Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Opel Ampera fortsatt et trygt kjøp?

Startet av thols1, søndag 28. desember 2014, klokken 17:24

« forrige - neste »

thols1

Jeg er i markedet for å bytte ut dieselbrenneren med noe mer elektrisk. Har sett på Kia Soul EV men fortsatt er det litt kort rekkevidde og til vårt behov, selv som bil nr. 2.

Da er plug-in hybrid med (50+ elektriske km.) neste alternativ og det kommer jo flere fine nå fremover, men så var det dette med prisen...

Nå ligger det noen fine Amperaer på finn.no og folk (bl.a. her inne) virker veldig fornøyd med bilen. Men så ser jeg at Opel ikke kommer til å satse mer på Ampera-konseptet og da blir jeg litt skeptisk.

1) Er den et trygt kjøp mtp. service og vedlikehold?

2) Hva skjer med batteripakka når den blir klar for utskiftning? Blir det i det hele tatt mulig?

3) Hvordan vil verdifallet se uti? Bilens totaløkonomi er jo tross alt ganske avhengig av restverdien.

Er det noen som har noen tanker om dette?

grorudklovnen

Ser ut som KIA hybrid tilbyr bedre garanti. Slik som denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52579063&searchclickthrough=true

Selv tviler jeg på at forbruket blir mye bedre uansett hvilken hybrid man velger hvis man kjører mer enn 20-30 km på hver tur.

sjokomelk

Sitat fra: thols1 på søndag 28. desember 2014, klokken 17:24
Nå ligger det noen fine Amperaer på finn.no og folk (bl.a. her inne) virker veldig fornøyd med bilen. Men så ser jeg at Opel ikke kommer til å satse mer på Ampera-konseptet og da blir jeg litt skeptisk.

1) Er den et trygt kjøp mtp. service og vedlikehold?
Ja, så lenge du er i nærheten av en "godkjent" forhandler. Så vidt jeg vet er det ikke alle forhandlerne i Opel-nettverket som fikk lov til å selge Ampera. Og det er bare disse som har fått opplæring på modellen.
Sitat
2) Hva skjer med batteripakka når den blir klar for utskiftning? Blir det i det hele tatt mulig?
GM og Tesla har begge gitt 8 års garanti på batteripakkene sine. Så normalt sett burde det ikke bli noe problem med utskifting av batteriene på enda noen år. Og det er tross alt solgt ganske mange tusen Ampera i Europa - de aller fleste i Nederland - så det er burde ikke være noen problemer med deler i fremtiden.
Sitat
3) Hvordan vil verdifallet se uti? Bilens totaløkonomi er jo tross alt ganske avhengig av restverdien.
Jeg er redd for at verdifallet er ganske kraftig. GM droppet Ampera for 2014/2015. Det kommer også en ny Volt til neste år, så det kan jo være at GM velger å gi den også en Opel-logo en gang i fremtiden.
Jeg har innsett at jeg får nye bilen som et leketøy nå mens den er ny, og så må jeg bare ta smellen som kommer den dagen jeg kvitter meg med den. Det er prisen man må ta for å satse på en ny og utradisjonell bilmodell.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

thols1

Sitat fra: sjokomelkJeg er redd for at verdifallet er ganske kraftig. GM droppet Ampera for 2014/2015. Det kommer også en ny Volt til neste år, så det kan jo være at GM velger å gi den også en Opel-logo en gang i fremtiden.
Jeg har innsett at jeg får nye bilen som et leketøy nå mens den er ny, og så må jeg bare ta smellen som kommer den dagen jeg kvitter meg med den. Det er prisen man må ta for å satse på en ny og utradisjonell bilmodell.

Det er vel slik det er å gå utenfor oppgåtte løyper. Blant de som ligger på finn.no nå er det en 2012-modell, gått 23.000 km til 269.900,-. Dette tilsvarer ca. 70 % av nypris. Mens verditap på populære "vanlige" biler ligger på 62-68 % restverdi etter 3 år/45.000 km. http://www.dinside.no/906129/saa-mye-taper-de-nye-bilene-seg-i-verdi

Hmmm. Må nok tenke og regne litt mer på dette før jeg drømmer meg enda lengre bort...

thorlar

Bil har vel aldri vært noen bra investering, og selv betalte jeg over 400.000 for min Ampera i oktober 2012.

Utgangspunkt: ny modell, ny teknologi, uprøvd løsning etc. Mange faremomenter! Få eller ingen el-bilfordeler selv om du opplever Amperaen som fullverdig el-bil (med reserve-motor).

På den annen side: Saumfaring av nettet avdekket ingen større problemer med hverken Chevy Volt eller Opel Ampera, få rapporter om feil og veldig mye positivt fra brukere.

Suget etter ny og spennende teknologi ble for stort så jeg tok sjansen! Nå, etter snart 44.000 km og litt over 250 liter bensin kan jeg likevel si: "jeg har ikke angret et øyeblikk!"

Etter at jeg gjorde min "investering", har GM satt ned prisen med 50.000, og myndighetene har endelig bestemt seg for å bedre miljørabatten på denne typen biler. Tragisk for pengeverdien av min bil selvsagt, men jeg kan ikke forstå annet enn at en brukt Ampera med drøyt 20.000 km i beltet er et fantastisk godt kjøp akkurat nå. Løp og kjøp, sier jeg...
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

thols1

Ja, det er litt firstende. Jeg skal få til en prøvekjøring til helgen så får vi ta det derfra.

Gliderman

Jeg var en tur på Skøyen og prøvekjørte Ampera idag og er kun millimeter fra å kjøpe den. Nydelig bil å kjøre. Selger antydet 50km rekkevidde på strøm vinterstid og 80km på sommeren. Er dette realistisk? Han snakket også om mulighet for å oppgradere batteripakken til en nyere type med større kapasitet,  muligens allerede neste år. Noen som vet noe om dette kan stemme?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

sjokomelk

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 30. desember 2014, klokken 17:18
Jeg var en tur på Skøyen og prøvekjørte Ampera idag og er kun millimeter fra å kjøpe den. Nydelig bil å kjøre. Selger antydet 50km rekkevidde på strøm vinterstid og 80km på sommeren. Er dette realistisk? Han snakket også om mulighet for å oppgradere batteripakken til en nyere type med større kapasitet,  muligens allerede neste år. Noen som vet noe om dette kan stemme?
Jeg ligger og vaker rundt på 70-tallet på sommerstid. Nå fikk jeg riktignok ikke kjørt bilen så mye i sommer, da jeg fikk hjerteproblemer og ble nektet å kjøre bil en stund, og så ble bilen batterisyk når jeg ble frisk igjen. Så 70-80 er nok ganske realistisk.
I vestlandsvinteren som jeg har ligger jeg rundt 50km på gjett-o-meteret nå. Mesteparten av rekkevidden forsvinner i varmeapparatet og noe går i vinterdekkene.

Når det gjelder rykter om batteri, så høres det ut som om GM kommer til å bruke et like stort batteri i Volt Gen2, men bruke mer av kapasiteten. Så tror ikke du skal drømme så mye om større batteri helt med det første.

Hvis du har lyst på bilen, må du bare kjøpe den og bli en del av Ampera-familien her inne  ;D
Tror ikke du kommer til å angre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gliderman

Takk for svar,  sjokomelk. Høres ut som Ampera vil være et godt supplement til Leafen, med hyggelig rekkevidde på strøm.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Dachsen III

Jeg kjøpte meg en ny Ampera i august, en 2013-modell som hadde stått på lager en stund. Har kjørt 5000 km og har et snittforbruk på 0,27 liter bensin pr. mil som skyldes en del langturer på 40-50 mil. Jeg er strålende fornøyd med bilen og regner med at jeg får kjørt mer elektrisk framover. Opplever at 50 km rekkevidde på strøm selv i 10 minus er realistisk, i hvert fall når jeg kjører en forvarmingsrunde før jeg drar avgårde. I august hadde jeg flere turer på over 80 km på strøm. Var på langtur i Tyskland for noen uker siden og ble stoppet av Autobahn Polizei, og grunnen var at de var nysjerrige på bilen, de hadde aldri sett denne Opelen før!
Når det gjelder service og deler blir nok ikke dette noe problem så lenge GM fortsetter produksjon av Volt i USA. Verditap på bil er jo alltid en bingoøvelse, så det er vanskelig å si noe om, men jeg vet at flere av bilene som ligger til salgs på Finn kan leases, så da kan man jo kvitte seg med bilen etter at leasingperioden er over. Men sjansen er nok stor for at du da ønsker å beholde bilen. Prisene på Amperaene som ligger på Finn må sies å være reine kupp, så jeg sier som Thorlar; - løp og kjøp!

Gliderman

Kan Ampera  lades med 32a? Ser at det annonseres kadekladder med 20a til Ampera
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

sjokomelk

Sitat fra: Gliderman på onsdag 31. desember 2014, klokken 16:07
Kan Ampera  lades med 32a? Ser at det annonseres kadekladder med 20a til Ampera
Er bare 16A lader i bilen dessverre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gliderman

Da er Ampera kjøpt og blir levert til uka. Takk til dere som har svart på spørsmål og delt erfaringer.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

sjokomelk

Sitat fra: Gliderman på torsdag 08. januar 2015, klokken 12:11
Da er Ampera kjøpt og blir levert til uka.
Gratulerer med ny bil, og velkommen til Ampera-familien!
Håper dere får mange fine elektriske kilometer langs landeveien  8)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ksnygard

Velkommen som Ampera-eier! Jeg tror du vil bli meget fornøyd med bilen.

Vi har hatt vår Ampera i 10 mnd, og er strålende fornøyd. Kjøpte demobrukt 2013-modell som hadde gått 18000 km til 299.000,-. Er ikke bekymret for at restverdien er dårligere enn andre biler. Vi har kjørt vår ca. 18000 km siden vi kjøpte den, og har fortsatt ikke brukt over 300 liter bensin (snittforbruk på ca. 0,17). Strømforbruket er begrenset, og vi merker nesten ikke forskjell på strømregningen, på tross av at vi stort sett lader hjemme.

I høst fikk vi en feil som gjorde at lading ikke fungerte. Viste seg at det var for lite kjøleveske et av kjøleveskesystemene. Dette ble fikset, og alt fungerer bra.

I forhold til oppfølging av bilen i fremtiden, ser jeg ingen grunn til at det skal bli mer problemer med denne enn med andre biler. Chevrolet har solgt mange av sin Volt, som stort sett er identisk, og de lanserer ny versjon til høsten. På samme måte som andre bilmodeller som går ut har produsenten et ansvar for å sørge for deler osv.

Rekkevidde på vinteren ligger mellom 40 og 50 km, men hvis jeg har mange start og stopp, der bilen blir kald i mellom tiden, så kan jeg tømme batteriet tidligere. Ser helt tydelige på strømforbruket at det i oppstarten er behov for ekstra strøm til oppvarming av batterikasse og kupe.

Det stemmer nok at det er noen Opel-forhandlere som ikke tar service på Ampera. Den avdelingen (Steinkjer) vi kjøpte fra hadde ikke Ampera-service, men avdelingen i Verdal har det som trengs. For vår del bor vi i Trondheim, og her tar de service på Amperaen.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA