Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enkel måte å forbedre varmeapparatet på (Ion 2011)

Startet av coolhand, søndag 28. desember 2014, klokken 15:08

« forrige - neste »

coolhand

Jeg har i dag isolert varmtvannstanken i min Ion. Jeg brukte selvklebende isoleringsmatter fra Biltema, klippet til. La tape over, for å holde på plass slik at isolasjonen ikke løsner.

(I morgen skal jeg isolere de to rørene som er koblet til med vanlig rørisolasjon fra Biltema).

Tidsbruk: Ca 1,5 time.
Effekt: Mye raskere varme, og vesentlig bedre temperatur på varmen i bilen.

Peugeot Ion 2011

Peri

Det ble veldig bra! :)

Kan jeg spørre hvilket artikkelnummer selvklebende isoleringsmatter har hos Biltema?
Stavanger / Sandnes
Peugeot iOn 2011

coolhand

Peugeot Ion 2011

coolhand

http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-860018/

Til rørene (det er bare to relativt korte rør, så denne jobben er MEGET enkel). Jeg har ikke fått målt diameteren på rørene ennå, men jeg skal få montert dette ila en ukes tid. Poster nødvendig info da.
Peugeot Ion 2011

PionerThink

Det finnes allerede ganske mange tråder som inneholder isolering av varmeapparatet på trillingene.
Leter du så finner du både størrelse på isolasjonsrør og hvordan dekke til varmer under bilen hvis du heiser den på bukk.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.msg210154.html#msg210154

Bruk søkefeltet så finner du masse nyttig ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Tromic

Fikk du isolert rørene også? Jeg har ti tommeltotter og er derfor veldig interessert i en enkel måte å isolere rørene på. Har ikke tilgang til bukk, og har som sagt svært laber teknisk innsikt.

Det er ingen som forresten vet om om og evt hvor man kan få isolert tank og rør alt ink mot betaling?
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

coolhand

Kjøpte rørisolasjon på biltema (22 mm). Denne er enkel å få på, den brettes bare rundt. Så fester jeg det hele med strips hver 10 cm, pluss endene av isolasjonen.

Det som er kinkig er at for å få skikkelig effekt av isolasjonen, så må du også isolere selve varmeelementet. Det ligger under bilen. For å komme til må du ha bilen på bukk, fordi du må skru løs et plastdeksel som er under bilen.

Et hvilket som helst bilverksted tar denne jobben, det er jeg sikker på.

Om du kjøper rørisolasjon på biltema, samt to matter med selvklebende isolasjonsmatte (kalles lydisolasjon, jeg gikk for den som var 1 cm tykk), så vil jeg tro et anstendig bilverksted kan gjøre jobben på et par timer.
Peugeot Ion 2011

rockz

Gjorde det samme ikveld, tok tank og rør fra oversiden.
Skal ta undersiden på jobben i morgen kveld.
Tar den da opp på bukk.
Merkbart bedre allerede.
Kuldegrader bare kom for fullt.
Trondheim, Peugeot ION 2015 mod.
https://www.facebook.com/peugeotion

Reodor

En måte å forbedre ytterligere på er å sette et T-stykke på slangene til og fra tanken slik at vannet ikke sirkulerer gjennon tanken. Tanken blir da stående som en påfyllings / ekspansjonstank.
Ved å gjøre dette får man varmen inn i bilen uten å måtte varme alt vannet i tanken først samt mindre varmetap fra varmt vann i tank.

Jeg har ikke gjordt dette selv og vet ikke om det godtas med tanke på garanti.

Noen som har en prinsippskisse av varmeanlegget som viser hvor varmekolben, varmeapparatet og tanken står i forhold til hverandre?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

PionerThink

Hvis du ser på denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.135.html
Velg side 10, og her finner du under tomrh sitt inlegg midt på siden et scannet bilde av varmesystemet.
Slik jeg kan tyde denne skissa så suger pumpa fra bunn av tank, trykker vannet gjennom varmer, og derfra opp til varmeapparat før det går videre tilbake og øverst opp i tank. Det vil si at vannet har mistet en del av varmen når det går tilbake til tank pga at man allerede har brukt dette til oppvarming av kupeen. (Ved å isolere slanger og tank utnytter man denne restvarmen bedre enn tidligere da den mer eller mindre gikk til "kråka", og man måtte varme opp igjen vannet fra langt lavere temp enn etter isolering!)
Tror ikke du kan sette inn noe T-stykke her uten og risikere å få luft i systemet, eller ta sjangsen på at det ikke vil virke som det skal mtp sirkulasjon ???
Hvis noen andre tyder det annerledes så "correct me if I'm wrong" :-\
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Hansi

Kanskje et dumt spørsmål, men.. Er det noen ulemper med å isolere tank/rør? Eksempelvis på sommeren, kan det bli for varmt, at det kan være skadelig for noe?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

rockz

Isolerte slangene fra undersiden i dag, og tok samtidig og la en tettning foran varmeveksleren.
Varmeveksleren ble ikke isolert etter å ha tatt en prat men en av de som skrur på ION.
Den må ha mulighet for å kunne kvitte seg med varme.
Sørget heller for å ikke få trekk direkte på veksleren.
Resultatet ble i hvert fall bra, kjørte hjem i -3 uten viften på og likevel fin varme inne i bilen.
Kom god og varm luft ut av dysene likevel.
Stor forbedring for 150.-kr. og ett par timers arbeid totalt på isolering :)
Trondheim, Peugeot ION 2015 mod.
https://www.facebook.com/peugeotion

Reodor

Sitat fra: PionerThink på onsdag 21. januar 2015, klokken 13:50
Hvis du ser på denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.135.html
Velg side 10, og her finner du under tomrh sitt inlegg midt på siden et scannet bilde av varmesystemet.
Slik jeg kan tyde denne skissa så suger pumpa fra bunn av tank, trykker vannet gjennom varmer, og derfra opp til varmeapparat før det går videre tilbake og øverst opp i tank. Det vil si at vannet har mistet en del av varmen når det går tilbake til tank pga at man allerede har brukt dette til oppvarming av kupeen. (Ved å isolere slanger og tank utnytter man denne restvarmen bedre enn tidligere da den mer eller mindre gikk til "kråka", og man måtte varme opp igjen vannet fra langt lavere temp enn etter isolering!)
Tror ikke du kan sette inn noe T-stykke her uten og risikere å få luft i systemet, eller ta sjangsen på at det ikke vil virke som det skal mtp sirkulasjon ???
Hvis noen andre tyder det annerledes så "correct me if I'm wrong" :-\

Jeg tolker skissen på samme måte som deg og er enig i beskrivelsen av virkemåte.
Så lenge T-stykket står under tanken slik at vannet som trekkes inn i pumpa hentes fra slangen som er på vei høyere opp til toppen av tanken kan jeg ikke se at dette kan føre til noen sirkulasjonsproblemer såsant det er riktig væske nivå i tanken.

Den største faren jeg kan se er at man nå, når tanken fungere som en blande tank, vil få mindre temperatursvingninger i vannet som kommer inn i varmekolben siden "blandetanken" øker tregheten i systemet.
Ved en omkobling som gjør om tanken til en "ekspansjonstank" vil man raskere få oppvarmet vann inn på varmeelementet som kan skape termiske spenninger.
Jeg er på ingen måte fagmann men har vannskelig for å tro at dette skulle være noe problem i virkeligheten sålenge  sirkulasjonspumpen går hele tiden når varmeapparatet er aktivt.

2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

PionerThink

Du er ikke redd for å suge luft fra toppen av tanken da når du suger på den siden? Eller regner du med at det er mest vann som "presser på"?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Reodor

Sitat fra: PionerThink på onsdag 21. januar 2015, klokken 21:38
Du er ikke redd for å suge luft fra toppen av tanken da når du suger på den siden? Eller regner du med at det er mest vann som "presser på"?

Tenkte å sette T-stykket under tanken slik at den enden som før gikk til topp av tank nå går rett inn på T-stykket hvor den møter slange som går fra bunn av tank samt til sugeside av pumpe.
Allt vannet som pumpes ut av pumpen går gjennom kretsen og tvinges enten inn i pumpen eller opp i tanken. Væske nivået i tanken blir vel omtrent 20-30 cm over T-stykket og sirkulasjon opp/ned fra tank blir liten siden pumpen trekker og leverer samme væskemengde.

Har som sagt ikke prøvd..
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA