Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dødelig dårlig Oslo-luft

Startet av Amoss, tirsdag 16. desember 2014, klokken 23:48

« forrige - neste »

Amoss

Rett nok ikke direkte om elbiler, men føler likevel det er relevant her:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-miljoe/ny-rapport-doedelig-daarlig-oslo-luft/a/23357361/

SitatLuftkvaliteten i Oslo er til tider så dårlig at flere med hjerte- og lungeplager dør kort tid etter dager med ekstra høy luftforurensning.
Model S 85D

arthur

Med nokså fri sikt inn til Oslo-gryta fra hvor jeg bor så er det faktisk litt skremmende å se hvordan luften/himmelen ser ut der inne!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Thomas Parsli

Jeg har tatt båten fra Vollen (i Asker) periodisk i snart ti år og det er faktisk enda mer skremmende å se den gule skyen vokse frem mens man nærmer seg Aker Brygge.

At EU har vært etter de norske poltikerene i over fem år -og at mennekser med luftveissykdommer anbefales å holde seg inne mange dager om vinteren bør snart resultere i konkrete tiltak.

* Dieselforbud tror jeg er umulig å håndtere i praksis
* Kjøreforbud (siste nummer odd/partall) rammer bare fattige (rike har -eller kjøper- to biler)
* Økte drivstoffpriser passer ikke den blåblå ideologien

Jeg tror etterhvert at bomringene er de eneste fornuftige løsningen på miljøproblemene:

* Smog-avgift for å kjøre inn/gjennom Oslo
* Ekstra dieselavgift
* Ekstra avgift for tungtransport som kjører Kristiansand-Bergen over Oslo for å spare penger
* Gratis for elbil, 1/2 pris for hydrogen og hybridbil

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 17. desember 2014, klokken 10:17
Jeg tror etterhvert at bomringene er de eneste fornuftige løsningen på miljøproblemene:

* Smog-avgift for å kjøre inn/gjennom Oslo
* Ekstra dieselavgift
* Ekstra avgift for tungtransport som kjører Kristiansand-Bergen over Oslo for å spare penger
* Gratis for elbil, 1/2 pris for hydrogen og hybridbil


Ja, dette er ett godt argument for å fortsette fordelene for elbiler - i det minste både avgiftene ved innkjøp og fortsatt fri bompassering. Kanskje også flere reserverte elbil parkeringsplasser? (snakker altså her ikke om ladeplasser)
Model S 85D

timingbeltkiller

Hovedårsaken til helsefarlig storbyluft og all annen elendighet på kloden er den demografiske bomben.
Reduserer menneskenes antall fra 7 milliarder til 7 millioner og den økologiske bærekraften er gjenopprettet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman


timingbeltkiller

Oslo-luften er rene sunnhetseleksiren sammenlignet med storbyluften i Kina.

Så HR glemmer i foredraget sitt å fortelle det er ingen hjelp i å endre familiestørrelse fra 8-12 til 3-4
dersom den nye lille familien bruker og forurenser like mye eller mer enn den gamle store.

Rov- og pattedyret storhjerna primat på vår vesle klode minner mest av alt om en bakteriekultur i en skål
med næringsoppløsning. Den yngler, eter og skiter matfatet tomt. Og dør ut.

Vi i den vestlige verden har tillagt oss en levestandard som ikke engang er bærekraftig dersom vi hadde vært alene på planeten.
Og HR mener øyensynlig det er mulig å levere denne levestandarden til 9 milliarder.






Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA