Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av satheesh.net, tirsdag 09. desember 2014, klokken 08:57

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:43

Vel, det er jo mye sant i det som blir skrevet, selv om Top Gear referansen er litt unødvendig. Det er jo en veldig begrenset korridor, og 155 ladere er vel ikke mere enn det Tesla allerede har bygd ut i Norge alene.

For å holde oss til litt til topic, det er det som gjør at Tesla med Model S har lite konkuranse i sitt segment. De har bil og infrastruktur på plass som passer sammen.

Jeg mener og det er feilslått å bygge HL nettverk for langtur med biler som må stoppe og lade minst en gang i timen (snakker om motorvei her). Det kortrekkevidde bilene (som også har relativt lav ladekapasitet) trenger mere av er massiv utbygging av semihurtig lading på kjøpesentre, butikker, bensinstasjoner og parkeringshus. Billigere og mere egnet til formålet. Så kan man heller bygge ut ala Tesla superchargere for de som er på langtur.   

Tesla Model S koster mellom 2 og 3 ganger så mye som en e-Golf.

Nettverket er neppe laget fordi det er så stor ende-til-ende-trafikk av folk fra Stockholm til grensen med Østerrike, men fordi de håper det kan bli mye elbiltrafikk lokalt på disse strekningene de har valgt å begynne med.

For øvrig har jeg tatt til orde for semihurtigladere svært ofte her på forum. Det ene ekskluderer ikke det andre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:57
Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:41
Hva er det som er hånende med det han skriver? Stemmer det ikke at en trenger 44 ladinger? Hvor mange ladinger mener du er mer riktig da?

...eh... Det finnes 4500 CHAdeMO-ladere - det betyr vel ikke at man må lade på alle sammen? :D

Det settes opp 155 CCS-ladere. Det er sikkert noen som kjører fra Stockholm til Østerrike, men "99%" av dem som bruker dette er neppe stort mer enn et par hundre km hjemmefra, og bruker 2-3 hurtgladere. Biltrafikken (selv med fossilbil) mellom Stockholm og grensen til Østerrike er nok ganske så begrenset.

Poenget er dog at antall hurtigladere du bruker avhenger av BILENs batterikapasitet, og ikke av hurtigladeren. Å kritisere hurtigladere/plassering av HLer basert på at biler har liten batterikapasitet faller på sin egen urimelighet.

Uhhmm.. Det var du som mente at innlegget hans var hånende, så jeg ville bare vite hva du mente var hånende/feil. Han skrev antall ladestopp dersom han skulle kjøre fra Stockholm til Amsterdam via Munich.

Har ikke krittisert plassering av hurtigladere, hvor får du det ifra? Det vi lurte på var hvorvidt denne nevnte hurtligladekorridoren faktisk ville fungere i praksis.

Rio

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:51

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:38
Legg dog merke til at siden ladeffekten et batteri kan ta avhenger av SOC, temperatur og størrelse, så er det faktisk langt mer effektivt (hvis man har 2 biler som skal lades) å ha to hurtigladere på 40 kW enn én på 80 kW (selv for en bil som kan ta 80 kW).

Dette er jeg ikke ening i. Det mest effektive er å ha en lader med to tilkoblinger og dynamisk styring (ala Tesla). Da kan biler som har mulighet utnytte full tilgjengelig effekt, og en bil som begynner å få høy SOC vil ikke blokkere laderen for andre.


Det kan man gjøre med hvilken som helst standard - CCS eller CHAdeMO. Det avhenger av laderen.

Poenget var dog at hvis valget var mellom de to mulighetene jeg beskrev så var 2 ladere det beste når man har flere som venter. Selvsagt er to 86 kW ladere bedre, og fire 86 kW ladere enda bedre. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 15:02
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:57
Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:41
Hva er det som er hånende med det han skriver? Stemmer det ikke at en trenger 44 ladinger? Hvor mange ladinger mener du er mer riktig da?

...eh... Det finnes 4500 CHAdeMO-ladere - det betyr vel ikke at man må lade på alle sammen? :D

Det settes opp 155 CCS-ladere. Det er sikkert noen som kjører fra Stockholm til Østerrike, men "99%" av dem som bruker dette er neppe stort mer enn et par hundre km hjemmefra, og bruker 2-3 hurtgladere. Biltrafikken (selv med fossilbil) mellom Stockholm og grensen til Østerrike er nok ganske så begrenset.

Poenget er dog at antall hurtigladere du bruker avhenger av BILENs batterikapasitet, og ikke av hurtigladeren. Å kritisere hurtigladere/plassering av HLer basert på at biler har liten batterikapasitet faller på sin egen urimelighet.

Uhhmm.. Det var du som mente at innlegget hans var hånende, så jeg ville bare vite hva du mente var hånende/feil. Han skrev antall ladestopp dersom han skulle kjøre fra Stockholm til Amsterdam via Munich.

Har ikke krittisert plassering av hurtigladere, hvor får du det ifra? Det vi lurte på var hvorvidt denne nevnte hurtligladekorridoren faktisk ville fungere i praksis.

Men det blir jo å snu det hele opp-ned.

Det du må spørre om er om biler har lang nok rekkevidde til å kjøre mellom ladestasjonene (det vil de ha). Det er jo ikke slik at hvis man har en bil med stor batterikapasitet så må man stoppe på alle - da kan man hoppe over så mange man har energi til.

Legg også merke til at dette er ETT prosjekt. Det er selvsagt ikke meningen at dette skal være de eneste laderne.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 15:00
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:43

Vel, det er jo mye sant i det som blir skrevet, selv om Top Gear referansen er litt unødvendig. Det er jo en veldig begrenset korridor, og 155 ladere er vel ikke mere enn det Tesla allerede har bygd ut i Norge alene.

For å holde oss til litt til topic, det er det som gjør at Tesla med Model S har lite konkuranse i sitt segment. De har bil og infrastruktur på plass som passer sammen.

Jeg mener og det er feilslått å bygge HL nettverk for langtur med biler som må stoppe og lade minst en gang i timen (snakker om motorvei her). Det kortrekkevidde bilene (som også har relativt lav ladekapasitet) trenger mere av er massiv utbygging av semihurtig lading på kjøpesentre, butikker, bensinstasjoner og parkeringshus. Billigere og mere egnet til formålet. Så kan man heller bygge ut ala Tesla superchargere for de som er på langtur.   

Tesla Model S koster mellom 2 og 3 ganger så mye som en e-Golf.

Nettverket er neppe laget fordi det er så stor ende-til-ende-trafikk av folk fra Stockholm til grensen med Østerrike, men fordi de håper det kan bli mye elbiltrafikk lokalt på disse strekningene de har valgt å begynne med.

For øvrig har jeg tatt til orde for semihurtigladere svært ofte her på forum. Det ene ekskluderer ikke det andre.

OK - så det er i praksis rekkeviddeforlengere for kortrekkevidde elbiler dette nettet er laget for. Altså er det ikke ett alternativ i henhold til det du skriver for bruk til langtur? Så dette nettet er ikke tenkt som alternativ/konkurrent til Tesla sitt superchargernettt?

Rio

#155
Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 15:09
OK - så det er i praksis rekkeviddeforlengere for kortrekkevidde elbiler dette nettet er laget for. Altså er det ikke ett alternativ i henhold til det du skriver for bruk til langtur? Så dette nettet er ikke tenkt som alternativ/konkurrent til Tesla sitt superchargernettt?

Snakker du vanligvis om kortrekkevidde og langrekkevidde bensinstasjoner, også?

Om en ladestasjon brukes til lading av en bil som skal kjøre 100 km eller 1000 km avhenger jo av batteriet i bilen, og ikke ladestasjonen?

Siden du hele tiden skal sammenligne det med Teslas proprietære ladenettverk: dette ladenettverket er for alle bilene som har CCS, som er den åpne standarden for Europa, som fungerer for FLERE bilfabrikanter. Det er altså ikke begrensende på samme måte som Teslas nettverk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

darthy001

#156
Og der var denne tråden også ødelagt....

Unødig å poste, og off topic.

Da sier vi god jul til darthy001.

Lars
Forum admin

Øggen

Minner om topic
Da tolker jeg det som at dette er et "såkallt kortrekkeviddenettverk" beregnet for alle biler med EU standard lademåte og rekkevidde.
De lager seg altså nok en unnskyldning for ikke å RASKERE få i gang biler med bedre batterier/rekkevidde.
Nok en gang ikke snakk om verdige konkurrenter til Tesla.
Forøvrig er ikke tesla's nettverk begrenset. Det er åpent for alle produsenter om de vil. De bare vil ikke, enkelt og greit. Slutter nå å lese denne tråden også.

Rio

Sitat fra: darthy001 på lørdag 13. desember 2014, klokken 15:56
Og der var denne tråden også ødelagt....

Nå er det jo vanligvis "Tesla-folk" som mener at ladenettverk er en del av konkurransen, så det er meget "on topic" å diskutere det.

Bare synd at det er så mye negativitet om standardbaserte ladenettverk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øggen på lørdag 13. desember 2014, klokken 15:57
Minner om topic
Da tolker jeg det som at dette er et "såkallt kortrekkeviddenettverk" beregnet for alle biler med EU standard lademåte og rekkevidde.
De lager seg altså nok en unnskyldning for ikke å RASKERE få i gang biler med bedre batterier/rekkevidde.
Nok en gang ikke snakk om verdige konkurrenter til Tesla.
Forøvrig er ikke tesla's nettverk begrenset. Det er åpent for alle produsenter om de vil. De bare vil ikke, enkelt og greit. Slutter nå å lese denne tråden også.

Litt fakta:

1) CCS-nettet beskrevet ovenfor er for å lade. Hvorvidt man kjører kort eller langt avhenger selvsagt ikke av laderen, men av bilen.

2) Ladenettverket er nettopp for å oppmuntre til videreutvikling av elbiler.

3) Teslas "Superlader" hurtiglader er en proprietær "standard", selv om den er publisert. Tesla står fritt til å endre på denne når som helst, f. eks. vha. en softwareoppdatering i ladere og biler. Det er Tesla som eier denne "standarden".

For at det skal bli en ordentlig standard (slik som "Type 2" eller "CCS") så må kontrollen overgis til f. eks. en standardiseringsorganisasjon, og denne må akseptere den. Det var dette Mennekes måtte gjøre med "Type 2".

4) Denne greien med en "verdig konkurrent": nei, det er ingen konkurrent som koster så mye og veier så mye som Teslas Model S. Konkurrentene har laget biler som koster ca 1/3, nettopp for at flere kan få råd til dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: toppi på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:13
Trådens tittel:
Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Det er ikke slik at kun de som er enige får skrive i en tråd.

Det er ingen som kan starte en tråd som heter "Tesla snyter kjøperne" eller "Tesla jukser med garantien" og så legge til "bare de som er enige får lov til å skrive i denne tråden.

Så lenge ladenettverk blir sett på som konkurranserelevant, så er det "on topic".

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

#161
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:20
Sitat fra: toppi på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:13
Trådens tittel:
Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Det er ikke slik at kun de som er enige får skrive i en tråd.

Det er ingen som kan starte en tråd som heter "Tesla snyter kjøperne" eller "Tesla jukser med garantien" og så legge til "bare de som er enige får lov til å skrive i denne tråden.

Så lenge ladenettverk blir sett på som konkurranserelevant, så er det "on topic".

:)

Du har selvfølgelig rett, som alltid.

Flott utvikling på tråden, som alltid.

Kritikk mot Rio er personangrep. Beklager nå kom jeg med personangrep. Jeg mente ktritikk mot det Rio skriver, det er nemlig noe helt annet.


Nok en gang diskusjon av andre ting enn topic. Da er det god jul til JohanH, og velkommen til neste år!

Lars
Forum admin

Rio

#162
Sitat fra: JohanH på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:24

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:20
Sitat fra: toppi på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:13
Trådens tittel:
Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Det er ikke slik at kun de som er enige får skrive i en tråd.

Det er ingen som kan starte en tråd som heter "Tesla snyter kjøperne" eller "Tesla jukser med garantien" og så legge til "bare de som er enige får lov til å skrive i denne tråden.

Så lenge ladenettverk blir sett på som konkurranserelevant, så er det "on topic".

:)

Du har selvfølgelig rett, som alltid.

Flott utvikling på tråden, som alltid.

Kritikk mot Rio er personangrep. Beklager nå kom jeg med personangrep. Jeg mente ktritikk mot det Rio skriver, det er nemlig noe helt annet.

Så, bortsett fra at du er uenig, hva av det jeg skriver mener du faktisk er feil?

Hva, om noe, er det som er "off topic"?

Jeg har bedt dere om å droppe all fokus på person og å holde dere til topic. Her er nok et eksempel på et innlegg som ikke bidrar noe til trådens topic.

Da er det god jul og godt nytt år til Rio

Lars
Forum admin
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 15:21
Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 15:09
OK - så det er i praksis rekkeviddeforlengere for kortrekkevidde elbiler dette nettet er laget for. Altså er det ikke ett alternativ i henhold til det du skriver for bruk til langtur? Så dette nettet er ikke tenkt som alternativ/konkurrent til Tesla sitt superchargernettt?

Snakker du vanligvis om kortrekkevidde og langrekkevidde bensinstasjoner, også?

Om en ladestasjon brukes til lading av en bil som skal kjøre 100 km eller 1000 km avhenger jo av batteriet i bilen, og ikke ladestasjonen?

Siden du hele tiden skal sammenligne det med Teslas proprietære ladenettverk: dette ladenettverket er for alle bilene som har CCS, som er den åpne standarden for Europa, som fungerer for FLERE bilfabrikanter. Det er altså ikke begrensende på samme måte som Teslas nettverk.

... Bruker du å lese andre sine innlegg før du svarer? Jeg skriver jo nettopp at det er bilen som er kortrekkevidde. En langrekkeviddebil vil ikke stoppe på en såpass treig ladestasjon med usikker tilgang til ladeplass.

Begrensningene er jo i CCS systemet - de er for treige.. Hjelper ikke å ha en god standard hvis den er for dårlig..?

Jeg mener at Tesla sitt ladenettverk er en konkurransefordel - men da kan ikke du komme med ett argument med ett dårligere nett som ikke kan sammenlignes hverken i kvalitet eller utbredelse! Det var du som tok opp at CCS ladekorridoren skulle være en konkurrent til Tesla sitt nett - da bør du neste kunne komme med argumenter som tilsier hvorfor det nettverket skal være likeverdig med Tesla sitt når vi mener det *ikke* er det..


tklev

#164
Da ønsker jeg tklev en god jul, og velkommen tilbake på ny-året.

Lars

Forum admin

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA