Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er den nye Thinken så tung?

Startet av Cobos, lørdag 14. mars 2009, klokken 21:40

« forrige - neste »

Cobos

Hmm ser ut som jeg endelig har forstått hvorfor Think yter så dårlig.... Den er helt latterlig tung.
Think veier 1397kg, av det er opptil 260kg batteri. Dermed en Think uten batteri har en egenvekt på 1137kg.
Siden jeg bruker Citroen idag, en C1 er litt lengre og breiere, men noe lavere enn Think. Den veier 800kg. En C3 som er fysisk større enn Think City på alle måter veier 1087kg med den tunge dieselmotoren.

C1 koster omtrent 140 000 slik at det er mest sannsynlig lite dyre triks for å redusere vekten her, som aluminiumramme, karbonfiberpanel osv. 

Hva er det de har gjort som gjør den så tung? En lettere bil gir jo utelukkende store fordeler, både mht ytelse og ikke minst rekkevidde. Noen som vet noe om hva det kan være?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

el nino

Hvis du med "yter så dårlig" mener hvor raskt det går fra 0-80km, er dette et ikke-problem for meg, og følgelig ikke noe jeg har vurdert da jeg kjøpte bilen. Jeg har dog konstatert at den går fra de fleste etter start ved grønt lys.

Cobos

Nå var det primært i forhold til rekkevidde jeg tenkte på. Men en såpass kraftig elmotor som Think jo har burde gitt mye bedre ytelse hele veien til 100. Uansett jeg var veldig nysgjerrig på om noen vet hvor Think har valgt tunge løsninger?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

POSi411

#3
Du bruker ikke sammenlignbare vekter.
1397kg er max. tillatt  totalvekt for Think.
Egenvekten er 1038kg med batteri og fører.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

HHF

#4
Det er jo ikke noen hemmelighet at Thinken ikke "rykker skinnet av pølsa" akkurat, men når det er sagt, er det helt riktig som det nevnes av el nino - som bybil har den all den hurtigheten den trenger - det er få som henger på i lyskryssene om man ønsker å trå på... På motorveien er det ikke noe lyn, men den nye henger da i motsetning til eldre elbiltyper ganske godt med så lenge det ikke går rett opp Lierbakkene etc. Ergo vil jeg si at for all praktisk kjøring på norske veier, er ikke den nye Thinken noen sinke.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Cobos

Sitat fra: POSi411 på lørdag 14. mars 2009, klokken 22:10
Du bruker ikke sammenlignbare vekter.
1397kg er max. tillatt  totalvekt for Think.
Egenvekten er 1038kg med batteri og fører.
Du har antagelig rett. Jeg ble forvirret av "total vehicle weight" som nok skal oversettes med totalvekt og ikke egenvekt. En smule merkelig at Think har valgt å liste nyttelast og batterivekt men ikke egenvekt på bilen. Det må ma regne seg fram til. Da er den plutselig rundt det en C1 veier som jo er mye mer naturlig. Dog dette understreker jo det poenget jeg kom med i den andre tråden om at nettsidene til Think ikke akkurat er fantastiske :-D
Siden jeg nå har startet en tråd om vekt, er det noen som vet hvordan de plastpanelene Think bruker er vektmessig? Antar de ressursmessig og praktisk sett er gunstigere enn stålplater.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

elektrolux

Sitat fra: Cobos på søndag 15. mars 2009, klokken 12:46
Siden jeg nå har startet en tråd om vekt, er det noen som vet hvordan de plastpanelene Think bruker er vektmessig? Antar de ressursmessig og praktisk sett er gunstigere enn stålplater.

Fronten på Think Classic veier i alle fall ikke så felt mye. Vil tippe den vektmessig kommer ut likt i forhold til en tilsvarende stål konstruksjon, som ville trengt en del forsterkningsprofiler for å bli like stabil.

Fordelen ligger vel i at delene er gjennomfarget, og dermed ikke har behov for lakk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mars 2009, klokken 05:00
Fordelen ligger vel i at delene er gjennomfarget, og dermed ikke har behov for lakk.

Og ikke glem det faktum at den ikke ruster! Og at "parkerings-bulker er et ikke-problem. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

POSi411

Sitat fra: Cobos på søndag 15. mars 2009, klokken 12:46
[er det noen som vet hvordan de plastpanelene Think bruker er vektmessig?
Cobos

Sparer ca. 30% vekt på å erstatte stålpaneler med plast.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

BRS

Sitat fra: POSi411 på lørdag 14. mars 2009, klokken 22:10
Du bruker ikke sammenlignbare vekter.
1397kg er max. tillatt  totalvekt for Think.
Egenvekten er 1038kg med batteri og fører.

På bilene står det at 1307kg  er max tillatt vekt så tallene på websiden til Think er helt feil.
Men det er desverre typisk Think at informasjonen som går ut er feil og skader produktet.

Til trådstarter når man leser noe som er så urimlig som at lille Thinken skulle veie nesten
1400 kg så er det som regel feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA