Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12V batteri lading og bruk

Startet av Webkanin, tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:41

« forrige - neste »

Webkanin

Hei,

første gang jeg skal ha el-bil og det ble Zoe. Dette spørsmålet gjelder i grunn alle el biler, men i tilfelle det er noe spesielt med Zoe-n så tar jeg det her.

Det ligger en 12V batter i Zoe akkurat som på fossilbiler som brukes til småelektronikk, dilldall osv. Noen som vet om dette batteriet lades  fra hovedbatteri? Eller kun med dynamo ved kjøring slik som på fossilbiler?

Så at noen skriver at en kan se film på den innebygde skjermen mens en venter på hurtiglading f.eks. På en fossilbil, så tømmer du batteriet hvis motoren ikke er på.   Hvordan er det med El biler?   Kan jeg bruke Radio/skjerm osv. og vite at så lenge jeg har kapasitet på kjørebatteriet så går det bra?   Eller risikerer jeg ved å la lys stå på eller radio stå på, å faktisk tømme kun 12V-en mens kjørebatteriet fortsatt har kapasitet?
 


emil

Sitat fra: Webkanin på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:41
Hei,

første gang jeg skal ha el-bil og det ble Zoe. Dette spørsmålet gjelder i grunn alle el biler, men i tilfelle det er noe spesielt med Zoe-n så tar jeg det her.

Det ligger en 12V batter i Zoe akkurat som på fossilbiler som brukes til småelektronikk, dilldall osv. Noen som vet om dette batteriet lades  fra hovedbatteri? Eller kun med dynamo ved kjøring slik som på fossilbiler?

Så at noen skriver at en kan se film på den innebygde skjermen mens en venter på hurtiglading f.eks. På en fossilbil, så tømmer du batteriet hvis motoren ikke er på.   Hvordan er det med El biler?   Kan jeg bruke Radio/skjerm osv. og vite at så lenge jeg har kapasitet på kjørebatteriet så går det bra?   Eller risikerer jeg ved å la lys stå på eller radio stå på, å faktisk tømme kun 12V-en mens kjørebatteriet fortsatt har kapasitet?

En dynamo/generator hadde vært sløsing med energi når man kjører og så hadde den jo ikke gitt noen effekt når man står på "tomgang" i motsetning til fossilbiler.

Hvordan 12V batteriet er programmert til å bli ladet er bilprodusentenes hemmelighet, men som oftest blir det både ladet når bilen lades samt når bilen er i bruk. Enten ved at den lades når strømkrevende enheter er på, eller ved at spenningen måles og grenseverdier opp/ned passeres for å starte/stoppe lading.

Det brukes en DC-DC converter som da lader 12V batteriet fra fremdriftsbatteriet. Ha også i bakhodet at enheter som trekker fra 12V (f.eks lys, radio, setevarme o.l.) ikke har noe å si for rekkevidden til bilen da et totale effektforbruket er minimalt sammenlignet med forbruket til fremdrift og vanlig oppvarming.

Webkanin

Takk for svaret. Det var godt oppsummert. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA