Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde på vinteren?

Startet av Jejl, torsdag 27. november 2014, klokken 21:28

« forrige - neste »

fimreite

ECO-Knapen stopper forbruket på 25 kw/t. I praksis betyr dette 24 kw/t.

Jeg har sluttet å bruke denne siden bilen sakker av i oppoverbakke når jeg skal inn på motorveien nordover fra meg. Her er det en lang bakke på innkjøringsfeltet. Den ufrivillige avsakkingen har skapt noen dumme og potensielt farlige trafikksituasjoner.

Løsningen er å tråkke pedalen helt ned. Da overstyrer man ECO-modus, cruice contol og datastyringen av kraftoverføringen, og bilen kjører all kraft inn i akslingene, begrenset til ca 44 kw/t. Da suser man av gårde. Ikke anbefalt å gjøre dette når man står stille. Da spinner man bare. Når man har på ECO modus og overstyrer denne med pedalen vil man tape mer enn hvis man har ECO modus av og regulerer kraften etter behov.

Men jeg tror at ECO modus er viktig på langkjøring. Man må bare belage seg på at man er en sinke i oppoverbakkene.

Jejl

#16
Når det har vært bar vei, så har forbruket i det siste ligget på 143wh/km til 155wh/km pr dag. I dag kjørte jeg 89 km på en lading og endte på 169wh/km. Det var -4 til 0 grader, og saltet/fuktig vei den ene veien og bart tilbake. Farten lå for det meste rundt 80km/t og jeg hadde ladet batteriet til ca 92%(det sto 45 min igjen å lade). Parkerte bilen før måleren kom på rødmerkingen på måleren. Hadde nok brukt litt mindre uten takbøyler, stige og utstyr på taket.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Jejl på torsdag 22. januar 2015, klokken 16:53
Når det har vært bar vei, så har forbruket i det siste ligget på 143wh/km til 155wh/km pr dag. I dag kjørte jeg 89 km på en lading og endte på 169wh/km. Det var -4 til 0 grader, og saltet/fuktig vei den ene veien og bart tilbake. Farten lå for det meste rundt 80km/t og jeg hadde ladet batteriet til ca 92%(det sto 45 min igjen å lade). Parkerte bilen før måleren kom på rødmerkingen på måleren. Hadde nok brukt litt mindre uten takbøyler, stige og utstyr på taket.
Forbruket høres ut til å være imponerende lavt, men er dette fra enkeltturer eller et reelt gjennomsnitt over lengre tid?

Jejl

Jeg har i det siste nullstillt måleren før jeg begynner å kjøre på jobb hver dag for å se forbruket på forskjellig type føre. 143 wh/km fikk jeg en dag der jeg hovedsaklig kjørte riksvei44 strekningen Stavanger - Sandnes t/r og en liten del på motorveien. Fartsgrensen der er 40 til 60 km/t noe som bidro til det lave forbruket.

Jeg tror det høyeste jeg har fått de siste ukene er 176 wh/km på en arbeidsdag. Jeg kjører forskjellige plasser hver dag, og ser at den kan kjøres veldig rimelig når dieselvarmeren brukes. Teslaen bruker nesten det dobble på småkjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA