Kommer det større batteripakke enn 85kWh?

Startet av Teslanewbie, søndag 21. desember 2014, klokken 11:19

« forrige - neste »

Dennis

Sitat fra: sigurdi på torsdag 25. desember 2014, klokken 20:07
Tallene vist i bilen i USA på P85D endret seg med software oppgraderingen på Julaften fra 242 til 251 miles. Så reflekterer nok ikke EPA, tilfeldig at den har vært lik?
Endrer seg og ved bruk, alder på batteri osv. :-)
http://www.teslamotorsclub.com/showpost.php?p=852148
The offical word from Tesla is that:

Rated Range is the distance the car will go if your driving style matches the EPA 5-cycle test (North America) or the ECE R101 test (Europe).

Rated Range is different in different markets. In North America, it is based on the EPA "5-cycle test"; in Europe it is based on ECE R101.

sigurdi

Sitat fra: Dennis på torsdag 25. desember 2014, klokken 20:38
Sitat fra: sigurdi på torsdag 25. desember 2014, klokken 20:07
Tallene vist i bilen i USA på P85D endret seg med software oppgraderingen på Julaften fra 242 til 251 miles. Så reflekterer nok ikke EPA, tilfeldig at den har vært lik?
Endrer seg og ved bruk, alder på batteri osv. :-)
http://www.teslamotorsclub.com/showpost.php?p=852148
The offical word from Tesla is that:

Rated Range is the distance the car will go if your driving style matches the EPA 5-cycle test (North America) or the ECE R101 test (Europe).

Rated Range is different in different markets. In North America, it is based on the EPA "5-cycle test"; in Europe it is based on ECE R101.
Takkar for info. :-)
Kommer vel nye EPA rating nå da, siden bilene fikk oppgradert Rated Range med software oppgraderingen på Julaften?
Mulig bilen er/blir testet på nytt nå, med den nye softwaren.
US06 delen av testen straffer nok P85D ganske kraftig, kjappe akselerasjons tester opp i 130km/h så vil 691hk suge endel fra batteriet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: sigurdi på torsdag 25. desember 2014, klokken 22:06
Kommer vel nye EPA rating nå da, siden bilene fikk oppgradert Rated Range med software oppgraderingen på Julaften?
Mulig bilen er/blir testet på nytt nå, med den nye softwaren.

Ser sånn ut, for informasjonen i Design Studio er også oppdatert med følgende notis:
* Range shown for 85D and P85D is estimated, pending EPA confirmation. Range decreases 3 percent when equipped with 21-inch wheels.

P85D står med 250 miles EPA, og 85D står med 265 miles EPA.
Model S 85D

sigurdi

Så endringen er egentlig bare 19" istede for 21" dekk på P85D?
3% økning fra 243 blir 250.
Må si meg enig i at det er blitt litt rot dette her. :-(
Men personlig betyr både EPA, og Europeisk test data null og niks for min del.
Velger batteti ut fra tilgang/behov/pris.
Er jo ingen konkurenter utenom diesel og bensin med vårt kjøremønster uansett.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Jimpec

Prisen blir vel pr 2015 fremdeles stiv kan vi trene med. Men kanskje nok en marginbooster fra  Tesla. Blir nok helt andre boller og priser når batterifabrikken er i drift.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Havebigfun

Fordi de putter færre celler i batteripakken ettersom de får øket kapasitet kan man anta at det snart er plass nok i kassen for et nytt sett batterier som løfter kapasiteten til eks 100 kWh. Hadde vært interessant å vite hva den nyeste E-pakken veier i forhold til A-pakken.

satheesh.net

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 26. desember 2014, klokken 08:34
Sitat fra: Amoss på fredag 26. desember 2014, klokken 01:14
https://twitter.com/elonmusk/status/548269323681529856
Should mention that a battery pack upgrade is not coming soon for the Model S, but it obviously *will* happen long-term

Da er  katta ut av sekken ... tipper innen sommer ..

Soon = 2 Tesla weeks (altså ikke regn med noe før sommeren i hvertfall).
Long-term = Six to twelve months

Personlig håper (tror) jeg på oppgradert batteripakke til TMX først. De må nesten lansere den med en "wow-faktor". Sånn bortsett fra dørene ...

Lansering av større batteri er en enkel retrofit og kan derfor gjøres offentlig like før selve utlevering av bilen. Så de har god tid på seg til å teste ut dette. En batteri-upgrade kan man da sikkert legge på et par tusenlapper og få oppgradert.

Selvsagt spekulasjoner fra min side, men ikke helt utenkelig. ;)

sigurdi

Enig med satheesh.net, og skal ikke forundre meg om den oppgraderte pakken til Roadster kan gi oss noen hint om størrelsen. :-)
Så skal det bli en god wow faktor leveres X med 85 kWh som erstatning for 60kWh og 100-115 blir erstatning for 85kWh.
Siden vekt/antall celler blir samme (økt kapasitet pr celle), kan de produsere til omtrent samme pris.
Skulle ikke forundre meg om E pakken er et skritt mot ny større pakke og at denne har potensiale til raskere lading over større området, som kommer med software oppgradering senere.
Om X ble levert med 85 til samme pris som S60 ville det blitt WOW og ekstremt mye syting fra noen eksisterende Model S eiere. ;-)

Selv forventer jeg at nye større batteripakker kommer og den jeg får i min bil vil bli "liten" og tung, dersom en ser fremover i tid.
Dette håper jeg faktisk blir realitet og fakta i de neste 10-20 årene.
Men viktigste er at pakken jeg får, dekker mitt kjørebehovene.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Teslanewbie

Sitat fra: sigurdi på fredag 26. desember 2014, klokken 12:58
Enig med satheesh.net, og skal ikke forundre meg om den oppgraderte pakken til Roadster kan gi oss noen hint om størrelsen. :-)
Så skal det bli en god wow faktor leveres X med 85 kWh som erstatning for 60kWh og 100-115 blir erstatning for 85kWh.
Siden vekt/antall celler blir samme (økt kapasitet pr celle), kan de produsere til omtrent samme pris.
Skulle ikke forundre meg om E pakken er et skritt mot ny større pakke og at denne har potensiale til raskere lading over større området, som kommer med software oppgradering senere.
Om X ble levert med 85 til samme pris som S60 ville det blitt WOW og ekstremt mye syting fra noen eksisterende Model S eiere. ;-)

Bare å be om utsettelse av p85d ...

Hva tror dere levering i juni eller Bør en vente til aug-sept? 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

2016 eller så bør en vente til Giga fabrikken kommer i drift og ennå rimeligere pakker kommer på løpende bånd, eller til nye batteritypen kommer i 2019-2020 osv. Vil alltid komme noe bedre, lettere, raskere osv koster å ha det nyeste og råeste hele tiden, pga det vil bare være det nyeste ved lansering.
Men akkuratt batterier vil jo være enkel prosedyre å oppgradere når det kommer nye, blir jo samme formfaktor både på S og X.

Men å tro at det ikke kommer større batteripakker og at kWh prisen vil gå nedover er bare å lure seg selv, dette må til for å få fart på elbilsalget, så bilene i dag har allerede "gammel" batterikjemi, siden den er i konstant utvikling.
Horten
Model X90D (18.03.17)

kjølholdt

Når jeg trenger ny batteripakke om 10 år (såpass bør jo den jeg har holde. ) satser jeg på at jeg kan få  en som gir meg 900 km på en lading. Og vill gjetning koster ca 100000!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Også_Øyvind_H

Jeg tror det er helt utenkelig at de kommer med større pakke før etter lansering av X - sannsynligvis medio 2016 eller senere. Husk at X står oppført med 60 og 85 kW batteri fortsatt.

Jeg tror det er mer sannsynlig, som det nevnes her, at man får pakker med raskere lading, også muligens på allerede leverte pakker. Man må huske på at ladehastighet ifht batteristørrelse er konservativ på Tesla.

Prioritering nå er vel X, roadster nytt batteri og batterifabrikk.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

btsvennes

Er skrevet en blogg om Roadster-oppdateringen: http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/roadster-30
I intro'en står følgende:

"No new Model S battery pack or major range upgrade is expected in the near term"

Så er spørsmålet hva som menes med "near term".
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA