Kommer det større batteripakke enn 85kWh?

Startet av Teslanewbie, søndag 21. desember 2014, klokken 11:19

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ja jeg er ikke uenig i at alle % i økning er positivt. Jeg sier ikke nei takk til fremskritt :)
Men la oss si en S85D og en S85 kjører samme strekning en fin sommerdag. Eksempelvis Oslo-Trondheim.

Jeg ville da kjørt direkte til Avldal (310km) og ankommet med kanskje 50tkm (kjører fort) på batteriet. En S85D ville kanskje ankommet med 70tkm (tatt ut av luften dette).
Jeg må altså lade 20tkm ekstra (4kWh), og ved en slik SOC får jeg 120kW, altså ca 2 minutter ekstra før jeg er der S85D var ved ankomst.

Ved 5% bedre rekkevidde lader S85D 5% flere km i løpet av ladeøkten.
Vi bør ha minst 210tkm før vi kjører videre. Om det tar 20 minutter å lade 140tkm (fra 70-210tkm) bruker S85D ca 1 min mindre på å nå 210tkm (fra 70tkm).

Dermed vil ladetiden falle fra 23 min til 20min med S85D vs S85.

Dette er tall tatt rett ut av luften, men ikke usannsynlig at S85D har 5% bedre rekkevidde ved snittfart 75km/t enn S85.

For meg er de minuttene helt irrelevante. Erfaringen fra langturer så langt er at pausene som oftest varer lenger enn ladebehovet. Skulle jeg kjørt 1700km Oslo-Tromsø som en viss NTB-journalist kunne man ganget opp disse minuttene, og for generelt ladebehov er jo alle fremsteg på redusert forbruk viktig.

Men for meg? Helt uvesentlig. Jeg må ha minst 20-30% økning for at det skal bli interessant. Jeg må kunne kjøre Oslo-Borlänge uten å stoppe ved lader. Jeg må kunne kjøre så fort jeg vil under worst case forhold hele året (snaut 30 mil). Jeg må kunne kjøre Oslo-Trondheim uten lading uten å kutte vesentlig i snitthastighet.
Ingen av disse målene når jeg med noen få prosent økt rekkevidde. 20-30% derimot gir meg noe ekstra :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Harlex

Konklusjonen er vel at behovet er forskjellig... Det er derfor jeg understreker at det er slik jeg har det. De gangene jeg er på langtur så vet jeg hvor jeg skal og hvor jeg skal lade og jeg har ladet max på forhånd... Dukker liksom ikke opp noen overraskelser.... Men i hverdagen derimot. Da skal jeg ditt og datt og når jeg har kommet hjem så får jeg nytt "oppdrag" De gangene jeg har vært i nærheten av rekkeviddeangst har utelukkende vært på "hverdager" med litt lite på tanken på vei til jobb og med diverse private "ad hoc oppdrag" (jobb og privat) i løpet av dagen....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Trustno1

@Harlex
Plugger du ikke inn bilen hver kveld? Min står iallefall alltid på lading, så hver morgen så er den 75% oppladet som holder til stort sett alt av "ad hoc", og de dagene i uka jeg reiser langt så har jeg scheduled charging på visibletesla til 90%

Siden mars i år har jeg nå 36k km på telleren og jeg kjører mye langkjøring.
Jeg kan vel telle på en hånd de gangene jeg faktisk har måttet vente på lading. I praksis har jeg aldri opplevd at rekkevidde har vært noen begrensing på min P85

turbolurbo

Står litt om den nye EPA målemetoden her:

"But this lower number is due solely to an odd new EPA procedure that slaps a 10-percent range penalty on any electric car that has driver-adjustable charge settings. (Don't ask.)

Cars certified under the old procedure, like the S85, get to keep their higher range figures.

Comparing apples to apples, the P85D actually has an old-EPA range of 269 miles, four more than the standard S85.

And in a few months, the P85D will be offered with 19-inch wheels and Michelin all-season tires, which should increase the new EPA figure to 250 miles and the old equivalent figure to 278 miles.

Despite its higher weight and stickier tires, the P85D has exactly the same EPA efficiency ratings as the standard Model S85: 89 MPGe and 38 kWh per 100 miles.  With the new wheel/tire combo, those numbers should improve slightly."

http://www.greencarreports.com/news/1096026_2014-tesla-model-s-p85d-first-drive-of-all-electric-awd-performance-sedan
2019 TM3P

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

Elon Musk med twittermelding om rekkevidde.

SitatSoftware update to achieve max efficiency (going to full idle on 2nd motor) is not out yet. Range of P85D should then closely match P85+.

Teslanewbie

Sitat fra: Dennis på onsdag 24. desember 2014, klokken 02:00

SitatSoftware update to achieve max efficiency (going to full idle on 2nd motor) is not out yet. Range of P85D should then closely match P85+.

Da er vi tilbake til en P85 men med litt mer dødvekt...

Ser ikke hvordan tesla kan unngå å oppgradere batteripakken til en større for å beholde rekkevidden på de nye bilene..

Men det som er mest urovekkende er at de rushet ut halvferdige biler , det gir inntrykk av at selskapet  er desperate . Jeg håper virkeligen at de har økonomien i ordnen og at selskapet får en lang levetid ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 24. desember 2014, klokken 08:41
Sitat fra: Dennis på onsdag 24. desember 2014, klokken 02:00

Da er vi tilbake til en P85 men med litt mer dødvekt...

Ser ikke hvordan tesla kan unngå å oppgradere batteripakken til en større for å beholde rekkevidden på de nye bilene..

Men det som er mest urovekkende er at de rushet ut halvferdige biler , det gir inntrykk av at selskapet  er desperate . Jeg håper virkeligen at de har økonomien i ordnen og at selskapet får en lang levetid ..

Ingen utenom Tesla vet sikkert, men det har blitt kommunisert at det er kun frontmotoren som skal dra i cruise-hastighet. Den er mer effektivt giret og sikkert mindre tap pga enklere konstruksjon og lavere masse.

AWD er jo kun et poeng når man mister grep på den akslingen som til enhver tif trekker.

sigurdi

Poenget har vel hele tiden vært at den motoren som har best virkningsgrad i gjeldene hastighet skal fungere alene og motor 2 kobles ut.
Så lavere hastigheter er det motor med standard utveksling, og høyere cruise hastighet er det andre drivverket som tar over.
Så lenge begge ligger inne konstant, vil den bruke mer energi.
Blir høyrefoten for ivrig, driter bilen i økonomi og leverer i bøtter og spann på alle 4 hjul.
Men merkelig at dette ikke var aktivt fra dag en, men er jo den store fordelen til Tesla de må ikke ha all software ferdig, bare softwaren er der.
Men tror ikke E-golf kjøperene synest vente løsningen er bedre, ventet 4-5 måneder på e-golf med varmepumpe, og nå ender det opp med at møller legger in ny software før bilene leveres ut, hadde vært bedre å kunne benyttet bilen i de 4-5 månedene, med dårlig dårlig tunet varmepumpe.

Er jo ikke sakt at den ene motoren blir koblet ut konstant, går an å mistolke en tweet, men er måtepå å vri på ting for å få negativ vridning.

Er foresten kun utakt offesielt at S85D får lengre rekevidde, mens P85D får kun bedre rekevidde i motorvei hastighet, ble sakt at den fikk samme som P85 selv om den hadde høyere vekt.
Altså ikke samme tap med AWD, som standard drivverk.
Så ser ikke helt hvorfor Tesla må komme med nytt batteri, pga EPA har endret på målemetoden, også bruker snitt av 100 og 80% lading mot 100% før.

Skal en sammenligne rekevidde må en sammenligne samme målemetode.
Blir det samme i 2016/17 når den nye nye europeiske kjøresyklussen blir innført, denne ser ut til å bli mye mer reel og vil da gi mye lavere rekevidde.
Så biler målt etter denne metoden får lavere tall (elbil) og høyere CO2 (diesel/bensin) en bilene målt nå.
Betyr jo ikke at bilene nå har lavere CO2 utslipp, eller lengre rekevidde, men at måleresultatene ikke samsvarer virkelige verdier.
Bilindustrien har funnet smutthull og måter å manipulere resultatene, som er helt lovlige, eks er allt elektrisk utstyr av i testen, spesial dekk som bilen ikke kan leveres med, tester utført på tredemølle med mest mulig gunstig temperatur.....  osv, osv.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Dennis

At det er ny målemetode for 90% batteri er tvilsomt. Siden bilen viser 242 miles når den er ladet til 100%

sigurdi

Finner mye synsing på amerikanske forum, Leaf har fått lavere tall med nye ratingen, og den har vel verken fått AWD eller redusert batterikapasitet. ;-)
Ser ut som de enten gir 10% reduksjon pga brukermulighet for å justere ladingen, eller mer troverdig bruker gjennomsnitt av en 100% lading og en 80% lading.
Hva bilen viser på ratet eller range, har ikke noe med EPA målingene å gjøre, men er Tesla sine egne tall.
Har du 21" gir de alene minimum 5% reduksjon og P85D er vel levert med dette som standard.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Dennis

Jo målingene som Tesla viser i bilen er EPA tallene i Usa. Her i Europa viser de tallene basert på den europeiske optimist syklusen.

sigurdi

Tallene vist i bilen i USA på P85D endret seg med software oppgraderingen på Julaften fra 242 til 251 miles. Så reflekterer nok ikke EPA, tilfeldig at den har vært lik?
Endrer seg og ved bruk, alder på batteri osv. :-)
http://www.teslamotorsclub.com/showpost.php?p=852148
Horten
Model X90D (18.03.17)

Havebigfun

Sitat fra: sigurdi på torsdag 25. desember 2014, klokken 14:06
Har du 21" gir de alene minimum 5% reduksjon og P85D er vel levert med dette som standard.
Nei- jeg har bestillt P85D med 19".

sigurdi

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 25. desember 2014, klokken 20:09
Sitat fra: sigurdi på torsdag 25. desember 2014, klokken 14:06
Nei- jeg har bestillt P85D med 19".
Ja men du måtte "nedgradere" til 19", så EPA tallene er basert på 21", mens for S85 var det 19" den ble testet på og P85 sine tall er vist samme som S85.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA