Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolf uten vp i skikkelig kulde - blir det varmt i kupeen?

Startet av Ohm, fredag 26. desember 2014, klokken 16:20

« forrige - neste »

Ohm

@Audigaudi: Jeg er overhodet ikke skuffet, og jeg regner ca 10 mil uten lading som rekkevidde. Har kjørt mye elbil før jeg kjøpte, og visste godt hva jeg gikk til. Men det er veldig greit å belyse dette, med tanke på andre mulige elbilister som vurderer en eGolf, men som ikke skjønner at dette fortsatt er for spesielt interesserte. Herunder hurtiglading. Selger hos møller sa: 80% på snau halvtime. Heldigvis hadde jeg sjekket litt selv, men har blitt overrasket over hvor ustabil hurtigladerne er, og hvor lang tid det tar om vinteren da man trenger dette mest. ( 3 ganger lengre tid)

Derfor belyser jeg dette. Mange av dem som leser her på forumet har ikke fått bilen sin enda, så erfaringer er nyttige for dem også.

Så igjen sier jeg: lading hver 10. mil bør beregnes når man vurderer bilbehovet, siden dette gjelder i vinterhalvåret.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

grorudklovnen

Sitat fra: Nickelilltroll på søndag 28. desember 2014, klokken 11:47
Sitat fra: grorudklovnen på fredag 26. desember 2014, klokken 22:39
Sitat fra: Ohm på fredag 26. desember 2014, klokken 16:20
Hatt en liten vintertest i dag. Minus 21,5.  Ikke forvarmet bil, da carnet ikke ville det i dag. Kjørte en drøy mil. Grei temperatur, men ikke for varmt. Den trakk av 75 km på rekkevidden i starten, men etter noen km trakk den bare av 38 km, der lå den resten av turen. På tomgang trekker den 6,2 kw.  Forbruk 26,5 kWh /100km

Fikk 2 feilmeldinger ved oppstart, og powermeteret lå omtrent midt på normal, før den krøp mot high.

Noen som har erfaringer i skikkelig kulde?
Startet idag i -10'c.

Problemer:

1. Bestilte forvarming via app og alt så ok ut. Imidlertid kom det ingen varme.
2. Startet ikke først. Kom feilmelding om noe strømproblemer. Startet på andre forsøk.
3. Luft til sidevinde på førersiden er for svak. Den klarer ikke å holde hele sidevinduet fri for is. Bak er det fortsatt is på innsiden etter en time.
4. Rekkevidden er knapp i -10 til -16'c. Halv tank ga 38 km. Etter ca. 45 km fra "full" sluttet varmeapparatet å fungere for å spare på resten av batteriet.
5. Hurtigladeren nektet å lade min egolf (Leafen fungerte ved siden av). Fortum klare ikke å løse det problemet etter 3 forsøk.
6. Powermeteret startet på halv pupp og økte til full etter 10 km.

Jeg har tidligere opplevd en gang at førerdøren ikke ville lukke seg når været skiftet til kaldt (fra pluss til minus).

Ah!!

Fantastiskt!! Trodde jag var alene om mine problemer, men dine er en EKSAKT kopi av mine, trodde dette med førerdørren var pga vask i september, men tydligvis ikke. Siden i fredags så starter ikke bilen i det hele tatt. Berger kom idag, så startet den plutslelig, nå står den på møller. Har du meldt in alt dette?
Siden alle feil har forsvunnet hittil etter kort tid har jeg ikke sett behovet for å melde dette inn ennå.

kristian86

Bestilte bil 19. desember og ble da fortalt at det ikke var så mye vits med VP pga den ikke fungerer når det er kaldere enn -10 og heller ikke på turer under 30 min. Jeg/vi kjører ca 10min til barnehage om morgenen så står vi der litt så videre 10 min til jobb, motsatt hjem fra jobb. Har garasje hjemme så starter med varm bil om morgenen. Kan lade både hjemme og på jobb som oftest. Kjører totalt bare 2-3mil til/fra jobb. Dermed tror jeg ikke vi har behov for VP. Kunne jo fint bestilt med da prisen ikke er problemet. Men om vi bestilte med VP så regnet de ikke med levering før utpå sommeren, juli+.. Synes det var litt lenge å vente :p

Om sommeren så kjører vi litt lenger da vi har camping i Strømstad, det er ca 13mil hjemmefra. Det burde vel gå fint uten å måtte lade på veien? Selger mente i hvert fall det? Verstefall stoppe 10min på hurtiglader på Vestby eller halden på veien.. De skal vel funke ok om sommeren?
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

Ohm

Ja, 13 mil om sommeren bør gå fint, og der er det ikke forskjell på golf med eller uten vp.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Langtur i minus 14 grader i går:
Tur: 62 km og 20,5 kWh /100 km normal modus og 21 grader innetemp. Snittfart 64 km. Kjøretur 59 min. Hadde 55 km rest på GOM da jeg satte i ladekontakten.
Retur: minus 12. 64 km 23,5 kWh /100km. 59 km Snittfart. Samme modus, men 22 grader inne. Bilen blir god og varm inni.  Forvarmet før avreise. Hadde egentlig lyst til å prøve tur/retur uten lading, det burde gått fint, men da måtte jeg nok kuttet ned på varme og hastighet. 90 % motorvei på denne turen.

Overhodet ikke noe problem å rulle 6, 4 mil i en etappe i hvert fall.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

pwb

Når jeg slår på varmepumpa hjemme tar det ikke lang tid før det blåser varmt. Hvorfor lager de varmepumpene i en bil på en annen måte?

Råde

#51
Sitat fra: pwb på mandag 29. desember 2014, klokken 09:41
Når jeg slår på varmepumpa hjemme tar det ikke lang tid før det blåser varmt. Hvorfor lager de varmepumpene i en bil på en annen måte?
Det gjør de nok ikke heller. (Regner med det er møllers (mis)informasjon ang effekt først etter :0 min du sikter til)

Men, det skal jo sies at varmepumpa trekker mer strøm i starten som den bruker til oppvarming, for så at det går ned (ganske raskt) etterhvert
e-Golf | X75D

hpe

Bilen min stod parkert utendørs på Gardermoen en drøy uke. Når jeg henta den i går så startet den uten problemer, og gikk som ei klokke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA