Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her kan du stille spørsmål, rett til en KIA forhandler - Skotvedt Asker og Bærum

Startet av Skotvedt Asker og BærumAS, lørdag 22. november 2014, klokken 12:38

« forrige - neste »

elbil-1

Da er trikset tydeligvis TO trykk på startknappen - skal teste det.

Burde forøvrig være unødvendig - slår man på bilen så burde dette gå ok av seg selv.

shuatorp

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 26. november 2015, klokken 09:47
Da er trikset tydeligvis TO trykk på startknappen - skal teste det.

Burde forøvrig være unødvendig - slår man på bilen så burde dette gå ok av seg selv.

Kan være noe i det, for ved å trykke bare en gang så lyser batteri indikator.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

OlavEmil

Det blir jo litt meiningslaust å starte bilen for å sjekke om 12V-batteriet ladar ved lading av hovudbatteriet. Då ladar jo bilen 12V-batteriet sjølv.

Kan du gjere same testen utan å starte bilen? Evt kan Skotvedt svare (om dei er her enno)? Har sett at folk har målt seg fram til at lading av hovudbatteriet ladar 12V-batteriet, men om det er sånn som dette det er målt, stolar eg heller på Kia sjølv, som seier at 12V IKKJE ladar når ein ladar hovudbatteriet.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

elbil-1

Når 12v var flatt så ladet det seg IKKE ved å sette i ladeledningen i bilen i allefall...

shuatorp

Sitat fra: OlavEmil på fredag 04. desember 2015, klokken 18:26
Det blir jo litt meiningslaust å starte bilen for å sjekke om 12V-batteriet ladar ved lading av hovudbatteriet. Då ladar jo bilen 12V-batteriet sjølv.

Kan du gjere same testen utan å starte bilen? Evt kan Skotvedt svare (om dei er her enno)? Har sett at folk har målt seg fram til at lading av hovudbatteriet ladar 12V-batteriet, men om det er sånn som dette det er målt, stolar eg heller på Kia sjølv, som seier at 12V IKKJE ladar når ein ladar hovudbatteriet.

12Volt batteriet lader da man lader bilen. Dette er målt på batteriet.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

OlavEmil

Korleis er det målt, og av kven? Om det er testa slik du gjorde det på førre side, er det bilen sjølv som ladar 12V, ettersom motoren er på (men med sperre for køyring, sidan bilen ladar).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

donieq

Hi , a seller who sell my kia soul EV at electric buddy Oslo , says I can charge car to 100% at hurtiglader. Is it OK for batteries ? Its deffect battery at all on fast chargers ? I'm not able to load car at home yet , and I don't want to destroy battery health :) hope some one can give me good answer.

OlavEmil

That is either a misunderstanding, or he doesn't know the facts, or he is lying. You can't charge to 100% om hurtiglader. The charging stops at 83%. You can then restart the charging, and charge up to 94%. The last 11% will be very slow, much better to leave it at 83%.

Experiences from Nissan Leaf show that speed charging doesn't affect the batteries much at all, so I wouldn't worry too much about destroying them. But speed charging takes a lot of time, and isn't very well suited for a permanent solution. It could work as a temporary solution though, as long as you have a few chargers nearby, and have a plan to get charging possibilities at home.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

HenryJac

Sitat fra: Skotvedt Asker og BærumAS på mandag 24. november 2014, klokken 12:45
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. november 2014, klokken 12:39
Sitat fra: Skotvedt Asker og BærumAS på mandag 24. november 2014, klokken 12:28
Grunnen til at dette ikke er prioritert er at en statistisk undersøkelse viser at det er en veldig lav prosentandel som faktisk bruker dette, selv om de har muligheten.
Takk for tilbakemeldingen. Ja jeg har sett den henvisningen, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan man har fått en undersøkelse til å konkludere med noe slikt for en elbil. Men det viktigste er at dere melder dette ønsket tilbake til Kia sentralt, for jeg tror de bommer (selv om det sikkert finnes workarounds som mange kan leve med).

Bilen har samme mulighet for forvarming nå, men må stilles inn på multimediasystemet.
Der har man muligheten for å stille inn såpass detaljert at for de fleste vil denne løsningen holde.
Eks:
Mandag: 10:00
Onsdag: 11:15
Søndag: 14:38
osv..
Kan du fortelle meg hvordan du får til flere enn kun 2 innstillinger, siden du nevner 3 innstillinger og osv...
Har lagt inn på morgen Mandag - Fredag til og fra jobb, men vil kunne stille inn for helgen også, UTEN å måtte omprogramere hele tiden.

En annen ting, når man forvarmer, varmer man batteriene også eller kun kupeen?
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

OlavEmil

Kan jo heller ikkje stille inn såpass detaljert som det blir vist til her. Verken 11:15 eller 14:38 er tilgjengelige tidspunkt.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

HenryJac

Hvor lang ventetid er det på å få en skiboks man har bestilt sammen med bilen? Har snart ventet 6 uker på skiboksen, som sikkert er skikkelig fin å ha skiene sine i. Håper det ikke er like lang ventetid om man må reparere noe på bilen  :o
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Trond1982

Hei
Har et problem med at Ladedør ikke åpner seg på min kia soul EV, sterk mistanke om at det er vinteren som har skylden. Bilen står ut etter som jeg ikke har garasje.
Så det jeg lurer på hvordan kan jeg få åpnet det på en trygg måte og er det noe jeg kan smøre opp så det ikke fryser igjen?
Første vinter jeg eier kia soul så et nytt problem for meg.
Mvh
Trond

EV_Mor10

Sitat fra: shuatorp på tirsdag 08. desember 2015, klokken 23:08
Sitat fra: OlavEmil på fredag 04. desember 2015, klokken 18:26
Det blir jo litt meiningslaust å starte bilen for å sjekke om 12V-batteriet ladar ved lading av hovudbatteriet. Då ladar jo bilen 12V-batteriet sjølv.

Kan du gjere same testen utan å starte bilen? Evt kan Skotvedt svare (om dei er her enno)? Har sett at folk har målt seg fram til at lading av hovudbatteriet ladar 12V-batteriet, men om det er sånn som dette det er målt, stolar eg heller på Kia sjølv, som seier at 12V IKKJE ladar når ein ladar hovudbatteriet.

12Volt batteriet lader da man lader bilen. Dette er målt på batteriet.
Har installert en OBDC-leser og Torque i min nye Soul og kan bekrefte at 12V batteriet blir ladet når man lader bilen. Testet på hurtiglader i går kveld. Hadde slått av bilen når jeg testet.
Får opp ladestasjon i morgen og kan teste om det gjelder ved slowlading fra Mode 2 og 3 hvis ønskelig.

EV_Mor10

Sitat fra: Trond1982 på onsdag 08. februar 2017, klokken 14:20
Hei
Har et problem med at Ladedør ikke åpner seg på min kia soul EV, sterk mistanke om at det er vinteren som har skylden. Bilen står ut etter som jeg ikke har garasje.
Så det jeg lurer på hvordan kan jeg få åpnet det på en trygg måte og er det noe jeg kan smøre opp så det ikke fryser igjen?
Første vinter jeg eier kia soul så et nytt problem for meg.
Mvh
Trond
Er helt fersk KIA-eier og elbil-fører, og hadde samme problem etter en vask og litt lang tur hjem med -6 grader.
Porten fjærer en del begge veier, så jeg presset den forsiktig innover et par ganger og da løsnet den.

AmocoCadiz

Sitat fra: EV_Mor10 på søndag 19. februar 2017, klokken 01:25
Sitat fra: Trond1982 på onsdag 08. februar 2017, klokken 14:20
Hei
Har et problem med at Ladedør ikke åpner seg på min kia soul EV, sterk mistanke om at det er vinteren som har skylden. Bilen står ut etter som jeg ikke har garasje.
Så det jeg lurer på hvordan kan jeg få åpnet det på en trygg måte og er det noe jeg kan smøre opp så det ikke fryser igjen?
Første vinter jeg eier kia soul så et nytt problem for meg.
Mvh
Trond
Er helt fersk KIA-eier og elbil-fører, og hadde samme problem etter en vask og litt lang tur hjem med -6 grader.
Porten fjærer en del begge veier, så jeg presset den forsiktig innover et par ganger og da løsnet den.
Det er en nødåpner under panser som åpner ladeluke manuelt.

Man kan også forsiktig vippe et plastkort i slissene rundt luken, ofte er det svært lite vann som har frossent, og luken spretter opp. Men ikke bruk mye kraft, da sprekker den..
Etter vask er det lurt å åpne ladeluke og tørke kantene rundt luken, samler seg vann der.
Ikke den lureste konstruksjonen for vintervær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA