Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LØST - Saxo starter/lader ikke

Startet av EinarV, onsdag 17. desember 2014, klokken 02:14

« forrige - neste »

EinarV

Har fått en liten nøtt med Saxoen. Etter å ha skiftet en bærekule fremme og tatt ut førerstolen noen ganger for å fikse låsemekanismen på skinnen så vil ikke Saxoen starte eller ta lading. Jeg regner med at det bare er tilfeldig at det skjedde nå og ikke har noen sammenheng med jobben jeg gjorde som bare var av mekanisk art. 12v batteriet ble tatt ut og ladet med en ctek lader mens jeg gjorde dette arbeidet, dvs at bilen stod uten kjøre batteri og 12v batteri tilkoblet i 2-3 dager.

Når jeg skrur på tenningen så starter vakumpumpen og motorviften som vanlig, men det kommer ingen lamper i dash annet enn airbag (som slukker etter noen sekunder) og varsel om at håndbrekk står på. Kjørelys, langlys, parklys, baklys og skiltlys virker. Vifte apparatet virker, webasto starter, kupelys virker, dash og midtkonsoll lys virker. Blinklys virker inkl nødblink. Bremselysene virker ikke. Vannpumpe starter IKKE og Robometeret er dødt. DCDC-konverter legger seg ikke inn. Jeg måler ca 120V når jeg tar ut kjøresikringen i motorrommet.

Når jeg vrir nøkkelen over til start så legger ikke kjøre strømmen seg inn, stopp lampen lyser ikke, heller ikke den grønne klar for å kjøre fremover lampa. Ingen lamper som har med kjøre systemet å gjøre (komputer styrt?) lyser.

Ved å lese litt i manualen så så jeg at dash varsellampene og vannpumpen blir matet fra samme relé, jeg misstenkte derfor releboksen under panseret som har dette reléet R1. Jeg fikk låne en reléboks av electrolux, men akkurat samme oppførsel på bilen etter skiftet. Alle sikringen har jeg ohmet og funnet i orden, dvs alle i de tre sikringsboksene og den i reléboksen. Det er et eller annet relé i motorrommet som gir et svakt klikk når jeg kobler til ladekabel, men ingenting annet skjer.

Er det noen som har noe ide om hva jeg skal sjekke? Er det noen flere sikringer til komputeren? Min følelse er at komputeren ikke starter. Er DCDC-konverteren styrt av komputeren? 12v batteriet er ca 11,5v, er dette for lavt til at komputeren starter? 12v varsellampen burde vel ha lyst da? Denne spenningen bruker å være godt over 13v når DCDC funker.

Nå i kveld rett før jeg avsluttet så merket jeg at alarmen for lysene ikke pep når døren stod åpen og lysene på. Jeg merket også at den begynte å pipe når nøkkelen stod i mellom posisjon, altså mellom hakk 1 og 2 og mellom hakk 2 og start. Dette kan kanskje gi noen clues, skal prøve å måle litt mer på tenningslåsen i morgen.

Alle tips mottas med takk.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Mateusz

Har du kobla av hovedsikring før du frakobla 12v batteri? Hvis ikkje, kunne du knekke DCDC-konverter.
11,5v er litt lite for 12v batteri, prøv å lade den opp igjen.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

EinarV

Ja, alltid hovedsikring først...

12v batteriet er ladet, men det detter fort i spenning ved strøm trekk, men ikke under 11v. Det har vel gjort sitt det batteriet der... Jeg ser i manualen at det må ned på 10v før varsellampen skal lyse, så da regner jeg med at 11v ikke er kritisk for å få igang komputeren.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

EinarV

Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Elmo

Bare CPU en (til høyre av de fire her), eller hele Sagem-boksen ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

EinarV

Kun cpu. Tok ut dcdc for inspeksjon også, men ingen synlige tegn til skader så jeg fikk electrolux til å teste min cpu og han fikk samme symptomene som jeg hadde...
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA