Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ladestasjon ved Vøringsfossen?  (Lest 4210 ganger)

ELTEL

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« på: Fredag 28. November 2014, klokken 13:42 »
Å kjøre El bil (Leaf) fra Bergen til Geilo kan være ganske så spennende. Turen jeg og min kone hadde gikk helt supert frem til Eidfjord. Da hadde vi hatt et ladestopp på vegen ved Voss. Etter full lading i Eidfjord,  var vi ganske så spente på hvor mye strøm vi ville ha igjen etter oppstigningen Måbødalen. Med ca 150 kilo bagasje, og oss to i bilen, regnet jeg med at de 10 milene til Geilo kunne komme til å bli litt kalde. 3 til 4 grader på toppen, hvor Hardangervidden flatet ut, og heldigvis opphold. Men det som bekymret var at vi hadde langt mindre strømrekkevidde på bilen, enn det var km til Geilo. Med avslått varme, kun parklys, og heldigvis ingen bruk av viskere, kom vi oss med nød og neppe frem til lader på Geilo. Det hadde derfor vært storartet om det kunne komme en ladestasjon ved Vøringsfossens anlegg. Er det andre som opplever denne strekningen, Eidfjord - Geilo som problematisk?

erikf

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 594
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« Svar #1 på: Fredag 28. November 2014, klokken 23:13 »
Det er problematisk ja. 90 km, der du skal opp fra 0 til 1250 moh og så ned igjen til 750 moh.
Litt av problemet er at man normalt sett ikke lader til 100% på en hurtiglader. Den i eidfjord stoppet leafen min på 11 streker. Ankom geilo med 1 strek igjen. Dette var på sommeren i gode forhold. En hurtiglading bør kanskje dessuten stoppe på 9-10 leaf-streker siden den siste streken går sent og det kanskje danner seg ladekø.
Fylket søkte midler om å få opp en hurtiglader på garen camping (750 moh mellom eidfjord og vidden) men det ble tydeligvis ikke noe av.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

hdh

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 144
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« Svar #2 på: Lørdag 29. November 2014, klokken 01:20 »
Det hadde vært perfekt om det hadde blitt satt opp hurtiglader enten på Maurseth eller på Haugastøl/Ustaoset. Da hadde man sluppet potensiell angst for å gå tom midt oppå vidden.
Sort '14 Renault Zoe Intens

Knotten

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 230
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« Svar #3 på: Torsdag 04. Desember 2014, klokken 14:04 »
Ustaoset blir vel for nær Geilo mens Garen blir for nær Eidfjord, spesielt på vei vestover, midt i nedoverbakkene.
Kunsten er jo å plassere den et sted den komme mest mulig til nytte begge veier..?
Jeg innbiller meg at f.eks Halne fjellstove måtte være et bra sted, men de har kanskje ikke strøm?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

TorT

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« Svar #4 på: Fredag 05. Desember 2014, klokken 10:36 »
Lading ved Vøringfossen hadde vært topp. Helst type 2. Prioriter gjerne 7kW, for da kan flest biler lade samtidig på den strømmen som måtte være tilgjengelig.

Og til Knotten. Snakket med en eletriker på jobben for en tid tilbake, som er fra Eidfjord, og kjenner området godt.
Når en kjører forbi Vøringfossen østover kommer man til en demning som jeg har glemt navnet på i farten. Det finnes ikke strøm etter denne demningen med skikkelig A, der man uten videre kan lade elbiler med semihurtig eller bedre lading.

Og når man kommer enda videre går det vel mere i aggregater?

Og ingen har vel problemer med å kjøre vestover. Som du selv sier starter en jo fort på nedoverbakkene.

mvh TorT

Edit: Nå tenkte jeg jo på gjennomgangstrafikken når jeg skrev dette. Det vil jo gjerne være andre behov for lokale hytteeiere osv som ikke skal helt over. Haugastøl burde jo være enkelt å få type 2 på. Med jernbane burde det være litt strøm å avse.
« Siste redigering: Fredag 05. Desember 2014, klokken 10:45 av TorT »

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14766
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« Svar #5 på: Fredag 05. Desember 2014, klokken 11:27 »

Edit: Nå tenkte jeg jo på gjennomgangstrafikken når jeg skrev dette. Det vil jo gjerne være andre behov for lokale hytteeiere osv som ikke skal helt over. Haugastøl burde jo være enkelt å få type 2 på. Med jernbane burde det være litt strøm å avse.

Jeg tviler  at så mange elbiler har lyst på strøm med frekvensen 16.67Hz ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorT

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« Svar #6 på: Fredag 05. Desember 2014, klokken 12:23 »
Nei, jeg tenkte ikke rett fra kjøreledningen, men det er jo et lite tettsted, og de kjører ikke på aggregat. Men jeg vet jo ikke hvor mye de har å gå på lokalt.

mvh T

olegregert

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 127
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« Svar #7 på: Fredag 05. Desember 2014, klokken 13:24 »
det er Sysendammen

TorT

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 396
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« Svar #8 på: Fredag 05. Desember 2014, klokken 14:02 »
Sysendammen var det ja.
Ble som sagt fortalt at det var lite å hente etter den når en kjørte østover.

mvh TorT

hdh

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 144
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« Svar #9 på: Fredag 05. Desember 2014, klokken 15:00 »
Tanken bak mitt forslag m. ladestasjoner på både Maurseth/Garen og Haugastøl er at da hadde det vært mulig for elbilister å sikre seg nok strøm til evnt. kolonnekjøring. Er det 20-30 minus på vidden forsvinner prosentene kjapt.
Sort '14 Renault Zoe Intens

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3286
    • Vis profil
Sv: Ladestasjon ved Vøringsfossen?
« Svar #10 på: Fredag 05. Desember 2014, klokken 19:57 »
kun parklys, og heldigvis ingen bruk av viskere, kom vi oss med nød og neppe frem til lader på Geilo.

Med tanke på generelt manglande lysbruk på mange Leaf er det tydeligvis ein vanleg oppfatning at det er mykje straum å spare på lysbruken. (Eller at fører ikkje kjenner til kva for posisjon bryteren bør stå i.)

Det er marginalt å spare, 2 x 55 W i to timar = 220 Wh.

Kan kanskje komme 1 km ekstra. Det er klart - om det er den kilometeren du mangla, så har det ein hensikt, normalt sett er det uheldig med tanke tryggleik i trafikken. Svært liten reduksjon av farten skal til for å spare meir. Uheldigvis er det ofte slik at andre bilistar blir meir provosert av bilar som kjøyrer seint, enn dei utan lys.

Bruk dei ekstra watt på lys, i det minste i den mørke årstida.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019