Hva er det venstre vil med avgiftslettelser på pluginhybrider?

Startet av Trekkoppbil, tor 20. nov 2014, kl. 04:29

« forrige - neste »

arthur

Jeg har mine øyne på den nye Golf GTE (plugin hybrid), og denne vil bli 12.360 kroner billigere med det nye statsbudsjettet i følge administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller. Problemet er bare at Venstre trolig vil få gjennomslag for ytterligere nedgang i avgiftene (prisen) på denne bilen til neste år så nå må jeg utsette kjøpet et år.

Espen Hugaas Andersen

Nja, det er ikke så sikkert at det blir mer skattelette på de ladbare hybridene. Da er det i så fall halv moms man må begynne å snakke om, fordi engangsavgiften er nå tilnærmet utradert på de ladbare hybridene.

Jeg tenker at veksten i elbilsalget vil dreie temaet mer mot hvordan og når å introdusere avgifter på elbiler, i stedet for yttligere avgiftsletter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hei Det poenget tror jeg at du får rett i. Håper at elbilgodene forblir og at Hybridene kommer sterkt som konkurrent til rene bensin og diesel. Om dette får fortsette noen få år vil bilparken i Norge bli skiftet ut fram mot 2025 med biler som stort sett er vesentlig mer ren en dagens bilpark.

Men regjeringspartiene er ikke til å stole på. Senker de drivstoff avgiftene og tar bort godene på elbil, så er vi tilbake til den gamle tralten og det eneste de har fått til er en forurensende bilpark. Tenker at dette er målene for FRP.

OlavEmil

Det BØR stillast krav til plug-in hybridar for at dei skal oppnå miljøinsentivar. Dette kan vere maksstorleik på drivstofftank, minimum (EU-)rekkevidde på eldrift eller krav om at bilen kun skal ha elmotor til drift (som BMW REX, i motsetnad til t.d. Prius).

Eit frislepp kun basert på at bilen har ei batteripakke som kan ladast med stikkontakt vil opne for masse avgiftsspesifiserte bilar som ikkje har noko som helst reell eldrift, tilsvarande "tradisjonelle" hybridar (som er reine fossildrivne bilar) med ettermontert stikkontakt.

Årets statsbudsjett er i det store og heile ein katastrofe. Men, eg har sjeldan sett eit statsbudsjett som stemmer så bra overeins med løfter og partiprogram som dette. Det skal regjeringa ha honnør for (det bør òg vere ein vekkar for dei som har stemt fram denne regjeringa, og som no lir grovt under deira politikk).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

GeirHM

Jeg er overrasket over vendingen i dette budsjettforliket. Det så mørkt ut. Det er da en seier for alle som ønsker en mer miljøvennlig bilpark at budsjettforliket ender med avgiftslettelser på biler med redusert klimagassutslipp? Slik nyhetsbildet har vært kunne vi fort ha vært i en situasjon hvor stortingsforliket fra 2007 fikk sin avslutning allerede i kommende budsjettperiode. Det hadde vært et stort tap for miljøsaken. Nå gjelder det å vinne opinionen for at dette IKKE skal handle om et tak på femti tusen elbiler men om å FJERNE to millioner fossildrevne biler fra veiene våre. Synd jeg aldri får råd til å engasjere First House. Eller kanskje ikke?

OlavEmil

Det er sjølvsagt bra med mindre avgifter på bilar som forureinar mindre. Det er berre det at den ordninga hadde vi frå før av. Bilar vert avgiftsbelagte etter utslepp. I tillegg har vi særs gode avgiftsordningar for nullutsleppsbilar (i praksis elbilar). No er det altså snakk om å flytte hybridbilar, som på ingen måte er nullutsleppsbilar, over i denne superklassen. Då må det som eg nemnte stillast fleire krav til desse bilane enn at dei er hybridbilar, og at dei kan ladast via stikkontakt.

Om dette blir einaste kravet for å oppnå avgiftslette, får vi neppe noko miljøgevinst. I veste fall får vi eit miljøtap, då "skitne" hybridar (meir forureinande versjonar) får dei same avgiftslettene som meir miljøvennlege hybridar (t.d. REX), og i verste fall same avgiftslettene som nullutsleppsbilar, noko som sjølvsagt vil føre til at folk heller vel hybrid.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

kos

Hei Nå er det ikke slik at disse bilene får fordelene til elbiler. her er det mye å plukke får de er i nærheten. Men det bør stille krav til plug Hybridene. det er faktisk flere rene bensin og diesel som klarer bedre resultater enn en del av disse bilene. Eks langkjøring med Hybrid - tomt batteri og forbruk 0,5 til 0,7.
disse bilene er da langt mer skitten enn eksempelvis biler med forbruk 0,39 osv.

Men føler at FRP er en trussel mot elbilene og at høyre ikke er et hår bedre. Samtidig er venstre sin politikk ikke særlig stuerein lenger. Hva vil venstre med lavutslipps bilene ?

OlavEmil

Nettopp.

Eg sit òg med ei kjensle av at dette er første trinn i avgiftsauke på elbilar, då H / FrP kan vise til at dei jo har senka avgiftene tilsvarande på andre "miljøbilar".
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på fre 21. nov 2014, kl. 17:43
Hei Nå er det ikke slik at disse bilene får fordelene til elbiler. her er det mye å plukke får de er i nærheten. Men det bør stille krav til plug Hybridene. det er faktisk flere rene bensin og diesel som klarer bedre resultater enn en del av disse bilene. Eks langkjøring med Hybrid - tomt batteri og forbruk 0,5 til 0,7.
disse bilene er da langt mer skitten enn eksempelvis biler med forbruk 0,39 osv.
Alle som har et halvveis normalt kjøremønster kjører nesten aldri utenfor en 50 km radius av hvor de bor. Gjennomsnittlig kjøreavstand per bil i norge ligger i området 13.000 km/år, altså ca 35 km/dag.

Da er det ikke så viktig om de er marginalt verre enn andre fossilbiler når batteriet er tomt. Folk skjønner jo også at det å kjøre på strøm koster en fjerdedel eller femtedel av det å kjøre på fossiler, så de som kjører ladehybrid gjør jo sitt ytterste for å lade mest mulig.

Det er mulig å lage insentiver som har negative konsekvenser - jeg ville aldri f.eks anbefale å gi ladehybrider tilgang til kollektivfelt. Da ville du ende opp med en del kjøpere som ville kjøpe ladehybrid for aldri å lade, kun for å kjøre i kollektivfeltet. Det finnes faktisk de som gjør dette med Prius plug-in o.l. i California.

Og insentivene til ladehybrider bør alltid være dårligere enn insentivene til elbiler. Hvis man skal kjøpe ny bil bør det alltid være slik at det er best økonomisk sett å kjøpe elbil, deretter bør det være best å kjøpe ladehybrid, deretter bør det være best å kjøpe hybrid, og de rene fossilbilene bør straffes mest mulig.
Sitat fra: kos på fre 21. nov 2014, kl. 17:43Men føler at FRP er en trussel mot elbilene og at høyre ikke er et hår bedre. Samtidig er venstre sin politikk ikke særlig stuerein lenger. Hva vil venstre med lavutslipps bilene ?
Som medlem av Venstre kan jeg si at Venstre er grønt. Jeg vil melde meg ut av Venstre om vi tillater at Høyre/FrP vanner ut insentivene såpass at folk slutter å kjøpe miljøvennlig biler. Det er fullstendig uakseptabelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: OlavEmil på fre 21. nov 2014, kl. 17:16
(det bør òg vere ein vekkar for dei som har stemt fram denne regjeringa, og som no lir grovt under deira politikk).

Kan jeg få ønske deg en riktig god helg?

timingbeltkiller

Hybridbil er miljøforbedring dersom den kjøpes i stedet for ren fossilbil.
Hybridbil er miljøforverring dersom den kjøpes i stedet for ren elbil.

Hittil er utvilsomt langt flere hybrider kjøpt i stedet for ren fossilbil enn i stedet for ren elbil.
Det blir det neppe noen endring på pga avgiftsendringene i statsbudsjettet 2015.
Det hadde det heller ikke blitt med uendrede avgifter.

Med andre ord er netto oppnådd tilnærmet null.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

GeirHM

Venstre skal ha honnør for å forplikte en regjering hvor FrP inngår til å fortsette klimaforliket. For FrP var eneste parti i 2007 som ikke var med da det ble undertegnet. Og det er ikke logisk at avgiftslette for plug-in hybrider skal medføre noen trussel mot avgiftsregimet som i dag gjelder for elbilene, snarere er det vel slik at det forsterker dette regimet? Nå blir nullutslippsbilene et nullpunkt på en gradert avgiftsskala, i stedet for å være en motpol i forhold til alle andre. Det må gi politisk legitimitet selv langt inn i den delen av det politiske landskapet som fortsatt uttrykker skepsis til at klimautfordringene er menneskeskapte. En bør heller stiller spørsmål om hva KrF bidro med for miljøet i disse forhandlingene. Men de var kanskje i kirken?

OlavEmil

Sitat fra: arthur på fre 21. nov 2014, kl. 18:50
Kan jeg få ønske deg en riktig god helg?

Takk, det same :) .

Sitat fra: GeirHM på fre 21. nov 2014, kl. 19:00
Venstre skal ha honnør for å forplikte en regjering hvor FrP inngår til å fortsette klimaforliket. For FrP var eneste parti i 2007 som ikke var med da det ble undertegnet. Og det er ikke logisk at avgiftslette for plug-in hybrider skal medføre noen trussel mot avgiftsregimet som i dag gjelder for elbilene, snarere er det vel slik at det forsterker dette regimet? Nå blir nullutslippsbilene et nullpunkt på en gradert avgiftsskala, i stedet for å være en motpol i forhold til alle andre. Det må gi politisk legitimitet selv langt inn i den delen av det politiske landskapet som fortsatt uttrykker skepsis til at klimautfordringene er menneskeskapte. En bør heller stiller spørsmål om hva KrF bidro med for miljøet i disse forhandlingene. Men de var kanskje i kirken?

Mogleg du har rett i det. Lat oss håpe det.

KrF har vel aldri påstått at dei skulle jobbe for miljøet i denne budsjettforhandlinga. Miljø skulle vel vere Venstre sitt utstillingsvindauge denne gongen, så skulle KrF få den sosiale biten.

Elles heilt einig i at Venstre (og KrF for den del) har bidrege til å dra budsjettet littegranne i rett retning. Spørsmålet er nok likevel om ikkje det ville vore betre for det langsiktige miljøprosjektet, og ikkje minst sosialprosjektet, at det ikkje vart einigheit, og Høgre og FrP vart tvungne til å gje meir, eller aller helst kaste inn korta for eit meir sentrumsorientert regjeringsalternativ (evt Høgre åleine). Men det var nok vel mykje å håpe på ;D.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

Mippen

Det BØR stillast krav til plug-in hybridar for at dei skal oppnå miljøinsentivar. Dette kan vere maksstorleik på drivstofftank, minimum (EU-)rekkevidde på eldrift eller krav om at bilen kun skal ha elmotor til drift (som BMW REX, i motsetnad til t.d. Prius).

Eit frislepp kun basert på at bilen har ei batteripakke som kan ladast med stikkontakt vil opne for masse avgiftsspesifiserte bilar som ikkje har noko som helst reell eldrift, tilsvarande "tradisjonelle" hybridar (som er reine fossildrivne bilar) med ettermontert stikkontakt.

Årets statsbudsjett er i det store og heile ein katastrofe....

Helt enig...

Sitat fra: kos på fre 21. nov 2014, kl. 17:43

Men føler at FRP er en trussel mot elbilene og at høyre ikke er et hår bedre. Samtidig er venstre sin politikk ikke særlig stuerein lenger. Hva vil venstre med lavutslipps bilene ?

Er akkurat det... De ladbare Hybridbilene kjører ikke bare lite på strøm, de bruker også mye drivstoff når de ikke kjører på strøm. Det er bare sånn halvveis og det skinner gjennom at hybridbiler ikke er laget for miljøet men for å fortsatt kunne selge fossile motorer.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Helt enig!

Det viktigste momentet er etter min mening at de må ha en minimum rekkevidde på eldrift, men å også stille krav til at det må være elmotoren som står for fremdriften (alene!) er etter min mening ett fornuftig krav. Med disse to inne, så vet jeg ikke helt om det er så veldig viktig å begrense drivstofftanken, men det er absolutt nødvendig dersom man ikke stiller ett høyt nok krav til den elektriske rekkevidden.

Man bør også kunne stille krav til utslipp når bilen går på fossiler. Altså ikke hva som slippes ut under en testrutine der den først bruker opp batteriladning, før fossilgeneratoren settes i drift.

...

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fre 21. nov 2014, kl. 18:32
Alle som har et halvveis normalt kjøremønster kjører nesten aldri utenfor en 50 km radius av hvor de bor. Gjennomsnittlig kjøreavstand per bil i norge ligger i området 13.000 km/år, altså ca 35 km/dag.

Meget mulig at hverken jeg eller mitt kjøremønster er så mye som halvveis normal(t) ;)

Kjører tur på under 50 km radius hjemme fra en gang mellom en gang i uka og en gang hver fjortende dag (nærmest det siste). Resten av mine kjøreturer er på opp til det dobbelte. Man må ikke glemme at av disse gjennomsnittene man regner ut, så bor de fleste i eller nært en by. Men vi er også svært mange som bor "på landet", og å kjøre 10/20 mil og mer om dagen er slett ikke så uvanlig når man beveger seg litt ut fra de store byene.

Snakkes jo mye om at man bør gå/sykle når man er en tur på nærbutikken. Problemet er at jeg (så å si) aldri kjører ditt. Det er kun ett sted jeg stopper innom på vei hjem eller hjemme-fra til andre steder.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA