Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring

Startet av Ona IX, tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:06

« forrige - neste »

Ona IX

Noen som merket hvordan bilen oppfører seg på vinteren? Jeg prøvde å se hva som skjer hvis man regenererer i nedoverbakke og så treffer is. Da skrur regenereringen seg helt av og det føles ut som bilen gasser, gleder meg ikke til det skjer igjen!

K S

Sitat fra: Ona IX på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:06
Noen som merket hvordan bilen oppfører seg på vinteren? Jeg prøvde å se hva som skjer hvis man regenererer i nedoverbakke og så treffer is. Da skrur regenereringen seg helt av og det føles ut som bilen gasser, gleder meg ikke til det skjer igjen!

Har tenkt på det samme selv, når en kjører på "B" så regenerer den kraftig. Når du sier det føles som den gasser, gir den gass, eller går den i "fri", mer som å tråkke inn clutchen? Har ikke fått testet den enda.
Har prøvd grepet på løs grus, da er det sgs umulig å få den til å spinne mer en kanskje en kvart omreining på hjulet.

Håper ikke den gir gass ved plutselig friksjonstap....  :-\

Ona IX

Sitat fra: K S på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:14
Sitat fra: Ona IX på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:06
Noen som merket hvordan bilen oppfører seg på vinteren? Jeg prøvde å se hva som skjer hvis man regenererer i nedoverbakke og så treffer is. Da skrur regenereringen seg helt av og det føles ut som bilen gasser, gleder meg ikke til det skjer igjen!

Har tenkt på det samme selv, når en kjører på "B" så regenerer den kraftig. Når du sier det føles som den gasser, gir den gass, eller går den i "fri", mer som å tråkke inn clutchen? Har ikke fått testet den enda.
Har prøvd grepet på løs grus, da er det sgs umulig å få den til å spinne mer en kanskje en kvart omreining på hjulet.

Håper ikke den gir gass ved plutselig friksjonstap....  :-\

Det føltes ut som den ga gass, men jeg vil tro den bare gikk i fri, jeg fikk litt panikk så jeg fikk ikke sett om den ga gass. Men er jo bare å prøve å kjøre i en relativt bratt bakke, la bilen regenerere for fullt og så dytte den inn i fri, merker stor forskjell!

KiaSoulEV

Jeg har opplevd noe lignende flere ganger.
Da har jeg kjørt bilen i D og eco-mode og bremser på is/glatt veibane slår abs`n inn, så blir det "stille" fra abs`n og bilen "skyter" fart. Ganske ubehagelig opplevelse når det skjer. Det har også skjedd når jeg har bremset mens bilen har stått i B.
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

AA

Det samme forekommer på en del hybridbiler. Når bilen merker ar det er glatt skifter den fra regenerering til skivebremser med abs. Ingen akselerasjon tror jeg, men kortvarig mindre bremsing.

birkeland

Er det noen flere som har erfaringer med Soulen og vinter- / snøføre?

Kianus

Fungerer veldig fint på vinterføre. Men regn med dårligere rekkevidde pga slaps/snø/vått føre. Og selvfølgelig pga temperatur.

birkeland

Er det noen som kan sammenligne egenskapene til Soul på snø og is kontra andre 2 hjulsdrevne biler? Jeg har selv en Toyota Avensis uten antispinn som er helt grusom på glatta, og en Mercedes uten antispinn som ikke burde være lovlig på norske vinterveier, så alt er jo bedre enn de, men er nysgjerrig på om egenskapene til Soul er over eller under gjennomsnittet enn andre biler med antispinn.

Larry King

Helt subjektiv vurdering:
(sammenligningsgrunnlag Kia Rio og BMW 330)
Snø og is: skuffende fremkommelighet, lang bremsestrekning og veldig lite tilbakemelding og følelse.
Og veldig kaldt på beina...
Men ellers veldig fornøyd!
TM3 LR RWD levert 22.06.19.
Soul Ev Excl. levert 22.12.14

Kianus

Jeg for min del syns fremkomligheten er bra. Mye bedre enn vår SAAB 9-3, 2008. Men det kan jo selvsagt ha noe med vinterdekkene også å gjøre ;)

JR

Jeg er overrasket over L.Kings beskrivelse av Soul´en med skuffende framkommelighet og ellers dårlige egenskaper. (Blir man i tillegg kald på bena kjenner jeg meg enda mindre igjen...)  Selv byttet jeg til Soul (jeg kjenner ikke Kia Rio og BMW330 men kommer fra en Nissan Patrol) i oktober og har hittil kjørt nesten 10.000 km. Har hatt atskillige turer opp og ned på snø og tildels islagte veier og jeg er meget godt fornøyd med framkommelighet og bremsestrekningen. Traction-control og ABS-bremser gjør en god jobb sammen med mine Hakkapeliitta 8 (pigdekk) - sistnevnte anbefales sterkt. (Snø og islagte veier trekker selvfølgelig mer strøm, men jeg merket praktisk talt ingen endring i forbruk i høst når jeg på sammenlignbart underlag gikk fra originaldekk til Hakka8 - imponerende)

elbil-1

Hvordan er varmeapparatet i Kia Soul ?

Hvor fort blir bilen varm i f.eks. -5 grader? Klarer den å holde den temperaturen man stiller inn ? (Selvsagt bruker den batteri når man varmer - men det er jo et valg man tar)

Hva med å holde vinduene fri for dogg i 0 grader og sludd?

Noen erfaringer?

Ona IX

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:37
Hvordan er varmeapparatet i Kia Soul ?

Hvor fort blir bilen varm i f.eks. -5 grader? Klarer den å holde den temperaturen man stiller inn ? (Selvsagt bruker den batteri når man varmer - men det er jo et valg man tar)

Hva med å holde vinduene fri for dogg i 0 grader og sludd?

Noen erfaringer?

Varmeapparatet er strålende, ihvertfall hvis du har varmepumpe (exclusive utgaven)!

Det tar vel ikke mer enn en halvtime å  varme opp bilen fra -5 til 23. Kanskje litt kortere, tar ikke mer enn 15 min å varme til 19 tror jeg.

Det er null problem å holde vinduene fri fra dugg, hvis man har varmeapparatet på, så er rutene duggfrie, men hvis man ikke bruker varmen (som jeg pleier), så er det bare å sette på full pupp på ruten, så tar det bare noen sekunder før den er duggfri, også skrur man av igjen. Nema problema spør du meg.

Ellers er det flere som har problemer med duggsensoren på frontruten, hvis sensoren merker fukt på frontruten setter den på at det bare blåser mot frontruten, og hvis du ikke ønsker å ha varmen på hele tiden, så er det umulig å bare få varme til føttene hvis man trenger det i bare noen minutter. Men det blir nok fikset i første oppdatering!

K S

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:37
Hvordan er varmeapparatet i Kia Soul ?

Hvor fort blir bilen varm i f.eks. -5 grader? Klarer den å holde den temperaturen man stiller inn ? (Selvsagt bruker den batteri når man varmer - men det er jo et valg man tar)

Hva med å holde vinduene fri for dogg i 0 grader og sludd?

Noen erfaringer?

Strålende, i tillegg til at det spiser lite av rekkevidde. Galskap å produsere elbil for bruk i Norge uten varmepumpe.
Varmen kommer etter kanskje ett minutt....synes også bilen holder seg relativt varm parkert, sannsynligvis godt isolert.

Ona IX

Jepp, den bruker rundt 10% gjenstående rekkevidde om jeg ikke tar helt feil 100km istedenfor 109km, 31km istedenfor 34km.
Jeg lader på jobb, til 23 grader, og den holder seg varm i ca. 45 min, er rundt 15 grader når jeg er hjemme. Syntes jeg er veldig greit :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA