Kommer det større batteripakke enn 85kWh?

Startet av Teslanewbie, søndag 21. desember 2014, klokken 11:19

« forrige - neste »

sigurdi

JB har vel uttalt at det blir batterier som er litt høyere og litt breiere, men fordelene med mange små masseproduserte celler vil nok være bedre på pris/kwh/kg i lang tid fremover.
Indeviduell kjøling på celenivå er en annen stor fordel med Tesla sin løsning.

Når det gjelder større pakker tror jeg ikke vi ser det før X lansering, og så lenge produksjon er hemmet pga batterileveranser skal det mye til at det skjer noe.
At teoretisk rekevidde er blitt redusert pga nye målemetoder i USA, har jo ikke noe med faktisk rekevidde å gjøre.
Samme vil skje i EU 2016/17 når den nye EU kjøresyklusen blir innført.
Det blit mer reelle tall, men diesel/bensin bilene i norge vil bli dyrere, siden dagens svært kynstige CO2 tall ikke vil oppnås.
Synd det ikke blir innført raskere.
Les en undersøkelse for en liten stund siden, der reelle tall var målt på biler over mange år, faktisk CO2 utslipp var langt fra oppgitte tall og gjennomsnittet lå over 2015 kravene på 2014 bilene.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Dennis

Må nok bedre batteri teknologi til før det kommer til eksisternde biler. Er jo ca 100kg ekstra vekt for et 100 mot 85 batteri og er det plass? Kan ikke bare legge til 100kg på eksisterende biler. Da vil bilen måtte omregistreres med ny egenvekt og man får alt for lite igjen til nyttelast. På nye biler vil de nok måtte gjøre endringer på konstruksjon for å kunne ta ekstra vekt og nyttelast.

Porsgrunn

Sitat fra: Johnny på søndag 21. desember 2014, klokken 13:06
Batterikonseptet stammer fra en tid da selskapet var et "kjøkkenbordselskap". Selv om alle de små cellene gir designmessige fordeler, så er det et faktum at vi farter rundt med 7000 batterikapsler som praktiske å ta inn og ut av lommelykter. For meg er det åpenbart at det må ligge store muligheter i forlate AA dimensjonen!

AA har de aldri brukt de bruker 18650 som har diameter 18mm og lengde 65 mm

AA har ca 14,5x50,5.

I volum:

AA      ca 8 cm3

18650 ca 13 cm3

De har mer eller mindre sagt de ønsker dem litt større, men det er ingenting som tyder på at de forlater sylinder formen på lang tid.

Det som er nevnt er ca 22700 som blir ca 26 cm3 per celle.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes

turfsurf


Sitat fra: Teslanewbie på søndag 21. desember 2014, klokken 11:58

Teslas pressetalsmann sa 2 dager innen prishoppet :

"Pedersen sier at de foreløpig ikke har noen planer om nye prisendringer.
– Vi endrer ikke prisene fra dag til dag, men så sjeldent som mulig. "

;D ;D ;D ;D ;D
Tatt i betraktning at de ikke hadde endret prisene på over ett år, så har han jo sine ord i behold.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HKS

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 21. desember 2014, klokken 11:19
Hva tipper dere ?
Vi får se, jeg blir ikke forundret hvis det kommer en ny pakke sammen med lansering av Model X. Da tenker jeg på når kundene kan begynne å designe bilene sine.

En ting er jeg iallefall sikker på, når ny pakke/utstyr kommer så vil garantert enkelte brukere på dette forumet lage tråder hvor de sutrer og klager på at de har blitt "lurt" av Tesla... :)
Tesla Model 3 Long Range

Amoss

Sitat fra: sigurdi på søndag 21. desember 2014, klokken 13:24
JB har vel uttalt at det blir batterier som er litt høyere og litt breiere, ...

Jada, bare litt flisespikkeri ;)  Men han har da ikke sagt at cellene blir slik? Bare at de har funnet ut at det mest optimale celleformatet ville være det samme som de har i dag, bare litt høyere/bredere. Om jeg ikke husker feil så gjorde han også ett poeng av å ikke "forplikte" seg til noe spesifikt format/cellestørrelse.

Utover disse flisene er jeg helt enig med hva du skrev :)
Model S 85D

Sjøhyene

Jeg er egentlig ganske sikker på at det blir lansert en større batteripakke innen ett år. Den vil da sikkert erstatte 60, sånn at det blir 85 og 110 eller noe rundt der.
Teknologien er jo der i dag, det gjenstår bare å få det testet og justert for masseproduksjon.
Rekkevidden er jo alle elbilers akilleshæl (ja selv for MS) så de har nok høy pri på å ha en utvikling der.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Griffel

AC Propulsion som bygde tzero var vel de som utviklet dette konseptet med mange 1000 små runde batterier. Konseptet som så ble solg til Tesla. Da de skrev om konseptet dengang var det uttalt at egentlig ikke hadde andre valg enn å basere seg på kommersielt tilgjenglige rimlige småbatterier dersom de innen nogenlunde akseptable økonomiske rammer ville sette sammen en batteripakke som var stor nok for en tur fra "hvor de nå var i California" til LasVegas.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sprucemoose

Trodde at D-modellene skulle få bedre rekkevidde enn orginalmodellen :o? Hva baserer trådstarter seg på her når det påstås at de nye modellene har dårligere rekkevidde? Noen som har noen linker til kilder?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Teslanewbie

Sitat fra: Sprucemoose på søndag 21. desember 2014, klokken 15:04
Trodde at D-modellene skulle få bedre rekkevidde enn orginalmodellen :o? Hva baserer trådstarter seg på her når det påstås at de nye modellene har dårligere rekkevidde? Noen som har noen linker til kilder?

Lang historie , begynn her og se lenkene :

se denne youtube :
https://www.youtube.com/watch?v=OwxQlQU-j24


Les denne :  http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/37965-Range-Reduced-on-Dual-Motor-Configs
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

SitatThe 2012 RWD Model S was tested from 100% full battery.

New test, which was used for the AWD Model S, the EPA test a 100% full battery cycle then an 80% full battery cycle. Then averages the two. Since Tesla recommends a standard 90% for everyday driving and only a Range charge at 100% full for occasional road trips.

Neon som vet om det ligger noe i dette?

Teslanewbie

Sitat fra: Dennis på søndag 21. desember 2014, klokken 15:18
SitatThe 2012 RWD Model S was tested from 100% full battery.

New test, which was used for the AWD Model S, the EPA test a 100% full battery cycle then an 80% full battery cycle. Then averages the two. Since Tesla recommends a standard 90% for everyday driving and only a Range charge at 100% full for occasional road trips.

Neon som vet om det ligger noe i dette?

Ja men rapporter hvis at den nye estimerte rangen også ikke holder mål og at den er mye lavere enn angitt.. du får lese rundt . mange som får utlevert i USA i dagene..  Vi får håpe at de gjør noe åt saken innen vi får bilene ...

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Johnny

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 21. desember 2014, klokken 13:37
Sitat fra: Johnny på søndag 21. desember 2014, klokken 13:06
Batterikonseptet stammer fra en tid da selskapet var et "kjøkkenbordselskap". Selv om alle de små cellene gir designmessige fordeler, så er det et faktum at vi farter rundt med 7000 batterikapsler som praktiske å ta inn og ut av lommelykter. For meg er det åpenbart at det må ligge store muligheter i forlate AA dimensjonen!
Nå er du litt ute på feil jorde.
Cellene i Teslabatteriene er ikke AA, men 18650-celler.
De er en del større.  (Se bilde, det minste er AA)

Ja, da stiller jo saken seg ganske annerledes, siden det er et litt større batteri det er snakk om ::)
TMS og eGolf.

sims

Skal jo komme info om større Roadster batteri ila neste uke. Blir spennende å se hva slags tetthet disse har, tipper samme kommer på Mod S/X senere.

Porsgrunn

Sitat fra: Johnny på søndag 21. desember 2014, klokken 17:02
Ja, da stiller jo saken seg ganske annerledes, siden det er et litt større batteri det er snakk om

Helt riktig. Det at 18650 er ca 60% større enn AA gjør hele forskjellen.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA