Pris stikkontakt utendørs

Startet av Løvbladet, ons 26. nov 2014, kl. 13:49

« forrige - neste »

heidu

Sitat fra: Marius Engel på tor 27. nov 2014, kl. 08:16

Sitat fra: heidu på ons 26. nov 2014, kl. 22:07
Sitat fra: Rav4_EV på ons 26. nov 2014, kl. 21:31
Sitateg hadde en elektriker hos meg på befaring i går for å legge en stikkontakt ute. Han estimerte at prisen ville bli omtrent 3000,- ettersom jeg hadde allerede fått tak i kabel (50kr/m), stikkontakt (verdi på 500,-) og automatsikring for 10A (verdi på 1000,-). Arbeidet estimerte han til å ta omlag tre timer. Han måtte borre gjennom to vegger og trekke en ca. 18m kabel.
Han argumenterte at han måtte ta høyere timepris siden jeg hadde nesten alt av utstyret og utstyret var en god inntektskilde for dem. Han sammenlignet det faktisk med å komme inn i en biffrestaurant med sin egen biff.

Med de prisene skulle man tro at biffen ble kjøpt på en luksusrestaurant.

Ja.. jeg ringte han i dag og takket nei til tilbudet hans. Han priset seg greit ut av den jobben for å si det mildt.

Fikk du billigere tilbud? Synes ikke at prisen var så gale jeg.

Kjøring, sluttkontroll, dokumentasjon, arbeid, materiell- og timeføring, pluss litt div. småmateriell (kabelinnføring, nippel, kabelfester osv). Blir fort litt penger.

Du har dog en plikt som eier: sjekk at utførende installatør du velger å bruke er registrert i elvirksomhetsregisteret, og kan utføre "arbeid hjemme hos deg", som det står. Det finnes elektrikere som driver firma, uten å være installatør. Da kan du se langt etter gyldig dokumentasjon...

Ja, jeg fikk et bedre tilbud. Fikk det gratis av en kompis som hadde tid. Prisen tilsier 1000kr timen (etter det han hadde estimert) og det er før moms. Elektrikeren bor ca. 500 meter unna. Helt greit at en skal ta betalt for materiell, men det blir feil i mine øyner å kreve høyere timepris fordi man har skaffet materialet selv. Det eneste jeg manglet var festemateriell for betong og treverk, noe jeg skal skaffe til helgen selv.

@Elektrolux: Det var det jeg forslo til elektrikeren, men skulle likevel kreve 3000kr.

Automatsikringen jeg har kostet visst 1000,- Sammenlignet med prisene på denne nettsiden virker det som det er god fortjeneste på dem..?

http://elby.no/Sikringsmateriell/Automatsikring

Kianus

Får vel hvertfall 3 stk til 1000,-

Marius Engel

Sitat fra: elektrolux på tor 27. nov 2014, kl. 08:38
Jeg ville lagt opp kabelen selv, og overlatt kun det viktige koblingarbeide, og dokumentasjonen til elektrikeren.  ;)

Ikke vits at han med all den utdannelsen og kompetansen skal bruke timevis på å borre hull i vegger og strekke kabel.

Om ufaglært skal spikre kabel må dette gjøres i samarbeid, og under direkte oppfølging av person godkjent for å bygge elektriske anlegg, med faglig ansvarlig i ryggen.

Hvordan benker han kabelen? Er ett kabelfeste gått gjennom kappen? Bøyediameter? Er kabelen forlangt tilstrekkelig mekanisk beskyttet? Hvordan er gjennomføringen i veggen? Har han slått med hammer for å benkenkabelen? Mye å tenke på for en "enkel" jobb.

Mener du at enhver installatør skal skrive under samsvarserklæring på arebid han ikke har utført? Dette tror jeg ikke mange vil gjøre. Denne kan strekkes langt, og det er faglig ansvarlig som bestemmer hvor grensen går, ikke kunden.

Marius Engel

Sitat fra: heidu på tor 27. nov 2014, kl. 09:03

Sitateg hadde en elektriker hos meg på befaring i går for å legge en stikkontakt ute. Han estimerte at prisen ville bli omtrent 3000,- ettersom jeg hadde allerede fått tak i kabel (50kr/m), stikkontakt (verdi på 500,-) og automatsikring for 10A (verdi på 1000,-). Arbeidet estimerte han til å ta omlag tre timer. Han måtte borre gjennom to vegger og trekke en ca. 18m kabel.
Han argumenterte at han måtte ta høyere timepris siden jeg hadde nesten alt av utstyret og utstyret var en god inntektskilde for dem. Han sammenlignet det faktisk med å komme inn i en biffrestaurant med sin egen biff.

Ja.. jeg ringte han i dag og takket nei til tilbudet hans. Han priset seg greit ut av den jobben for å si det mildt.

Kjøring, sluttkontroll, dokumentasjon, arbeid, materiell- og timeføring, pluss litt div. småmateriell (kabelinnføring, nippel, kabelfester osv). Blir fort litt penger.

Du har dog en plikt som eier: sjekk at utførende installatør du velger å bruke er registrert i elvirksomhetsregisteret, og kan utføre "arbeid hjemme hos deg", som det står. Det finnes elektrikere som driver firma, uten å være installatør. Da kan du se langt etter gyldig dokumentasjon...

Ja, jeg fikk et bedre tilbud. Fikk det gratis av en kompis som hadde tid. Prisen tilsier 1000kr timen (etter det han hadde estimert) og det er før moms. Elektrikeren bor ca. 500 meter unna. Helt greit at en skal ta betalt for materiell, men det blir feil i mine øyner å kreve høyere timepris fordi man har skaffet materialet selv. Det eneste jeg manglet var festemateriell for betong og treverk, noe jeg skal skaffe til helgen selv.

@Elektrolux: Det var det jeg forslo til elektrikeren, men skulle likevel kreve 3000kr.

Automatsikringen jeg har kostet visst 1000,- Sammenlignet med prisene på denne nettsiden virker det som det er god fortjeneste på dem..?

Nå er chint også det billigste du får, bortimot.
Jordfeilautomat er det du skal ha, med mindre du har 30mA jfb foran i anlegget. Da følges heller ikke nek 2010.

Sjekket du ikmaks på vernet før du kjøpte? Noen fordelinger i bolig har høyere enn 6ka i fordelingen, da må vern tåle 10ka. Det er opp til en med fagkunnskaper å velge rett materiell.

Mange installatører bruker sikringsmateriell med høyere kvalitet for å unngå reklamasjoner. Dyrere.

Det er nok ikke alle som tar røykepauser, glemmer materiell osv...

Prisene bestemmes også mye av logistikkløsningen til grossist. En installasjonsvirksomhet kan ikke basere seg på grossister med begrenset utvalg og mengde. De må bruke grossister med rikelig utvalg, og store kvanta på lager, med kort leveringstid. Det blir dyrere.

Jeg er ikke sjokkert over at det blir billigere for en kompis å gjøre det gratis. Dog, får du DLE på besøk innen 5 år blir rikisoen at du må rive det ned for å få der satt opp av reg. inst. slik at du får dokumentasjon på det.
Blir det brann i sikringsskapet ditt pga. vern med produksjonsdato nyere enn 5 år er det du som kan sitte med bevisbyrden mot forsikringsselskapet når se ber om dokumentasjon. Men det er en risiko du kan velge å ta.

heidu

Sitat fra: Marius Engel på tor 27. nov 2014, kl. 11:56

Sitat fra: heidu på tor 27. nov 2014, kl. 09:03

Nå er chint også det billigste du får, bortimot.
Jordfeilautomat er det du skal ha, med mindre du har 30mA jfb foran i anlegget. Da følges heller ikke nek 2010.

Sjekket du ikmaks på vernet før du kjøpte? Noen fordelinger i bolig har høyere enn 6ka i fordelingen, da må vern tåle 10ka. Det er opp til en med fagkunnskaper å velge rett materiell.

Mange installatører bruker sikringsmateriell med høyere kvalitet for å unngå reklamasjoner. Dyrere.

Det er nok ikke alle som tar røykepauser, glemmer materiell osv...

Prisene bestemmes også mye av logistikkløsningen til grossist. En installasjonsvirksomhet kan ikke basere seg på grossister med begrenset utvalg og mengde. De må bruke grossister med rikelig utvalg, og store kvanta på lager, med kort leveringstid. Det blir dyrere.

Jeg er ikke sjokkert over at det blir billigere for en kompis å gjøre det gratis. Dog, får du DLE på besøk innen 5 år blir rikisoen at du må rive det ned for å få der satt opp av reg. inst. slik at du får dokumentasjon på det.
Blir det brann i sikringsskapet ditt pga. vern med produksjonsdato nyere enn 5 år er det du som kan sitte med bevisbyrden mot forsikringsselskapet når se ber om dokumentasjon. Men det er en risiko du kan velge å ta.

Greit nok at Chint ikke kanskje er top notch. Likevel er dobbel pris for en automatsikring mye. http://elby.no/Sikringsmateriell/Jordfeilautomat-GEWISS
Jeg husker ikke i farten hvilket merke jeg har, men har fått en jordfeilautomat fra en elektriker.

Jeg respekterer at installatører bruker sikringsmateriell av høyere kvalitet, men det er ingen tvil om det er et stort mellomlegg mellom grossist - installatør - kunde.

Hvordan en installatør skaffer varer og hvilke grossister en benytter skal ikke ha noen innvirkning på timeprisen for et arbeid? Det medfører dyrere deler, ikke høyere timepris.

Du henger deg tydeligvis opp i helt feil ting. Det er ingen tvil om at det er billigere når en kompis gjør det. Poenget var at jeg hadde tenkt til å hyre en annen hvis det var til en fornuftig pris. Når han kommer med slike sammenligner som med biffen, så blir jeg litt oppgitt. Dessuten er kompisen elektriker som har jobbet i bransjen i >10 år, så jeg er ikke akkurat bekymret.

elektrolux

Er det innforstått at Chint er dårligere kvalitet enn andre automater?

Tviler på dette. Standarder skal følges, og går Chint gjennom der, er også jeg fornøyd. Men så er jeg også fornøyd med å kjøre Think Classic i stedet for etterfølgeren BMW i3. Heller ikke her overbevist om at kvaliteten er så mye dårligere på Think. Det vil vise seg om 10 år. Mine Thinker har i alle fall ubeklagelig driftsikkerhet, og topp kollisjonsikkerhet der ingen personskader er kjent i denne typen bil. Noen som kjenner til feil/skader som følge av bruk av Chint og lignende rimelige automater?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tor 27. nov 2014, kl. 14:28

Tviler på dette. Standarder skal følges, og går Chint gjennom der, er også jeg fornøyd. Men så er jeg også fornøyd med å kjøre Think Classic i stedet for etterfølgeren BMW i3. Heller ikke her overbevist om at kvaliteten er så mye dårligere på Think. Det vil vise seg om 10 år. Mine Thinker har i alle fall ubeklagelig driftsikkerhet, og topp kollisjonsikkerhet der ingen personskader er kjent i denne typen bil. Noen som kjenner til feil/skader som følge av bruk av Chint og lignende rimelige automater?

Min erfaring er at Chint er mer enn god nok kvalitet til markedets beste pris. Bl.a vet jeg at et av norges største firmaer innen tavlebygging utelukkende bruker Chint. Men Chint er også lett å finne på nettet og til ganske lave priser. Altså er det vanskelig for elektrikere å tjene bra på disse i forhold til dyre alternativer fra f.eks Eaton. Om en Eaton-automat koster 1200,- på nett og elektrikeren tar 1600,- aksepterer de fleste det. Men om har tar 700,- for en Chint som koster 329,- på nett begynnner de fleste å murre...

Chint har dog en ulempe om man skal ha 3-fase jordfeilautomater, de har bare 6/7-modulers mens flere konkurrenter har 3/4-modulers. Det spiller ingen rolle i nye anlegg siden det da bare er å sette opp et stort nok skap, men på rehabilitering er ofte plassen begrenset.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Marius Engel

De jordfeilautomatene og -bryterne som svikter oftest er uten tvil Chint. Jeg tester ofte titalls jordfeilbrytere daglig med installasjonstester og testknappen. Blir ikke chint sine jordfeilbrytere og automatet testet måndelig av bruker, ihht. bruksanvisnin, henger de svært ofte!
Først når testknappen trykkes løsner de av og til, men da går de i metning igjen etter en stund og beskyttet ikke mot brann og støt dersom de skal. Folk vedlikeholder ikke jordfeilbrytere og -automater slik de skal, og da er Chint blandt den første produsenten som feiler.

Jeg vet at flere firma bruker Chint, og det blir ikke bedre av den grunn. Det finnes enda billigere automater, og de er bygget etter samme normer. Fortsatt, en elektronisk eaton jorfeilautomat B-type gir en helt annen sikkerhet enn eks. en Chint A-type og en driftsikkerhet langt over Chint.
Chint sin vil gjerne ikke koble ut på jordfeil som ser ut som en likestrøm, mens kan koble ut på 15mA ved en vekselstrømm eller pulserende likestrøm, og fortsatt være godkjent. Eaton sin elektroniske B-type vil koble ut på alle typer jordfeilstrømmer, ved 30,0 mA.
Den billige MÅ testes en gang i måneden for at den garantert skal klare kravene i normen, mens den dyre holder å teste en gang i året for å garantert fungere.

Skjønner heller ikke meningen med å uttale seg om produkter man ikke har erfaring med og utilstrekkelig sammenligningsresultater.

Prisene i siste inlegg er heller ikke noe jeg kjenner igjen hos installatørene i mitt område.

Marius Engel

Sitat fra: elektrolux på tor 27. nov 2014, kl. 14:28

Bland de som kjenner bransjen og har god kunnskap om materiell og forskjellige produsenter: ja, utvilsomt.

Ingen blir vel sjokkert over at man i noen tilfeller får det man betaler for?

Men for all del, godkjent er godkjent. Hvis du har for vane å trykke testknappen minst en gang i måneden, så skal de fungere de også. Det er akkurat minimum av hva som kreves av normen, og der har Chint lagt seg...

Trekkoppbil

Dersom du skal ha 1-fase, så kan 32A være noe å vurdere, når du først skal ha ut elektrikker.

16A brukes på eksisterenede stikkontakter, for at man skal slippe å tilkalle elektrikker.

I USA er det vanlig at man må bruke elektrikker, dersom man vil ha 240V-uttak i garasjen. Når man først skal ha besøk av elektrikkeren, så investerer man gjerne i litt tjukkt kobber som passer bedre til el-bil. Jeg trur de fleste Leafer som selges i USA, har AC/DC-adapter på 6kW.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på tor 18. des 2014, kl. 22:59
Jeg trur de fleste Leafer som selges i USA, har AC/DC-adapter på 6kW.

Da tror du rett, siden 6.6kW lader er standardutstyr på Leaf i USA...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA