Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

6,6 kWh lader, er det et must, eller er det ok med 3,3kWh lader.

Startet av Brannmann86, fredag 21. november 2014, klokken 16:45

« forrige - neste »

Brannmann86

Bør man bestille nissan leaf med 6,6 kWh lader, eller klarer man seg greit uten?

emil

Sitat fra: Brannmann86 på fredag 21. november 2014, klokken 16:45
Bør man bestille nissan leaf med 6,6 kWh lader, eller klarer man seg greit uten?

Du vil nok klare deg greit uten, men jeg ville valgt 6.6kW lader før noen andre oppgraderinger. Halvert sakteladetid der det er tilgang på 32A kan spare deg for mange timers venting.

Eller så kan du lade opp 30-50% hjemme på den tiden det tar å lage og spise middag før man eventuellt skal ut på kveldsaktiviteter.

Husk også at du må legge noen tusenlapper i ladekabler for å kunne lade på 6.6kW

Bjoris

Det er jo noen kroner ekstra, men jeg er overbevist om at det er fornuftig nå og blir enda mer fornuftig i fremtiden. Det blir stadig flere elbiler pr hurtiglader i Norge! Når en har elbil må en lade når bilen er parkert, det er det som åpenbart er raskest, mye raskere enn å tvinne tommeltotter mens en hurtiglader.

Med vanlig lader vil en ofte ikke se poenget med å plugge i for 1 times lading mens en handler f.eks, men med 6,6 kw lader får du faktisk inn ca 4 streker på 1 time og kanskje er det nok til at du slipper å hurtiglade på vei hjem?

En kollega har nylig snakket med en Nissan selger rundt vurdering av blant annet 6,6 kw og Nissan selgeren spurt om vedkommende kunne si hva han skulle bruke laderen til så det vitner for meg om at Nissan selgeren ikke bruker elbil og ser seg blind på hurtiglading, aldri har stått i kø for å komme til f.eks.

Med 6,6 kw kan du også mye enklere dra på langtur med elbilen. Type 2 stasjoner med såpass strømstyrke kommer opp mange plasser uten at hurtiglader og det vil jo f.eks være veldig fint å kunne lade på ett slikt ladepunkt mens en spiser...

I Nordic pakken får du med 6,6 lader og kable til 7.000,-, det er jo for mye, men det får en ikke gjort noe med:)

emil

Sitat fra: bjoris på fredag 21. november 2014, klokken 19:17
En kollega har nylig snakket med en Nissan selger rundt vurdering av blant annet 6,6 kw og Nissan selgeren spurt om vedkommende kunne si hva han skulle bruke laderen til så det vitner for meg om at Nissan selgeren ikke bruker elbil og ser seg blind på hurtiglading, aldri har stått i kø for å komme til f.eks.

Er ikke noe nytt at Leaf-selgere ikke nevner 6.6kW muligheten. Lanserte en teori for en god stund siden om at de heller anbefaler oppgraderinger med høyere fortjeneste og at de selv tjener minimalt på 6.6kW tillegget.

Også stor sansynlighet for at Teknaen de har som demobil har 6.6kW lader. Da kan de ha en prøvekjøring om formiddagen og en om ettermiddagen uten behov for hurtiglading.

Bjoris

Eneste jeg syns var dumt med 6,6 kw laderen til Leaf er at ladekladden ikke kan lade med 32A og dermed må en ha enten en veldig kostbart ekstra kable eller ladestasjon i garasjen. På Teslaen slipper en det og får med adapter som gjør at en kan lade med 7,4 kw uten ekstra kostnad. Dvs en må jo ha 32 1 fas i garasjen noe få har, men det blir mye billigere å sette opp dette enn en ladestasjon...

elvedalen

Jeg angrer litt på at jeg ikke bestilte med 6,6kw's lader, jeg har jo kjøpt en type2 kabel, får å få raskere lade tid for min tekna med 3,5kw. ble anbefalt en 32A, selv om jeg bare drar nytte av 16A.
Nissan Leaf Tekna 2013.

Brannmann86

Takk for gode svar!
Er det sånn å forstå at man må legge opp ny kurs eller egen ladestasjon hjemme for å dra nytte av 6,6 kWh laderen?

Bjoris

Du må ha 32A uttak hjemme, normalt i garasje er 10 eller 16a. Så må du enten sette opp en ladestasjon, billigste er vel Kirkebø sin, søk på elbilforumet så finne du. Alternativ 2 er spesiell ladekabel til mellom 4-6000 som du kan plugge inn i ett industristøpsel med 32a.

Når det er sagt så skal du egentlig ha ett litt spesielt kjøremønster før du MÅ ha det hjemme, mange med meg som har Tesla har erfart at det er overkill. Vi har både Tesla og Leaf og da er det ofte vi trekker mer enn 16a, men sjelden jeg trekker 32 på Teslaen, det hender når uventet langtur dukker opp og med denne ladenuligheten slipper jeg å lade til høy Soc "just in case":)

6,6 kommer mer til sin rett på kjøpesentre og steder der en uansett stopper for en en kortere periode, ved kø på hurtiglader, ofte kan type 2 lade samtidig med CHAdeMO feks..

emil

Sitat fra: bjoris på fredag 21. november 2014, klokken 23:36
Når det er sagt så skal du egentlig ha ett litt spesielt kjøremønster før du MÅ ha det hjemme, mange med meg som har Tesla har erfart at det er overkill. Vi har både Tesla og Leaf og da er det ofte vi trekker mer enn 16a, men sjelden jeg trekker 32 på Teslaen, det hender når uventet langtur dukker opp og med denne ladenuligheten slipper jeg å lade til høy Soc "just in case":)

Kjører du Tesla kan du kjøre 6-8 mil uten lading på en arbeidsdag (f.eks til/fra jobb) og så 2-3 mil på kvelden etter middag uten problemer før du lader på 16A og har fulladet dagen etter.

Kjører du hvilken som helst av de andre bilene kan det bli problematisk vinterstid og der kommer 6.6kW laderen inn i bildet og kan hjelpe stort på litt rask ettermiddagslading mens du lager og spiser middag. For de fleste vil selv 10A lading være nok for å få bilen fulladet over natta.

En annen fordel med 6.6kW lader er at man kan forvarme med med minimalt trekk fra batteriet. Med timerstyrt forvarming tapper den ca 5% av batteriet med 16A ladekabel hos meg (1.gen uten varmepumpe).

NKF

Jeg var ikke i tvil om at jeg skulle ha med 6,6 kWh laderen da jeg bestilte min Leaf. Da har du iallefall muligheten til å lade litt kjappere på kjøpesentere etc hvis du vil.

En annen ting å merke seg er at 6,6 kWh lader IKKE kan ettermonteres av forhandler. Så tenk deg godt om før du vurderer å spare disse tusenlappene...
Har bestilt Nissan Leaf - leveres i desember :-)

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Brannmann86 på fredag 21. november 2014, klokken 22:32
Takk for gode svar!
Er det sånn å forstå at man må legge opp ny kurs eller egen ladestasjon hjemme for å dra nytte av 6,6 kWh laderen?
Ja det må du men vær klar over at mange strømleverandører vil nekte deg å sette opp en én fas 32A kurs noe som igjen betyr at din lokale elektriker heller ikke kan gjør det å spasere derifra med alle papirer i orden. 32A en fas lading er en uting som burde vært erstattet med en 3 fas løsning i stedenfor. 32A er veldig mye strøm å dra ut av en fas alene og de skjevbelaster netter veldig.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Bjoris

Finnes det noe mulighet i Leaf til å redusere strømmen du trekker f.eks ned til 25A? I Teslaen så stilles dette mellom 5 og 80A og det er jo veldig pratisk. Det er jo fortsatt betydelig mer enn 16A samtidig som en redusere skjevbelastningen. Jeg lader nesten aldri på 32 A med Teslaen, men ofte på 25 hvis jeg trenger litt boost

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på fredag 28. november 2014, klokken 09:56
Finnes det noe mulighet i Leaf til å redusere strømmen du trekker f.eks ned til 25A? I Teslaen så stilles dette mellom 5 og 80A og det er jo veldig pratisk. Det er jo fortsatt betydelig mer enn 16A samtidig som en redusere skjevbelastningen. Jeg lader nesten aldri på 32 A med Teslaen, men ofte på 25 hvis jeg trenger litt boost

Da kjøper du en ladestasjon med justerbar strømstyrke, det fikser den biffen. F.eks de jeg selger kan man få med mulighet til å velge to alternative ladestrømstyrker, etter eget ønske. Justeres med en liten mikrobryter, både før og under lading. Flere andre har samme mulighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Som jkirkebo skriver, det må styres av ladestasjon/kabel og kan ikke justeres fra bil eller app.

JanBrede

Etter et år+ med 6,6 kW lader har jeg to ganger reddet langturer med denne.  2-3 hurtigladere nede der jeg har planlagt å lade litt på hurtiglader, og da er en halvtime eller time nok med 6,6 kW på en ordentlig ladestolpe i mine eksempler for å kunne kjøre trygt hjem, dobbelt så lenge er ikke så greit når klokken er nærmere midnatt...

Et praktisk eksempel fra Mars måned, på shoppingsenter med tilgang på full effekt; parkerte med 60% igjen på batteriet, etter 56 minutter var bilen på 93%.  Da trenger jeg ikke å tenke på at jeg kjører elbil, bilen lades raskere enn det jeg selv har å gjøre.

Jeg var ikke i tvil når jeg bestilte, kortere ladetid er alltid å foretrekke, selv om man ikke får mulighet til det overalt ennå.  Det ser allikevel ut til at det begynner å hjelpe, nye installasjoner av ladeplasser ser ut til oftere og oftere å støtte høyere strøm enn 16A.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA