Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noen som er fornøyde?

Startet av e-h, søndag 23. november 2014, klokken 14:55

« forrige - neste »

e-h

Har lest mye på forumet nå og synes som andre steder at majoriteten av emnene omfatter dårlig service, høy servicepris, avslag på garanti for europeisk utgave osv.
Er det ikke noen som er godt fornøyd, bruker bilen daglig og ikke har flere problemer enn hva man kan forvente andre steder?

Vi har planlagt å bruke rundt 200 tusen, som vel tilsvarer en lite brukt europeisk Tekna utgave eller enda eldre norsk uten så mye snacks. Har lyst på skinn osv, men aller mest problemfritt bilhold. Noe uten varmepumpe og bedre bagasjeplass ønskes ikke. Antar vinterpakke er lik i Europa og Norge?

Noen tips? Synes i grunn bruktprisene virker veldig høye på finn.

Planen er forøvrig å gå til innkjøp så snart som mulig på nyåret.

BE

Jeg er kjempefornøyd med bilen, det er verre med servicenivået til Nissan og da i all hovedsak servicepisene.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Leafy

Hatt Leaf siden Nov 2011 og er meget fornøyd. Ikke hatt noen problemer i det hele tatt, men synes serviceprisene er horrible.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Bekkenes

Ville ha kjøpt fra et annet merke.

Nissan gjør lite for bileiere etter først bilen er blitt betalt .

Kan nå ramse hva som irriterer meg (2013 tekna)
Dårlig lys
Elendige vindusviskere
Dårlige spylerdyser
Elendig rekkevidde
Må kjøre på AC på når det regner ellers fylles bilen med dugg .
De driter langt i Carwings.
Elendige servicepriser
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

emil

Sitat fra: e-h på søndag 23. november 2014, klokken 14:55
Er det ikke noen som er godt fornøyd, bruker bilen daglig og ikke har flere problemer enn hva man kan forvente andre steder?

Det er jo mye lettere å rope ut når man er misfornøyd enn når man er fornøyd. Er man litt for entusiastisk kan man jo også bli mistenkt for å ha egne motiver til det.

Uansett er jeg kjempefornøyd med min USA-Leaf jeg har hatt siden i fjor sommer. Skulle jeg kjøpt bil i dag hadde det stått mellom brukt Leaf i oppgradert utgave (mid2013 -> , USA/Euro har ikke mye å si for min del) eller Kia Soul. Men heller fortsatt mot Leaf selv om leveringstid for Soul ikke hadde vært noe problem.

Til min/familiens bruk er det egentlig ingen andre alternativer når man skal ta med plass til personer, bikkje, bagasje, rekkevidde og lademuligheter. Hadde en runde i sommer der jeg prøvekjørte alle bilene som kunne vært aktuelle.

Mine første 15 måneder gikk uten problemer, men så tok varmeapparatet kvelden. Fårhåpentligvis er det fikset iløpet av uken som kommer uten kostnad. Noen andre småting som vindusspylere, treige vindusheiser o.l. er det jo, men sammenlignet med problemene jeg leser om for andre biler her på forumet er det bare bagateller.

Marius Engel

Bilen er jeg kjempefornøyd med! God plass i bilen gjør at den funker bra som bil nr. 1.

Dårlige langlys er det mest negative. Kun på grunnlag av dette ville jeg vurdert e-golf som en kandidat.

e-h

Så vidt vi har klart å finne ut er det ingen andre biler som har tilsvarende kombinasjon av størrelse, pris og kanskje det viktigste: mulig å få tak i januar. Siden bilen primært skal bli brukt til bykjøring på vestlandet er lys og rekkevidde sikkert bra nok for oss i det daglige. Eneste reelle alternativ er en vanlig bil, men det har vi jo fra før. Derfor håper vi at en Leaf duger og at den ikke volder oss for mye hodebry.

Marius Engel

Hvor mye tenker du å kjøre mellom ladingene?

Du klarer deg fint med langlysene, de er bare ikke så bra :)

mariowing

Har en Leaf kjøpt hos Birger N. Haug (Nissanforhandler) i Oslo og utlevert i februar 2012. Bilen har gått 40 000 km. Det som irriterer meg er dugg på vinduet når man har klimaanlegget på Auto og det er fuktig ute. Men det er jo bare å skru om klimaanlegget til "vindus-modus" og duggen forsvinner på noen sekunder så ikke et reelt problem.

I sommer gikk laderen (i bilen) i stykker og den ble byttet uten noe spørsmål og gikk selvfølgelig på garantien. Det er det eneste problemet jeg har hatt med bilen i løpet av 40 000 km og snart tre år.

Ser at folk klager på service priser men opplever at de ligger omtrent på samme nivå som jeg har betalt for min Passat. Ulempen er eventuelt at man må ha service for hver 15 000 på Leaf og det er 30 000 på Passaten. Birger N. Haug har vel tatt ca 3500 for såkalt et-års service (15 000 km) og 5000 for 30 000 km. Til sammenligning har jeg akkurat forhåndsbetalt for fem års service på Tesla Model S, det kostet 3550,- pr år. Så HELT horrible er ikke Nissans service priser tross alt.

Jeg er godt fornøyd med Leaf, ikke så fornøyd med utbyggingstakten og stabiliteten på hurtigladere. Som en by-bil eller bil nr 2 om du vil ville jeg ikke hatt noe problem med å anbefale Leaf. Pga hurtiglade situasjonen ville jeg nok vært litt mer reservert til å anbefal den som bil nr en. Personlig ville jeg aldri kjøpt en bil som ikke var solgt av en autorisert, norsk forhandler fordi for meg er sikkerheten i at den offisielle importøren stiller seg bak produktet verdt noen kroner ekstra. Ikke alle er enige i den vurderingen :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Trafikkbestyrer

Har 2014 modell, er stor fornøyd. Lysa er bra, vindusviskerne funker som fjell, god rekkevidde, dugger hos meg også, men det er ikke så rart, kald bil + varm mann = dugg. Kan lufte eller bare sette på "heat" å luft på vindu / bena. Har bare opplevd super service fra automobil companiet (Drammen)
Service prisene visste jeg om, men Nissan er ikke dyrere enn Suzuki,n jeg har også.
Hurtigladingen kunne vært bedre hører jeg folk si, men for min del har sakte lading vært godt nok for meg.

Nå prøver jeg å få kona på elbil!!! Ønsk meg lykke til ;)

e-h

#10
Lykke til!

Det er godt å lese at bildet er litt mer nyansert og at ikke alt er negativt :)

Etter hva jeg kan se kjører vi sjelden mer enn 7 mil på en vanlig dag. Mer normalt er nok mindre enn 3 mil, men ser for meg at til det daglige kommer den til å ta over som bil nr 1. Har mulighet til 10A lading på jobben om det virkelig skulle knipe så i teorien skulle vi klare oss.

Føler selvsagt at norsk bil er det sikreste, men har til nå ikke funnet en Tekna til 200 tusen.

Marius Engel

Da holder leaf rikelig mtp. rekkevidde

Hrafn

Jeg er også mer enn fornøyd med bilen . Har den riktignok bare siden april 2014 og har bare kjørt 13.000 så langt , men uten et eneste problem .
Serviceprisene er ikke så høyt synes jeg , men det er jo alltid noen som mener det . Ting koster i Norge , det har jeg lært nå i 8 år siden jeg er her . Alle håndverker er svindyrt , hvorfor skulle en bilmekaniker ikke være det ?
Intervall er 30.000 km , eller er det ikke det ( noen skrev 15.000 )
Rekkeviden går ned om vintern men jeg klarer fortsatt 10 mil uten problemer med oppvarming og har en bakke til slutt som spiser opp 8 % på 2 km .
Nei , det er mye mas her , men sånn er det som regel i et forum .

Rio

Jeg synes fokuset på serviceprisene er overdrevet - joda, de kunne vært billigere, men man velger ikke bort en ellers god bil på grunn av service er 1000 eller 2000 i året mer enn det man føler det burde vært.

Jeg har en av de originale Leafene fra januar 2012. Den fikk DC/DC-omformeren erstattet (fikk Leaf som lånebil), og utenom det så har den fungert omtrent prikkfritt i 40000 km.

CarWings har vært ustabil, men har vært langt bedre det siste året. Vi satser på at det fortsetter.

Utover det - det er viktig å skille mellom Nissan (og de det gjør/ikke gjør), og forhandlere (og det de gjør/ikke gjør).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Sitat fra: mariowing på søndag 23. november 2014, klokken 18:10Birger N. Haug har vel tatt ca 3500 for såkalt et-års service (15 000 km) og 5000 for 30 000 km. Til sammenligning har jeg akkurat forhåndsbetalt for fem års service på Tesla Model S, det kostet 3550,- pr år. Så HELT horrible er ikke Nissans service priser tross alt.

Teslas serviceavtale inkluderer vel også reservedeler, som f.eks. bytte av bremseklosser, noe som vil koste en del ekstra på Leaf. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA