Serviceavtale ja eller nei?

Startet av GEivindK, fredag 05. desember 2014, klokken 04:13

« forrige - neste »

Foleson

Sitat fra: sangiovese på fredag 05. desember 2014, klokken 09:58
Sitat fra: Foleson på fredag 05. desember 2014, klokken 09:47
La meg da sitere Elon Musk:

As such, we are comfortable making the annual checkup entirely optional. There is still value to having Tesla look at the car once a year for things like tire alignment, to address a few things here & there and perform any hardware upgrades – our goal is not just to fix things, but to make the car better than it was. However, even if you never bring in the car, your warranty is still valid.

http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/creating-world%E2%80%99s-best-service-and-warranty-program-0

Så om man har en slik oppfatning så er det ikke rart gitt denne bloggposten fra Elon.

Med andre ord er altså servicepakkene som Tesla selger for flerfoldige tusen kroner, med ganske så bestemte (korte) intervaller, ren lurium? Var det ikke Tesla (Elon) som hevdet at ettermarked (les: service etc) ikke skulle være noe de tjente penger på? Og hvorfor er det så stort avvik mellom hva Elon predikerer på bloggen sin kontra hva som står svart på hvitt i garantivilkårene? Da bør de vel oppdatere vilkårene? Vilkår går "any given day" foran en tilfeldig bloggpost. Så hva skal man stole på? Hva skal man etterfølge? Spør du tre tilfeldige Tesla-ansatte så får du tre forskjellige svar.

Nå klarer ikke jeg å se noen direkte konflikt mellom det Elon har sagt (mange ganger) om at man ikke trenger å ha årlig service for å opprettholde garantien på bilen, og garantivilkårene. Det står ikke nevnt noe krav til intervall i garantien for at den skal gjelde, men det de krever er at servicene som gjøres skal være "detaljert og nøyaktig registrert" Dette handler vel da først og fremst fra Tesla sin side om a sikre seg mot at feil introduseres under en service (som f.eks. kan gjøres av en tredjepart).

Så min konklusjon er som den var før, årlig service er ikke noe man _må_ ha på noe vis. Kjekt å ha, ja, men jeg kommer ikke til å ha faste årlige servicer på min bil.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Jejl

Jeg valgte 8 års serviceplanen. Det blir 3550kr pr service, noe som jeg synes var en helt grei pris. Jeg tror 8 års avtalen er et smartere valg enn 5 års avtalen da jeg ser for meg at bilen trenger betydelig flere reservedeler fra 5-8 år enn 0-5år. Bremseklosser/skiver og flere deler som har med styring/oppheng er ganske vanlig at blir slitt ut i denne perioden. Garantien på bilen er jo også gått ut etter 5 år (bortsett fra batteri og drivverk), så siden serviceavtalen inkluderer reservedeler så tror jeg denne kan bli veldig lønnsom spesielt etter 5 år.

Amoss

Forundres stadig over hvor dårlig mange leser hva som skrives....  Er rett nok noen over her som er inne på det, men skal prøve å oppsummere det her så bør det vel egentlig være klart:

1. Skal garantien gjelde (fullt ut) så må bilen vedlikeholdes. I tillegg til det krever altså Tesla at vedlikeholdet dokumenteres tilfredsstillende. F.eks. er det dokumentert at bremseveske skal byttes med visse intervaller. Har man kjørt 98k km og bremsene svikter, og Tesla ikke kan se at bremsevesken har vært byttet - så forstår jeg at de ikke vil ta noe garantiansvar for dette.

2. At service skal dokumenters betyr jo så klart ikke at manglende vedlikehold på ett punkt skal gå ut over garantien på ett annet punkt. F.eks. manglende bytte av bremseveske påvirker så klart ikke garantien på batteri eller DU (annet enn følgeskader).

3. Ja, Elon har sagt at man fortsatt har full garanti selv om man ikke bringer bilen inn til Tesla for serivce. Merk den uthevede delen :p Bakgrunnen for denne uttalelsen er en uttalelse fra tidligere ansatte George Blankenship som sa at garantien ville bortfalle dersom man ikke fulgte serviceintervallene. Dette er så vidt jeg forstår ikke tillatt å kreve i USA, da man må kunne ta servicene på andre verksteder etter eget valg. Elon måtte derfor komme ut og offentlig tilbakevise denne informasjonen.

Så ja, man må vedlikeholde/ta service på bilen, som på alle andre biler, men nei, man må ikke ta den inn til Tesla. Tar man det ett annet sted så må servicen dokumenteres. Hvor god/detaljert dokumentasjon de krever må man nesten spørre Tesla om dersom man velger å utføre den selv eller på annet verksted. Samme gjelder hvor nøye de er på intervallene.
Model S 85D

Kimpala

Det er riktig at det ikke er garanti på bremsene om bilen ikke er inne til service. Ingen andre bilmerker har vel garanti på bremsene?
MEN det står ikke skrevet noe serviceintervall som må følges!! Enkelt og greit!!

Jeg skal også ha bilen min på service. Alle veit at bremsevæske må byttes ( ikke på nye?) , pollenfilter må byttes...
Fint å sjekke understell og styring...
Bilen min har iløpet av dette året vært på verksted to ganger, første gang for å bytte ett dørhåndtak. Andre gang for å montere titanplate under bilen.
Begge gangene har Tesla gjort en rekke mekaniske forbedringer etter en liste dem har :) Gratis for meg så klart! Gratulerer til dere som betaler for det :)
X
3

tommylor

La oss si at jeg skal selge bilen om 5 år.. Vil det være enklere å selge den om jeg kan skrive at bilen har hatt årlig service? Selvfølgelig.

Hyperstress

Sitat fra: Amoss på fredag 05. desember 2014, klokken 18:03
Forundres stadig over hvor dårlig mange leser hva som skrives....  Er rett nok noen over her som er inne på det, men skal prøve å oppsummere det her så bør det vel egentlig være klart:

1. Skal garantien gjelde (fullt ut) så må bilen vedlikeholdes. I tillegg til det krever altså Tesla at vedlikeholdet dokumenteres tilfredsstillende. F.eks. er det dokumentert at bremseveske skal byttes med visse intervaller. Har man kjørt 98k km og bremsene svikter, og Tesla ikke kan se at bremsevesken har vært byttet - så forstår jeg at de ikke vil ta noe garantiansvar for dette.

2. At service skal dokumenters betyr jo så klart ikke at manglende vedlikehold på ett punkt skal gå ut over garantien på ett annet punkt. F.eks. manglende bytte av bremseveske påvirker så klart ikke garantien på batteri eller DU (annet enn følgeskader).

3. Ja, Elon har sagt at man fortsatt har full garanti selv om man ikke bringer bilen inn til Tesla for serivce. Merk den uthevede delen :p Bakgrunnen for denne uttalelsen er en uttalelse fra tidligere ansatte George Blankenship som sa at garantien ville bortfalle dersom man ikke fulgte serviceintervallene. Dette er så vidt jeg forstår ikke tillatt å kreve i USA, da man må kunne ta servicene på andre verksteder etter eget valg. Elon måtte derfor komme ut og offentlig tilbakevise denne informasjonen.

Så ja, man må vedlikeholde/ta service på bilen, som på alle andre biler, men nei, man må ikke ta den inn til Tesla. Tar man det ett annet sted så må servicen dokumenteres. Hvor god/detaljert dokumentasjon de krever må man nesten spørre Tesla om dersom man velger å utføre den selv eller på annet verksted. Samme gjelder hvor nøye de er på intervallene.

Nedenfor er info hentet fra to forskjellige steder på Teslas hjemmesider. Den første fra bloggen og den andre fra Q & A:

As such, we are comfortable making the annual checkup entirely optional. There is still value to having Tesla look at the car once a year for things like tire alignment, to address a few things here & there and perform any hardware upgrades – our goal is not just to fix things, but to make the car better than it was. However, even if you never bring in the car, your warranty is still valid.

~~~~~~~~

If I choose not to service my Model S, will this void my warranty or Resale Value Guarantee?
It is highly recommended that you service your Model S once a year or every 12,500 miles (20,000 km). If you do not follow this recommendation, your New Vehicle Limited Warranty will not be affected.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: Hyperstress på fredag 05. desember 2014, klokken 23:48
Nedenfor er info hentet fra to forskjellige steder på Teslas hjemmesider. Den første fra bloggen og den andre fra Q & A:

~~~~~~~~

If I choose not to service my Model S, will this void my warranty or Resale Value Guarantee?
It is highly recommended that you service your Model S once a year or every 12,500 miles (20,000 km). If you do not follow this recommendation, your New Vehicle Limited Warranty will not be affected.

Ja, og du merker deg forskjellen i ordvalget? 

> ... we are comfortable making the annual checkup entirely optional ...
> It is highly recommended that you service your Model S once a year ...

Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Kimpala på fredag 05. desember 2014, klokken 20:23
Bilen min har iløpet av dette året vært på verksted to ganger, første gang for å bytte ett dørhåndtak. Andre gang for å montere titanplate under bilen.
Begge gangene har Tesla gjort en rekke mekaniske forbedringer etter en liste dem har :) Gratis for meg så klart! Gratulerer til dere som betaler for det :)
Alle får gratis utbedring av ting som må byttes. Men jeg håper ikke du tror at de også tar vanlig service på bilen samtidig :)

Sitat fra: tommylor på fredag 05. desember 2014, klokken 23:27
La oss si at jeg skal selge bilen om 5 år.. Vil det være enklere å selge den om jeg kan skrive at bilen har hatt årlig service? Selvfølgelig.
Naturligvis. Tesla selv anbefaler jo at bilen får service iht. egne retningslinjer. Og selv om service virker å være frivillig så betyr ikke det at den er helt uten verdi.
Når bremsevæsken koker eller væsken i batteriet/motorens kjøleslynge fryser fordi den har endret egenskaper (hypotetisk) hjelper det ikke at eieren kan vise til montering av titanplate, bytte av ladeport eller bytte av blåtann-modul :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Amoss på lørdag 06. desember 2014, klokken 01:39
Sitat fra: Hyperstress på fredag 05. desember 2014, klokken 23:48

~~~~~~~~

Ja, og du merker deg forskjellen i ordvalget? 

> ... we are comfortable making the annual checkup entirely optional ...
> It is highly recommended that you service your Model S once a year ...

Er det så vanskelig å innerømme at man tar feil en gang i blandt? Det står svart på hvitt at man ikke mister garantien ved å unnlate å ta årlig service. At de anbefaler å ta service er en annen sak, men det var ikke det som ble poengtert av andre her.

Mippen

Selger sa til meg at man ikke trenger å ta service for å beholde garantien, men de anbefalte naturligvis å ta dette. Hvordan bestiller man med service pakke? Jeg har ikke sett det noen plasser og priser?
Fremtiden er elektrisk.

snurrehue

Sitat fra: petersv på lørdag 06. desember 2014, klokken 08:28
Er det så vanskelig å innerømme at man tar feil en gang i blandt? Det står svart på hvitt at man ikke mister garantien ved å unnlate å ta årlig service. At de anbefaler å ta service er en annen sak, men det var ikke det som ble poengtert av andre her.

LES VILKÅRENE! De har presedens over noen blogg-ord eller en FAQ på en nettside. Der står det at du kan få garantien annullert dersom du ikke vedlikeholder/yter service på din Model S.

Siden du først nevner FAQ på Teslas nettside: da er det vel kanskje greit å ta med i betraktningen følgende som står på "Juridisk" på samme nettside:
"Ingen garantier eller løfter
INFORMASJONEN PÅ DISSE NETTSTEDENE LEVERES AV TESLA MOTORS, INC. "SOM DEN ER" OG, I DEN GRAD TILLATT VED LOV, LEVERES UTEN GARANTI AV NOE SLAG, DIREKTE ELLER INDIREKTE, INKLUDERT, MEN IKKE BEGRENSET TIL INDIREKTE GARANTIER FOR SALGBARHET, PASSELIGHET FOR ET BESTEMT FORMÅL ELLER IKKE-OVERTREDELSE. MENS DEN LEVERTE INFORMASJONEN ANTAS Å VÆRE NØYAKTIG, KAN DEN INNEHOLDE FEIL ELLER UNØYAKTIGHETER."

Som vi så klart og tydelig ser av denne tråden så har Tesla et alvorlig kommunikasjonsproblem. Ingen vet tydeligvis noe som helst om hva som egentlig er påkrevd av service og vedlikehold. Selv ikke Teslas egne folk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spurt Tesla om nettopp dette. Og fått ulike svar av alle. Noen sier "jeg skal sjekke". Så hører jeg aldri noe mer. Purrer. Men kommer aldri noen vei. Ingen vet. Det mest konkrete svaret jeg har fått var fra han som sa:
"Teslas serviceplan bør være en god indikator. Bilen har godt av service hver 20 000 kilometer eller en gang per år, etter hva som inntreffer først"

Kallagtunet

Sitat fra: sangiovese på lørdag 06. desember 2014, klokken 08:58

LES VILKÅRENE! De har presedens over noen blogg-ord eller en FAQ på en nettside. Der står det at du kan få garantien annullert dersom du ikke vedlikeholder/yter service på din Model S.

Siden du først nevner FAQ på Teslas nettside: da er det vel kanskje greit å ta med i betraktningen følgende som står på "Juridisk" på samme nettside:
INFORMASJONEN PÅ DISSE NETTSTEDENE LEVERES AV TESLA MOTORS, INC. "SOM DEN ER" OG, I DEN GRAD TILLATT VED LOV, LEVERES UTEN GARANTI AV NOE SLAG, DIREKTE ELLER INDIREKTE, INKLUDERT, MEN IKKE BEGRENSET TIL INDIREKTE GARANTIER FOR SALGBARHET, PASSELIGHET FOR ET BESTEMT FORMÅL ELLER IKKE-OVERTREDELSE. MENS DEN LEVERTE INFORMASJONEN ANTAS Å VÆRE NØYAKTIG, KAN DEN INNEHOLDE FEIL ELLER UNØYAKTIGHETER."

Som vi så klart og tydelig ser av denne tråden så har Tesla et alvorlig kommunikasjonsproblem. Ingen vet tydeligvis noe som helst om hva som egentlig er påkrevd av service og vedlikehold. Selv ikke Teslas egne folk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spurt Tesla om nettopp dette. Og fått ulike svar av alle. Noen sier "jeg skal sjekke". Så hører jeg aldri noe mer. Purrer. Men kommer aldri noen vei. Ingen vet. Det mest konkrete svaret jeg har fått var fra han som sa:
"Teslas serviceplan bør være en god indikator. Bilen har godt av service hver 20 000 kilometer eller en gang per år, etter hva som inntreffer først"

På denne måten Tesla inkludert CEO gjentatte har kommunisert dette så er jeg sikker på utfallet i en rettssak på dette i alle fall i Norge. Discklaimere på en nettside eller avtalevilkår vil ikke holde når en har kommunisert slik en her har gjort.

Når det er sagt så kan en jo spørre seg hvorfor en opptrer på denne måten er det ett resultat av surr, rot og generell inkompetanse eller er det en brevvist strategi for å få hypet seg selv i pressen med "best service plan in the world" samtidig at man skaper så mye FUD at de fleste betaler for service likevel. Jeg vet ikke jeg annet enn at når det gjelder kommunikasjon fra Tesla så er jeg skeptisk, veldig skeptisk og hype filteret mitt er stilt inn på 11...

Teslanewbie

Sitat fra: Kimpala på fredag 05. desember 2014, klokken 10:02
Rart at folk ikke veit om dette!
Tidligere "skrøyt" Tesla av at dette var første bilen som leveres med full garanti uten behov for service! Fordelen med service er at da blir det garanti også på slitedeler som ingen andre bilmerker har garanti på som bremser og vindusviskere.
Litt irriterende egentlig, når jeg vurderte og kjøpe bilen lenge før den kom var servicetilbud bedre opplyst om.
Etter at bilen rulla ut i Norge for fullt slutta Tesla og opplyse om dette.
Men såklart folk må jo sette seg litt inn i saker sjøl.

Jeg betaler ikke noen tusen i året for at Tesla skal bytte vindusviskera mine og sjekke wheel-allignment. Bremsene slites ikke, wheel-allignment og alt annet er det garanti på :)

Tar vel en service før garantien går ut om fire år...

Ellers, hvis man vil ha årlig service er det billigere(momsfri) om man forhåndsbetaler

Service pakken er ikke momsfri.  Hvor får du dette fra?  Jeg betalte 8 års service avtale og denne var det moms på .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Amoss

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg tar feil dersom det kan påvises. Vis meg det dokumentet der det står klart og utvetydig at Tesla påtar seg det fulle og hele garantiansvaret for hele bilen selv om ingen form for vedlikehold har blitt utført, selv om feilen som oppstår er som en direkte følge av at ingen form for vedlikehold har vært utført, så skal jeg med glede innrømme at jeg har missforstått.

Men så lenge Tesla er konsekvente på denne måten å ordlegge seg på, så antar jeg at det ligger en grunn bak.

Ja, regner med at de tar garantiansvaret for batteriet selv om bremsevesken koker pga at den ikke var byttet i tide (for å bruke eksemplet i fra Øyvind.h) - men ikke dersom du har vraket hele bilen pga at bremsene ikke virket da bremsevesken kokte og du ikke kan dokumentere at du har vedlikeholdt bilen - eller dersom kjølevesken fryser til is pga at den ikke var byttet i tide og ødelegger batteriet og du ikke kan dokumentere at du har vedlikeholdt bilen - bare for å komme med noen eksempler.

Om du velger å tro noe annet så har jeg ingen problemer med det heller :)

Men klart, det endelige beviset for hvem som har rett får vi først når noen kommer i en situasjon hvor problemstillingen blir aktuell. Og det er fullt mulig at i en evnt. rettssak så kan retten avgjøre at Tesla har uttrykt seg så uklart at de pent må påta seg garantiansvaret uansett.
Model S 85D

Hyperstress

Sitat fra: sangiovese på lørdag 06. desember 2014, klokken 08:58

Tesla har for sikkerhets skyld også aktivt sendt ut vedlagt info til alle(?) eiere, så tror ikke folk skal sove dårlig om natten, selv om de ikke følger anbefalingene om serviceintervall fullt ut.

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA