Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du kjørt tom for strøm noen gang?

Startet av Jejl, fredag 05. desember 2014, klokken 17:34

« forrige - neste »

Jejl

Jeg får faktisk dette spørsmålet ganske ofte. I går var det en som mente at det var veldig vanlig at Teslaene gikk tom for strøm. Så hvor vanlig det er, kan vi kanskje få et bilde av med denne testen.  Selv har jeg bare hatt under 80 km rest to-tre ganger i løpet av ca 18.000km, og aldri vært i nærheten av å gå tom.
Til de som krysser av alternativ 1 "ja", hadde det vært interessant om de kunne skrevet litt om årsaken til at de gikk tom. (Kjørt seg vill, plutselig uvær/motvind, uventet lang køkjøring, ladeplass i ustand osv)

Trøndertesla

Jeg gikk tom en gang i fjor høst og det skyldtes: 1) Stormen Ivar eller Sandy eller hva den het. I løpet av jaktnatta var det massivt strømbrudd i området, så bilen hadde ikke fått den planlagte ladingen. 2) Jeg hadde nok strøm til å komme meg til en "offentlig Combo-lader" på Orkanger. Men når jeg kom til denne laderen så virket den selvfølgelig ikke til tross for at det på websidene sto at den var operativ. Så da ble det flat-bed til Trondheim.

Ellers så kjører jeg ofte ned mot 0 når jeg er ute på langtur. Har fått stålkontroll på forbruk etterhvert, og å sikte seg inn på 0 er helt uproblematisk.

Til orientering så kjørte jeg tom eksosbilen for bensin to ganger de siste par årene jeg hadde den, så jeg ligger der jeg bruker å ligge :-)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

FThorsen

Ja, kjørte meg tom en gang. Bilen var til foliering rett før jul i fjor og jeg skulle kjøre den opp på fjellet på søndagen før jul (juleaften var på torsdag) og jeg ba dem lade opp bilen mens den stod inne over natten. Natten før jeg skulle hente den (fredagen før jul) så falt en taklampe ned fra taket og knuste bakruta.
Det ble mye stress med å skaffe ny bakrute, og når vi endelig fikk skaffet en ny bakrute så hadde ikke Drammen bilkarosseri tid til å bytte ruta. Så en lokal bilvindushappe prøvde å bytte den. De klarte å ødelegge bremselyset i bakruta, og det må monteres før bakruta, så da ble det mye pes med å skaffe nytt bremselys. På søndagen hadde vi alle delene og Drammen karosseriservice bytta ruten! Meget bra!! Men limet må tørke så jeg fikk bilen først på mandagen og da den ble levert til meg var det ca bare halvt batteri - oppi alt styret hadde de glemt å lade bilen.. :(
Jeg hadde ca 10 km ekstra å gå på i følge GPS'en, så jeg prøvde meg, da jeg allerede var en døgn forsinket til familiejulefeiring på hytta. Men GPS'en regner ikke med høydemeter eller temperatur... Da jeg kom til Leira (i Valdres) hadde jeg spist opp de 10 kilometerne jeg hadde som buffer, selv med forsiktig kjøring og Range Mode. Da var det "bare" rett opp fjellet til Danebu, altså opp på toppen av et skianlegg (Valdres Alpinsenter). Så tung bil, "rett opp", og kulde var ikke en bra kombinasjon. Mistet mye effekt, fikk masse advarsler, men ca 2 km før hytta var det full stopp. "Pull over now" beskjed og stå ble det stopp. Klarte å rygge tilbake i en lomme og fikk far til å hente meg.
Dagen etter ble det å få tak i et aggregat og la den stå i 4-5 timer samt få 12v ladestrøm fra en annen bil. Skal si det var mange som pekte og lo godt på lille juleaften da de kjørte opp og ned fjellet og så en Tesla stå i veikanten med et aggregat ja.
Ps. noen dager senere fant jeg ut at de hadde montert to 11kw gratisladere ved Leira shoppingsenter, 1 km videre fra der jeg tok opp til fjellet. Den var ikke markert en uke før...
Så da har jeg testa det :)
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Tesla P85D

Hvor mange kilometer klarte dere å kjøre etter at det indikerte 0 km rekkvidde i displayet til det faktisk ble stopp?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

FThorsen

Sitat fra: Neon på fredag 05. desember 2014, klokken 18:29
Hvor mange kilometer klarte dere å kjøre etter at det indikerte 0 km rekkvidde i displayet til det faktisk ble stopp?

For min del var det rett oppover et fjell med masse snø og glatt, så det var ikke så mange kilometerne. Men hvis du cruiser under optimale forhold så er det vel snakk om ca 20 km mener jeg å huske..
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Sense

Mener Bjørn Nyland sa en gang et Zero Mile Protection var mellom 15-25 km. Naturlige variabler er føre, temperatur, kjørestil og topografi.

For min del har jeg aldri kommet under 8 km rest. Er nok en som heller vil ha fart enn å tyne rekkevidden, hvis jeg kan velge.

Harlex

Tror jeg har vært nede i rundt 7 mil på typical på det verste og da hadde jeg FULL kontroll... Har kjørt snart 36000 km...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Häger

Hatt bilen i over ett år, gått nesten tom en gang. Dvs, vi hadde kjørt ca 5 km på reservetanken. Strekningen var Lillestrøm - Gøteborg/landvetter, med overnattingsstopp i Sarpsborg. Det var på den tiden det var problemer med ladinga i kulde og/eller pga av nettet. Resultatet var mye knot, men lite/ingen lading. Det skulle likevel gå greit, så vi la i vei - på selveste julaften. Så ble det snøfokk, og skikkelig motvind -hele- turen. Siste tre milene satt vi uten varme (la flere pledd over ungen i baksetet), av med alt av musikk etc, og lå i 75 i 110 sonen. Dårlig stemning, ingen lademuligheter vi kjente til. Kom frem med et nødskrik, og historien har vært ice-braker i ett år :P

Med supercharger både i Sarp og ved Torp er slike historier en saga blott...

Havebigfun

#8
det laveste jeg var på de siste 20kkm var en restrekkevidde på 20 km.
det er lett å planlegge slik at tomt batteri unngås- sålenge det ikke kommer uforutsette hendelser- selv de kan man ofte være forberedt på.

jkm

Jeg har vært skikkelig under 0 en gang. I begynnelsen av juli skulle jeg returnere fra Trondheim til Oslo via Dombås. De 200km til Dombås innebærer å ta seg over Dovre med Fokstua som det høyeste punktet på 1000m like før Dombås. 1000m høyde tilsvarer 40km typical, så ved normal kjøring trenger man 240km typical for å kjøre distansen. Det finnes ikke ladestasjoner mellom Trondheim og Dombås, med mindre man legger ruten om Orkanger og 22kW ladestasjoner. Jeg hadde alt for lite km på tanken ved start fra Trondheim, under 200km typical, men vurderte at jeg kunne kjøre veldig økonomisk, no problem. Det var kaldt, jeg kjørte litt for fort og oppoverbakkene tok aldri slutt. Jeg skjønte etterhvert at jeg ville nå 0 lenge før Fokstua. Jeg erindret reservetank historier jeg hadde hørt fra Tesleiere, de snakket om både 30 og 40 km reservetank, så jeg sto på, ingen varme, ingen lys og satte min lit til reservetanken. Jeg passerte 0 18km igjen til Fokstua og det var fortsatt stigning. Man får aldri 0 på speedometeret, det går fra 1 til "Charge now" i rød skrift. Jeg kreket meg fram de siste km med bare en liten oransje strek på speedometeret og farten var minimal. Jeg klarte å komme meg over toppen ved Fokstua og da var det å trille i mål med full regenerering ned til Dombås. Antatt sparsommelig kjøring de siste 18km før Fokstua samt en liten høydeforskjell antar jeg å ha vært mellom 15 og 20km inn på reservetanken.

trygvelo

Sitat fra: fthorsen på fredag 05. desember 2014, klokken 18:59
Sitat fra: Neon på fredag 05. desember 2014, klokken 18:29
Hvor mange kilometer klarte dere å kjøre etter at det indikerte 0 km rekkvidde i displayet til det faktisk ble stopp?

For min del var det rett oppover et fjell med masse snø og glatt, så det var ikke så mange kilometerne. Men hvis du cruiser under optimale forhold så er det vel snakk om ca 20 km mener jeg å huske..

Samme her den gangen vi gikk tom. Kjørte temmelig nøyaktig 5 km, 350 høydemeter opp, snø og -12.

jkirkebo

#11
Sitat fra: trygvelo på lørdag 06. desember 2014, klokken 16:01
Samme her den gangen vi gikk tom. Kjørte temmelig nøyaktig 5 km, 350 høydemeter opp, snø og -12.

350 høydemeter inkl. effekttap i batteri/drivverk tar 2,5kWh bare det. Legg på 5km á 200Wh/km om du kjørte pent (snøføre) så er man oppe i 3,5kWh reserve. Varmen antar jeg var avslått.

Noe særlig mer nøyaktig enn dette er det nok vanskelig å få energimåling fra batterier til å bli med dagens teknologi. Om det er 3,5 eller 5,1kWh igjen etter at man har tappet ut over 70kWh blir vanskelig å angi. Det er nok en av grunnene til at reserven er såpass stor, at man ihvertfall har nok til å kjøre en mil på pent føre.

3,5kWh bør forøvrig holde til 22-25km med svært pen kjøring sommerstid.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Teslafrank

Jo, den viser 0 km i displayet, og rød skrift "charge now"

Jeg kjørte inn i garasjen min en dag med 0 km på "tanken", kom akkurat frem når det var tomt. Regner med der var mer strøm på batteriet, da jeg hadde et totaltforbruk på 66,6 kwh, snittforbruk på226w/km. Batteriet var fulladet 100% ved start, og 295,4 kjørte km.  Så her er fortsatt en del igjen, faktisk 18,4 kwh. En del av dette er som sikkerhet, men synes det var litt liten rekkevidde den dagen. Kjørte hardt og var kaldt, men allikevel.

Cirion

Tror dette ville vært morsommere hvis vi også fikk krysse av for om vi har kjørt tom for bensin noen gang...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Høgis

Aldrig vært i nærheten av tom, laveste er vel 50 km.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA