Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtliglading tomt batteri v.s halvfullt batteri

Startet av cavallino, mandag 08. desember 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

cavallino

I dag skulle jeg lade min eGolf på grønn kontakt sin hurtiglader i Ringebu. Har brukt denne tidligere uten at jeg har merket noe treghet. Men i dag hadde jeg ca 40% igjen på batteriet da jeg startet å lade. Jeg regnet med at jeg trengte å lade kanskje i 10 minutter for å få fullt batteri, siden denne skal lade fra tomt til fullt på 25 min. Men da jeg kom tilbake etter 25 minutter, (glemte klokka litt) ble jeg overrasket over at den bare hadde puttet på 7 kwh og batteriet var 70%. Jeg ringte servicetelefonen, og den hyggelige damen kunne fortelle meg at siden jeg hadde såpass som 40% igjen på batteriet, så tar det lengere tid. Visstnok fordi batteriet lades fortere når det er lite støm på, og avtar etterhvert som det tikker mot 100%. Jeg godtok denne forklaringen, men nå synes jeg det høres rart ut. Er det flere med samme erfaring? Stemmer dette? Isåfall må man jo ha bra timing med å ha nesten tomt batteri når man er så heldig å treffe på en hurtiglader...eller??  ::)

JohanH

Det stemmer og din siste setning er korrekt: du bør ankomme en hurtiglader med så tomt batteri som mulig for å oppnå raskest mulig ladeeffekt.

Var det kaldt på Ringebu idag?

Vind

Nå kjenner jeg ikke e-Golf i detalj, men har brukt hurtiglading en del med i3.  Der er det slik at man lader i full fart fra 0 til 80% - og fra 80% til 100 så går det ganske sakte.  Du skal ikke oppleve dette med 40%.  Da må det ha vært noe feil med hurtiglader eller instillinger på bilen. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

emil

#3
Full effekt (~50kW) får man kun ved optimale batteritemperaturer og tomt batteri. Derifra er det bare en vei: Nedover med effekten inn på batteriet.

Men det er forskjell på ladere, noen klarer av en eller annen grunn å holde effekten høy lengre enn andre selv ved ellers like forhold.

Vedlagt er ladegrafene for min Leaf på søndag med to hurtigladinger og en semihurtiglading. Der ser man veldig tydelig at effekten inn (blå) synker ganske jevnt med at SOC (rød) går opp. Den siste ganske flate blå er Skien semihurtig CHAdeMO/Combo som ikke klarer å gi mer enn ca 16-17kW på maks uansett. (Screenshot er tatt når jeg har kommet fram en stund etter lading, derfor SOC nede i venstre hjørne er lavt).

Legg også merke til at andre hurtiglading gir høyere effekt inn og da raskere øking av SOC enn første hurtiglading. Om det har med laderen å gjøre, at jeg kom inn med lavere SOC eller om det er batteritemperaturen om er avgjørende er vanselig å si uten å gjøre mange tester. Var ca 1-2 grader i luften ute og andre hurtiglading ble avsluttet med ca 20 grader på batteriet. Vil tro batteriet lå på ca 10 grader ved avgang og fulladet batteri (10A lading) en gang en del timer tidligere.

Rio

Sitat fra: cavallino på mandag 08. desember 2014, klokken 20:33
I dag skulle jeg lade min eGolf på grønn kontakt sin hurtiglader i Ringebu. Har brukt denne tidligere uten at jeg har merket noe treghet. Men i dag hadde jeg ca 40% igjen på batteriet da jeg startet å lade. Jeg regnet med at jeg trengte å lade kanskje i 10 minutter for å få fullt batteri, siden denne skal lade fra tomt til fullt på 25 min. Men da jeg kom tilbake etter 25 minutter, (glemte klokka litt) ble jeg overrasket over at den bare hadde puttet på 7 kwh og batteriet var 70%. Jeg ringte servicetelefonen, og den hyggelige damen kunne fortelle meg at siden jeg hadde såpass som 40% igjen på batteriet, så tar det lengere tid. Visstnok fordi batteriet lades fortere når det er lite støm på, og avtar etterhvert som det tikker mot 100%. Jeg godtok denne forklaringen, men nå synes jeg det høres rart ut. Er det flere med samme erfaring? Stemmer dette? Isåfall må man jo ha bra timing med å ha nesten tomt batteri når man er så heldig å treffe på en hurtiglader...eller??  ::)

Hei,

Husk at batterier er "kjemi", og ikke elektronikk, dessverre.

Ladehastigheten (i kW) for en e-Golf er på maks 40 kW, men det er mindre hvis batteriet er kaldt, og det minsker etterhvert som batteriet fylles opp. Som en tommelfingerregel tar det minst like lang tid å fylle fra 80% til 100%, som det gjør fra 0% til 80%. Dette er årsaken til at mange hurtigladere kutter ved 80% - etter det kan man nesten like gjerne bruke normallading (ikke helt, men...).

Etterhvert som du kjenner bilen og stedene du kjører så vil du optimalisere dette, og utnytte ladere optimalt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hans Håvard Kvisle

Temperaturen på batteriene er det viktigste sjøl om ladeeffekten synker gjennom ladetida:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen
Ladetida kan fint tredoble seg når det blir riktig kaldt.
St.Hanshaugen

cavallino

Takk for svar. Tempratueren var nok årsaken her i går, det var 9,5 minus om jeg husker riktig.

Leon

Sitat fra: emil på mandag 08. desember 2014, klokken 21:45

Vedlagt er ladegrafene for min Leaf på søndag med to hurtigladinger og en semihurtiglading. Der ser man veldig tydelig at effekten inn (blå) synker ganske jevnt med at SOC (rød) går opp. Den siste ganske flate blå er Skien semihurtig CHAdeMO/Combo som ikke klarer å gi mer enn ca 16-17kW på maks uansett. (Screenshot er tatt når jeg har kommet fram en stund etter lading, derfor SOC nede i venstre hjørne er lavt).


Hei, dette var interessant! Hvordan fikk du opp denne grafen? ???

Jeg har Leaf Spy Pro...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:04
Sitat fra: emil på mandag 08. desember 2014, klokken 21:45

Vedlagt er ladegrafene for min Leaf på søndag med to hurtigladinger og en semihurtiglading. Der ser man veldig tydelig at effekten inn (blå) synker ganske jevnt med at SOC (rød) går opp. Den siste ganske flate blå er Skien semihurtig CHAdeMO/Combo som ikke klarer å gi mer enn ca 16-17kW på maks uansett. (Screenshot er tatt når jeg har kommet fram en stund etter lading, derfor SOC nede i venstre hjørne er lavt).


Hei, dette var interessant! Hvordan fikk du opp denne grafen? ???

Jeg har Leaf Spy Pro...

Se nede i venstre hjørne:

Trykker jo under SOC for å bla mellom de forskjellige sideoppsettene, og på "side 2" trykker du midt i bildet på grafene for å bytte mellom de (temp, ladestatus, spenning o.l.).

Eneste ulempen er at den logger relatime data og lagrer selv, henter ikke ut historikk fra bilen. Så for hurtiglading er det normalt sett ikke noe probem hvis du sitter i bilen, værre hvis du skal logge saktelading og ikke har strømtilkobling til mobilen.

Noen ganger er min litt treig med å oppdatere GID verdiene, derfor du ser et lite hopp i den rosa grafen på starten av siste lading.

Leon

#9
Da lærte jeg noe nytt i dag også!

Her er min siste lading. Fra ca 18 til 40% stemmer bra, men ladingen tok bare 8 minutter, dvs bare ca 480 sekunder og ikke ca 1850, så jeg skjønner ikke grafen helt... :
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

#10
Sikker på at det var siste lading og ikke en tidligere? (Filnavnet ES_1412110573.csv kan tilsi at vi snakker om en lading rundt 30. september)

Sånn jeg tolker den så ladet du først i 25 minutter før ladingen stoppet og du startet igjen og ladet noen minutter til for fullading. Prosentveriene for GIDs og SOC står på høyre side i grafen, ladeeffekt på venstre side.

For min del gjelder det også at LeafSpy og hurtiglader er langtifra enige om %SOC. Er batteriet på LBW/VLBW er det sånn ca enige, men får sjelden mer enn 75% SOC og rundt 200GIDs når hurtigladeren mener at det er 90% SOC eller mer.

Leon

Antar det er siste lading, siden det stemmer bra med SOC ved start og slutt. Tiden det tok, ca 32 minutter, stemmer bedre overens med nest siste lading, som også var sist søndag, men den var fra SOC ca 4 til 87%. Får sjekke det mer ut ved neste hurtiglading!

For øvrig ikke noe å si på ladehastigheten her, men det skyldes nok batteritemperaturen, som var mellom 20 og 30 C, siden det var tredje hurtiglading på turen.

Her er et eksempel på litt tregere lading med kaldt batteri (gamle data):

#min    %  hastighet
   0     23   
13     60   72A
17     67   62A
23     74   40A
28     79   29A
33     83   20A
41     86   14A
45     88   10A

og neste gang kommer det som en fin graf! :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på torsdag 11. desember 2014, klokken 14:44
Antar det er siste lading, siden det stemmer bra med SOC ved start og slutt. Tiden det tok, ca 32 minutter, stemmer bedre overens med nest siste lading, som også var sist søndag, men den var fra SOC ca 4 til 87%. Får sjekke det mer ut ved neste hurtiglading!

Grafen du postet viser jo SOC fra 20% til 90% ca. Kan være at appen ikke fikk med seg de første minuttene. Var filnavnet (.csv) som sto øverst som kunne hinte til noe tilbake i september.

Leon

Aha, blingsa litt, og ser nå hva du mener. Grafen viser vel likevel lading fra ca 36 til 85% GID, og ikke fra 20%...

Filen lagret jeg i dag, rett før jeg tok en screenshoot. Hva er det med .csv som tilsier september? Har hurtigladet mange ganger siden det, og når jeg plukker opp igjen den lagrede filen, har navnet nå forandret seg til Q96_L1021.csv, og jeg har hurtigladet 96 ganger til nå.

Får sjekke hva som skjer ved neste hurtiglading!  :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

#14
Sitat fra: Leon på torsdag 11. desember 2014, klokken 15:36
Hva er det med .csv som tilsier september?

Tallsekvensen (1412110573) i filnavnet er typisk for Epoch/Unixtime (antall sekunder siden 01.01.1970 kl: 00:00:00) og blir da sånn ca 30. september 2014 22:56:13

Kan teste selv på http://www.epochconverter.com/

Ikke uvanlig måte for å få sånn ca passe unike filnavn på tjenester med ikke ekstreme mengder oppateringer. Nå har LeafSpy gått over til å navne filene etter antall ladinger som du selv så.

Edit:
Tror den grafen du postet er en default sak som følger med LeafSpy for nå fikk jeg en identisk på en telefon jeg ikke har brukt med LeafSpyPro på en stund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA