, ikke utslipp pr. person.

Unnskyldning? Det kalles normalt en forklaring.

Forstår jeg deg riktig at du mener at Norge er så lite at vi kan forurense hvor mye vi vil, mens India og Kina er så store at de skal kutte og fortsette på et lavt velstandsnivå? SLik høres det i alle fall ut.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

timingbeltkiller

Sitat fra: Birger på søndag 04. januar 2015, klokken 08:09
Dersom du ser i den første linken din og sorterer på utslipp per innbygger så ligger US på 17, Norge på 11,7 og Kina på 6,2.
Kina 6,2 X 1,8 milliarder
US 17 X 325 milloner
N 11,7 X 6 millioner

Skaden N og K volder er i forholdet micro til giga.

Kina mener nok de har en moralsk rett til å forurense like mye per innbygger som N og US.
Men gjør de det, skader de seg selv (og resten av verden) mer enn dersom de lar det være.
Landet befinner seg derfor i en catch 22 felle.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Birger på søndag 04. januar 2015, klokken 11:24
Forstår jeg deg riktig at du mener at Norge er så lite at vi kan forurense hvor mye vi vil, mens India og Kina er så store at de skal kutte og fortsette på et lavt velstandsnivå? SLik høres det i alle fall ut.
NEI,
N kan og bør ikke forurense i vilden sky slik vi gjør nå.

MEN,
det blir ikke menneskehetens selvmord om vi gjør det.
Det blir det dersom de store landene gjør det.


er sannsynligvis menneskenes suicidale adferd allerede kommet så langt
at The Point of No Return er passert for lenge siden.
Kina og India m.fl. vil derfor bare påskynde prosessen.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Birger

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 04. januar 2015, klokken 15:19
Kina og India m.fl. vil derfor bare påskynde prosessen.

Kina har gjort mye med det viktigste, de har jobbet knallhardt med befolkningsveksten.

Det å redusere eller i det minste stabilisere befolkningen er det viktigste miljøverntiltaket som kan gjøres.

Og det vi i Norge gjør av forurensning er ikke lite med tanke på smelteverksindustrien og oljeindustrien.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Råde

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 04. januar 2015, klokken 15:19

er sannsynligvis menneskenes suicidale adferd allerede kommet så langt
at The Point of No Return er passert for lenge siden.
Kina og India m.fl. vil derfor bare påskynde prosessen.
Oj oj oj. Minner meg om en film jeg har sett...

Jeg er ingen ekspert, men det er nok ikke menneskene som blir menneskenes endelikt. Vi vil kunne gjøre det veldig ubehagelig for oss selv, men ta kverken på oss er det noe annet enn forurensing som vil gjøre.
e-Golf | X75D

timingbeltkiller

JA, de negative konsekvensene av at patte- og rovdyret storhjerna primat
oppfører seg som om uendelig vekst er mulig på en klode av endelig størrelse,
er langt flere enn kun å forurense mer enn naturen klarer å uskadeliggjøre.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA