Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dab+ Double Din i Peugot Ion

Startet av kjekve, onsdag 03. desember 2014, klokken 15:38

« forrige - neste »

kjekve

Da er jeg godt i gang med å få alt på plass mht. ny Dab i Ion.

Har samme opplegg som her: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=509

Alt er nå klart for installasjon,- men her kommer problemet. Jeg har kjøpt overgangskabler, men får ikke liv i radioen. Hørte med de som solgte meg kablene (oslo bilstereo var det vel), og de sa jeg måtte finne "styrestrøm",- da Ion bruker canbus. Ønsker primært å ha denne tilknyttet tenning, slik at radioen slås av automatisk.

Noen som vet hvor jeg kan finne strøm, og evt. hvilken kabel til radioen som må tilkobles?!

(forøvrig en kenwood Dab+)


svingen

#1
Hvis du bor i Oslo kan du godt komme å se på min ion buddy electric som monterte den dem sleit og med strøm en stund mulig Dynabel AS i Tvetenveien 32 kan hjelpe deg? dem som ordet støy problemet mitt er nå dårlig dekning så får ta en tur bort til dem er de som selger det til buddy folka :-)
Eventuelt ring buddy og spørre om dem vil få noen kr får å fikse det.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

ZerOmancer

Du må nok bla opp i bruksanvisningen til radioen for å finne hvilken ledning som er til styrestrøm. (men jeg kan sette en knapp på at det er den gule med hvite prikker.. :P)

For å få tak i den andre enden så må du rett og slett huke deg innpå en ledning som får spenning når tenningen er på. -Den greieste å finne er gjerne "sigarettenneren".

Ellers går det jo an å måle på pinnene i orginalkontakten og se om det er en som får spenning når tenningen er på. -Men pass på å slå av lysene først, så ikke du finner "lyskursen" i stedet og bare får høre radio i mørket.. ;D

Men før hele dashboardet blir demontert...Radioen burde fungere uten styrestrøm, den må bare slåes av og på manuelt?  Sånn har det ihvertfall vært på de gamle kenwood-radioene mine..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

pwb

Bestilte du sort deksel? Er det likt (farge) som det som sitter i bilen?

pwb

Ang. strøm så kan man vel hente styrestrøm fra klima?

kjekve

Jeg kjøpte ikke helt svaret til Oslo bilstereo, og bestilte nytt koblingsett. Vips, så fungerte alt. Men, ser at jeg kommer til "initial" setup hver gang jeg slår av tenning. Den husker telefonen min, -så den er lagret.

Jeg må vel da koble spilleren rett til batteriet for at den skal "huske". Men,- usikker på hvilken kabel. I boka så står følgende beskrevet:
Yellow - battery
Blue/white - power control
Red - Ignition (ACC)
Black - Ground connection.

Noen tips til hvilken kabel til batteri?! Gul?

Dekslet er forøvrig grått. Sort orginalt, men ser helt greit ut. Passformen er jeg ikke helt perfekt,- men funker greit.

ZerOmancer

Du har ikke et måleinstrument du kan lete igjennom pluggen etter spenning med, når tenningen er av?
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

kjekve

jo.. får ta en runde å "måle" litt. Men,- Er det den gule ledningen jeg tar? Vil jo bare ha "minnestrøm" til spilleren, og ikke strøm hele tiden (dvs. jeg vil slå av med tennigen).

ZerOmancer

Ja, spilleren må ha strøm hele tiden, men skal slå seg på og av med tenningen. Som det står i bruksanvisningen din skal den gule kobles til konstant strøm og den røde til "tenningsledningen" (ACC)

Men hvilken farge de tilsvarende ledningene i bilen har, må du måle ut -eller finne et orginalt koblingsskjema..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Mr.Zero

Sitat fra: kjekve på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:49
Jeg kjøpte ikke helt svaret til Oslo bilstereo, og bestilte nytt koblingsett. Vips, så fungerte alt. Men, ser at jeg kommer til "initial" setup hver gang jeg slår av tenning. Den husker telefonen min, -så den er lagret.

Hvor kjøpte du koblingssettet som fungerer..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

kjekve

Hei.

Har ikke fått "minnefunksjonen" til å fungere. Koblet den gule ledningen til "+", men fortsatt ikke. Tok så en ekstra jording,- og da endte jeg med at den står på hele tiden,- dvs. må slå den av og på manuelt. Fungerer helt greit,- så lar den være med det.



Oppsummert:
* Radio Kenwood http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16157&katid=5&id=
* Dab glassantenne: http://www.ebay.com/itm/390956034113?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
* Antenneadapter: http://www.ebay.com/itm/281163239423?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
* Kabelsett: http://www.tme.eu/en/details/zrs-set_peug-i/car-radio-adapters/4carmedia/# (tot 21€ m flyfrakt)
* Konsoll bil- http://www.ebay.com/itm/271281793388?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Måtte finne "+", strømtyv på en blå ledning ved sikringsboksen. Tok "-" fra jording til høyre for hanskerommet. Mikrofon la jeg ut, og festet på rattstammen.

Alt i alt veldig fornøyd, men litt dårlig passform og finish på konsollen.

B-flat

Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

kjekve

Bilder av,- mikrofon, dab glassantenne, radioen, og org.kabelsett. PS! Man må vippe bort de grønne dekslene før montering av overgang.

ZerOmancer

Et ekstraspørsmål på tampen: "lever" sos-knappen etter bytte av radioen? (det blir grønt lys i den etter oppstart?)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

kjekve

Det er lys i den, men tror/vet den ikke fungerer. Uansett, så er min bil bruktimportert fra Frankrike, så fungerte uansett ikke i norge. Har veihjelp og strøm på mobilen om uhellet skulle være ute :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA