App for fjernstyring av varme ++

Startet av krl, søn 14. des 2014, kl. 10:04

« forrige - neste »

serenejet

For all del, det er en fordel å ha en tilkobling, men Mercedes har vel aldri hevdet at dette skulle leveres på B-klasse fra starten av? Såvidt jeg har sett i alt materiell (jeg har bestilt bil) har ikke Connect-modul vært nevnt en eneste gang.
2025 ID.Buzz GTX

Øyvind.h

Sitat fra: krl på søn 15. mar 2015, kl. 16:31
Vi heller mot å avbestille dersom det viser seg at COM-modulen ikke er klar til bilens leveringstidspunkt. Dette er en såpass sentral del av i elbil, i og med at den kan forvarmes for økt rekkevidde. Og det er mulig å sjekke at bilen faktisk lader selv om man ikke er hjemme.
Ville helt klart antydet avbestilling overfor selger dersom du ikke kan styre bilen med app. Spesielt om du må betale ekstra for muligheten i etterkant, som alle andre får gratis fra ett eller annet tidspunkt. Elbil (eller bil for øvrig) uten mulighet for fjernstart av varme, sjekk av ladestatus etc. er et stort drawback.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

serenejet

Det er jo ikke bare bare å avbestille. Jeg må iallfall betale en viss prosentandel av kjøpesum om jeg skulle ønske å droppe bestillingen. Antar andre har samme betingelse!?

Bestilte uansett uten å vite at app skulle dukke opp, så ser ikke helt hvorfor det er grunn til å være misfornøyd selv om det leveres på nyere biler.
2025 ID.Buzz GTX

moonbuggy

Sitat fra: kvasbo på man 16. mar 2015, kl. 08:15
Er det så viktig med app?

På Teslaen brukte jeg appen en del i starten, men etterhvert som det har blitt mindre "fremtid" og mer "bil" over bilholdet er den så godt som aldri oppe. Stoler på at den virker, ikke lader seg ut og generelt oppfører seg. Akkurat som jeg gjorde med bensinbilen, egentlig.
Vel, min erfaring er helt motsatt. Appen er uvurderlig, særlig for å starte klimatisering vinterstid. Er man ute et sted, uten på forhånd å vite klokkeslett for "avgang", er det utrolig greit å starte forvarming via appen sånn ca. 15 minutter før man når bilen. Det er også greit å styre utsatt lading via app. Kanskje man skal avgårde før eller senere, greit da å endre tidene via app.

krl

Sitat fra: kvasbo på man 16. mar 2015, kl. 09:32
Det er jo ikke bare bare å avbestille. Jeg må iallfall betale en viss prosentandel av kjøpesum om jeg skulle ønske å droppe bestillingen. Antar andre har samme betingelse!?

Bestilte uansett uten å vite at app skulle dukke opp, så ser ikke helt hvorfor det er grunn til å være misfornøyd selv om det leveres på nyere biler.
Det bør være en ganske så grei sak.. Brosjyrer på importørens hjemmeside beskrev Connect Me-løsningen som noe som fulgte med bilen som standard. Ved spørsmål til selger, så ble vi fortalt at dette ordner seg, men app-styring var visstnok ikke klart før levering.

Dersom "ordner seg" betyr at man må betale ekstra, så er det helt klart ikke noen løsning for vår del.

Ebola

Min selger sa at com-modulen var vanskelig og nærmest umulig og montere da jeg bestillte bilen på lanseringsdagen i november, så jeg ble faktisk positivt overasket ta selger kontaktet meg og sa at denne kunne ettermonteres. Håper bare fabrikken priser delene fornuftig, jeg orker ikke betaler masse penger for dette.
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

kvolle6

Jeg velger å se det slik: Det er så langt produsert et svært lite antall biler til Norge. Når man nå bestemmer seg for at COM-moduler skal være tilgjengelig for Norge, så bør man sørge for at også de få leverte, OG de som produseres før COM blir std/opsjon får ettermontert til en svært hyggelig (gratis?) pris.

Det forventer jeg av Mercedes/BoS. De har alt å tjene på at de første MB ED kundene blir fornøyde ambassadører.

Softblue

Føler nesten det bare er aå avvente til Mercedes får denne bilen ferdig. Når har det på kort tid blitt mulig å montere DAB+ med Range Plus pakken (mulig de trodde at det ikke var mulig å kombinere to plusser). Så kommer Connect Me. Da venter vi bare på 22kw laderen fra Smart :), så det blir mulig å kjøre den lengere enn til butikken.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

krl

Stor annonse i avisen: 100% elektrisk. 0% kompromisser. B Electric!

Vel...

1. Ikke DAB+ og varmetråder samtidig.
2. Ikke fabrikkmontert modul for fjernstyring med app.
3. Ikke hurtiglademulighet.

Spesielt synd med #2 og delvis #1. Bilen oppfører seg veldig fint på veien, og rekkevidden er god.

bno

Sitat fra: Softblue på tir 17. mar 2015, kl. 09:16
Føler nesten det bare er aå avvente til Mercedes får denne bilen ferdig. Når har det på kort tid blitt mulig å montere DAB+ med Range Plus pakken (mulig de trodde at det ikke var mulig å kombinere to plusser). Så kommer Connect Me. Da venter vi bare på 22kw laderen fra Smart :), så det blir mulig å kjøre den lengere enn til butikken.

Enig i at den er uferdig. Jeg vurderer den som import,  men når jeg snakker med kontakter i Tyskland får jeg en dårlig magafølelse. Jeg er usikker på kjøp og har en sterkere oppfatning om at den flopper.  Kritikken fra US er dårlig. Forbruket hevdes å være større en min 3 år gamle Leaf. Da kjøper man ikke ny teknologi. Den er også satt og "gammelmodig" når man ser det som er kommet av elbil og ikke minst det som er her rundt hjørnet så må man undre seg på hva MB holder på med? Ref. forrige innlegg også

moonbuggy

Man kan ikke få sagt ofte nok. Denne bilen er en "compliance car", drevet frem av US krav. I korttekst, minimum input fra Mercedes, uansett hva man selv måtte hevde. Omtrent som Ford Focus elektriske versjon.

serenejet

Sitat fra: moonbuggy på ons 18. mar 2015, kl. 12:26
Man kan ikke få sagt ofte nok. Denne bilen er en "compliance car", drevet frem av US krav. I korttekst, minimum input fra Mercedes, uansett hva man selv måtte hevde. Omtrent som Ford Focus elektriske versjon.

Jo, det kan man definitivt få sagt for ofte. Det er folk som sier det i sånn ca. hvert eneste innlegg, faktisk.

Ja, det er nok en compliance car. Men hva så? Den har god nok rekkevidde, høy standard, ser ut som en bil og ser ut til å funke fint. Jeg ser ikke problemet. i3 er sikkert artig den, men den ser jo ikke ut i måneskinn og er for liten. Golf er kjip. Om man ønsker en premiumbil med god plass til bybruk, har lader hjemme og ikke er så veldig opptatt av å ha kontakt med bilen hele tiden er B-klasse en finfin løsning. For andre? Not so much.
2025 ID.Buzz GTX

Lars-bgo

Godt sagt! Jeg får min om et par dager og ser frem til det.

Det eneste seriøse innvendingen mot B-klasse electric går, etter min mening, på mangel på hurtiglading, noe som åpenbart begrenser bruk dersom dette er bil "nr1", og man skal "til fjells" eller "besøke svigermor". Da er det i praksis kun Tesla son "duger", men også da med visse begrensninger...
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

kos

Når man har flere elbiler eller flere i familien som bruker elbilen er APP en løsning som ikke bare er kjekt å ha, men er svært praktisk da man kan planlegge enkelt med å kontrollere bilens kapasitet uansett hvor man er. Er det flere brukere og planen er å bruke bilen er det fort å kontrollere at man ikke kommer i samtidsproblematikk.

Personlig så hadde jeg vektlagt APP høyere enn om bilen kan hurtiglades, om man har 11 kw hjemme. Da er det lett å lade - tar stort sett kort tid og bilen er lett å planlegge selv om man ikke er hjemme. Planlegger om bilen har kapasitet - nei ringer hjem å ber fruen eller poden å sette bilen på lader osv.

Alle biler som har kort rekkevidde og som kan lades på 11 kw hjemme er et godt alternativ som kort kjørte biler - men om du planlegger "ekspedisjoner" så er min mening at det gjør man ikke av praktiske årsaker uansett - med mindre man ønsker en utfordring.

krl

Og det er meget praktisk å få et varsel dersom bilen slutter å lade på feil tidspunkt. Jeg har opplevd flere ganger at folk flytter støpselet på bilen over til en annen stikkontakt, antageligvis for å nå frem med egen ledning...

Starter B Electric automatisk lading på nytt hvis noe slikt skjer, eller oppfører den seg som Tesla-ladekabelen (UMC)?

Forøvrig er denne medfølgende Tesla-ladekabelen lunefull så det holder, jeg lurer på hva slags ingeniører som har designet elektronikken i denne.. UMC fungerer ikke med skjøteledning hvis selve boksen med lys ligger på bakken. Men henger man den opp, så går det bra hver gang (jeg setter ladehastighet ned til 6A med Schuko-stikk og skjøteledning, noe som skal være helt trygt i følge elektriker).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA