Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dobbellader- ja eller nei

Startet av Havebigfun, tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:32

« forrige - neste »

Jimpec

Jeg har argumentert for at jeg ikke har behov for dobbeltlader tidligere i denne tråden, og har også stemt for "har - men bestiller ikke.." i avstemmingen. Nå har jeg møtt meg selv i døren litt..

Nå har jeg ombestemt meg og klarte å få med dobbeltlader i siste sekund før min bil fikk sin plass i produksjonskøen. Med 22kw i garasjen via Slimbox er det en flott å toppe opp i en liten halvtime før vi tar turen på fredag. Og i takt med at 22kw blir tilgjengelige ved diverse fjelldestinasjoner kan muligens fremtidig behov bli større enn det historiske.

I hovedsak velger jeg dobbeltlader for å unngå å ergre meg èn eller flere ganger over at jeg ikke gjorde det, de gangene jeg måtte ha behov for det.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Havebigfun

ytterligere et argument: koster 10k levert med bilen, koster 40 k ettermontert- det er dyrt å angre.

Oreo

Sitat fra: cra på fredag 02. januar 2015, klokken 11:00
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 25. desember 2014, klokken 07:58
Da har 106 stemt- ca 60 % går for dobbellader.
Det mest interessante er å se at både de som har enkeltlader og de som har dobbeltlader ville gjort det samme kjøpet igjen.
Bunner vel ut i hver enkelt sitt behov.
Min konklusjon er; kjører en lengre enn rekkevidden oppnådd hjemme, samt utenfor SC-områder, så er saken grei: Dobbel.
Kjører en aldri mer enn rekkevidden ved hjemmelading, eller KUN i SC-land: Enkel.
Derfor vil brorparten gjøre det samme valget på nytt.

For min egen del vil jeg sette pris på å heller slå ihjel noen timer på et kjøpesenter/Outlet m/22kW lader enn alltid ved en Junkfood sjappe som Jafs der mange SC'ere er plassert. Altså at 22kW lading utfyller og noen ganger erstatter SC-lading på tur. F.eks. den nye SC som det er søkt om ved Statoil på Klett (Trh). Hva i helv... skal en bedrive tida med der foruten å spise pølser på Statoil eller sjekke vareutvalget til Felleskjøpet.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Høgis

Med mitt kjøremønster har jeg ikke hatt behov for dette siden jeg fikk TMS i tidl. nov 2013. Men dersom det blir mulig å få tak i CHAdeMO adapter  http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/chademo-adapter
Ville jeg kjøpt et slik for å ha i nødstilfelle. Lurer egentlig på om dette i det hele tatt kommer til Norge?
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

kos

Høres gjerne litt flåsete - men det er ikke akkurat på lade fronten jeg ønsker å spare - det er jo hele vitsen med tesla - fleksibiliteten. Om det kommer andre lademuligheter og adaptere så kommer jeg til å kjøpe de også. Har ingen planer om å begrense mine muligheter, med en bil som er laget for fleksibel løsninger. Til det har jeg brukt for mange penger på bilen. Samtidig blir vi flere elbiler og har ikke tenkt å stå i kø fordi jeg har spart noen småkroner i det totale  beløpet. Og jeg ser ikke vitsen i å stå parkert med halv fart fordi jeg bruker det sjeldent. Samtidig så irriterer jeg antagelig andre med den oppførselen også.

eadie


Sitat fra: cra på fredag 02. januar 2015, klokken 11:00
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 25. desember 2014, klokken 07:58
Da har 106 stemt- ca 60 % går for dobbellader.

Det mest interessante er å se at både de som har enkeltlader og de som har dobbeltlader ville gjort det samme kjøpet igjen. I den grad antallet stemmer her på forumet er representativt tror jeg ikke 60/30 gjør noe stort utslag på bruktprisen, hverken opp eller ned. :)

For egen del har jeg etter 25.000km ikke hatt bruk for (eller mulighet for å lade med) dobbeltlader, og er derfor godt fornøyd med å ha spart 10.000kr som jeg kunne legge i andre ting. Kommer jeg til å irritere meg grønn den dagen jeg står et sted og knne halvert tida/rukket en avtale/etc hvis jeg hadde dobbeltlader? Garantert! Men som sunnmøring får jeg bare velge å se på det som grei timebetaling for å stå der, intil jeg har gjort det mange nok ganger til at kurvene krysser hverandre. ;)  ;D

Grunnen er at det har vært lite 22kw ladere rundt om. Nå popper de opp (Grønn kontakt) pg på steder som vil ligge et stykke unna Superladere. Slik som Odda, Valldal, Sunndalsøra, og andre steder på Vestlandet og i Nord-Norge hvor det ikke er 4-felts motorvei til nærmeste Superlader.

Dobbeltlader ville jeg svært gjerne hatt som Tesla bruktbilkjøper.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

eclipse

Jeg har enkeltlader men ville bestillt dobbeltlader hvis jeg hadde kjøpt på nytt.

Det kommer mange 22 kW AC ladere og det er veldig irriterende å bare kunne lade 50 km/t når en kunne ladet 100 km/t fra disse.

Det blir dyre kwt av det men når en er på langtur/ferie etc med familien eller andre så utgjør dette en forskjell, å fylle på 50 km på 30 min for å ha bedre margin på å nå frem til en SC, eller lade opp 50% av batteriet på to timer er gull verdt.

Ikke tvil, gå for dobbeltlader til 10K, ettermontering koster 40K og er uaktuellt. Min tanke var at Chademo adapter til ca 10K ville være bedre enn dobbeltlader, men jeg innser at jeg tok feil der.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Hyperstress

Er det ikke litt irriterende å lade bare med 22kW til 10000kr, når en kan lade med 50kW og chademo adapter til 3500kr i stedet? Blir nok tett med chademo ladere fremover også.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Havebigfun

Sitat fra: Hyperstress på fredag 02. januar 2015, klokken 14:48
Er det ikke litt irriterende å lade bare med 22kW til 10000kr, når en kan lade med 50kW og chademo adapter til 3500kr i stedet? Blir nok tett med chademo ladere fremover også.
Det er ingen enten eller men både- og. Hvor får jeg tak i en Chademoadapter til 3500?

kos

Hei - om man har 22 lader til 10 000, så er det egentlig litt dumt å ikke kjøpe den. Har hatt bruk for den og det er  kjekt å ha alternativ - får faktisk alle når adapter til japse bilene kommer også. Da jeg bestilte teslaen bestilte jeg japse adapter, men dette kunne ikke leveres da, men var opsjon. Om det nå kommer til 3500, så er jeg først i køen . Se litt på kartet - litt ut av det daglige. Vi stiller i en annen klasse enn alle andre elbiler, nemlig TESLA klassen. Lader alt, spiser alle typer strøm, og lader på alle systemer. Føler meg som en KONGE på forumet, kontra resten av gjengen med store begrensede lade muligheter. Leser meg stor og våt i øyet, hvordan de andre har det - lade panikk og lade angst.

hgs

Sitat fra: Hyperstress på fredag 02. januar 2015, klokken 14:48
Er det ikke litt irriterende å lade bare med 22kW til 10000kr, når en kan lade med 50kW og chademo adapter til 3500kr i stedet? Blir nok tett med chademo ladere fremover også.

Hvis det blir prisen skal jeg slå fra meg å ha slått det fra meg. Hvor har du denne fra?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Kavorka

For min del setter jeg stor pris på dobbeltlader, selv om det nesten aldri brukes.

Hjemmelading er greit i det daglige. Superlader er greit på langkjøring. Dobbeltlader er fint å ha de gangene man besøker andre byer; ingen hjemmelader der man skal bo og ingen superlader i umiddelbar nærhet. Det er vanligvis en type 2 lader i nærheten. Da er det forskjell på å lade to timer sammenliknet med fire timer. To timer kan man slå ihjel med ting som skal ordnes i nærheten (shopping, kafe, toalettbesøk etc). Fire timer, da kan man gjerne kjøre til nærmeste superlader og tilbake.

Ser også for meg at dobbeltlader blir mer brukt når batterikapasitet krymper. Når det er vinter og man skal hjem fra fjellet kan det være greit å spe på med type 2 lading.

Sist, men ikke minst: Det blir raskere ledig på ladeplassen til deg som står og venter:-)

Hyperstress


Sitat fra: hgs på fredag 02. januar 2015, klokken 15:01
Sitat fra: Hyperstress på fredag 02. januar 2015, klokken 14:48
Er det ikke litt irriterende å lade bare med 22kW til 10000kr, når en kan lade med 50kW og chademo adapter til 3500kr i stedet? Blir nok tett med chademo ladere fremover også.

Hvis det blir prisen skal jeg slå fra meg å ha slått det fra meg. Hvor har du denne fra?

Prisen i Teslashop ble satt ned fra 1000 til 450$. Så Norsk pris levert med ny bil skulle vel bli under 3500kr. Når det kommer..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eadie


Sitat fra: Hyperstress på fredag 02. januar 2015, klokken 14:48
Er det ikke litt irriterende å lade bare med 22kW til 10000kr, når en kan lade med 50kW og chademo adapter til 3500kr i stedet? Blir nok tett med chademo ladere fremover også.

Problemet med Chademo er at du risikerer å stå i ladekø med Nissan Leaf. Og pga høy effekt er det som oftest bare 1 Chademo-lader, men flere 22kw ladere på samme punktet.
Når det blir fler og fler  elbiler, og 22kw AC er foretrukket standard for Europa, så tyder alt pø at dobbeltlader er lurt.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på fredag 02. januar 2015, klokken 14:48
Er det ikke litt irriterende å lade bare med 22kW til 10000kr, når en kan lade med 50kW og chademo adapter til 3500kr i stedet? Blir nok tett med chademo ladere fremover også.

Ja, ladere der køen til tider er lang og der man får satt igang lading for 15 til maks 30 minutter i slengen (på ganske mange av de). Kliss umulig å sette bilen til lading og komme tilbake en time eller to senere altså. Noe som vi gjorde flere ganger på bilferien i sommer, bl.a på Jekta-senteret i Tromsø samt i Alta og Fauske.

Nei, CHAdeMO-adapteret må nok ned i maks 1500 kroner om jeg skal finne det bryet verdt å kjøpe det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA