Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av satheesh.net, tirsdag 09. desember 2014, klokken 08:57

« forrige - neste »

Rio

Man trenger vel egentlig bare bla bakover i Tesla-delen av forum for å få en solid liste over problemer.

Det er selvsagt ikke vanskelig å finne enkelte biler fra andre fabrikanter som også er "uferdig", og selvsagt også solide bommerter selv fra merker som Mercedes. Tesla er en ny fabrikant, som derfor delvis kan unnskyldes, men mitt inntrykk fra å lese på forum her i flere år er at det er langt flere "spennende" feil på Tesla enn gjennomsnittet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kallagtunet

Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 12. desember 2014, klokken 00:20
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 12. desember 2014, klokken 00:05
Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:56
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:51

Hvis en så går inn på selve Model S så er det vel opplagt for alle at Tesla har sleppt en bil på markedet før den er ferdig utviklet, dvs man har spar milliarder og år spesielt på uttesting i forhold til det en stor produsent kunne ha gjort. Samt man slapp i utgangspunktet (hvis en ser i forhold til premium produsentene) enkel utstyrt bil med få avanserte tillegg men med ett par "trademark features" (kule dørhåndtak som er noe herk i min øyen og en stor PC skjerm (det er nok fremtiden) i dash-en) i tillegg til den elektriske drivlinjen.

Yes, som nevnt ørten ganger før, det er nok derfor 98% av oss vil kjøpe Tesla igjen. Eller en annen tilsvarende bil. Og hvilken bil er det?

Hva er argumentet ditt her (og har du dekning for påstanden din)?  Mener du at Model er/var ferdig utviklet uttestet når den ble slept på markedet? Det som er poenget her er at Tesla har måttet kutte hjørner som ikke andre er villige til for å få dette til å fly.

At elbil entusiaster i Norge som forguder Tesla og i tillegg har incentiver som gjør det så gunstig vil kjøpe Tesla igjen er ikke rart og har ikke noe å gjøre med poenget jeg kommer med over.

Selvsagt har jeg dekning for påstanden min. Og dette har jo ingenting med entusiaster i et incentivberiket land å gjøre:
http://www.treehugger.com/cars/tesla-model-s-tops-consumer-reports-survey-cars-owners-love-most-98.html

Og mener du at store produsenter ikke slipper produkter på markedet som ikke er ferdig testet??
http://www.klikk.no/motor/article1491830.ece

"Svakheten kan i verste fall føre til lekkasje og brann, men ingen slike hendelser er registrert." Litt mer seriøst enn et dørhåndtak som ikke kommer ut?

ALLE gjør det (du må gjerne dokumentere om du finner merker som ikke har feil). Ellers ville de aldri sluppet noe på markedet. Som du godt vet, så er det bare vesentlig bedre dokumentert vedr Tesla - andre merker går stort sett under radaren fordi det har liten interesse blant folk.

Igjen Øyvind mener du model S var ferdig for salg når den ble sluppet? Greit nok det men da er vi uenig og jeg tror også mange her har opplevd å være beta testere for Tesla og har kjøpt bilen vel vitende om det og tollerere mye mer enn en hadde gjort med en vilken som helst annen bil. Vi har i alle fall kjøpt med åpne øyne og forventet feil men håpet på færre en det vi har hatt og kan også leve med at Tesla går konk, og vi sitter med en 750k "bokstøtte".

Når det gjelder tallene fra consumer reports survey så har jeg kommentert dette før. Kjøperne av Tesla i US er ett lite segment med rike miljøintereserte kjøpere der en har tatt ett aktivt valg om å kjøpe Tesla, er entusiaster mhp seskap og mr Musk forsterket av at en uvanlig stor andel av eierne er også tungt lastet med Tesla aksjer, dvs man en ønsker Tesla suksess og svarer deretter. Når en beveger seg inn i massesegmentet med vanlige bil forbrukere så vil en få en slik score med så mange feil og mangler. Dvs de må få skikk på dette før Model 3 slippes.

sigurdi

Noe som kommer til å gi elbil salg og vekst er faktisk Kina, verdens største bilmarked.
Kina salg er opp mot 20 milionerbiler i året, 10% er statlige biler og 30% av dem skal være elektriske i 2016, det blir 500 000- 600 000 elbiler solgt kun til kinesiske myndigheter.

Så markedet er annonsert, Kina støtte opp om egne leverandører, så rimelige kinesiske elbiler kan fort dukke opp her i Europa også, og de har begynt å gjøre det bra på både krasj tester også.

Når det gjelder feil på biler skjer det rett som det er, GM måtte vel bare kalle tilbake og feilrette på 10 millioner, MB hadd feil med noe sikkerhets utstyr på C eller var det S klassen, BMW kalte vel tilbake en av grombilene sine nå i forige uke.
Så feil oppstår på nye modeller, nye årsmodeller er det mer bankens å kjøpe siden det er små justeringer, er vel ikke så veldig mange som har kjøpt Model S og regnet med at den var 100% feilfri.
Så D versjonen er en versjons oppdatering og ganske mange modifikasjoner er utført allerede, så den er ganske sikkert mindre feil en på S, eks nytt og bedre design på fremre, og nye bakre DU. (Uten spline)
Regner med at det blir litt småfeil på Model X også, men alternativet er så mye dårligere totalt sett at det betyr ingen verdens ting.

‪Kilder
http://www.bloomberg.com/news/2014-07-13/china-targets-30-new-government-vehicles-use-alternative-energy.html
http://www.statista.com/statistics/233743/vehicle-sales-in-china/‬
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Inntrykket av Tesla eiere i USA er todelt, litt som i Norge, har møtt og pratet med alt fra pensjonerte flypiloter, til ansatt i data selskap som egentlig ikke hadde råd, men tok seg råd til en Tesla.
Han ene var student og hadde investert i Tesla aksjer tidlig, solgt alt for å kjøpebilen.
Er faktisk endel folk i USA, som kjøper dyre biler og bor da heller i Trailer house. (Forvokst campingvogn kaller jeg det)
Så var det et par som var himla rike og hadde Roadster, et par Model S, Ferrarier som ikke ble brukt lengre osv.
De jeg pratet med likte det samme som de fleste i Norge, kjøreopplevelsen, men også kundebehandlingen som er endel av pakken.
Way better than the Porshe, and Ferarri dealer, var vel uttalelsen til han ene jeg pratet med.
(Eigde en liten range på størrelse med en norsk kommune.)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:38
Jeg har ikke tro at elbil vil bli stor før batteriene blir så billige at de kan konkurrere på pris eller er billigere i innkjøp (som er den store bøygen for å faktisk selge biler selv om driftkost selvsagt bidrar men i mindre grad) enn alternativet.

Det har blitt hevdet at BEV blir direkte konkurransedyktig mot alternativet når batteriprisen kommer ned på US$100/kWt. Dette gjelder rimelig sikkert USA markedet, hvordan det slår ut i andre markeder vet jeg ikke, men dollarkursen vil nok spille en rolle. Aner heller ikke hvilken batteristørrelse/rekkevidde som har blitt lagt til grunn her. Men det er uansett ett tall som trekkes frem i tid og utide i div. publikasjoner.

Etter sigende skal Tesla i dag betale US$180/kWt for battericellene i fra Panasonic.
Tesla beregner at de vil få minst 30% reduksjon i denne prisen når de får batteriene i fra GF. Om de får til dette så skal altså prisen inn til Tesla være på maks US$126/kWt.
JB Straubel har gått langt i å si de forventer rundt 50% reduksjon fra dagens pris etter som GF kommer opp i full produksjon (altså rundt 2020). Ett kredittselskap som har vurdert Tesla har snakket om 55% prisreduksjon. Om JB har rett her, så snakker man om US$90/kWt.
Elon har også sagt (i sommer) at han vil bli veldig skuffet dersom de ikke har klart å få prisen ned under US$100/kWt innen 10 år.

Hvor realistiske tallene er vet jeg ikke, men de gir en pekepinn om at Tesla regner med å være ca. konkurransedyktig på pris i forhold til alternativene når GF er i full produksjon. Om de klarer det gjenstår å se, men jeg vil i alle fall ikke vedde i mot Elon ;)
Model S 85D

Car-El

Mercedes-Benz  = HAT!  Eier en slik. Har byttet/reparert radiator, registerKJEDE 4 ganger på under 160", vindusspylerdysene med slange og ledningsnett, luft inntak som ennå er løst, styreelektronikken på høyre hovedlykt, regnsensor, tenningslås, dørhengsler, utvendig dørhantak, trekk i baksete, skru sammen bakseterygg, bytte lås i bakseterygg (og ennå er det en helvetes ulyd der) begge støtdempere bak (sprengt), ventilplate til girkasse...  Æ vet at det er noe som jeg har glemt....

Ting dem ikke klarer å få/ikke vil fikset. Bilen kjenner ikke igjen bilnøkkelen, automatiske nivåreguleringa (luftbelger) blåser seg opp og slipper seg ikke ned (slåt toppen av støtdemperene), Nivå reguleringen siger sammen når bilen stanses, trør på bremsen for å sette bilen i gir så kommer beskjed i displayet at "du må trå på bremsen for å sette bilen i gir" (vel og merke på dansk), ventilplata til girkassa styres av "ei Bulgarsk steroiddopa sleggekaster" med 200kg slegge som dæljer inn girene, registerkjeder bråker no mere enn døvt punkrock band på en heftig syretripp, bilen kjenner ikke igjen "beskjeden" fra sensorene i bremseklossene, mekanismen til den elektriske bakluka har vist tiligere vært deler av et STEINKNUSERannlegg, av og til så melder bilen om at det sitter noen i passasjersetet som ikke bruker sikkerhetsbelte (er det noen som kjenner en katolsk prest) og sist men ikke minst... Kan ikke kjøre med bilen over ujevnheter med venstre hjulene....  For ei eller annen plate er løs og dem finner ikke den så den kan festes.

Car-El er en DRØMMEBIL!
Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 00:27
Man trenger vel egentlig bare bla bakover i Tesla-delen av forum for å få en solid liste over problemer.

Det er selvsagt ikke vanskelig å finne enkelte biler fra andre fabrikanter som også er "uferdig", og selvsagt også solide bommerter selv fra merker som Mercedes. Tesla er en ny fabrikant, som derfor delvis kan unnskyldes, men mitt inntrykk fra å lese på forum her i flere år er at det er langt flere "spennende" feil på Tesla enn gjennomsnittet.

Mercedes-Benz kan komme med så mye elektriske biler som dem bare kan, Æ KJØPE IKKE! (De berømte siste ordene!) Dem har kaget biler i over 125 år og diesel over 100år og ennå får dem ikke det til!  Ka du trur om å blanne ennå mere strøm inn i dette. Det går bare ikke.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

turfsurf

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 12. desember 2014, klokken 00:19
Sitat fra: Thomas M på fredag 12. desember 2014, klokken 00:13
Har friskt i minnet da jeg kjøpte saab 9-3. Er det noen som kutter hjørner så er det GM. Kom ut til bilen i regnvær og alle vinduer var gått ned...

Så å hevde at andre bilmerker kun slipper 100% feilfrie varer..

Bmwen min fks..luftkompressor...egrventilbytte..partikkelfiltertrøbbel. mikrobryter bakrute bytte hvert år.... osv osv osv..

Tesla er hverken bedre eller dårligere.

Mvh Bmw eier.

Mener du virkelig at det er vanlig i dag med så mye feil og mangler på nye biler som vi som har kjøpt Model S opplever? Hadde vanlige kunder godtatt så mye feil i design men også sammensetingskalitet? Jeg deler i alle fall hverken ditt syn eller erfaring gjennom de siste 7 bilene vi har kjøpt nye før Tesla. Meg om det.

Tror det er litt opp og ned. F.eks har en kollega av meg en nyere 5 serie som har stått vesentlig lengre på verksted enn min Model S i samme tidsrom. Og jeg har fått fikset omtrent alle de kjente Model S feilene. Og Tesla tar ansvar og fikser ting. Men VW f.eks hadde jeg en feil på en kliss ny Touareg som de ikke fikset, endte opp å måtte selge bilen med den feilen etter 18 mnd.

Men hvis man ser på hvor enkel en elbil tross alt er, så kan man vel påpeke at de har relativit mye feil...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Yes, som nevnt ørten ganger før, det er nok derfor 98% av oss vil kjøpe Tesla igjen. Eller en annen tilsvarende bil. Og hvilken bil er det?

At elbil entusiaster i Norge som forguder Tesla og i tillegg har incentiver som gjør det så gunstig vil kjøpe Tesla igjen er ikke rart og har ikke noe å gjøre med poenget jeg kommer med over.

De 98% som det ble referert til her var fra Consumer Reports i USA, og har veldig lite med norske incentiver å gjøre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kallagtunet

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. desember 2014, klokken 07:10

De 98% som det ble referert til her var fra Consumer Reports i USA, og har veldig lite med norske incentiver å gjøre.

Har allerede kommentert hvordan jeg tolker consumer report tallene. Der det vel gikk stemme kampanje på TMC og sitt forum for å stemt opp grombilen i alle før JD power sin undersøkelse.

Cobos

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 12. desember 2014, klokken 07:21
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. desember 2014, klokken 07:10

Har allerede kommentert hvordan jeg tolker consumer report tallene. Der det vel gikk stemme kampanje på TMC og sitt forum for å stemt opp grombilen i alle før JD power sin undersøkelse.
JD Power er noe helt annet enn Consumer Reports. JD Power kan nok sammenlignes med NAF sine kundeundersøkelser, CR er noe helt annet.
Likevel poenget stemmer ikke, siden man må anta at produsenter av "feilfrie" biler som Audi, BMW og Mercedes har akkurat like fanatiske fans og dermed burde hatt samme stemmekampanje på sine respektive forum.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Sjøhyene

Må klare å ha to tanker i hodet i samtidig her tror jeg.
Det som vel er hevet over enhver tvil er at bilen er fantastisk å kjøre og at de aller aller fleste eierne er enige i akkurat det. Noe som fører til veldig bra score på kundetilfredshet.

Om selskapet Tesla har et konkurranse fortrinn som ikke lar seg hente inn er jeg derimot mer skeptisk til. Tror faktisk flere kommer til å prøve fremover og er også ganske sikker på at noen vil lykkes. Kanskje ikke med å lage en MS killer men heller med å lage en Model 3 konkurrent, som jo er den smarte måten å ta fremtidige markedsandeler fra Tesla på.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

turfsurf

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 12. desember 2014, klokken 08:11
Om selskapet Tesla har et konkurranse fortrinn som ikke lar seg hente inn er jeg derimot mer skeptisk til. Tror faktisk flere kommer til å prøve fremover og er også ganske sikker på at noen vil lykkes. Kanskje ikke med å lage en MS killer men heller med å lage en Model 3 konkurrent, som jo er den smarte måten å ta fremtidige markedsandeler fra Tesla på.

Med ressursene til de store fabrikantene så er det vel relativt greit å hente inn det påståtte forspranget til Tesla (det eneste direkte forspranget jeg ser de har er SC, som de jo kun har brukt litt over ett år på å bygge ut i Europa). Problemet er vel at de ikke ser gevinsten i å gjøre det, de må ta ett kortsiktig tap i profitt, f.eks for å bygge ut ett ladenettverk. Dette uten at de ser en økning i profitt (selge elbiler i stedet for fossilbiler er ikke god butikk) på lang sikt. Dermed satser de heller på elbil som nærmiljø bil, som normalt ikke trenger SC.

Hederlig unntak virker å være Nissan og kanskje etter hvert Renault.

toppi

Det blir jo bare spekulasjoner om Tesla har mer feil enn andre..
Som vanlig er det jo de med flest feil som skriker høyest.

Selv har jeg en så godt som feilfri bil.
Kun 3g utfall, som nå er løst uten verkstedbesøk, og striper under speilene. (som da ble byttet med innfellbare, og bilen ble hentet hjemme og leiebil levert)
Også hatt bilen inne til 1 års service, og opplever bare god service.

Hadde en Golf en gang som var inne hos Møller ca 10 ganger i løpet av de første 2 årene.
Og når servicen i tillegg er dritdårlig så sier det sitt..

Det er uansett den totale kundetilfredsheten som teller. Som nevnt kom den høyest i USA, og tipper den vil ligge høyt i Norge/ Europa også når tallene kommer.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Kallagtunet

Sitat fra: Cobos på fredag 12. desember 2014, klokken 07:43
Likevel poenget stemmer ikke, siden man må anta at produsenter av "feilfrie" biler som Audi, BMW og Mercedes har akkurat like fanatiske fans og dermed burde hatt samme stemmekampanje på sine respektive forum.

Cobos

Dvs din påstand er at kjøpergruppen til Model S så langt = kjøpergruppen til en hvilken som helst annen dyrere bil?

Det er i så fall en påstand jeg er dypt uenig i.

Jeg synes diskusjoene på Tesla delen av dette forumet er en klar indikasjon på det... Se også TOCN sitt forsøk for tidligere i år å få diskusjoen spesielt knyttet til feil og mangler over på TOCN sitt forum som kun er tilgjengelig for medlemer. Se også anti sitat (utenfor forumet) signaturene her på dette forumet. Dvs vi kan ha feil og mangler men vi vil for all del ikke at det skal komme ut.

I tillegg tror jeg at andelen av Model S eiere som også har aksjer i Tesla Motors er på et helt annen galakse enn andelen MB eller BMW eiere som har aksjer i sine respektive selskap. Jeg har selvsagt ingen data på dette men kun ett inntrykk fra TMC feks der en har egen Tesla Investor seksjon noe jeg ikke har sett på noen andre merkebilforum.

Men nå beveger vi oss ut fra basis i tåden. Jeg venter forsatt på motargumenter på min påstand knyttet til konkurranse i Tesla segmentet...

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:38
Kan du forklare resonnementet her? Hvis de lager en elbil i Model S klassen og selger den til Model S pris hvordan vil det undergrave resten av modellrekken noe mer en Model S undergraver fossilbiler fra Ford i dag?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA