Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vindusspyler som virkelig funker

Startet av Balrog, onsdag 10. desember 2014, klokken 14:39

« forrige - neste »

Balrog

"Oppdaget" et lite triks med vindusspyleren som jeg tror kom med ny SW. Veldig kort trykk på vindusspylerknappen: Vindusspyler og pusser starter samtidig slik at pusseren kommer først og bare drar spylervæsken ned igjen på retur så man må trykke på nytt og det samme gjentar seg med stripete vinduer og mye banning. Akkurat slik det er på 99% av alle biler.

Trykker man derimot litt lenger på spylerknappen med en gang starter ikke pusserarmen umiddelbart og ruta blir derfor faktisk skikkelig rein uten striper med et trykk og minimal bruk av miljøgrisete spylervæske.  :D
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Brede

#1
Her har den virket slik iallefall ett år. :P

Det jeg liker best er at viskerne tar ett ekstra sveip noen sekunder etter spylingen er ferdig, dette har jeg bestandig gjort manuelt på andre biler.

Cato76

Det har vært slik siden jeg fikk bilen - september 2013  ???
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

carlern

Egentlig noe helt annet, men selv om jeg visste om dette blir det ofte halve ruta med skitt etter man har spylt... Lenge...

Regner med det betyr at det trengs nye vindusviskere, og at det er noen her inne som har byttet, hvilke viskere bytter man til? Noen erfaringer?

petersv

Tesla installerer ny type hvis du gir beskjed og har gammel type. Gratis. Fikk info fra Jerome, så ref. til han hvis de spør.

eDooku

Jeg har byttet mine til Biltema sine Aerodynamic-viskere (gul pakke). De er billige, har universelt feste som passer, og fungerer mye bedre enn de originale. Jeg endte opp med ett viskerblad på 26 tommer og ett på 17. Sistnevnte etter å ha prøvd både 16" (for liten, det blir stor glippe nede på passasjersiden) og 18" (passer veldig bra, men setter seg fast når viskerne går på høyeste fart). Den originale 'lille-viskeren' er litt lengre enn 17 tommer, noe som er litt underlig. Har ikke funnet noen info om dette på forumet tidligere, så jeg tenkte jeg måtte dele det med dere.


Regner med at Tesla bytter viskerblader på service, så dette er uansett midlertidig.

En liten kommentar til dette spylertrikset: Med Biltema-viskere fungerer ikke hold-inne-trikset så bra, siden den store viskeren står i veien for spylingen når den er nederst. Men selve viskeren blir ren og pen, og fortsetter man å holde inne en stund gjør det susen.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

cairnz

Sitat fra: petersv på fredag 12. desember 2014, klokken 08:02
Tesla installerer ny type hvis du gir beskjed og har gammel type. Gratis. Fikk info fra Jerome, så ref. til han hvis de spør.
Vet du hvilken "ny" type det er snakk om?
De første jeg fikk (med bilen) var gode, de to neste (ved service) var dårlige (for myke, bare halve ruta blir ren nå i sørpa).
Elbilist

carlern

Takk for svar. Jeg har heller ikke klart å finne noe om dette på forumet, jeg husker at noen nevnte biltema viskere på facebook, men klarte ikke finne dette igjen.

Jeg har også samme problemet nå med at kun halve ruta blir ren nå som det er sølete ute. Noe som kan være veldig plagsomt. Enda mer plagsomt når man kjører forbi lastebiler eller lignene som spruter mye søle. Må da ha vindusvisker på full styrke og ser fremdeles veldig dårlig grunnet "søle-striper" på vinduet.

Får vel kanskje prøve biltema sine. Tror ikke jeg gidder reise 1 time for å få byttet vindusviskerene i Drammen.

Muffinman

#8
Nå er bilen min over året gammel så det kan godt hende det har kommet endret design på spylere og viskere. Men på min bil blir jeg nesten irritert når jeg bruker de, man får bare ikke hele ruta skikkelig ren. Man har for øvrig justert dysene så godt man kan etter at jeg hadde en ekkel opplevelse på vei hjem etter utlevering. Møtte vogntog og fikk en skikkelig splash med "gjørme" over ruta, og satte i gang spylere/viskere øyeblikkelig - bare for å oppdage at dysene var stilt inn helt nederst på ruta og knapt hadde noen effekt. Det ble bråbrems, og jeg greide heldigvis å stoppe uten å havne i grøfta eller bli kjørt på bakfra. Manuell rutevask på en 30 minutter gammel bil er ikke mye å skryte av, men ulykke ville ha vært et par hakk mindre kjekt.

bb

Jeg hadde min første service. Den kalte Tesla for øvrig for 100 000 km service og byttet blant annet ut viskerblader. Fra før av har et område midt på frontruta vært helt håpløs å få ren. Dette vises tydelig på videoene mine vinterstid. Nå til helga får jeg se om neste generasjon viskere gjør susen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Johnny

Dette synes jeg fabrikanten burde forbedre, og levere som en mulig oppgradering. Først og fremst tror jeg en pumpe med litt større kapasitet hadde gjort susen, og flere dyser burde det også vert.

Burde også være mulig å gjøre noe med dette på egenhånd. I alle fall pumpen burde være mulig å erstatte med noe annet.
TMS og eGolf.

Muffinman

Lys, spylere og viskere burde helt klart vært mye bedre. Litt flåsete sagt skrur mange av oss på alt dette på høsten og lar det stå på i seks måneder... (av og til føles det faktisk slik). Med min kjørelengde hender det seg at jeg har et forbruk på 6-10 liter spylevæske i uka, og bruker viskerene i timesvis. Da er det ikke godt nok med noe ræl som er "medsendt" og beregnet for sporadisk bruk i California.

Pompel

Det er nå 22 dager siden jeg hentet bilen og jeg har allerede etterfyllt spylervæske to ganger. Én av dysene spyler bare såvidt opp på ruten og må justeres (har allerede snakket med Tesla Lade om det og skal stikke innom en dag). På generelt basis er jeg ikke akkurat imponert over viskerne, men spyler man lenge nok så har jeg fått unna saltsuppa som i de siste ukene har kommet kontinuerlig under kjøring.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

hma

Både Biltema-pussere og de nye Bosch-bladene (som Tesla Service Sentra har begynt å bruke) fungerer svært godt.
Spruten på dysene på førersiden treffer litt lavt på min bil, men tross dette er saltlake borte på 1-2 drag med viskeren. Om man ikke gidder å dra innom et service senter for å justere, kan dysene justeres ved bruk av en nål.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Muffinman

Obs på at dysene står under panseret og har svært liten vinkel mot ruta om man justerer strålen litt opp. Det medfører at store deler av spruten reflekteres og går forholdsvis samlet over bilen i en fin bue. Brukes med forsiktighet i sakte fart om det er folk bak ;)

Sikkert derfor man i utgangspunktet har valgt å stille de såpass langt ned på ruta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA