Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S light

Startet av Kavorka, torsdag 11. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

Brede

Som du sier så har både aluminium og karbonfiber sine ulemper.
Når det gjelder vekt så veier aluminium (7075-T6) cirka en tredjedel av vekten til stål som typisk brukes til bilproduksjon.
Karbon (T700S) veier drøyt halvparten av aluminium igjen. Problemet med karbon i enkel epoxy kompositt er at det i stor grad tar opp krefter kun i en retning, noe som kan fungere i noen aplikasjoner.
Det som likevel er vanlig for å oppnå styrke i flere retninger, og dermed oppnå egenskaper som stål og aluminium, er å veve karbon i to eller flere lag. Dette medfører da ofte at vekten passerer aluminiumets vekt. Til gjengjeld vil nok karbon være en del sterkere enn aluminium.

Mange faktorer som spiller inn her og kostnader/investeringer er nok den største vil jeg tro.

Leif1

Karbon er sprøtt og skjørt.
I kompaniet jeg jobber har vi karbon hurtigbåter, type state of the art, for over 200 mill. i rutefart. Det brukes en del kroner på stadige reparasjoner for å si det sånn. Men lett er det. Vektforskjell på disse er 89 tonn, mot 130 på tilsvarende alufartøy. Kan vel kanskje regne samme faktor på vektbesparelse for biler?
Konvertitt fra S til X

Birger

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. desember 2014, klokken 08:40
Hadde Tesla vært smarte så hadde de brukt karbonfiber og ikke aluminium. Karbonfiber slår såvidt jeg vet aluminium på både vekt og pris, men krever endel til produksjonsutstyr etc. Reparasjoner kan også være komplisert. Elon hadde vell gitt BMW et av sine ytterst få komplimenter i deres elbilsatsning når det gjald karbonfiber.
Jeg er vel ikke enig i at det hadde vært smartere. Det er allerede et stort strekk for lille Tesla å lage en så avansert konstruksjon som Model S er. Tesla har gjenbrukt kompetanse fra materialer brukt i Space X så det er ikke så ille.

Skule de i tillegg utviklet karbonfiber på samme måten som BMW så er det usikkert om Model S hadde vært her i dag.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA