Dobbellader- ja eller nei

Startet av Havebigfun, tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:32

« forrige - neste »

toppi

Ingen tvil om at det er mange som kan ha god nytte av dobbeltlader, men det er liten tvil om at flere og flere har snudd i dette spørsmålet.

Hadde jeg selv hatt stort behov for dobbeltlader, spørs det vel om jeg heller hadde kjørt fossil  :o

I begynnelsen måtte alle ha dette, nå ser vi at over 30% innrømmer at det holder i massevis med enkeltlader. Dette tallet vil stige ytterligere.

Har selv aldri ladet med type 2 kabel.
Lader kun hjemme/ jobb/ overnattingsdestinasjoner og SC (noen få ganger mest for gøy)

22kW er fortsatt saktelading når man er på farten, og vil være uinterresant om noen år.

For meg er det uaktuelt å risikere å bli stående i kø på en ladestasjon, eller komme til en som er defekt.

SC og raskere er fremtiden, og nok plasser pr ladesestinasjon er like viktig.

Det er svært få som kommer til å etterspørre dobbeltlader om noen år, er nå min mening.
Og det skyldes kraftig utbygging av Tesla sine egne SC, og andre typer rask ladning.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

eadie

Joda, toppi, du har rett, i en ideell verden. Men Tesla kommer neppe til å teppebombe Norge med superladere i en grad slik at 22kw blir overflødig.
Det er for mange småveier, fylkesveier og riksveier, samt spredt bebyggelse i Norge til det.
22kw vil nok ha sin misjon lenge ennå.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Øyvind.h

Dobbeltlader er det soleklart flest angrer på at de ikke tok med.

I dag testet jeg 22kW på kiwi Noresund. Genialt kjapt påfyll mens vi handlet!
Synes det kommer 22kW over alt for tiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TRM

Hadde ikke tenkt å engasjere meg i nok (!) en dobbeltladertråd, men kan nevne at dobbeltladeren vår sparte oss for mange timers venting i jula. UMC'en tok kvelden første dag av juleferien, men 22 kW hurtigladestasjon i Odda og Røldal gjorde at batteriet stadig ble fylt opp mens vi gjorde ærender.

Vår S85D i bestilling var opprinnelig bestilt med enkeltlader, men dette ble endret til dobbeltlader i romjula.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

toppi

Sitat fra: eadie på fredag 02. januar 2015, klokken 17:06
Joda, toppi, du har rett, i en ideell verden. Men Tesla kommer neppe til å teppebombe Norge med superladere i en grad slik at 22kw blir overflødig.
Det er for mange småveier, fylkesveier og riksveier, samt spredt bebyggelse i Norge til det.
22kw vil nok ha sin misjon lenge ennå.

Da nærmer vi oss 32 prosent ser jeg..

Selvfølgelig vil storbrukerne ha behov for dette, jeg prøver bare som vanlig å sette ting litt i perspektiv.

Vet om så mange som ble fortalt at de bare måtte ha dobbeltlader, ellers fikk de aldri solgt bilen igjen, og så har de aldri brukt den heller. De kjører jo aldri lenger på en dag enn at batteriet holder i massevis.

Kjører man maks 20 - 30 mil på en dag (og flyr om man skal lenger), har man lite behov for dobbeltlader.

Musk ønsker at elbilen skal kunne brukes like enkelt som fossilbilen. Og det er ikke å lete opp ladepunkter, finne ut av betalingsløsninger, håpe de er ledige og at de virker.

Det er å lade hjemme, eventuelt å ta seg en kaffe/ matbit/ dopause på en SC, og batteriet er fullt igjen.

For hver SC som åpner så synker behovet for dobbeltlader.

For de som skal kjøpe bil nå, og ikke ser eget behov for dobbeltlader, ta nå i alle fall ikke dette med fordi det skal gi en bedre salgspris om 3-4 år.

Jeg ser det som veldig sannsynlig at vi passerer 50 SC stasjoner i Norge løpet av 2017. Det kommer inn 13 000 kr pr bil, dette er det store fortrinnet til Tesla og skal på plass før konkurentene kommer med el bil med lang rekkevidde, og før Teslas egen Mod 3 kommer, og kø er ikke ønskelig.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Havebigfun

Sitat fra: TRM på fredag 02. januar 2015, klokken 18:51
Hadde ikke tenkt å engasjere meg i nok (!) en dobbeltladertråd, ..
Det viktige med denne tråden er ikke at alle gjentar sine argumenter men at det stemmes og at de som har endret mening basert på erfaringene sine forteller om det. Det gjelder forsåvidt også deg :).

BMW850

"I begynnelsen måtte alle ha dette, nå ser vi at over 30% innrømmer at det holder i massevis med enkeltlader. Dette tallet vil stige ytterligere"

Ja, og de 30% er jo de som ikke har dobbeltlader og gjerne ønsker å forsvare sitt valg. Jeg har dobbeltlader og har brukt den flere ganger fordi jeg kunne :) En annen ting som alle MÅTTE ha var jo Kirkebø-settet. Jeg avventet og kan ikke si jeg har savnet det. Kjekt å ha, helt sikkert. Men jeg får se det an...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Det blir for dumt å påstå at alle som har enkeltlader og er fornøyd med det skrøner for å forsvare valget sitt. Jeg har enkeltlader, og etter 14 måneder og 55.000km kan jeg konstantere at type 2-kabelen så langt bare har vært med for sikkerhets skyld. Faktisk kjørte jeg nesten et år før det dukket opp en superlader et sted hvor den var nyttig for min del. Den gjorde livet enklere, men var ikke livsnødvendig.

Adaptersettet derimot kunne jeg ikke klart meg uten. Det bruker jeg hver eneste uke, og ofte flere ganger i uka. For min del er det den fleksible ladingen UMC tilbyr i kombinasjon med et adaptersett som gjør bilen anvendelig. Superlader gjør det mer fleksibelt, men kan ikke være noe treigere når man skal raskt videre. Fordelen med disse er at det "alltid" er ledig plass. Når man er på en jobbtur med et tidsskjema som må holdes går det ikke an å planlegge å bruke 22KW. Er det opptatt blir det ALT for lenge å vente. Jeg må være garantert ladeplass, og det er jeg alltid på hoteller og SC.  Til koseturer eller ferie er 22kw dog genialt.

kos

Hei om man har enkellader så er det det samme som jeg har hjemme 11 kw. Når man har dobbeltlader så ser man etter hvor dobbeltladere er. Disse er å foretrekke og man kan utnytte kapasiteten maks. Man må huske på at man får inn fra tom til 80 % på ca 4 timer. Normalt får man inn 20 mil på overkant av to timer.

Som forbruker av 11kw i stor stil og har brukt mye 1 fase 15 amper så er dette to helt andre måter å eie bil på.

Så at man ikke bruker type 2 kontakt 22kw med enkeltlader forstår jeg. Da bruker man den heller ikke.

Nå når det blir utbygget 22 kw blir det noe annet.

jkm

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. januar 2015, klokken 18:32
Dobbeltlader er det soleklart flest angrer på at de ikke tok med.
Jeg var i tvil og valgte bort dobbeltlader ved bestilling. Kort tid etter at jeg fikk bilen erfarte jeg feilvalget og ettermonterte dobbeltlader. Er man i tvil, velg dobbeltlader.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Snowroller

Hadde ikke tenkt å engasjere meg i nok (!) en dobbeltladertråd, men kan nevne at dobbeltladeren vår sparte oss for mange timers venting i jula. UMC'en tok kvelden første dag av juleferien, men 22 kW hurtigladestasjon i Odda og Røldal gjorde at batteriet stadig ble fylt opp mens vi gjorde ærender.

Vår S85D i bestilling var opprinnelig bestilt med enkeltlader, men dette ble endret til dobbeltlader i romjula.

Fick du betala ny pris med ny dollarkurs då du ändrade beställningen?
Grå 85D

petersv

Sitat fra: Snowroller på lørdag 03. januar 2015, klokken 07:36

Får man lov til å endre, så gjelder pris på bestillingstidspunktet. Veldig snilt av Tesla forsåvidt.

TRM

Sitat fra: petersv på lørdag 03. januar 2015, klokken 08:16
Sitat fra: Snowroller på lørdag 03. januar 2015, klokken 07:36

Får man lov til å endre, så gjelder pris på bestillingstidspunktet. Veldig snilt av Tesla forsåvidt.
Ja, stemmer. Fikk en bekreftelse pr mail igår om at jeg beholder gammel pris.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

sn0le

Til den daglige kjøringen min så trenger jeg ikke dobbeltlader.
Hjemme lader jeg på en blå industrikontakt sikret med 16A.
På jobb er det en blå industrikontakt med 32A tilførsel, men har kun brukt den en gang på 6 mnd'er.

Derimot har jeg spart en god del timer på langtur.
I juli/august var det ikke SC nord for Dombås.
Redningen ble 7,4kW laderne til Namsskogan Hotell og Camping, 22kW laderne til Telehuset i Mo i Rana og Fauske Hotell.
I august var jeg på Ullared og fikk fylt dobbelt så mye strøm på bilen siden de har 7,4 kW Type-2 ladepunkter. Det reduserte ladetid på SC på returen.
På tur Nordover i jula så sparte jeg 2 timer siden jeg måtte lade hos Tesla i Trondheim for å klare Alvdal-Grong (1 time spart hver vei).

Og hvis hoteller nå begynner å sette opp 7,4kW Type-2 ladepunkter siden Schuko er no-no fra nå av pga nye forskrifter så vil man i løpet av en hotellovernatting få fulladet batteri med dobbeltlader, mens de med enkeltlader får bare halvfullt. Tror mange hoteller vil se på 7,4kW som tilstrekkelig nok hvis man ser på kostnaden ved å tilby 22kW hvis hotellet ikke har TN-nett.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA