Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av satheesh.net, tirsdag 09. desember 2014, klokken 08:57

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 09:01
Hva tjener Ford på å bygge ett ladenettverk? De har jo allerede bensinstasjoner plassert utover hele kartet uten at de har betalt en krone for det..

Ford (og de andre) håper nok at det vil komme statlig finansiering, eller noen andre, som skal bygge ut. Og her er nok Rio inne på ett viktig poeng. De "andre" må forholde seg til hverandre, og de må forhandle om ladestandarder og dekningsgrad. Ford, VW og Toyota vil nok nødig samarbeide om ett ladenettverk.. Og staten, hvorfor skal de bygge ut gratis? De vil nok også sette krav til at "noen" skal betale - og er elbileiere villig til å betale for noe vi etterhvert forbinder med "gratis"?

Det offentlige kan godt bistå her, men de kan ikke ta hele regninga. Forstår også godt at kommersielle lade-aktører er nølende med å bygge ut noe slikt stort hurtigladenettverk før det er tilstrekkelig elbiler på markedet, og det er tydelig at elbiler har kommet for å bli. For oss er jo det egentlig opplagt, men ikke nødvendigvis for alle andre - spesielt ikke med usikkerheten som introduseres med f.eks. hydrogensatsingen.

Så ser egentlig kun to reelle alternativer:
1. Fabrikantene bygger det ut, for å skape ett marked for sine langtrekkende elbiler. Enten de da bygger hvert sitt, eller samarbeider på noe vis (f.eks. at andre fabrikanter kjøper seg inn på Teslas superladere). De kan også, på linje med det offentlige, subsidiere deler av etableringskostnadene til en kommersiell lade-aktør.
2. Bensinstasjonene tar "hintet" og bygger ut hurtigladestasjoner på en del av de større stasjonene som ligger langs de viktigste gjennomfartsårene. De sitter med den fordelen at de alt eier eller disponerer plasser som er velegnet over hele landet (... og i andre land), deler av plassene er vanligvis ledige nok til at de kan få på plass noen ladere, de har betalings-løsning fra før, og burde ikke være noe problem å utvide dette til å også dekke ladestasjonene. De har alt en god del bekvemmeligheter for bilister som toaletter, vindus-vaskere, vaskemaskiner, dekktrykkmålere/pumper, mat og drikke til de reisende osv. Det de mangler er vel en bedre restaurant for de som vil ha noe bedre enn junk-food, men de er ikke sjeldent co-lokalisert med en veikro av noe slag.


Ser ut som om Tesla kanskje har sett tegninga nå med lokalisasjonene av de siste superladerene som har blitt funnet i "detektivtråden", og med litt erfaring fra disse så kanskje også Statoil vil begynne å utplassere noen flere ladere på sine stasjoner. I første omgang 22kWh type2 (disse er billige nok til at risikoen er rimelig lav), og så f.eks. CSS/CHAdeMO etter som det kommer langtrekkende elbiler som støtter disse på veiene, og/eller de får en god nok stimulanspakke fra det offentlige og/eller div. bilfabrikanter. Bil-fabrikantene kan skrive av dette på "PR" budsjettet.  Så får man evnt. håpe at disse standard-laderne blir oppgradert til noe som gir bortimot like rask lading som Teslas system.

Velger de denne ruten, så bør ett godt utbygget ladenettverk ikke behøve å ta så lange tiden eller koste så alt for mye. Men, de har jo ikke noe intensiv til å gjøre dette før de har en langtrekkende elbil på markedet. Og den kan bli vanskelig å selge før de har nettet oppe og går.
Model S 85D

darthy001

Ref Musk og CEO-stillingen så tror jeg aldri han blir noe annet enn "Mr.Tesla" så lenge han enda har den store aksjeposten. CEO-tittel eller ei. En tittel er kun det: en tittel.

Er det noen her som sluttet tenke på Bill Gates når Microsoft ble nevnt etter han ga fra seg først CEO-stilling og deretter styreleder-rollen? Folk flest har ingen ide om hvem Steve Ballmer er. Eller enda mindre sjanse for at de vet navnet på dagens sjef der(husker det ikke selv uten å google og jeg er selverklært nerd).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Baldrian

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 12:38
Fra Elbilforeningen: 155 nye CCS-hurtigladere:

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3437-155-abb-hurtigladere-i-nytt-europeisk-nettverk
Passer utmerket for alle de som bor i Stockholm og som ønsker å kjøre til München via Amsterdam med 44 ladinger på turen, samt de få som bor langs denne aksen.  Da kan man vel like gjerne bygge en strømførende luftledning langs ruten for billige 'radiobiler', slik Jerremy Clarkson fåreslo i et Top Gear program.

Rio

Sitat fra: Baldrian på lørdag 13. desember 2014, klokken 13:31
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 12:38
Fra Elbilforeningen: 155 nye CCS-hurtigladere:

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3437-155-abb-hurtigladere-i-nytt-europeisk-nettverk
Passer utmerket for alle de som bor i Stockholm og som ønsker å kjøre til München via Amsterdam med 44 ladinger på turen, samt de få som bor langs denne aksen.  Da kan man vel like gjerne bygge en strømførende luftledning langs ruten for billige 'radiobiler', slik Jerremy Clarkson fåreslo i et Top Gear program.

Fint hvis du lar nedlatenhetene dine ligge igjen utenfor.

Vi andre fryder oss over flere HLer. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

toppi

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 13:39
Sitat fra: Baldrian på lørdag 13. desember 2014, klokken 13:31
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 12:38
Fra Elbilforeningen: 155 nye CCS-hurtigladere:

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3437-155-abb-hurtigladere-i-nytt-europeisk-nettverk
Passer utmerket for alle de som bor i Stockholm og som ønsker å kjøre til München via Amsterdam med 44 ladinger på turen, samt de få som bor langs denne aksen.  Da kan man vel like gjerne bygge en strømførende luftledning langs ruten for billige 'radiobiler', slik Jerremy Clarkson fåreslo i et Top Gear program.

Fint hvis du lar nedlatenhetene dine ligge igjen utenfor.

Vi andre fryder oss over flere HLer. :)

Trodde beskjeden om å ikke diskutere person var gjort ganske klar?

Ellers er jo dette gode nyheter.
Som en som har troen på elbilen i fremtiden vil jo dette helt klart være et positivt bidrag.
Selv med elbil med kort rekkevidde vil det nok være fler som vil se på dette som tilfredsstillende til sitt bruk, og når andre etterhvert (forhåpentligvis) kommer med lenger rekkevidde, så vil jo de også kunne benytte seg av dette.

Håper bare det blir god kapasitet pr stasjon.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Sitat fra: toppi på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:05

Trodde beskjeden om å ikke diskutere person var gjort ganske klar?

Å kritisere det som blir skrevet (for å være nedlatende til det jeg skrev) er ikke å diskutere person, toppi.

Det er noe jeg har tatt opp flere ganger: det er ikke "Tesla mot de andre".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 12:38
Fra Elbilforeningen: 155 nye CCS-hurtigladere:

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3437-155-abb-hurtigladere-i-nytt-europeisk-nettverk

Kjempefint som rekkeviddeforlengere for kortrekkevidde elbiler, men de blir altfor trege til å kunne fungere som ladesystem til langrekkeviddebiler.

Gitt følgende scenario:
120 minutt kjøring (snitt på 75 km/t) -> gir 150 km kjørelengde
150 km kjørelengde benytter ca. 30 kwh

Hvor lang tid må du vente for å lade opp de 30 kwhene? På Tesla sine hurtigladere går det på under 20 minutt (optimalt klarer du å få ventetiden ned i 15 minutt).. Hvor lang tar det på en CCS lader?

Rio

Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:31
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 12:38
Fra Elbilforeningen: 155 nye CCS-hurtigladere:

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3437-155-abb-hurtigladere-i-nytt-europeisk-nettverk

Kjempefint som rekkeviddeforlengere for kortrekkevidde elbiler, men de blir altfor trege til å kunne fungere som ladesystem til langrekkeviddebiler.

Gitt følgende scenario:
120 minutt kjøring (snitt på 75 km/t) -> gir 150 km kjørelengde
150 km kjørelengde benytter ca. 30 kwh

Hvor lang tid må du vente for å lade opp de 30 kwhene? På Tesla sine hurtigladere går det på under 20 minutt (optimalt klarer du å få ventetiden ned i 15 minutt).. Hvor lang tar det på en CCS lader?


Ladeeffekten er begrenset av bilens batteristørrelse, heller enn laderen. VW e-Golf, for eksempel, begrenser maks ladeeffekt til 40 kW.

CCS-standarden gir opptil 86 kW.

Legg dog merke til at siden ladeffekten et batteri kan ta avhenger av SOC, temperatur og størrelse, så er det faktisk langt mer effektivt (hvis man har 2 biler som skal lades) å ha to hurtigladere på 40 kW enn én på 80 kW (selv for en bil som kan ta 80 kW).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 13:39
Sitat fra: Baldrian på lørdag 13. desember 2014, klokken 13:31
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 12:38
Fra Elbilforeningen: 155 nye CCS-hurtigladere:

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3437-155-abb-hurtigladere-i-nytt-europeisk-nettverk
Passer utmerket for alle de som bor i Stockholm og som ønsker å kjøre til München via Amsterdam med 44 ladinger på turen, samt de få som bor langs denne aksen.  Da kan man vel like gjerne bygge en strømførende luftledning langs ruten for billige 'radiobiler', slik Jerremy Clarkson fåreslo i et Top Gear program.

Fint hvis du lar nedlatenhetene dine ligge igjen utenfor.

Vi andre fryder oss over flere HLer. :)

Hva er det som er hånende med det han skriver? Stemmer det ikke at en trenger 44 ladinger? Hvor mange ladinger mener du er mer riktig da?

turfsurf


Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 13:39
Sitat fra: Baldrian på lørdag 13. desember 2014, klokken 13:31
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 12:38
Fra Elbilforeningen: 155 nye CCS-hurtigladere:

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3437-155-abb-hurtigladere-i-nytt-europeisk-nettverk
Passer utmerket for alle de som bor i Stockholm og som ønsker å kjøre til München via Amsterdam med 44 ladinger på turen, samt de få som bor langs denne aksen.  Da kan man vel like gjerne bygge en strømførende luftledning langs ruten for billige 'radiobiler', slik Jerremy Clarkson fåreslo i et Top Gear program.

Fint hvis du lar nedlatenhetene dine ligge igjen utenfor.

Vi andre fryder oss over flere HLer. :)

Vel, det er jo mye sant i det som blir skrevet, selv om Top Gear referansen er litt unødvendig. Det er jo en veldig begrenset korridor, og 155 ladere er vel ikke mere enn det Tesla allerede har bygd ut i Norge alene.

For å holde oss til litt til topic, det er det som gjør at Tesla med Model S har lite konkuranse i sitt segment. De har bil og infrastruktur på plass som passer sammen.

Jeg mener og det er feilslått å bygge HL nettverk for langtur med biler som må stoppe og lade minst en gang i timen (snakker om motorvei her). Det kortrekkevidde bilene (som også har relativt lav ladekapasitet) trenger mere av er massiv utbygging av semihurtig lading på kjøpesentre, butikker, bensinstasjoner og parkeringshus. Billigere og mere egnet til formålet. Så kan man heller bygge ut ala Tesla superchargere for de som er på langtur.   
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:41
Hva er det som er hånende med det han skriver? Stemmer det ikke at en trenger 44 ladinger? Hvor mange ladinger mener du er mer riktig da?

På sommeren tipper jeg det går greit å gjøre unna turen med halvparten så mange ladinger, 22. Det blir 98km per etappe.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf


Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:38
Legg dog merke til at siden ladeffekten et batteri kan ta avhenger av SOC, temperatur og størrelse, så er det faktisk langt mer effektivt (hvis man har 2 biler som skal lades) å ha to hurtigladere på 40 kW enn én på 80 kW (selv for en bil som kan ta 80 kW).

Dette er jeg ikke ening i. Det mest effektive er å ha en lader med to tilkoblinger og dynamisk styring (ala Tesla). Da kan biler som har mulighet utnytte full tilgjengelig effekt, og en bil som begynner å få høy SOC vil ikke blokkere laderen for andre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tklev

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:48
Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:41
Hva er det som er hånende med det han skriver? Stemmer det ikke at en trenger 44 ladinger? Hvor mange ladinger mener du er mer riktig da?

På sommeren tipper jeg det går greit å gjøre unna turen med halvparten så mange ladinger, 22. Det blir 98km per etappe.

Noen betingelser da:
Du skal bestandig ha nok strøm til å nå "neste" ladepunkt dersom det du har "planlagt" å stoppe på ikke fungerer.

Kan du regne med at ladeplassene er ledig når du kommer frem? (Bygger de ut stor nok kapasitet til å la mange biler stå der samtidig, det tar tross alt lengre tid å lade på lavere hastighet..)

Du har vel ca. 150 km med "grei" rekkevidde på de fleste kortrekkeviddebilene? Så det betyr at det bør være maks 50 km mellom ladestasjonene. Har de sagt noe om planene for avstand mellom stasjonene og hvor mange "pumper" det blir på hver stasjon?

Rio

Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:41
Hva er det som er hånende med det han skriver? Stemmer det ikke at en trenger 44 ladinger? Hvor mange ladinger mener du er mer riktig da?

...eh... Det finnes 4500 CHAdeMO-ladere - det betyr vel ikke at man må lade på alle sammen? :D

Det settes opp 155 CCS-ladere. Det er sikkert noen som kjører fra Stockholm til Østerrike, men "99%" av dem som bruker dette er neppe stort mer enn et par hundre km hjemmefra, og bruker 2-3 hurtgladere. Biltrafikken (selv med fossilbil) mellom Stockholm og grensen til Østerrike er nok ganske så begrenset.

Poenget er dog at antall hurtigladere du bruker avhenger av BILENs batterikapasitet, og ikke av hurtigladeren. Å kritisere hurtigladere/plassering av HLer basert på at biler har liten batterikapasitet faller på sin egen urimelighet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA