Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny prismodell fra Grønn kontakt

Startet av Ellerikke, mandag 24. november 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 12. desember 2014, klokken 10:04
Siden Statoil først er nevnt; siden de allerede har mye av infrastrukturen på plass tipper jeg de har investeringskostnader som ligger rundt 100.000,- under de andre aktørene!

Men de legger seg allikavel i det øvre prissjiktet med stykkprislading når de også har store muligheter for å selge tilleggstjenester (boller og kaffe) mens folk lader.

Men flott at Statoil kommer på banen med ladere, hadde bare et par av bensinstasjonene vært litt greiere når man idag kommer haltende inn i skilpaddemodus og spør om man kan låne schuko kontakten som sitter på veggen en times tid for å nå frem.

edyrli

Statoil sin prismodell er ikke av de beste man allikevel bra. Her kan man velge om man trenger 15 minutter til 44 kroner eller 30 minutter til 74 kroner. Da har man valg om man trenger mye eller lite lading. I tillegg får man eliminert unødvendig lang ladekø. Dette er en pris jeg er villig til å betale..
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

TorT

Til Rio; Når det i praksis blir 1000% eller mer i påslag på den varen en selger, på kalde dager når folk trenger det som mest, da er det noe galt med betalingsløsningen. Ja, de har utgifter, men løses best med å få volum på salget, og det vil aldri bli bra, når det i praksis blir så dyrt.

Og jo, det koster å sette opp en lader, det er jo derfor en må få opp volumet. Det er jo rushtider med kø, men veldig mange ladere står tomme veldig mange timer i døgnet. Elbilister på tur vil jo til en viss grad prøve å unngå rushtidene i ladekø. De er jo ikke gladere i å vente enn andre. Men hvis en må betale de prisene dere går for i kulda, så det det jo både 10 og 15 gangen på strømpris. Det blir for mye på toppen av de andre ulempene.

Til pwb; Så enig, blir jo aldri bra når hurtigladerne er en nødløsning for å komme seg siste kilometeren hjem. Det tjener de jo ikke penger på. Hvis nye og fine stasjoner tok mer betalt fordi de skulle gå med overskudd det første året, ville vi jo bare fylle 5 liter, og kjøre til en billig automat.

Til Emil; Joda Tesla er bra den, men 5m lang, og 2m bred taler imot for oss, som kjører mye  i byen til daglig.
Men du har rett i at vi må beholde en dieselbil. Desverre, men sånn er det, og det tar nok tid før det blir bedre skal en dømme etter meningene her inne. Den ene plassen hvor jeg trodde det ville jobbes intensivt for mer lading, fornuftig prising osv.

Til Parsli; Hurtiglading er treglading over 80% er jo nesten riktig. Det er veldig mye raskere enn 16A fremdeles, også raskere enn 32A godt inn på 90 tallet. For 16A blir det timer i forskjell.
Jeg er enig i at det bør unngåes for bedre utnyttelse av lader. Men da bør Elbilforening, og de som blir spurt om ting og tang ta noen grep. Komme med noen forslag og krav.
Hvordan vi vil ha det på ladestasjonene. Vi vil ha plenty av type 2 kontakter ved siden av alle hurtigladere.
Det er jo allerede ført fram strøm, så hvis en tar det i planleggingsfasen, så burde det ikke være noen stor kostnad. Og bygg gjerne flere hurtigladere ved siden av hverandre.

Hurtiglading av batteriet går treigt, men varmer opp batteriet, er jo litt sant. Men selv min korte erfaring har vist at en skikkelig kaldt batteri, parkert utendørs 2 dager i -8 til -10 var så kaldt at den effekten var liten. Men den var der, sant nok.

1x60 gir mindre energi enn 2x30.  Sant nok, og hvis jeg er 1mil eller 2 fra bestemmelsesstedet. Helt greit.
Men noen ganger skal en kjøre 6-8-10 mil. Hva da. I tillegg er jeg redd for at en gjennomkald Leaf kan trenge 90-120min.  :'(

Jeg synes man skal betale for det man får. Selvsagt må man betale for tjenesten som hurtiglading er, men denne minuttprisingen blir helt feil. Det kan jo bli så blodig dyrt at en må beholde en gammel dieselbil.

Når det gjelder folk som parkerer på hurtiglading, og blir lenge borte, kan man jo i disse datatider programmere laderne til å svitsje til en blodig dyr parkeringsrate når ladern kobler ut på 80-85%.
Det ville løst det problemet, og er ikke engang urettferdig.

Til edyrli; Du er villig til å betale mye for lite. Antagelig fordi du trenger det så sjelden, at det ikke betyr noe for deg. Eller at du har mer penger enn du trenger iallefall, så det spiller ingen rolle.
Jeg har det litt anderledes. Jeg er absolutt villig til å betale, og jeg betaler ekstra for kvalitet. Det behøver ikke være billig, men jeg må bli fornøyd.
Hvis jeg føler at jeg blir snytt, så blir jeg forbanna.



Hans Håvard Kvisle

Her er et regnestykke for hva det koster å sette opp ladestasjon for Grønn Kontakt
http://www.andalsnes-avis.no/nyheter/article10444216.ece

Torsdag formiddag åpnet ladestasjonen for elbiler på Øran. Ladestasjonen er kommet i stand etter et spleiselag mellom blant andre Rauma kommune og Rauma Energi som hver har bidratt med 140.000 kroner. Ifølge spesialrådgiver i Rauma kommune, Ole Kjell Talberg, har også Møre og Romsdal fylkeskommune bidratt med 60.000 kroner, driftsselskapet Grønn Kontakt med 30.000 kroner og Transnova med 340.000 kroner. Totalt koster de to ladestasjonene 680.000 kroner.

Merk at eksklusiv de "30.000 kronene" fra Grønn Kontakt, går likevel regnestykket opp med totalkostnaden 680.000 kroner.
St.Hanshaugen

Hans Håvard Kvisle

Glemte å legge til at jeg tror dette er 1 CHAdeMO hurtig, 1 Combo hurtig og 2 AC 22kW.
St.Hanshaugen

Thomas Parsli

Sitat fra: edyrli på fredag 12. desember 2014, klokken 10:50
Statoil sin prismodell er ikke av de beste man allikevel bra. Her kan man velge om man trenger 15 minutter til 44 kroner eller 30 minutter til 74 kroner. Da har man valg om man trenger mye eller lite lading. I tillegg får man eliminert unødvendig lang ladekø. Dette er en pris jeg er villig til å betale..

Staotil er litt dyrere enn Fortum (som pt. tar 2,50/min) og begge er helt greit til sporadisk lading.
Men er du avhengig av å lade hver dag blir det for dyrt (200 arbeidsdager, 2/3 med 15min lading og 1/3 med 30min lading blir rundt 10.000,-!).

Og Fortum skriver følgende: "Priser per minutt vil økes fra 1. juni 2015, og det vil bli dyrere å lade med sms enn med brikke."

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 12. desember 2014, klokken 11:22
Merk at eksklusiv de "30.000 kronene" fra Grønn Kontakt, går likevel regnestykket opp med totalkostnaden 680.000 kroner.

I tillegg kommer driftskostnader som visstnok kan være er betydlige.
Kanskje en grunn til at hurtigladermarkedet er treigt...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: TorT på fredag 12. desember 2014, klokken 10:59
Til Rio; Når det i praksis blir 1000% eller mer i påslag på den varen en selger, på kalde dager når folk trenger det som mest, da er det noe galt med betalingsløsningen.

Kan jeg spørre deg TorT: Hva betaler GK for strømmen per kWt?

Du har altså strømmen + etableringskostnaden  +drift av betalingsløsninger +vedlikehold. Jeg synes prisen operatørerene er billig, fornuftig og kundevennlig.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

pwb



Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 12. desember 2014, klokken 12:23
  +drift av betalingsløsninger

Aha, nå skjønner jeg hvorfor en cola på automat med mulighet for kortbetaling koster 125,- takk for oppklaringen.

Thomas Parsli

#69
Du tror vel ikke at Coca Cola Company selger litt flere brus fra sine automater?

Eller (siden du prøver å være morsom på din egen bekostning): hva tror du er totaltkostnadene for det volumet GK har?

Thomas
(et ordentlig svar ville overraske meg, for å si det mildt...)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

TorT

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 12. desember 2014, klokken 12:23
Sitat fra: TorT på fredag 12. desember 2014, klokken 10:59
Til Rio; Når det i praksis blir 1000% eller mer i påslag på den varen en selger, på kalde dager når folk trenger det som mest, da er det noe galt med betalingsløsningen.

Kan jeg spørre deg TorT: Hva betaler GK for strømmen per kWt?

Du har altså strømmen + etableringskostnaden  +drift av betalingsløsninger +vedlikehold. Jeg synes prisen operatørerene er billig, fornuftig og kundevennlig.

Lars

Jeg vet ikke hva GK betaler for strømmen. Jeg jeg vet at for at det skal bli god butikk må de få volum. Ikke at de priser seg sånn at hurtigladerne unngåes, nesten for enhver pris, fordi hundrelappene hagler i kulda.

Og under optimale temperaturforhold, og med ladere som gir de opptil 50kW som en blir lovet. Så vil nok en slik prising pr minutt ikke være fullstendig bak mål.
Men når jeg ser ut vinduet, er jeg i Norge. Når jeg leser owners manual, så ser jeg at Nissan sier  over 90 minutt lading til 80% når temperaturstrekene er nede på 3 iLeafen. Og står en utendørs, eller i iskald garage, så er en fort der om vinteren. Det har jeg opplevd i Stavanger allerede ved -8 til -10.
Og veldig mange av oss bor på steder som er betydelig kaldere enn Stavanger.

Så nå går vi inn i den virkerlig dyre årstiden, og da er det ikke jula jeg tenker på.

Jeg ser at mange som kjører fossilbil, og en del elbilister er veldig opphengt i fordelene vi har. Og det er jo sant, vi har en del insentiver, men vi har jammen ulemper også. Jeg tenker spesielt på stor ekstra tidsbruk i forbindelse med lading. Ekstra ille om vinteren. Og dere mener altså, i fullt alvor at vi skal betale mange hundre kroner for 10-15kW når det er kaldt.

Jeg har sett her på forumet, at mange undrer seg over varierende ladehastigheter på forskjellige ladere. Det er tydelig at de er satt opp til å yte forskjellig. Det kan være gode grunner for det, men vi blir aldri informert. Og prisen pr minutt er den samme.
Siste jeg leste om var Halhjem, som riktignok er en gratislader så vidt jeg vet. Men der var de tvunget til å sette helt ned til 20kW, for å få den til å virke.
Jeg tror nok slike ting er mye vanligere en vi skjønner, også på betalingslader. Men skal vi da betale full pris?

Nei, det er så mange ting i dette som popper opp, når en tenker igjennom dette.

For å oppsummere og presisere litt. Jeg lurer på om jeg blir litt misforstått. Selv om jeg skriver om lave temperaturer hver gang.
Jeg tror nok ikke disse kronene pr minutt er urimelig under helt optimale temperaturer, men nå på vinteren blir utslagene hårreisende. Så vi må få en annen løsning. Ellers blir elbilen virkelig kortreist på vinteren.

mvh TorT

K S

Når Lyse tar 99 kroner for hurtiglading dropper jeg dem. Enkelt og greit. Synes også 199 kr per måned med 6 måneders binding er drøyt. Hadde Lyse derimot spredt sine hurtigladere rundt skulle jeg forstått det, men 5 stasjoner fra Randaberg til Bryne??? Ingen i nærheten av E 39 sør for Sandnes. Ingen i Ryfylke. I Ryfylke er det jo ingen muligheter, fra Stavanger til Odda langs RV 13, strekning på ca 200 km.
Hadde Lyse hatt ladestasjon i Årdal-Hjelmeland, Sand og Røldal skulle jeg gjerne betalt 199 hver måned, om det så bare var 32A uttak! Nå er det ingentin(mulig det er noe greier på Sand, men funker de????) Coop Extra på Ålgård funket i går....

E_S

De gangene jeg har regnet på det har jeg stort sett alltid endt opp med at om man må lade på hurtigladere med stykkpris er det billigere å kjøre fossilbil om ikke strekningen er pepret med bomstasjoner, mens om man hurtiglader med minuttpris er det billigere med elbilen.

Til 2,50/minutt kan man stå 40 minutter på hurtigladeren før det blir dyrere enn stykkpris på 100,-. Så lenge har jeg aldri hatt behov for å hurtiglade, da jeg ser at litt over 80% lader det ikke fortere enn med en 32A-treglading uansett..
:)

automat

Produktet man kjøper på hurtigladere er ikke strøm, men "tid hvor man har tilgang til lader som kan lade batteriet raskest mulig". Og slik sett er minuttprising det mest riktige.

At man må betale "fossil-pris" for hurtigladerstrøm syns jeg er helt greit. Det er normalt ikke daglig at man har bruk for dette. Er det produktet "billig strøm" man vil ha, så er det saktelading på gratis-stolper som gjelder.

At mange vegrer seg for turer med hurtiglading tror jeg skyldes (i denne rekkefølgen):
1. Det er ingen hurtiglader der man trenger den.
2. Risikoen for å komme til en defekt hurtiglader.
3. Havne i ladekø ved hurtigladeren.
4. Total tidsbruk på turen kontra fossilbil.
5. Dårlig servicetilbud mens man lader.
6. Pris (Ishavsveien).

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rio

Sitat fra: pwb på fredag 12. desember 2014, klokken 12:56


Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 12. desember 2014, klokken 12:23
  +drift av betalingsløsninger

Aha, nå skjønner jeg hvorfor en cola på automat med mulighet for kortbetaling koster 125,- takk for oppklaringen.

For det første, plukket du ut bare en av de tingene som ble nevnt, og fremstiller det som om det er den eneste årsaken. Det er falsk sitering.

Å drifte en betalingsløsning for noen få hurtigladere er noe helt annet enn å gjøre det for flere tusen Coca Cola-maskiner.

Det sagt, det har kommet nye og mye billigere betalingsløsninger på markedet nå, som blir brukt bl.a. av Eidsiva, hvor man kan betale med vanlig bankkort.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA