Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"delenumre" for viskere og pærer

Startet av reptil, mandag 15. desember 2014, klokken 10:07

« forrige - neste »

reptil

Forsåvidt gjennomdiskutert tema, så dette er mer enkelt spm:
Skulle gjerne hatt delenumrene (hvis noen har) til Valeo, Denso og Biltema-viskere til LEaf, og anbefalte hovedlyspærer som kan tenkes å gi litt bedre lys?
(hvis det har noe å si så er dette en Euroleaf reg i August 2013).

Takker på forhånd :)
Svart Leaf Acenta

kakraemer

#1
Jeg bruker Biltema viskere 58405 og 580660 på min 2012.
Dette er type gammeldagse viskere, ikke sånn Aero type.
Kjempefornøyd med dem og de koster nesten ingenting.  ;D

Siden du har Acenta har du vel H4 hovedlys - Osram Night breaker og Philips X-treme Vision er nok de beste på markedet, men du kan gjøre mye bare ved å oppgradere jordingen til lyktene. Det er omtalt mange ganger her på forumet.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

bjorn_2390

Jeg er så skuffa over de biltemaviskerne - joda, de er billige, men uansett, hvordan er det mulig å produsere vindusviskere med deler som ruster? Naglene ruster, faktisk. Trodde det var i vann de skulle funke.
På den annen side, er de så rimelige, at man kan skifte så ofte at de ikke rekker å ruste.
Til syvende og sist, er ulempen med disse viskerne de lange kantene av stål, som følger viskerbladene. Jeg har faktisk ødelagt to frontruter, ved at stålkantene har ripet dem opp.

Men ellers? Ellers er de bra.  :o
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Jfr. det ovennevnte:
Jeg har etterlyst artikkelnumre på Bosch-viskere til Leaf tidligere, uten respons.
Noen som vet? (Finner dem ikke på listene som ligger i butikkene, og har også problemer med å finne riktig lengde..)
Blå Euro-Leaf (2012)

kakraemer

Størrelsen er hhv. 16 og 26 tommer (400-405 / 650-660 mm). Feste er sånn standard bøylefeste som nesten alle biler hadde før, så det er rimelig enkelt å finne erstatningsviskere til denne bilen av alle typer og fabrikater. Det som kan være en utfordring er hvis en velger "gammeldags type" visker kan disse komme i konflikt med selve viskerarmen siden disse er konstruert mtp bruk av en flatere Aero visker. Med de to tidligere nevnte Biltema# gikk det akkurat.
Men Biltema har jo Aero viskere også, 58240 og 58248 bør passe Leaf'en uten at jeg har prøvd det selv.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

reptil

Sitat fra: kakraemer på torsdag 18. desember 2014, klokken 11:47
Jeg bruker Biltema viskere 58405 og 580660 på min 2012.
Dette er type gammeldagse viskere, ikke sånn Aero type.
Kjempefornøyd med dem og de koster nesten ingenting.  ;D

Siden du har Acenta har du vel H4 hovedlys - Osram Night breaker og Philips X-treme Vision er nok de beste på markedet, men du kan gjøre mye bare ved å oppgradere jordingen til lyktene. Det er omtalt mange ganger her på forumet.

Takker for svar (til alle her egentlig :))
Men, ref dette med jordingen - dette gjelder også biler prod i Europa (dvs min da fra sommeren 2013)?
Svart Leaf Acenta

kakraemer

Nå har jeg "Ur-Leaf" med LED nærlys og halogen fjernlys.
Det har kun Tekna av de nyere, dermed har du halogen nær- og fjernlys så mulig ledningsnettet er annerledes. Men slik jeg kjenner Nissan så tror jeg ikke akkurat at ledningene er overdimensjonert. I mitt tilfelle fikk jeg nesten 2 volt økning til fjernlyset ved å forbedre minuskabelen. Skal love deg det gjorde forskjell!
I ditt tilfelle vil du få forbedret både nær- og fjernlys siden begge er halogen. (LED-lys reagerer ikke nødvendigvis på lavere spenning grunnet helt annen konstruksjon)
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

bjorn_2390

Sitat fra: kakraemer på fredag 19. desember 2014, klokken 10:28
I mitt tilfelle fikk jeg nesten 2 volt økning til fjernlyset ved å forbedre minuskabelen.
Mener du kontaktkabel mellom batteriet og gods, eller strakk du nye ledninger frem til lyktene? Jeg har også LED nærlys og halogen fjern.
Blå Euro-Leaf (2012)

kakraemer

Sitat fra: bjorn_2390 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 00:34
Mener du kontaktkabel mellom batteriet og gods, eller strakk du nye ledninger frem til lyktene? Jeg har også LED nærlys og halogen fjern.

Koblet minuskablene fra fjernlys rett til minus på batteriet. (Evt. til skrue rett i karosseriet)
"Dramatisk" forbedring av fjernlyset!
:)
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Gliderman

Generelt er det ikke lurt å koble en forbruker rett til batteriet. Alt forbruk blir målt over en shunt som sitter på minus polen og går du utenom denne lurer du BMSen. Dette kan føre til at batteriet blir ladet for lite.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

kakraemer

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 30. desember 2014, klokken 20:14
Generelt er det ikke lurt å koble en forbruker rett til batteriet. Alt forbruk blir målt over en shunt som sitter på minus polen og går du utenom denne lurer du BMSen. Dette kan føre til at batteriet blir ladet for lite.
Det har du helt rett i, men akkurat for fjernlysene betyr det minimalt da de står på relativt kort tid. Men ved å koble minusen fra lysene rett i chassiset så omgår en problemstillingen.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Gliderman

Rett i chassis er løsningen. Du har rett om fjernlys og vil bli kompensert når bms beregner soc. Værre er det det med langvarig forbruk som vil tømme batteriet.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Carl Anton Stenling

Har lagt ut delenumre til egnede frontviskere på Elbilwiki.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jj44nn

Sitat fra: kakraemer på fredag 19. desember 2014, klokken 09:15
Størrelsen er hhv. 16 og 26 tommer (400-405 / 650-660 mm). Feste er sånn standard bøylefeste som nesten alle biler hadde før, så det er rimelig enkelt å finne erstatningsviskere til denne bilen av alle typer og fabrikater. Det som kan være en utfordring er hvis en velger "gammeldags type" visker kan disse komme i konflikt med selve viskerarmen siden disse er konstruert mtp bruk av en flatere Aero visker. Med de to tidligere nevnte Biltema# gikk det akkurat.
Men Biltema har jo Aero viskere også, 58240 og 58248 bør passe Leaf'en uten at jeg har prøvd det selv.

Noen her som har testet Aero viskerne fra biltema på Leafen?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Carl Anton Stenling

Sitat fra: jj44nn på tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:22
Noen her som har testet Aero viskerne fra biltema på Leafen?

Jeg bruker disse fra Biltema:

  • Venstre visker: Biltema Aerodynamic 26" 58-248
  • Høyre visker: Biltema Aerodynamic 16" 58-240

De fungerer vesentlig bedre enn originalviskerne som ble levert med min Leaf 2014-modell.
Likevel er frontruten/spylerne utformet slik at noe smuss blir tidvis liggende igjen i midten.
Det hjelper å vaske over ruta med en mikrofiberklut innimellom og bruke glasspolish.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA