Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon håndterer Drive Unit/Motorproblemene personlig!

Startet av laumb, torsdag 20. november 2014, klokken 11:11

« forrige - neste »

JTB

Likte vendingen i denne tråden! Like fornøyd med bilen nå, som før jeg hørte om autopilot og en og annen avis skrev om DU problemer :-)
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

Leif1

Sitat fra: Tai på lørdag 22. november 2014, klokken 13:51
Fikk bilen min mars i år. Nå 8 måneder senere blir jeg fremdeles glad og oppspilt hver gang jeg ser bilen. Tar meg selv i å smile fra øre til øre mens jeg er ute på tur.

Jeg er litt opptatt av at vi som eier bilene holder oss litt for god til å skrike og kjefte på Tesla på grunn av disse problemene. Lager vi masse bråk vil nedia plukke det opp og lage masse negativ publisistet mot Tesla. Det taper vi alle sammen på!

Jeg ser ingen grunn til å tro noe annet enn at Tesla vil ta dette problemet på største alvor slik de har gjort med alle andre problemer som har oppstått. Gi de tid så ordner de opp. Det tjener Tesla på og det tjene vi på.


Tai

Takk Tai. Som jeg skulle tenkt det ut selv..
Konvertitt fra S til X

Teslanewbie

Sitat fra: Leif1 på lørdag 22. november 2014, klokken 16:36
Sitat fra: Tai på lørdag 22. november 2014, klokken 13:51
Fikk bilen min mars i år. Nå 8 måneder senere blir jeg fremdeles glad og oppspilt hver gang jeg ser bilen. Tar meg selv i å smile fra øre til øre mens jeg er ute på tur.

Jeg er litt opptatt av at vi som eier bilene holder oss litt for god til å skrike og kjefte på Tesla på grunn av disse problemene. Lager vi masse bråk vil nedia plukke det opp og lage masse negativ publisistet mot Tesla. Det taper vi alle sammen på!

Jeg ser ingen grunn til å tro noe annet enn at Tesla vil ta dette problemet på største alvor slik de har gjort med alle andre problemer som har oppstått. Gi de tid så ordner de opp. Det tjener Tesla på og det tjene vi på.


Tai

Takk Tai. Som jeg skulle tenkt det ut selv..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

amund

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 22. november 2014, klokken 11:40

Det gikk vel 4-5 stykker før jeg oppgraderte til større hub/splines.

Alle røyk på nøyaktig samme sted, i overgangen/radiusen fra splines og opp mot drivaksel.

My point exactly. Splines ryker ikke, akselen ryker, gjerne inn mot splines, men splines som blir strippet/rapet over, det bare skjer ikke.

En annen ting som slo meg - mange melder at det er ulyder, sagelyd, romling osv, i lang tid. Det KAN ikke være splines, hvis splinesene er så romme eller nedslitt at de raper over, så er det ett rap, og så er det ferdig, du får ikke kjørt noe lenger. Da er de nedslitt, og motoren tar ikke tak mer. Det vil sikkert bråke masse, men du kommer ikke mange meter. Og det er vel akkurat sånn det ble opplevd av de som har hatt fullt havari.

Sagelydene fremstår som et mysterium for meg. Slarkete lagre i motoren, som gjør at ankeret går elliptisk/eksentrisk og gnager splines på den måten kanskje?

Er spent på å se/høre den faktiske forklaringen på problemet. Jeg forstår ikke helt manglende fett, selv om akkurat det ble rapportert i BMW E-active-artikkelen jeg linket til i forrige innlegg.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

SIS

Sitat fra: amund på lørdag 22. november 2014, klokken 18:52
Sitat fra: Batteritralla på lørdag 22. november 2014, klokken 11:40



Alle røyk på nøyaktig samme sted, i overgangen/radiusen fra splines og opp mot drivaksel.

My point exactly. Splines ryker ikke, akselen ryker, gjerne inn mot splines, men splines som blir strippet/rapet over, det bare skjer ikke.

Sagelydene fremstår som et mysterium for meg. Slarkete lagre i motoren, som gjør at ankeret går elliptisk/eksentrisk og gnager splines på den måten kanskje?



Enig. Splines ryker ikke. Og de "glepper" iallfall ikke over så det blir noen "sagelyd" av det. Denne lyden (og klunking) høres mer ut som det kommer fra tannhjul som er i ferd med å bli/er utslitt, og/eller manglende smøring. Ligger vel vanligvis i oljebad(?) Tror ikke bare noe fett kan løse dette problemet. Kreftene fra el.motoren blir for mye for tannhjulene over tid, særlig med tung høyrefot fra stillestående. Her må de inn med nye og kraftigere tannhjul, eller legge inn momentbegrensing opp til en viss hastighet. (Litt kvalifisert synsing fra meg) Får håpe de løser dette uten for store kostnader.

kjølholdt

[quote author=Teslanewbie link=topic=17944.msg288669

Ja .. synes det var særdeles transparent denne gang . De adresserte jo problemet av seg selv og gikk ut offentlig FØR dette ble en sak i media ?  Jeg håper fiksen på problemet blir mer avansert enn når de brukte byggeskum for å behandle bulker på panseret ....  imens håper jeg at showprogrammet I naveln er god ..



Teslanewbie det er ingen grunn til å innta ovenfra og ned holdning hver gang du argumenterer !!
[/quote]
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Teslanewbie

#171
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 22. november 2014, klokken 20:43
[quote author=Teslanewbie link=topic=17944.msg288669

Ja .. synes det var særdeles transparent denne gang . De adresserte jo problemet av seg selv og gikk ut offentlig FØR dette ble en sak i media ?  Jeg håper fiksen på problemet blir mer avansert enn når de brukte byggeskum for å behandle bulker på panseret ....  imens håper jeg at showprogrammet I naveln er god ..



Teslanewbie det er ingen grunn til å innta ovenfra og ned holdning hver gang du argumenterer !!

Den er grei, men man får inntrykk at deler av teslamenigheten er i nesegrus beundring for alt hva som Elon Musk og tesla foretar seg og i stort sett overser alt av feil og uregelmessigheter fra selskapets side.
Det brukes mer spalter på dysse ned feil enn for i steden få dette frem i lyset . Husk på at hvis ikke DU problemene hadde blitt løftet frem her for å siden fanges opp av media og TOCN så hadde vi fremdeles ikke hatt en innrømmelse og avklaring fra tesla. Så den passive navlebeskuende holdningen hadde virket kontraproduktivt. Og vi kan ikke si at dette ikke har blitt tatt opp tidligere , DU problemene har blitt diskutert siden Mai 2014 , tesla sa til kundene at lydene var normale og flere kjørte med ulyd i bilen til DU siden gikk i stykker .Du føler deg ganske liten som kunde når du kjøper en bil for 700000kr og en måned etter kjøp begynner bilen å høres ut som en Lada med skruer løs samtidig som mekanikerne forteller deg at dette er normalt..
Tesla har en del å lære seg vedrørende informering av kunder, de vinner mer på dette enn å være tause. De må også opplyse hva de endrer ved SW oppdateringer ellers ser jeg for meg at det i fremtiden kan være vansklig å få kunder til å installere oppdateringer hvis dette medfører endring av motorens egenskaper til det negative ..

Jeg er veldig glad i bilen , den har sine svakheter men i stort sett er dette en veldig god og gøy bil men jeg nekter å rope halleluja for hver gang menigheten gjør dette ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kjølholdt

Teslanewbie jeg er helt enig i at det er bra at saken kommer i riksmedia og at info flyten til oss kunder har vært under enhver kritikk i denne og lignende saker.
Ingen av oss tjent ned å være nikkedukker for Tesla !
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

fredag

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 22. november 2014, klokken 21:00
Den er grei, men man får inntrykk at deler av teslamenigheten er i nesegrus beundring for alt hva som Elon Musk og tesla foretar seg og i stort sett overser alt av feil og uregelmessigheter fra selskapets side.

Da tror jeg du må ha glemt mye av det som har vært skrevet her. Feks om at vi ikke fikk UMC-adapterne vi bestilte før det hadde gått et halvt år. Eller at vi ikke fikk vinterhjulene vi bestilte, og alt rotet vi opplevde hos Tesla da. Eller problemene med 12V batteri pga lading med UMC. Chademo-adapteret som ble lovet levert for over et år siden. Påstander fra Tesla-ansatte om at Model S skulle kunne lade på norsk IT trefase. Spesifikasjoner som var feil om type2-lading på 32A-enfase for biler med enkeltlader. 16A/13A feilen, som førte til en time ekstra ladetid på type2. Tre mnd ventetid på service.

Jeg er blitt ganske skeptisk til alt hva Tesla sier.

Men bilen er flott, og har stort sett fungert. Og superchargerne er omsider blitt bygget ut over all forventning, helt opp til Troms(!!!), og funker bra.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

mr_Utopia

Ang. splines, så har jeg selv opplevd en "spline havari" på min 1975 modell BMW 2002. Det skjedde da jeg var 18 år på midten av 90-tallet, og jeg har desverre ingen bilder av det :). Slik som det var på den bilen, var det en noe spesiell løsning (tror jeg), ved at lager holdt stikkaksling, og "hjulnavet" var festet på en spline kobling på den, og alle hjulkrefter (sidekrefter og akselerasjon gikk gjennom spline kobling. Den var festet med en kronemutter. På nyere biler er det vel en hul aksling som er opplagret og som bærer hjulet/nav, og drivaksel driver denne aksling. 

Nå skal det sies at bilen var jo 20 år gammel, og skrudd en del på. Men etter en del kjøring viste deg seg at koblingen etterhvert ble slitt, og slakke oppstod. Det førte til en slags "klunking", altstå rotasjonsslakke, men ikke så mye som det beskrives for Tesla.  Jeg skiftet etterhvert ytterdelen, da den var mest slitt, og håpte at det skulle hjelpe. Det holdt en stund, og slakken ble etterhvert verre, i alle akser i forhold til akslingen. Etter noen 1000 km så var det ubønnhørlig slutt. Havari, og sleping hjem. Spor i splines (ytterdel såvidt jeg husker) var helt vekkslitt, og aksling på ene siden spant fritt. Hjulet hang på, men like før det havarerte, ble jeg stoppet av en bekymret bilist bak meg som trodde hjulet holdt på å falle av. Men det var selvfølgelig umulig at det kunne falle av, men det gikk litt i åtte-tall.

Lang historie kort, i den perioden mot dette havariet, ble det mer og mer rumling. Og siden det ble rom også for andre bevegelser enn bare rotasjonsretning, ble det skramling både i bremser og annet.

Utifra dette, så virker forklaringen til Elon Musk mer troverdig etterhvert som jeg tenker på det. Er splines i ferd med å slites, vil det naturlig nok et tannhjulet som sitter på den splines uten en separat opplagring (som i en girkasse til en forbrenningsmotor),  også få rom å bevege seg, og da rotere "ufint", slik som mitt venstre bakhul for 20 år siden...

For de interesserte har jeg googlet litt og funnet noen bilder som illustrerer litt.
http://i226.photobucket.com/albums/dd318/cd02md/axle2.jpg


PS, nå må ikke BMW haterne bruke dette som et argument mot en 2002 modell BMW M5, at det er en dårlig bil :-X

stefse

Sirkelsaglyd = helt åpenbart lager
Klunking = slakke i gearoverføringen som følge av tannhjul griper u-optimalt som er en følge av slakke i lager

Høres for meg ut som det er et lagerhavari med følgeskader. Som oftest får du lager problem lenger før tennene slites ut.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

#176
Sitat fra: stefse på lørdag 22. november 2014, klokken 23:15
Sirkelsaglyd = helt åpenbart lager

Ikke min sirkelsaglyd ihvertfall. Den høres definitivt ut som den løse kabelen som er nevnt tidligere, som vibrerer mot motorkapslingen pga. magnetfeltet. Lyden varierer nemlig med pådrag og er bare der ved lavt pådrag. Går jeg over 40-50kW forsvinner den. Den er der helt ned til noen få kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gladiator

Har ikke lest hverg bidige innlegg her men det synes å være ulike lyder ute og går. Min erfaring: Merket for noen dager siden ulyd v overgang fra å være i reg til gi gass i lav hastighet, ikke hver gang, kombinert m merkbar dirring/bevegelse under ve fot (vel er jo den foten som sitter i gulvet da....)

Telefon til Tesla førte til umiddelbar innkalling til DU skifte dvs skal få beskjed siden om tidspkt.

S85 lev Norge tidlig juni, 6k km.

IFK

Jeg må si mig enig i at Tesla har vært litt treige med dette problemet. Hvilket jeg tipper skyldes at de simpelt hen ikke har vært sikre på hvor stort problemet har vært og hvordan de skulle fikse det best muligt.

Jeg Hørte om problemet første gang i vår av en Teknikker hos Tesla. Og i Mai/Juni kom Klunk Klunk for første gang på min bil rundt 11.000Km, dette blev logført hos Tesla. Jeg fikk vite at der nok måtte gjøres noe med det på et tidspunkt men at det ikke var noe som hastet. Hvilket Tesla for så vidt har hatt helt rett i, da bilen nå har kjørt snart 11.000 km med problemet.
Update 6.0 hjalp litt på problemet en liten stund hvor lyden blev svakere, men i den senere tiden har den blitt ganske grum igjen. Tok kontakt med Tesla om problemet her for 14 dager siden ( Altså før VG kastet media bomben ). Fikk satt opp time til kjims på Tirsdag. men da jeg så hørte at Elon ville fly in nye DU så ringte jeg selvfølgelig til dem og sa at kjims ikke lengre var ønsket reparasjon og at jeg ville ha en ny DU. Teslas respons var at Hvis det var mitt ønske så ville de gjør det. :D Timen er nå booket om til en DU change i plassen.

Synes altså dette er ganske bra!!! Trur ikke at Volvo eller BMW ville ha vært så enkle å danse med.

Samtidig må jeg si at folk som har kjøpt en Model S og forventer at bilen vil være feil fri burde nok ha ventet med å bestille den til de modellerne som bliver leveret framover. Bilene våres er Iphones 1 ( Les 1st gen Tech ) og selvfølgelig kommer det til å være barne-sykdommer på dem. Så lenge Tesla ordner opp for sig så ser jeg ikke problemet. eneste er at der er litt langt til service-senteret for min del men får lånebil så no proplemo!!
Tesla Model S P85+
Blå, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Tech-pakke, Parkeringsassistent, Lydstudio-pakke, Luftfjæring, Lyspakke, Sikkerhetspakke, Hattehylle :)

Kallagtunet

Sitat fra: IFK på søndag 23. november 2014, klokken 09:42
Samtidig må jeg si at folk som har kjøpt en Model S og forventer at bilen vil være feil fri burde nok ha ventet med å bestille den til de modellerne som bliver leveret framover. Bilene våres er Iphones 1 ( Les 1st gen Tech ) og selvfølgelig kommer det til å være barne-sykdommer på dem.

Nå er det jo 2,5 år siden Model S begynnte å leveres ut til kunder. Det er DU problemer på biler som ble levert ut 2 år etter det. Første problemene med DU ble vel rapportert for mye mer enn ett år siden... Hvor lenge mener du at kunder skal være med i Tesla sitt beta test program eller vente på fix når feil oppstår. Jeg er ikke Apple fan men er sikker på at vi ikke hadde hatt ett selskap som heter Apple i dag hvis de hadde hatt samme modus operandi som Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA