Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av Hyperstress, tirsdag 30. desember 2014, klokken 09:27

« forrige - neste »

Muffinman

Du har ikke kjørt bilen tom. Du har ikke kontroll på hvor mye energi som ligger under 0% uten å kjøre til bilen faktisk stopper.  Det er sannsynligvis en god del på din bil. Videre skrev du i PM til meg at du brukte AC og varmeseter på full pupp under turen. Mye av det er forbruk som går over DC-DC/12v, og det telles ikke med. Hard kjøring gjør at du får mindre ut av batteriet. Eventuelle stopp med bilen i P og ac på, og forbruket telles ikke. Alt for mange usikkerhetsfaktorer i forsøket ditt til at du kan konkludere med at batteriet har dårlig kapasitet, spesielt når rekkeviddeindikasjonen tyder på det motsatte.

Rolf Marius

Lærer så lenge man lever med andre ord  :D

Takk for tålmodige svar Muffinman :)

Jeg bør vel da ta en langturtest ved en anledning med moderat gassfot, normale klimaforhold ute Og inne i bilen, samt prøve å holde wh/km så lav som mulig for så å se resultat 8)
S85
3M wrapped Satin Frozen Vanilla White

Jejl

Det var et nokså høyt forbruk.Hvordan fikk du til det?
254wh/km har jeg aldri vært i nærheten av på langtur i Norge, nå etter 3 år og over 60 000km med Tesla.


Øyvind.h

254 er null stress. Jeg hadde ca 300-320Wh/km i sommer på langtur. Med full bil og enorm takboks i 140km/t var det lekende lett å dra opp forbruket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rolf Marius

Sitat fra: Jejl på søndag 02. oktober 2016, klokken 23:23
Det var et nokså høyt forbruk.Hvordan fikk du til det?
254wh/km har jeg aldri vært i nærheten av på langtur i Norge, nå etter 3 år og over 60 000km med Tesla.

Det fikk jeg med varme i alle setene på full pupp, full fres på AC på HIGH og rimelig hard gassfot. Å dette var ikke på langtur. Ikke noe økonomisk kjøring som var planen akkurat  :P

Ligger på rundt 225wh/km på bykjøring som det blir mest av til daglig i disse høstdager. Godt stykke under 200 på langkjøring med kjerring og ungene.  8)
S85
3M wrapped Satin Frozen Vanilla White

alda

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. oktober 2016, klokken 08:32
254 er null stress. Jeg hadde ca 300-320Wh/km i sommer på langtur. Med full bil og enorm takboks i 140km/t var det lekende lett å dra opp forbruket.

Kjørte Kragerø-Oslo igår kveld. Tørre fine veier, kun jeg i bilen og 9 grader. Ved hastighet på 120-130 kmh/h låg forbruket på ca. 215 kwh/h med range mode on. Syns det virket høyt.... Men det er ikke tvil om at forbruket øker noe voldsomt så fort man kommer opp i "normal" motorveisfart...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Øyvind.h

Ja forbruket øker ganske bra. Testet litt på en langtur i sommer ved å legge meg først i 100, deretter 110, 120 og tilslutt 130. Med cruise på for å forsøke å gjøre det litt nøyaktig. Det var ganske solid økning for hver 10km/t :) Men jeg bruker normalt bilen nøyaktig slik jeg ville kjørt fossilbilen. Det medfører ofte 120-130 og 130-150 i Sverige/Danmark. Da blir forbruket høyt, men fortsatt null rekkeviddeproblemer.
Dog usikker på hva som er verst ift rekkevidde – Model S med Thule Motion 900 XXL takboks, eller Model X i med en Thule bagasjeboks på tilhengerfestet når hastigheten er 130-140km/t. Mulig det blir ganske likt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

minim

Bakdelen med henger er at man i Norge blir bøtelagt som om man kjørte i 80-sone on man blir stoppet i 110sonen på E6. Med andre ord er det førerkort beslag i 120km/t og fengsel fra 136 og opp ^^
-vw multivan

Øyvind.h

#293
Thule bagasjeboks blir vel ikke definert som tilhenger. En boks som henger på tilhengerfestet har ikke vognkort eller egne akslinger :)

For øvrig har jeg testet regelverket for teknisk fartsgrense vs skiltet  8) Dyrt, upraktisk og ikke rakk jeg å levere hengeren innen tidsfristen heller. Heldigvis slapp jeg ekstra leie på den, så det var jo en god trøst :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

Kraftig regnvær i flere dager og mellom 5-10 grader setter også sine spor på forbruket. I morges var det sludd :(
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Elektrolytt

Denne dukka opp i My Tesla i dag...
Jeg har en Facelift S70D med 75-batteriet.
Her mener vistnok Tesla at økning fra 70 til 75 skal gi 20% økt rekkevidde?

o.b.lix

Skrivefeil - er nok teksten fra 60D som har kommet inn der...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jazzwheel

Testa på min 2014 P85 idag og fikk 386tkm på 100%, men den ladet fortsatt når jeg nappa ut kabel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA