Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av Jejl, fre 26. des 2014, kl. 09:45

« forrige - neste »

kseitzberg

Sitat fra: sn0le på lør 27. des 2014, kl. 04:10
Sitat fra: kseitzberg på lør 27. des 2014, kl. 01:00
502/402 typical. Har kørt 61.000 km. Lader tit til max, ofte på SUC og altid med min 32a. Tror at ladestyrken påvirker max kapacitet over tid. Jeg kan ikke se degradering overhovedet!
Hvilken softwareversjon har du i bilen?

Jeg er på 6.0 (...127) Opdateret for 3 uger siden ved skift af DU

kseitzberg

Jeg har set en youtube video på et tidspunkt med en amerikansk professor inden for batteriteknologi.

Han påstod at når batterier bliver brugt hurtigt (hvilket de jo gør på TMS), så skal de også lade hurtigt.

Jeg har en formodning om at han har ret. Jeg lader altid 400v - 32a og dermed en fuld ladning på lige omkring 4 timer - og rigtigt meget på SC'er.

Har en del venner der også kører TMS i Danmark, og en del lader meget hjemme - dog med max 16a på 400v - nogle endnu lavere.

Når man sammenligner deres max range - så har de en lavere kapacitet end jeg, og kunne derfor formode at ladestyrke og kapacitet over tid hænger sammen, men det er blot en tanke. Fra dag 1 har jeg logget alle data fra min TMS - hvilket også betyder at den aldrig går rigtigt i sleep mode, men med over 10 mio rækker data, kan jeg konstatere at mit batteri aldrig har vist tegn på degradering.

Laver en del max charges, og gerne 10 stykker i træk for at balancere batterierne. Men så sørger jeg også for at batteriet bliver luftet godt imellemtiden - altså kørt ned under 30% og ladet 100% op igen - max 10 gange i træk. Men lader heller aldrig bilen stå med en 100% ladning - når den bliver ladet op normalt er det til 90%.

Bruger en scheduler jeg har lavet til at forvarme bilen om morgenen, og lade det sidste på inden jeg skal ud og køre lange ture (kører mandag morgen 200 km), så lader op til ca 98%, så batterierne er varme inden jeg kører - og forvarmer kabinen.

Lader hurtigt, og bruger hurtigt. Lader til 100% og bruger så til omkring 80, og parkerer for natten (tilsluttet strøm - uden at lade). Lader om morgenen til ca 98 og kører så en lang tur. Lad, brug og hold batterierne mellem 20 og 90% - top dem op, og brug igen hurtigt. (Husk i DK må vi køre 130..)

Det kunne være interessant at lave en egentlig undersøgelse af degradering og lademønster/styrke.

/Ken

Øyvind.h

Batteriet vil tape seg både pga bruk og aldring. Med tiden kan det være Tesla ser at beskyttelsen de har lagt på øverst forsvinner(beskyttelsen mot å lade til det som til en hver tid er å anse som 100% SOC) og derfor må reduserer tilgjengelig kapasitet.

Om det er Teslas sw-programmerte beskyttelse som rammes av pakketap så vil de måtte kutte tilgjengelig rekkevidde via sw med jevne mellomrom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lars J

Eg fører manuell logg på alle ladingar som eg har gjort. Oppdaga for ei stund sidan at kapasitet på batteriet har blitt mindre. Max "rated range" er synleg redusert. Ser at dette skjedde i tidsrom mellom to ladingar utført 19.september og 26. sept.
I perioden før dette var det i snitt 50,7 km RR/delstrek (periode som starta 10.april, då det vart gjort endring i presentasjon av "rated range") .
I perioden etter 26 sept. er snittet 48,4 km RR/delstrek.
Med 10 delstreker blir det reduksjon av total kapasitet på 23 km RR.

Det var ei oppgradering til versjon 6.0 den 21.september. Det eg lurer på er, kan det ifm denne oppgradering vera gjort endring på "Rated Range" som kan forklara min observasjon?
Sandnes, Think Classic og TMS

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

kjølholdt

Tesla har vel via siste software oppdatering reservert en større del av batteriet. Fikk før sofftware oppdatering 394- 396 km på typical etter software 375 km på full lading. På den annen side har det jo på dette siste året dukket opp SC som dekker mitt kjøremønster 100%(dette er jo litt egoistisk tenkt av meg innser det)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

Saken er at de ikke har gjort det på alle bilene, bare en andel. Kunne gjerne visst hvorfor, og hvilke biler det dreier seg om. Tipper det gjelder biler med D-pakke av en bestemt serie, og at det er reservert mer i bunn. Kanskje fordi cellene der tåler dyp utlading dårligere? Eller at egenskapene gjør det vanskeligere å beregne akkurat hvor bilen skal stoppe, og at man dermed måtte øke bufferen for å garantere minst 5kwh under 0?

Spekulasjoner, men om noe av dette stemmer har en del av kundene fått dårligere batterier og dermed inndratt verdifull rekkevidde. For min del medfører dette lading til 100% oftere, og det er neppe gunstig.

369 maks idag. Må vel bare innfinne seg i at det er slik, men det mangler 35km fra den var ny. 20 reiste over natt.

Muffinman

Nøyaktig samme tall som jeg så i går. Ladet med 25A via blåklumpen.

teslaz

P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Jejl

Noe som var veldig merkelig når jeg ladet til maks på fredag, var at den fremdeles sto på maks (467km) etter  6,6km kjøring på motorveien i 100 km/t selv om det sto at jeg hadde forbrukt ca 350 wh/km.
Jeg hadde også 15 kw tilgjengelig på regenereringen allerede fra start. Hvordan er det mulig hvis batteriet er fullt? Full regenerering fikk jeg allerede etter litt over en mil. Mener at det tok mye lengre tid å få full regenerering før?

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på man 29. des 2014, kl. 12:26
Saken er at de ikke har gjort det på alle bilene, bare en andel. Kunne gjerne visst hvorfor, og hvilke biler det dreier seg om. Tipper det gjelder biler med D-pakke av en bestemt serie, og at det er reservert mer i bunn. Kanskje fordi cellene der tåler dyp utlading dårligere? Eller at egenskapene gjør det vanskeligere å beregne akkurat hvor bilen skal stoppe, og at man dermed måtte øke bufferen for å garantere minst 5kwh under 0?

Spekulasjoner, men om noe av dette stemmer har en del av kundene fått dårligere batterier og dermed inndratt verdifull rekkevidde. For min del medfører dette lading til 100% oftere, og det er neppe gunstig.

Tviler på at det gjelder kun D pakke. Min er fra tidlig september 2013, og har akkurat samme symptomer. Mistet 20tkm over natta. Ellers oppfører alt seg likt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Haldenser

2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Hyperstress

Jeg kjørte fra 100%-0% idag. Start /stopp ca samme høyde. Totalt forbruk 74,6kWh da jeg fikk «charge now». Hadde 3 stopp, og ca 5-10 min forbruk uten at jeg kjørte. Dersom det er slik at det forbruket ikke er med på telleren, så må en legge til ca 1,5 kWh. (12 kWh /60x7min).

Totalt skulle det bli ganske nøyaktig 76kWh.

SW 6.0 (2.0.77). Ny bil. E batt.

Ja, det var varmt. Ja, det gikk fort. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Tror du bommer kraftig på effektforbruket ved stopp (hvis jeg forstår deg rett). Bilen drar ikke 12kw for å holde varmen, kun ved maks  oppvarming av kald bil. Da fordeler det seg på 6kw batterivarmer, og 6kw kupevarmer. Å holde varmen i bilen i noen minutter medfører ihvertfall ikke batterivarmer, og ikke full effekt fra kupevarmeren. Kanskje får du litt tilskudd fra overskuddsvarme fra drivverk og batteri også. Jeg ville regnet maks 2KW effektforbruk i pausene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA