Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer det større batteripakke enn 85kWh?

Startet av Teslanewbie, søndag 21. desember 2014, klokken 11:19

« forrige - neste »

Amoss

Jeg har hele tiden antatt at det ikke ville komme noen oppgradering av batteripakkene før GF var oppe. Nå, etter dagens endring, er jeg mer usikker. Tror mye ville blitt klart dersom vi viste om de fortsatt kjører med de samme gamle cellene som før, bare flere enn i 60, i denne nye batteripakken, eller om det er oppgraderte celler.

Ser fra Telsa Motor Club at MS60 hadde 14 moduler vs. MS(P)85(D) med 16 moduler, og at hver modul hadde færre celler enn på 85. Noen gjetter på at MS70D fortsatt har 14 moduler, men nå like mange celler i hver modul som MS85. Dersom dette er korrekt så spår jeg fortsatt at det ikke vil komme noen større batterier før GF er oppe. I motsatt fall, at 70 har celler med mer energi enn 60 hadde, så vil temmelig sikkert de nye cellene også bli tatt i bruk på "storebror" i forbindelse med Model X i sommer.
Model S 85D

P85D+

Tror ikke det skjer med det første.
Tesla/Panasonic er blant de bedre mht wh/kg samt god BMS
Det forskes mye på addetiver som gir bedre livssyklus (ant. ladesykluser)

Det er løsninger i dag som gir større tetthet pr. Kg og raskere lading - men da med kortere levetid.

Tar nok mange år før vi får et signifikant paradigmeskifte teknologisk. 
Vi vil fortsatt måtte dra med oss alt for mye vekt. Har vel større forhåpning på en kombinasjon med brenselcelle teknologi som er effektiv.

P85D og 85D

Havebigfun

Sitat fra: Amoss på onsdag 08. april 2015, klokken 19:55
Jeg har hele tiden antatt at det ikke ville komme noen oppgradering av batteripakkene før GF var oppe. Nå, etter dagens endring, er jeg mer usikker. Tror mye ville blitt klart dersom vi viste om de fortsatt kjører med de samme gamle cellene som før, bare flere enn i 60, i denne nye batteripakken, eller om det er oppgraderte celler.

Ser fra Telsa Motor Club at MS60 hadde 14 moduler vs. MS(P)85(D) med 16 moduler, og at hver modul hadde færre celler enn på 85. Noen gjetter på at MS70D fortsatt har 14 moduler, men nå like mange celler i hver modul som MS85. Dersom dette er korrekt så spår jeg fortsatt at det ikke vil komme noen større batterier før GF er oppe. I motsatt fall, at 70 har celler med mer energi enn 60 hadde, så vil temmelig sikkert de nye cellene også bli tatt i bruk på "storebror" i forbindelse med Model X i sommer.
Bra resonnement- jeg tror på "motsatt fall" fordi jeg vet at Tesla har endret antall celler på 85-pakkene allerede- til celler med høyere energitetthet og dertil redusert vekt på hele batteripakken. Det er antakelig en 100 kW versjon rundt svingen- mulig først når X kommer, alternativt som opsjon mot noen ekstra $$ for TMS.
Ikke alle bor i SC- land- større batteri gir større frihet -det vet Tesla også.

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 08. april 2015, klokken 20:11
Bra resonnement- jeg tror på "motsatt fall" fordi jeg vet at Tesla har endret antall celler på 85-pakkene allerede- til celler med høyere energitetthet og dertil redusert vekt på hele batteripakken. Det er antakelig en 100 kW versjon rundt svingen- mulig først når X kommer, alternativt som opsjon mot noen ekstra $$ for TMS.
Ikke alle bor i SC- land- større batteri gir større frihet -det vet Tesla også.

Har kun hørt folk som har spekulert i om det skal ha skjedd noen endringer på 85-pakkene, men ikke noe definitivt. Men om det stemmer så har du nok helt sikkert rett :)
Model S 85D

Øyvind.h

Ettersom det finnes celler med langt bedre kapasitet enn det S85 opprinnelig kom med er det en smal sak for Tesla å lage en pakke med rundt 100kWh.
Kommer sikkert ved lansering av X.

Og da begynner vel sutrekoret på nytt som klager på at de har biler som ikke lenger er best  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Eip

Siden Musk mener at rekkevidden på model s er bra nok som den er
Tipper jeg at det kommer en 85kw pakke som er mindre og lettere
VIN: 509XX PD

Teslanewbie

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 21. desember 2014, klokken 11:19
Hva tipper dere ?

Jeg trur vi ser 100kw pakke til PxD bilene innen sommer.. rundt mai.

Løfter denne tråd som jeg skrev i des opp da den nå er aktuell igjen :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 08. april 2015, klokken 20:11
Sitat fra: Amoss på onsdag 08. april 2015, klokken 19:55
Jeg har hele tiden antatt at det ikke ville komme noen oppgradering av batteripakkene før GF var oppe. Nå, etter dagens endring, er jeg mer usikker. Tror mye ville blitt klart dersom vi viste om de fortsatt kjører med de samme gamle cellene som før, bare flere enn i 60, i denne nye batteripakken, eller om det er oppgraderte celler.

Ser fra Telsa Motor Club at MS60 hadde 14 moduler vs. MS(P)85(D) med 16 moduler, og at hver modul hadde færre celler enn på 85. Noen gjetter på at MS70D fortsatt har 14 moduler, men nå like mange celler i hver modul som MS85. Dersom dette er korrekt så spår jeg fortsatt at det ikke vil komme noen større batterier før GF er oppe. I motsatt fall, at 70 har celler med mer energi enn 60 hadde, så vil temmelig sikkert de nye cellene også bli tatt i bruk på "storebror" i forbindelse med Model X i sommer.
Bra resonnement- jeg tror på "motsatt fall" fordi jeg vet at Tesla har endret antall celler på 85-pakkene allerede- til celler med høyere energitetthet og dertil redusert vekt på hele batteripakken. Det er antakelig en 100 kW versjon rundt svingen- mulig først når X kommer, alternativt som opsjon mot noen ekstra $$ for TMS.
Ikke alle bor i SC- land- større batteri gir større frihet -det vet Tesla også.
Er det noen som har sjekket om dagens S 85 (uten D) er lettere enn den vi kjøpte i gamle dager....? Og event om dette skyldes lettere batteripakke?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Øyvind.h

Sitat fra: Også_Øyvind_H på onsdag 08. april 2015, klokken 20:54
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 08. april 2015, klokken 20:11
Sitat fra: Amoss på onsdag 08. april 2015, klokken 19:55
Jeg har hele tiden antatt at det ikke ville komme noen oppgradering av batteripakkene før GF var oppe. Nå, etter dagens endring, er jeg mer usikker. Tror mye ville blitt klart dersom vi viste om de fortsatt kjører med de samme gamle cellene som før, bare flere enn i 60, i denne nye batteripakken, eller om det er oppgraderte celler.

Ser fra Telsa Motor Club at MS60 hadde 14 moduler vs. MS(P)85(D) med 16 moduler, og at hver modul hadde færre celler enn på 85. Noen gjetter på at MS70D fortsatt har 14 moduler, men nå like mange celler i hver modul som MS85. Dersom dette er korrekt så spår jeg fortsatt at det ikke vil komme noen større batterier før GF er oppe. I motsatt fall, at 70 har celler med mer energi enn 60 hadde, så vil temmelig sikkert de nye cellene også bli tatt i bruk på "storebror" i forbindelse med Model X i sommer.
Bra resonnement- jeg tror på "motsatt fall" fordi jeg vet at Tesla har endret antall celler på 85-pakkene allerede- til celler med høyere energitetthet og dertil redusert vekt på hele batteripakken. Det er antakelig en 100 kW versjon rundt svingen- mulig først når X kommer, alternativt som opsjon mot noen ekstra $$ for TMS.
Ikke alle bor i SC- land- større batteri gir større frihet -det vet Tesla også.
Er det noen som har sjekket om dagens S 85 (uten D) er lettere enn den vi kjøpte i gamle dager....? Og event om dette skyldes lettere batteripakke?
Elon har tidligere uttalt at nye s85 er lettere. Meg bekjent har ingen dokumentert dette i praksis. Stiller gjerne opp en dag med min hauggamle s85. Er en vekt borte ved Åsland. Forutsetter at andre bilen har glasstak, dobbeltlader, tech, skinn, 19" (kommer ikke på noe mer i farten). 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Jeg vet at min forrige P utlevert 0314 hadde færre celler enn min første, levert 0913- tror det var 174 celler men er ikke sikker- info fra en meget kompetent Tesla-ansatt ::)
Jeg vil tro at dagens pakke har enda færre celler. Hadde vært interessant å få veid en av de siste S85 og sammenliknet med Øyvinds det er dog sikkert mange andre endringer som kan gi vektforskjeller også...

HKS

Sitat fra: Thorbjorn på onsdag 08. april 2015, klokken 19:23
Elon var vel ute på twitter nå i vinter og sa at det ikke kom til å skje med det første.
Det er en av flere Tweets fra Elon som i etterkant har blitt slettet...
Tesla Model 3 Long Range

Havebigfun


SabreMan

Jeg tror ikke det kommer noe større enn 85 kWh til Model S på en stund, ellers hadde de vel kunngjort det samtidig med 70 kWh-pakken.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

sigurdi

Mye bedre reklame å slippe litt og litt.
Er kun 15kWh forskjell på versjonene nå og det er jo ikke mye. :-)
Men passer ganske bra tidsmessig at oppgradert pakke kommer i høst sammen med X.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA