Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ultra HiFi Lydpakke

Startet av BMW850, mandag 22. desember 2014, klokken 02:25

« forrige - neste »

petersv

Nå var det ikke meningen å starte denne diskusjonen enda en gang, jeg bare påpekte at jeg var overrasket over hvor liten fysisk forskjell det var mellom de to anleggene, en ekstra forsterker og litt større elementer og sub. Burde være mulig å ettermontere når deler blir tilgjengelige etterhvert.

Martinius

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 23. september 2015, klokken 13:05
Sitat fra: Martinius på onsdag 23. september 2015, klokken 11:19
Hvilke Tone innstillinger bruker dere basselskere der ute? Jeg føler jeg må booste bassen til nær max for å få nok trøkk =)

Såklart en smaksak dette her, men føler du ikke da at lyden blir helt feil og bassdominert? Har den selv satt til +1 ca på både bass og treble. Selv på +2/+3 bass syns jeg det begynner å høres helt "feil" ut.

De basskassene jeg kjørte rundt med når jeg var 20 syns jeg ga mye mer godlyd i bassen selv om den da også var satt helt urealistisk høyt. Eller er det jeg som begynner å bli gammel og har fått andre preferanser når det kommer til lyd? :P

Jeg har hele tiden hatt +3 og vært fornøyd med det. Jeg hørte på en av nettkanalene, og måtte dra den opp til 9. Tildekket basskasse og radiokanal kan ha hatt en del å si. Men av og til trenger man en overdose bass... Jeg ble overrasket over hvor "bra" anlegget er med ekstrem bass. Noe vibrering her og der, men det holder stand. Påfølgende løse paneler og knirking i dash må nok påregnes.

F_P

Om man tar seg bryet med å isolere dørene i bilen skikkelig så løfter det lyden i anlegget en del.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Alt er relativt, men demping i dørene på min bil med standardanlegg løftet lydkvaliteten ganske mye.

P85D

Sitat fra: oleredv på onsdag 23. september 2015, klokken 19:58
Skjønnar godt at folk som har sett prisane på dette anlegget stige har betenkeligheiter. Men for min del så kjem eg frå ein 2012 Audi A6 som hadde Bose-anlegget. Det var eit anlegg som eg var godt fornøgd med, og når eg då veit at Ultra-HIFI anlegget vann over Bang & Olufsen anlegget som du kan få i Audi for nærmare 70 000 så er det ein no-brainer for min del. Testen kan man forøvrig lese her:

http://teslaclubsweden.se/auto-motor-sport-test-av-tesla-model-s-ljudsystem/

Ellers så prøvde eg og madammen ein demobil i sommar  utan hifi-anlegget, og eg må virkelig seie at det var spake greier. Eit lett valg for min del å gå for oppgradert anlegg!
Moro å lese, takk for linken
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Stig O

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. september 2015, klokken 16:23
Alt er relativt, men demping i dørene på min bil med standardanlegg løftet lydkvaliteten ganske mye.

Samme her, men med HiFi lydpakken. Det ble et skikkelig løft på lydkvaliteten,spesielt på bassen, så anbefaler alle med interesse for lyd og isolere med Dynamat(el. lignende) i dører og bagasjerom.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Tempe Dekkservice

Prøv også å skifte litt mellom fm, så dab og tilslutt internettradio. Er helt villt mye mer trykk i bassen fra internettradioen enn dab og fm signalet :) også blåtann blir mye svakere trykk enn nettradio. Merkelig hvor forskjellig den bruker signalet den får :)

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 29. januar 2015, klokken 12:22
Jeg er godt fornøyd med pakken, men føler at det er veldig avhengig av hvilken låt en spiller. Det kan låte fra helt greit til veldig bra. Virker som at det er skikkelig trøkk i lavt bassnivå som bare blir borte når en kommer bittelitt opp i frekvens.
Noen låter som det normalt er skikkelig bra bass og trøkk i kommer ikke til sin rett i det hele tatt i Teslaen. Feks:
Snap - Rhythm is a dancer, Avalon - Sail, Dr.Alban - No coke.

Så er det andre låter som treffer veldig bra, som feks:
Røyksopp - Monument, Knife party - Bonfire. Daft Punk - Random access memories albumet.

Hadde vært ønskelig om alle sanger fikk ut sitt potensiale slik som i stua :)

oleredv

2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

rsomby

"Musikken hentes enten fra anleggets innebygde harddisk eller via en USB-port."
Har anlegget harddisk nå? Jeg syntes å huske at det var snakk om at den skulle få det, lang tid før lansering, men det gikk de bort fra.

"En Tesla er i seg selv så godt som lydløs. I hvert fall når hastigheten kommer over 30 km/t. Av hensyn til fotgjengere og syklister er bilen utstyrt med elektronisk lyd slik at den ikke kommer som en overraskelse i trafikken."
Elektronisk lyd?

ellers er artikkelen er fin den. Jeg elsker lyden i bilen, som nå er det eneste stedet jeg som småbarnsfar kan utfolde meg i musikkens verden uten at noen plages av det.

Hodetelefoner

Skal man prøve en bil med hifi anlegg for å sette seg opp en mening. Så sørg for å finne en bil hvor anlegget er innspilt. På vei ifra Drammen med splitter ny Tesla var jeg litt skuffet. Men merket at man gradvis kunne øke volumet. Nå synes jeg lyden er veldig bra. Men hadde vært moro og hørt forskjellen igjen :)

TRM

Sitat fra: KristofferH på søndag 27. september 2015, klokken 11:40
Skal man prøve en bil med hifi anlegg for å sette seg opp en mening. Så sørg for å finne en bil hvor anlegget er innspilt. På vei ifra Drammen med splitter ny Tesla var jeg litt skuffet. Men merket at man gradvis kunne øke volumet. Nå synes jeg lyden er veldig bra. Men hadde vært moro og hørt forskjellen igjen :)
Det samme gjelder standardanlegget. Tok mange timer før det løsnet, men når det først løsnet ble det riktig så bra. Nøytral og behagelig lyd.

Hilsen en med Electrocompaniet og Monitor Audio som stuereferanse, og Audison og Focal som bilstereoreferanse.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

lunitiks

Bump.

Mitt standardanlegg har begynt å gro litt mer på meg nå. Veldig bra lyd i dag på Spotify (Röyksopp helt bankers). Noe "dirring" i dørene foran men overkommelig. Tror derfor innspilling har mye for seg. En kis på diskusjon.no skrev følgende:
"Man spiller inn en ny høyttaler fordi opphenget til membranet og senterfjæren (spideren) er stive når høyttaleren er ny. "

Which kind of makes sense.

Men kunne fortsatt tenkt meg mer omph i bunnen. Er derfor stadig på utkikk etter en adekvat priset 3-partssub m forsterker
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Toonster

Hvordan spille inn anlegget best mulig?

Noen spesiell musikk som egner seg for dette - og hvor mange timer må man regne med før alt er på stell :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Muffinman

Skrur man opp går det raskere. Størst endring til å begynne med, så går det saktere og saktere. Noen få timer på litt volum, og det meste er gjort selv om mange høytalerprodusenter anbefaler titallsvis av timer innspilling.

Men, husk at lytteren spilles inn også. Bare ideen om at det vil låte bedre etter en tid vil lure hjernen vår til at det faktisk gjør det ;)

Trustno1

Raskeste måten å spille inn på er å sette på en tonegenerator som lager en sinustone på en av de laveste frekvensene elementene er delt av på, og sette denne på relativt høyt volum.

Ikke spesielt givende å høre på, men det er iallefall det mest effektive :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA